Motorista, ktorý by rád svoje auto individualizoval, a tak na ceste vynikol nad rámec sivej konfekcie, nie je sviatočným zjavom. Niekto o autotuningu len večne sníva, iný si z neho spravil koníčka. Na výber má minimálne tri základné možnosti – dať priestor vlastnej tvorivosti a technickej zručnosti, zveriť svojej auto tuningovej firme alebo si individualizované auto rovno kúpiť. Každý čo i len trochu rozhľadený v problematike vám potvrdí, že niet nad továrenský tuning. Minimálne neriskujete, že neprofesionálne upravené auto „pohorí“ v stanici technickej kontroly, nehrozí ani konflikt so záručnými podmienkami. Práve do tohto súdka patrí Seat Leon ponúkaný značkovými predajcami na Slovensku v štyridsaťkusovej limitovanej sérii Aerodynamic Homola Edition.
Ako už označenie napovedá, je to spoločné dielko dizajnérov Seatu a automobilového pretekára Maťa Homolu, ktorý v tejto sezóne na medzinárodných okruhoch háji farby španielskej značky. Môžete si vybrať jednu z dvoch verzií, ktoré sa vzájomne líšia len pohonnou jednotkou – 1,2 TSI (81 kW/110 k) a 1,4 TSI (92 kW/125 k). Výkonovo skromnejší exemplár ponúkli TRENDU na redakčný test. Môže byť aj váš za 16 790 eur už po odrátaní motivačného bonusu vo výške 2 983 eur.
Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSI Zdroj: Maňo Štrauch
Decentne a nápadito
Hovorí sa, že červený lak ešte žiadne auto nepokazil. Leon ho má, hoci nie je podmienkou. Už efektné osemnásťpalcové obutie ho emocionálne posúva o poschodie vyššie. Škoda len, že si zaň musíte priplatiť. V štandarde totiž získate disky kolies až o dva palce menšie. Zvyšok toho, čo na fotografiách vidíte navyše oproti konfekcii, už patrí do štandardu edície Aerodynamic Homola Edition: prahové nadstavce, športové nárazníky – zadný s difúzorom a dvoma koncovkami výfuku, k tomu zvýrazňujúce lesklé čierne lakovanie, nad zadným oknom veľký šilt a... hotovo. Počet zásahov neohromuje. Skôr predstavujú také minimum, aké sa od aerodynamických balíčkov vo všeobecnosti očakáva. No už na prvý pohľad (aj tie ostatné) vidno, že tento tuning nepozliepali amatéri, ale navrhli ho dizajnéri. Decentný a pritom dostatočne nápaditý, aby oči, ktorým sú podnety určené (niekto prehliadne aj chýbajúce koleso), ich aj s potešením zaregistrovali.
Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSI Zdroj: Maňo Štrauch
Nečakajte športovisko
Kto z úvodu nepochopil, že súčiastky športového mimikry sú aerodynamickým balíkom vyčerpané, môže byť po usadnutí do kokpitu sklamaný. Je to Seat Leon v strednej výbave Style. Tí, čo si pýtajú viac, majú na výber verzie FR alebo Cupra. Fazóna kokpitu harmonizuje s hranatým exteriérom. Kvalitu použitých materiálov aj remeselné spracovanie hodnotíme ako mierny nadštandard najmä zásluhou zamatovo mäkkého poťahu palubnej dosky a vzdušných textilných poťahov sedadiel. Nesťažujeme si ani na nedostatok odkladacích priestorov. Aj reflexná vesta má svoje privátne miesto v zásuvke pod sedadlom vodiča. Zaujať optimálnu šoférsku pozíciu – žiadny problém. Volant aj výška sedadla sa dajú regulovať v širokom rozsahu. Radiaca páka čnie blízko volantu – tak to má byť a presnosť radenia nemá chybu. Páčia sa aj veľké športové budíky v prístrojovom štíte.
No inšpekcia interiéru sa nezaobišla bez výhrad. Ploché výplne dverí vyznievajú dosť fádne a keby sa dalo vybrať si, mäkký plast by viac prospel partii palubnej dosky oproti kolenám vodiča a spolujazdca ako na jej povrchu. Stupnica rýchlomeru zasa svojím nepravidelným delením môže mýliť a USB konektor, umiestnený v schránke pred spolujazdcom, už ani nemôže byť ďalej z dosahu vodiča. Azda najväčším sklamaním pre motoristu navnadeného emocionálnym exteriérom budú len priemerné anatomické vlastnosti predných sedadiel. Ešteže v príplatkovej ponuke figurujú aj športové.
Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSI Zdroj: Maňo Štrauch
Škoda tej opierky
Pocit zo sedenia na zadnej lavici milo prekvapuje. Napriek pomerne nízkej polohe optimálny sklon sedáka sa stará o stabilnú pozíciu s potrebnou oporou stehien. Kolenám od predných operadiel nič nehrozí. Ak sa bavíme o priemerne vysokých pasažieroch (180 cm), tých zhruba osem centimetrov rezervy bohato vyhovuje. K polovičnému priestoru nad hlavou tiež nemáme pripomienky. Dojem z ponuky využiteľného priestoru kazí len robustný tunel v strede podlahy.
Napriek tomu, že Leon je homologizovaný ako päťmiestny, pozíciu v strede lavice odporúčame len s výhradou. Príslušná hlavová opierka sa totiž dá vysunúť maximálne na úroveň krčnej chrbtice.
Batožinový priestor rozhodne nepatrí k slabinám Leona. Svojím 380-litrovým objemom predstavuje v triede lepší priemer. Dôslednejší pohľad do jeho útrob odhaľuje jeho hĺbku a tým aj vysokú nakladaciu hranu. Pod krycou doskou sa schováva väčšinou vítaná mini dojazdovka, no z kapacity kufra ukrajuje dobrých 20 litrov. Delené operadlá sa dajú aj sklopiť, ale v tom prípade na rozhraní kufra a interiéru prekáža veľký schod.
Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSI Zdroj: Maňo Štrauch
Úsporná alternatíva
Ak sa rozhodnete vybrať si z limitovanej série Aerodynamic Homola Edition práve túto nižšiu kubatúru, predpokladáme, že vám záleží viac na cene a nízkej spotrebe ako na dynamike. Ak je to tak, sklamanie nehrozí. Malý udatný štvorvalec naladený na 81 kW (110 k) poteší už svojím kultivovaným prejavom. Na voľnobeh si príjemne šepoce a ani keď ho rozdráždite na maximálne otáčky, osadenstvo auta neprekrikuje. Príjemný pocit navodzuje tiež svojou pružnosťou. Keď sa promenádujete mestom predpisovou päťdesiatkou, na udržanie rýchlosti stačí štvrtý prevodový stupeň a motor si pokojne pradie pri 1 200 otáčkach. Na rezkejší rozbeh však potrebuje minimálnych 1 500 otáčok a skutočne dobre ťahá až od 1 800 nahor.
Dlhá šesťstupňová prevodovka v bežných jazdných režimoch využíva už spomínanú pružnosť štvorvalca, ktorý je najúspornejší dostatočne zaťažený. A tak neprekvapuje, že vytočiť trojku na maximum trvá dlho predlho a v momente, keď na hranici červeného poľa otáčkomeru (6 000) radíte štvorku, rýchlomer ukazuje až 140 km/h. Máte pravdu, že šesťstupňová prevodovka vyzerá popri tomto motorčeku ako zbytočný luxus. No platí to len v prípade, ak svoj seat budete využívať iba na krátke cesty do práce v mestských podmienkach. Má však svoje prednosti, ktoré vytasí mimo mesta a hlavne na diaľnici. Na rýchlosť 130 km/h pri zaradenej šestke motoru stačí 2 800 otáčok. Tomu zodpovedá aj nízka hladina hluku. Pritom z vlastnej skúsenosti potvrdzujeme, že na udržanie rýchlosti netreba zo šestky podraďovať ani v tiahlych diaľničných stúpaniach na Českomoravskej vrchovine. Korunu testu nasadzuje výsledok merania spotreby na testovacom okruhu, kde diaľnica predstavuje asi tretinu trasy: 6,1 l/100 km. Jeden z najlepších výsledkov, aký sme kedy s benzínovým kompaktom na ňom zaznamenali.
Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSI Zdroj: Maňo Štrauch
Rozumný kompromis
Keď sa pozriete na akčný exteriér vyšperkovaný pneumatikami formátu 225/40 R18, možno zaváhate. Nebude podvozok príliš tvrdý? A predstavte si, že nie je. Kombináciu komfortnej charakteristiky pruženia a nízkoprofilových pneumatík hodnotíme ako nečakane rozumný kompromis, samozrejme, s ohľadom na tunajšie cesty. Veľmi vhodný pre vodičov, ktorí chcú robiť dojem, ale na pretekanie nemajú tú správnu krvnú skupinu. Takto vybavený Leon je nielen fotogenický, ale aj solídne filtruje nerovnosti. Má to však aj svoje ale... ako každý kompromis. Podvozok nebúcha, nestená, preto necítite ani naliehavú potrebu obchádzať výtlky. Ľahko zabudnete, že parádne disky kolies pneumatiky zboku nedostatočne chránia. Takže pozor. Na technickej trati si zasa nemôžete dovoliť také nasadenie ako pri derivátoch, ktoré sa tvária podobne nasrdene, no disponujú športovým podvozkom. V súboji s odstredivými silami sa predsa len o podstatne viac nakláňa a pneumatiky pištia, že stačilo. Napriek tomu dojem z „vyšívania“ oblúkov nie je zlý. Je to zásluha elektronického diferenciálu. Vrodenú nedotáčavosť Leona eliminuje pribrzďovaním vnútorného kolesa. A tak ho nevynáša, ale smeruje tam, kde sú natočené predné kolesá.
Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSI Zdroj: Maňo Štrauch
Záver
Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSI hodnotíme ako šikovný marketingový ťah, aký sa na tunajšom trhu s novými autami len tak hneď nevidí. Pripomína meno slovenského talentovaného pilota v službách značky Seat a zároveň ponúka zákazníkovi zľahka individualizované autíčko, ktoré vyzerá dynamicky, pritom je „živučké a veľa nežerie“.
Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSI Zdroj: Maňo Štrauch
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, ASR, ESC, elektronický diferenciál s obmedzenou svornosťou, posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, sedem airbagov, interiér Style, palubný počítač, 3,5" multifunkčný displej v združenom prístroji, rádio s CD mechanikou a dotykovou 5" farebnou obrazovkou, USB rozhranie, SD sloty, Bloetooth, dvojzónová klimatizácia, komfortné sedadlá vpredu, komfortné pruženie, predné hmlovky s prisvecovaním do zákrut, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, tempomat, asistencia rozjazdu do kopca,16" disky kolies z ľahkých zliatin...
Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSI Zdroj: Maňo Štrauch
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Bočné airbagy vzadu, systém rozpoznávania únavy vodiča, adaptívny tempomat, Media system plus s 5,8" farebnou obrazovkou, Seat sound system s deviatimi reproduktormi a subwooferom, navigácia, sedadlá v koži, športové predné sedadlá – poťah Alcantara, vyhrievané predné sedadlá, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, panoramatické strešné okno, osvetlenie s technológiou LED, 17" alebo 18" disky kolies z ľahkých zliatin...
Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSI Zdroj: Maňo Štrauch
Hodnotenie | |
+ | – |
nápadný dizajn exteriéru | vysoká nakladacia hrana kufra |
svižný motor | nevyhovujúca stredná hlavová opierka |
komfortné pruženie | |
nízka spotreba |
Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSI Zdroj: Maňo Štrauch
Seat Leon a porovnávané automobily na slovenskom trhu | |||||
Seat Leon Aerodynamic Holola Edition 1,2 TSI | Ford Focus 1,0 EcoBoost Rival X | Mazda 3 2,0 G-120 Challenge | Peugeot 308 1,2 PureTech Style | Škoda Rapid Spaceback 1,2 TSI Monte Carlo | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 197 | 998 | 1 998 | 1 199 | 1 197 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R3 | R4 | R3 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 81 (110)/4 600 | 92 (125)/6 000 | 88 (120)/6 000 | 96 (130)/5 500 | 81 (110)/4 600 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 175/1 400 – 4 000 | 170 – 200/1 400 – 4 500 | 210/4 000 | 23/1 750 | 175/1 400 – 4 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10.2 | 11 | 10.4 | 11.6 | 9.7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 191 | 195 | 194 | 207 | 198 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.9 | 4,70 | 5.1 | 4.6 | 4.9 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 636 | 2 648 | 2 700 | 2 620 | 2 602 |
Objem batožinového priestoru (l) | 380 | 363 | 364 | 420 | 415 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 16 790 | 16 390 | 16 990 | 16 690 | 17 060 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |
Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSI Zdroj: Maňo Štrauch
Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSI Zdroj: Maňo Štrauch