Kombi nie je o obale
Pri pohľade na exteriér človeku nevdojak napadne filozofická otázka, či auto s najobjemnejším kufrom v triede môže v pozorovateľovi prebudiť emócie. Asi ťažko, však? O takéto a podobné posolstvá sa pokúšajú (aj to len s premenlivým úspechom) skôr športové kombi. Tie však úžitkovú hodnotu vyjadrenú litrami odsúvajú do úzadia.
Toto česko-nemecké Combi vyzerá skôr poriadne užitočne, rozumne a pritom monumentálne. Generuje pocit, že dostávate do rúk celkom hodnotnú a funkčnú vec, aj úhľadne zabalenú, len bez ozdobnej stuhy a mašličiek. Môžete si ich priplatiť napríklad v podobe Bi-xenónových svetlometov so zakomponovanými dennými LED-kami. Tie dojmotvornosti Octavie naozaj pomáhajú.
Klasickej architektúre palubnej dosky, na ktorú má Volkswagen kopirajt Škoda, vtláča vlastné osobnostné rysy. Napríklad na rozdiel od Golfa sa stredová konzola neorientuje na vodiča. Veľkoplošná príplatková obrazovka a početné zastúpenie lesklých rámčekov vyvolávajú svieži dojem, hoci sa nedá povedať, že by pracovisko vodiča až tak sálalo modernou. A k použitým materiálom pohľad aj dotyky vystavujú kladné hodnotenie, s výnimkou na poklep kartónových bočníc stredového panelu a dverových výplní.
Škoda Octavia Combi 1,8 TSI 4 x 4 Business Zdroj: Foto - Škoda
Veľké auto a krátke sedáky
Keď sedadlo vodiča kotví v krajnej spodnej polohe, prístrojový štít aj spodný okraj bočného okna sa zdajú dosť vysoko. Sedadlo si preto zdvihnú aj tí, ktorí to v iných autách zvyčajne nerobia. Cestujúci na predných sedadlách získali generačným posunom viac priestoru vo výške lakťov – skoro ako v strednej triede. Len tvrdý stĺpik stredového panelu odtláča pravačku na akcelerátore.
Z pozície vodiča pochvalu dostáva kreslo s rozumne odstupňovanou pevnosťou čalúnenia aj jeho priedušný textilný poťah. Ale aby sedák dobre podopieral stehná, musel by byť dlhší. Pomohla by aj regulácia sklonu, ale mechanickú nemá a elektrická stojí ďalšie eurá navyše. K všeobecnej pohode prispieva stredová opierka, plynulo nastaviteľná výškovo aj pozdĺžne. A čo je hlavné, je dostatočne široká, preto nemusíme so spolujazdcom losovať, komu poslúži.
Kliky namiesto spínačov
V transparentnom prístrojovom štíte svieti TFT displej palubného počítača. Stránky jeho menu zobrazujú okrem štandardných aj netradičné parametre – teplotu olejovej náplne v motore, či spotrebu dvojzónovej klimatizácie. Momentálne si pýta 0,7 litra benzínu za hodinu. Dosť? Ešte väčší apetít má vyhrievanie predných sedadiel.
Údaje palubného počítača sa paralelne zobrazujú aj na centrálnej obrazovke multimediálneho systému poňatej ako tablet. Reaguje už na priblíženie prsta grafickým zvýraznením ponukovej lišty. Ťahom dvoch prstov sa dá napríklad zväčšovať alebo zmenšovať mapa navigácie. Ale o čo menej klasických spínačov na palubnej doske, tým viac nutných kliknutí na obrazovke. Aj v systéme voľby jazdných režimov (Driving Mode Selection) sa dá pohybovať len cez ňu. Audiosystém komunikuje s perifériou už tradične cez SD sloty a (sláva) po novom aj prostredníctvom USB. Konektor sídli nad poličkou, kde môže ležať napríklad smartfón. CD mechanika sa cestou na smetisko dejín zastavila v priečinku pred spolujazdcom. Škoda, že z jej kapacity ukrajuje výraznú porciu a vodič ju má od ruky.
Výhľadu dozadu štandardne pomáhajú parkovacie senzory, priplatiť si môžete aj asistenciu parkovania – Octavia bude otáčať volantom za vás a možno aj presnejšie. Len pre spätnú kameru sa miesto vo výbave Octavie zatiaľ nenašlo.
Škoda Octavia Combi 1,8 TSI 4 x 4 Business Zdroj: Foto - Škoda
Obmedzujúca hlavová opierka
Nová Octavia už narástla do šírky skoro na úroveň strednej triedy, preto takmer nič nebráni, aby si vzadu našli prijateľný životný priestor traja dospelí. Za výrazom takmer sa však skrýva háčik v podobe strednej hlavovej opierky. Vysuniete ju maximálne na úroveň krčnej chrbtice. Aj medzi kamarátmi je to sakramentsky nízko. Naše odporúčanie – miesto vyhradiť len pre dieťa. Na krajných pozíciách už všetko funguje k spokojnosti. Ak si za seba sadnú dvaja 180 cm dospeláci, kolená od operadiel delí viac ako 10 centimetrov. Ale rovnaké poznatky sme už publikovali o novom liftbacku.
V kombi registrujeme klenutejšiu strechu a nad hlavou namiesto päť centimetrovej až osem centimetrovú rezervu. Dvojici poslúži široká sklopná lakťová opierka s držiakmi nápojov. Obchodní cestujúci ale tiež turisti možno nájdu uplatnenie pre 230 V zásuvku na zadnej strane stredového panelu.
Kufor za všetky drobné
Batožinový priestor so svojimi 610 litrami základnej kapacity je hlbočizný a dlhý, v triede vlastne bezkonkurenčný. Nedaj Bože, že niečo zapadne až k operadlám sedadiel, asi si budete musieť po to vliezť. Na odblokovanie zadných operadiel zo strany kufra sú tu zámky. Ak prekáža schod na rozhraní s interiérom, žiada si to dokúpiť medzipodlahu. Tá kotví na úrovni nakladacej hrany a plynulo ju premosťuje práve so sklopenými operadlami zadných sedadiel. Do medzipriestoru pod ňou uložíte všeličo, aj kryciu roletu, ak práve nemôže slúžiť svojmu účelu. Po stranách sú pripravené poslúžiť praktické vešiaky a v ponuke figuruje tiež sieťový program – v takom rozľahlom batožinovom priestore takmer nevyhnutný. Z viacerých ďalších umných riešení upozorňujeme na originálny držiak pod krycou roletou. Hodí sa na uloženie dáždnika alebo kabátov, aby neprekážali vo výhľade cez zadné okno.
Tí čo v Octavii mienia voziť materiál na stavbu, mali by si doplatiť za sklopné operadlo spolujazdca. Potom do nej vpracete aj trojmetrové foršne. Kufor dopĺňa viacero odkladacích priestorov v interiéri. Uzatváracia polička pod sedadlom pojme napríklad reflexnú vestu a na okuliare čaká futrál pri spätnom zrkadle. Priečinky vo dverách, ktoré pojmú aj 1,5 litrovú fľašu sú zas mäkko vystlané, a tak ich obsah nehrkoce.
Škoda Octavia Combi 1,8 TSI 4 x 4 Business Zdroj: Foto - Škoda
Automat motor nepreťaží
Výkonnejší motor ako tento sa montuje len do Ocavie RS. Odporúčame ho len vodičom, ktorí dokážu jeho dynamiku zužitkovať a litre benzínu odparené cez výfuk navyše s ľahkým srdcom oželejú. Dvojspojková prevodovka s výnimkou občas kostrbatých rozjazdov funguje bezchybne. Radí celkom intuitívne a hlavne promptne, no technike jazdy zaťažujúcej motor v nízkych otáčkach nerozumie. Dokonca podradí aj v sekvenčnom režime. A spotreba stúpa. Pritom práve tento štvorvalec je na techniku jazdy obzvlášť citlivý.
Keď pravačka len zľahka hladí akcelerátor a brzdy majú pohov, oktávka s prehľadom jazdí aj pod šesť litrov. Ako náhle v systéme jazdných režimov nastavíte Sport a na prevodovke zvolíte rovnaký mód, strelku otáčkomeru vyháňate k červenému poľu a aplikujete systém brzda-plyn, skrátka keď motoru prevetráte faldy, je to radosť. Ale stačí mrknúť na displej palubného počítača a nestačíte sa čudovať. Hodnoty spotreby stúpajú k dvadsiatim litrom.
A ako dopadlo meranie na okruhu? Absolvovali sme ho dvakrát, no zakaždým identickou technikou jazdy. V móde Normal si Octavia vypýtala 8,2 l a v režime Eco (motor reaguje ospalejšie) apetít motora klesol na 7,8 l/100 km. Takto „poskladaná“ Octavia Combi však patrí na tunajšom trhu svojím spôsobom k exotom, a preto jej výsledok ani nemáme s čím porovnať.
Multilink ani nemukne
Naša štvorkolka trochu predčasne vybavená zimnými pneumatikami formátu 205/50 R17 sa aj ich zásluhou prezentuje ako auto s mimoriadne komfortným prejavom. Na tento parameter sme si nesťažovali ani pri testovaní liftbacku s letnými osemnástkami, ale toto je predsa len iná káva. Skutočne auto do nepohody. Filtruje všetko vráatne retardérov a dôsledne. Ani hluk od zadných kolies sa pri prejazde nerovností neozýva. Ale to podľa očakávania. K 1,8 TSI sa namiesto jednoduchej vlečenej nápravy montuje viacprvková Multilink, a tá ani nemukne.
Aj iné rozdiely by sa dali špecifikovať prestúpením z jedného auta do druhého na rovnakej trati, ale takú možnosť nemáme. Tak len konštatujeme, že jazde v zákrutách na limite vysokým pneumatikám s mäkšími bočnicami už tak nesvedčí. Deformujú sa a kvília, zapája sa tiež stabilizačný systém, čo komentuje výstražná kontrolka. Mimochodom vo verzii 4 x 4 sa na rozdiel od prednokolky dá deaktivovať osobitným spínačom na palubnej doske. Najprv odchádza protipreklz, a ak ho podržíte dlhšie, potom aj stabilizácia. Inak sa podvozok správa statočne, aj dobre zatáča. Na chvíľu vyvoláva podozrenie, že mu pomáha elektrický uzáver diferenciálu (XDS). Ale len na chvíľu. Aj brzdy s ostrejším nábehom fungujú na úrovni výkonného motora. Len riadenie má dosť tupý prejav a vracia nás do reality. Vlastne o nič nejde, veď sedíme v kombi.
Škoda Octavia Combi 1,8 TSI 4 x 4 Business Zdroj: Foto - Škoda
Záver
Možno ste si všimli, že v texte testovaný exemplár titulujeme exotom. V nižšej strednej triede ďalšiu kombináciu benzínového štvorvalca danej kubatúry a výkonu s pohonom štyroch kolies prípadne s automatickou prevodovkou za cenu na hranici 30 tis. eur sotva nájdete. Preto sa nám v porovnávacej tabuľke stretla taká rôznorodá spoločnosť. Od prémiového Audi A3 Sportback až po kombi strednej triedy VW Passat. Všetky spája karoséria typu kombi, cena, prípadne automatická prevodovka a motor spaľujúci benzín. A prečo nie aj naftu? Predpokladáme, že ten kto poškuľuje po aute s takým vyhraneným charakterom, naftu nemôže ani cítiť.
Skrátka tento segment konkurenčné značky za posledné roky vyprázdnili. Stavili na SUV. Motív je jasný. Takéto autá nikdy nešli na odbyt ako teplé rožky a už ani nepôjdu. Škoda Octavia 1,8 TSI 4 x 4 má výhodu práve v tom, že iný to vzdali a ona je tu. Nemusí sa o pomerne nepočetné rady zákazníkov deliť.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ASC, ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, DSR, sedem airbagov, tempomat, multiokolízna brzda, asistencia rozjazdu do kopca, rádio s prehrávačmi CD a MP3, dvojzónová klimatizácia, asistencia parkovania, Interiér elegance, elektrické odvládanie okien a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, Bi-xenónové svetlomety s AFS, zadné svetlá KED, predné hmlovky, denné svietenie, systém štart – stop + rekuperácia brzdnej energie, strešný nosič, 16“ disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Grafický farebný displej, asistencia udržania jazdného pruhu, sklopné operadlo sedadla spolujazdca, inteligentné svetlomety, kontrola tlaku v pneumatikách, bezkľúčový prístup a štartovanie, denné svetlá LED, predné hmlovky s funkciou Corner, voľba jazdných režimov, navigácia, trojramenný multifunkčný volant v koži, alarm, zásuvka na 230 V, multifunkčný odkladací priestor v kufri, sieťový program, balík chróm, 17“ alebo 18“ disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie | |
+ | – |
priestranný interiér | kratšie sedáky |
úroveň výbavy | nefunkčná stredná hlavová opierka |
pružný a úsporný motor | |
obrovský a prístupný kufor | |
ergonómia pracoviska vodiča |
Škoda Octavia 1,8 TSI 4 x 4 Business a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||
Škoda Octavia 1,8 TSI 4 x 4 Business | Audi A3 Sportback 1,8 TSI Quattro Ambition | Opel Insignia Sports Tourer 2,0 Turbo 4 x 4 Sport | VW Passat Variant 1,4 TSI Highline | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 798 | 1 798 | 1 998 | 1 390 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 132 (180)/4 500 – 6 200 | 132 (180)/5 100 – 6 200 | 162 (220)/5 300 | 118 (160)/5 500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 280/1 350 – 4 500 | 250/1 250 – 5 500 | 350/2 000 – 4 000 | 240/1 500 – 4 500 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 7-st. automatická | 6-st. manuálna | 7-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7.5 | 7.3 | 7.6 | 8.7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 227 | 232 | 242 | 218 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6.7 | 5.6 | 8.1 | 6.2 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 680 | 2 636 | 2 737 | 2 712 |
Objem batožinového priestoru (l) | 610 | 380 | 540 | 603 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 29 239 | 30 610 | 33 390 | 29 030 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |