V aktuálnej generácii zápolí o krajec trhového koláča od roku 2009, no za ten čas stihol už dve modernizácie. Prvá pozmenila vzhľad a znamenala progres hlavne naftových motorov, druhá zovňajšok zľahka omladila. Bude to stačiť na premostenie času, ktorý ostáva k ouvertúre ďalšej generácie? Zisťovali sme to testom sedemmiestnej naftovej verzie.
- Prečítajte si aj porovnanie s ďalšími megakompaktnými“ MPV
Zamiesené na omyl
Pri preberaní testovacieho exemplára prišlo takmer k omylu. „Tak, kde ho máte?“ znela otázka, pritom stál obrátený čelom takmer pod nosom. Že bol prehliadnutý, za to vďačí nápadnej podobnosti svoje prednej partie s menším Renaultom Clio. Prakticky identická maska chladiča, podobný obrys svetlometov, hmlovky v rohoch pod nárazníkom, výrazne sklonené veľkoplošné čelné okno. Až po zmene zorného uhla sa objaví dlhé telo jazvečíka. To Grand Scénic odhaľuje svoju identitu. Páči sa nám kombinácia ostro skloneného čelné skla a smerom dozadu klesajúcej strechy. Zadná partia zasa dokladá, že dizajnérom tentoraz záležalo na tom, aby si pozorovateľ pri pohľade zozadu nepomýlil dlhú verziu s krátkou a naopak. Pretrhnúť sa nemuseli – stačilo zadné svetelné rampy v tvare bumerangov orientovať opačne.
Renault Grand Scénic 1,6 dCi Zdroj: Renault
Kokpit v ponurom náleve
Vyšší posed k MPV patrí, horší výhľad do zákrut kvôli predsunutým stĺpikom karosérie tiež. Ľahko a rýchlo nastaviť optimálnu polohu za volantom nie je žiadny problém. To preto, že regulácia sedadiel aj volantu prináša širokú škálu možností, pritom netreba brať ohľad na prístrojový štít. Neskrýva sa za volantom, ale svieti v centre palubnej dosky. Najmä dlháňom konvenuje bohatá priestorová rezerva pod strechou. Pri inventúre pracoviska vodiča ešte vyzdvihujeme (v renaultoch už tradične) ovládanie rádia pod volantom bez nutnej kontroly pohľadom. Hlavica radiacej páky blízko venca volantu – tak to má byť v akomkoľvek aute. A elektronická parkovačka, ktorá sa automaticky deaktivuje po zošliapnutí akcelerátora, sa filozoficky mimoriadne hodí práve k tomuto typu auta. Nechýba záložné spätné zrkadielko. Hodí sa na systematickú kontrolu drobizgu v zadných detských sedačkách. Už veľké priečinky vo dverách aj objemné boxy jeden pred spolujazdcom a druhý posuvný pod stredovou lakťovou opierkou, o zásuvkách pod sedadlami ani nehovoriac, sľubujú prvoplánovú praktickosť.
No kokpit Scénica znesie aj výhrady. So strednou úrovňou výbavy bez navigácie (získate ju s vyššou výbavou alebo za príplatok) v centre palubnej dosky svieti len úzky displej s otáčkomerom, digitálnym rýchlomerom a údajmi palubného počítača. Okrem tohto svetlého výseku sa pred vodičom a spolujazdcom rozprestiera len čierny až ponurý plast. Aj panely audia a klimatizácie pôsobia v súčasnosti už dosť archaicky. Diametrálny rozdiel voči „predisplejovaným“ a farebne rozihraným palubným doskám niektorých konkurentov. Jednoduchému audiosytému síce nechýba popri CD mechanike a Bluetooth ani USB pripojenie, ale ak máte povedzme hudbu na USB rozsortírovanú do žánrových priečinkov, nerozozná ich a prehráva všetko pohromade.
Renault Grand Scénic 1,6 dCi Zdroj: Renault
Aj v druhom rade pohoda
Možno dostanete na výber zaujať miesto na jednej z troch zadných nezávislých sedačiek druhého radu. Potom si určite zvolíte jednu z dvoch krajných. Už preto, že sú o päť centimetrov širšie a pohodlnejšie ako tá stredná. Na pozícii za rovnako vysokým vodičom (180 cm) kolená od operadla delí zhruba desať centimetrov a len o dva centimetre menej miesta máte nad hlavou. Tým sa však možnosti nekončia. Všetky tri sedačky sú pozdĺžne posuvné v širokom rozsahu a aj sklon operadiel si môžete podľa gusta regulovať. Škoda, že sedemmiestna verzia na rozdiel od krátkej nedisponuje praktickými schránkami aj v podlahe pred zadnými sedadlami. Výklopné podložky v operadlách však nechýbajú.
Renault Grand Scénic 1,6 dCi Zdroj: Renault
Variabilita plus prístelky
Obrovské zadné výklopné veko sa zarezáva hlboko do nárazníka. Sprostredkuje nehatený prístup do batožinového priestoru s ložnou plochou predĺženou o 23 centimetrov. Už v základnom usporiadaní má 700-litrovú kapacitu. Môžete ju ešte navŕšiť sklopením operadiel druhého radu, a ak treba, sedačky sa dajú ľahko preklopiť dopredu alebo aj z auta s využitím prioritne mužskej svalovej hmoty vyložiť. Ak sa rozhodnete prepravnú kapacitu využiť až po strechu, k dispozícii máte 2 050 litrov. Traduje sa: „... nepoznám auto, do ktorého by sa nevpratali dva bicykle.“ Do Grand Scénica sa zmestia, ani ich nemusíte rozložiť. Ba nielen predné, ale aj zadné kolesá môžete ponechať na mieste. V kufri nenápadne sídlia ešte ďalšie dve sedačky. Na ich rozloženie stačí jedna ruka a na uloženie späť do podlahy tiež. Hoci veľkosťou plne vyhovujú, vzhľadom na obmedzený okolitý priestor sa nehodia pre rozšafného dospelého pasažiera. No dve deti sa tam bez problémov odvezú.
Renault Grand Scénic 1,6 dCi Zdroj: Renault
Skvelý pomer výkon/spotreba
Vznetové motory značky Renault majú slušný cveng. Možno tú najlepšiu reklamu im v poslednom období spravil Mercedes-Benz, keď do zoznamu pohonných jednotiek triedy A zaradil naftovú tisícpäťstovku s kosoštvorcom v znaku. V testovanom Grand Scénicu figuruje o číslo väčší štvorvalec 1,6 dCi radu Energy. Pradie ticho nenápadne a počas zastávok ho systém štart/stop vypína aj tesne po studenom štarte. Vždy po uvoľnení brzdy bez odvrávania naštartuje, ani raz systém nezazmätkoval. Že aj v dlhom Scénicu zaboduje úspornosťou, to sme očakávali. Predpoklady potvrdil na testovacom okruhu výsledkom 5,7 l/100 km. Rovnaký rezultát sme dosiahli aj s krátkym Scénicom. Logika našepkáva, že Grand Scénic má síce vyššiu hmotnosť, no v jeho prospech zasa hovoria priaznivejšie aerodynamické vlastnosti. Motor rovnako ako úspornosťou uspokojuje svižnou akceleráciou a najmä pružnosťou aj pri zaradenom šiestom prevodovom stupni. Tým skôr, že na tisícšesťstovku je prevod dosť ťažký, veď pri 130 km/h motor dosahuje len 2 300 otáčok.
Renault Grand Scénic 1,6 dCi Zdroj: Renault
ESP bdie nad dôstojnosťou jazdy
Napriek základnému šestnásťpalcovému obutiu sa nám zdá predĺžená verzia Scénica o odtieň tvrdšie odpružená, čo cítiť najmä na zadných sedadlách. Zrejme šlo o to, dlhšiu a ťažšiu karosériu ustabilizovať. Aj preto si v zákrutách oproti očakávaniam len nenápadne kľaká, zato s roletami a výmoľmi sa vyrovnáva ťažšie ako jeho kratší súrodenec. Na kvalitnejšom povrchu si centimetre a kilogramy navyše ani neuvedomujeme. Aj nedotáčavosť pri prejazde zákrut ostáva zásluhou relatívne ľahkého motora hlboko v nepísanej norme. A tak ani ostrejšie tempo na technickej trati nemusí nevyhnutne sprevádzať kvílenie pneumatík. Mimochodom, ESP pokusom o „zábavnejší“ prejazd oblúkov žiarlivo bráni. Riadenie síce reakciami neoplýva, ale v tomto type auta ich ani neočakávame. Zato pri renaultoch (nielen Scénicu) registrujeme neustály pokrok v presnosti radenia.
Renault Grand Scénic 1,6 dCi Zdroj: Renault
Záver
Toto auto vás svojím vzhľadom ani temperamentom asi emocionálne neprebudí. Útočí skôr na racionálnu zložku vedomia – a hlavy početnejších rodín, ktoré viac ako iné rozumejú prednostiam praktických vecí. Najmä tie odrastenejšie ročníky, pamätajúce, ako do Favorita natlačili päťčlennú rodinu aj s proviantom na dva týždne k Jadranu, tušia, o čom je reč. Renault Grand Scénic skrátka dokáže plniť nároky na komfortné a relatívne lacné cestovanie v rodinnej pohode. Pritom stačilo tak málo – efektívne a flexibilne využiť obstavaný priestor, naprogramovať výhodný pomer ceny k úžitkovej hodnote a pod prednú kapotu pozvať pán motor. Ale keď si sadnete za volant a rozhliadnete sa, ponurá atmosféra kokpitu vám pripomenie, že toto auto už dozrelo na generačnú výmenu.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBV, ASR, ESP, šesť airbagov, asistencia rozjazdu do kopca, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, palubný počítač, dvojzónová klimatizácia, rádio (s CD, MP3 a Bluetooth), farebná multifunkčná obrazovka, poloautomatická parkovačka, predné hmlovky, LED denné svietenie, volant a radiaca páka v koži, elektricky ovládané okná a vonkajšie zrkadlá – vyhrievané na strane vodiča, parkovacie senzory vzadu, sedadlá v druhom rade posuvné sklopné a vyberateľné, 16" disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Navigácia s online pripojením, elektricky otvárateľné panoramatické strešné okno, vyhrievané predné sedadlá, Hands free karta Renault, zadržiavacia sieť do batožinového priestoru, metalíza, rezerva, 17" disky kolies z ľahkých zliatin
Hodnotenie | |
+ | – |
úhľadný exteriér | ponurá atmosféra kokpitu |
efektívne využitý obstavaný priestor | tvrdší podvozok ako v krátkej verzii |
ergonomická zóna vodiča | |
variabilný interiér | |
objemný kufor a množstvo odkladacích priečinkov | |
agilný pružný a úsporný motor |
Kompaktné MPV | |||||
Renault Grand Scénic 1,6 dCi Energy | Citroën Grand C4 Picasso eHDi 115 | Ford Grand C-Max 1,6 TDCi | Kia Carens 1,7 CRDi | VW Touran 1,6 TDI | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 598 | 1 560 | 1 560 | 1 685 | 1 598 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 96 (130)/4 000 | 85 (115)/3 600 | 85(115)/3 600 | 100 (136)/4 000 | 77 (105)/ 4 400 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 320/1 750 | 270 (285)/1 750 – 2 500 | 270 (285)/1 700 -- 2 500 | 330/2 000 2 500 | 250/1 500 -- 2 500 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11.1 | 12,10 | 12,30 | 10.4 | 12,80 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 195 | 189 | 180 | 191 | 183 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.4 | 4 | 4,90 | 4.8 | 5,10 |
Rázvor (mm) | 2 770 | 2 840 | 2 788 | 2 750 | 2 678 |
Počet miest na sedenie | 5 + 2 | 5 + 2 | 5 + 2 | 5 + 2 | 5 + 2 |
Objem batožinového priestoru (l) | 208/702 | 170/645 | 92/475 | 103/492 | 121/695 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 20 990 | 19 640 | 23 420 | 18 960 | 21 735 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |