Reprezentuje značku Renault v triede malých automobilov od roku 1990 a hneď pri svojej ouvertúre získal európsky titul Car of the Year – Renault Clio. Vlani sa motoristickej verejnosti predstavil už vo svojej štvrtej edícii. Nápadný svojim zovňajškom, ale aj základnými rozmermi, exponovanou výbavou a modernými malolitrážnymi motormi.
TREND otestoval derivát motorizovaný tým výkonnejším z dvojice 1,5-litrových vznetových štvorvalcov a vyšperkovaný najvyššou úrovňou štandardnej výbavy. Kým základná verzia s motorom 1,2 16V / 54kW zákazníka vyjde na motivačných 9 190 eur, za tento exemplár zaplatíte 14 590 eur. Aj to len v prípade, že odoláte ponuke širokej palety individualizujúcich doplnkov.
Blahoželanie
Nestáva sa často, aby dizajnéri pri kreovaní malého ľudového auta získali také široké pole pôsobnosti. V tomto segmente tón zvyčajne udáva kritérium „value for money“ všetko ostatné – vrátane fazóny exteriéru čaká na svoju príležitosť v poradí. Potom dizajnéri zachraňujú, čo sa zachrániť dá a zvyčajne vyprodukujú objekt ako z hračkárskeho výkladu.
Nový Renault Clio – to je iná káva. Neprebúdza detské ani materské pudy. Je to exponát, pri ktorom si pozorovateľ opäť uvedomuje, že automobilový dizajn je tiež umenie. Do pozornosti kladieme v prvom rade jeho proporcie – dlhú prednú kapotu, dozadu posunutú kabínu so splývajúcou strechou zakončenou nápadným šiltom, krátky zadný previs a rozkročenú pózu.
Potom ten sebavedomý výraz prednej partie, svalnaté kontúry blatníkov, efektne obkladmi zvýraznené formované prahy, veľké fotogenické kolesá a dynamizujúci profil bočného presklenia s nepriznanými kľučkami druhého páru dverí. K tomu nálepky Sport (+ 300 €) a je dokonané. Blahoželáme.
Za volantom športovo
Kokpit kopíruje športovú architektúru exteriéru. To znamená relatívne nízky posed s nohami natiahnutými dopredu a trojramenný volant, ktorý sa dá regulovať v oboch rovinách v širokom rozsahu.
Mimochodom obsahuje len spínače tempomatu. Diaľkovému ovládaniu autorádia slúži rokmi osvedčený systém pod volantom, ktorý nevyžaduje očný kontakt. Prekvapivá vzdialenosť sedadla od spodného okraja predného okna vyvoláva naliehavý otáznik, či sa vzadu ešte nájde miesto pre spolucestujúcich. Ale o tom, potom.
Čierny odtieň sedadiel aj robustnej palubnej dosky (+ 100 €) je švihácky. Ale môže byť aj hravejší červený, modrý či farby slonovej kosti. Aký si vyberiete. So štruktúrovaným a poddajným povrchom palubnej dosky kontrastuje tvrdší materiál výplne dverí. Stredový panel, rukoväte dverí a čiastočne aj volant už zrkadlia odlesk imitácie klavírového laku.
Športovejšie ladená duša by asi túto módnu pompéznosť oželela. Bočné vedenie sedadiel kvalifikujeme ako primerané k charakteru auta, ich textilný poťah dýcha. Prístrojový štít s centrálne umiestneným digitálnym rýchlomerom dizajnéri sformovali do originálneho prieniku geometrických útvarov oválneho tvaru. Len ich asi nemal kto varovať, že široké lesklé rámčeky budú oslňovať. Nenašlo sa miesto pre teplomer chladiacej kvapaliny. Chýba. Kontrolka ho plne nenahradí.
Ako mediálne rozhranie, ale aj navigácii, či parkovacej kamere (520 €) slúži centrálna dotyková farebná obrazovka. Chcelo by to len menej kliknutí v menu. Kvalitu ozvučenia (4 x 20 W) zhutňujú predné reproduktory so systémom Bass Reflex. Obsahujú ho všetky úrovne výbavy. V žiadnej však nefiguruje CD mechanika.
Renault ju poslal (možno predčasne) na smetisko dejín, preto sa nedá ani objednať. Nahrádza ho USB. Ale zasunutý v konektore vedľa obrazovky trčí možno až nebezpečne do priestoru. Vyhovujú praktické priečinky pri kulise radiacej páky aj odkladacie priestory v predných dverách.
Poličku pred spolujazdcom už považujeme len za štýlovú, nič viac. Keby nebola, mohla byť objemnejšia uzatváracia schránka pred spolujazdcom. A výhľad dozadu padol na oltár atraktívneho dizajnu. Keď už nie drahšiu kameru, odporúčame priplatiť si aspoň zadný parkovací senzor (320 €).
Rezerva zvonku
Napriek tomu, že nové Clio má veľký rázvor (2 589 mm), ktorým sa pomaly pýta do nižšej strednej triedy, miesta na zadnej lavici ponúka menej ako jeho predchodca. Ak si vodič a člen posádky (obaja vysokí 180 cm) sadnú za seba, oveľa lepšie obíde vodič. Za ním sa budete kolenami opierať o operadlá.
Nad hlavou tiež nie je miesto nazvyš, ale tie tri – štyri centimetre rezervy stačia. Ponúka sa aj miesto v strede. Tiež tamojšia hlavová opierka sa dá vysunúť, koľko treba. Ale interiér Clia je úzky, trojici bude veľmi tesno a v strede podlahy navyše prekáža tunel.
Batožinový priestor s kapacitou 300 litrov patrí v triede malých hatchbackov k tým objemnejším. V štandarde si na dne vozí lepiacu súpravu, no náš exemplár má zvonku na spodku kufra zavesenú plnohodnotnú rezervu (50 €). Málo používané riešenie má jedinú teoretickú výhodu.
Pri výmene kolesa netreba celý obsah kufra vyložiť do jarku. Opakujeme – len teoretickú. Z Clia ho vyložiť musíte, lebo táto rezerva sa podľa priloženého návodu dá uvoľniť len zo strany batožinového priestoru a nie zvonku.
A ešte jedno upozornenie. Veko batožinového priestoru by sa malo dať zavrieť použitím vnútornej rukoväte tak, aby ruky ostali čisté. Pár pokusov skončilo nezdarom a viac sme neskúšali.
Nový rekordér úspornosti
Kompaktný vznetový 1,5 l štvorvalec s dvojventilovou technikou s prívlastkom Energy navonok akusticky nezapiera svoj pôvod. Zato v interiéri už jeho naftové taktovanie účinne redukujú tlmiace materiály. Charakter motora a nastavenie päťstupňovej prevodovky dovoľujú jazdiť v uzavretej osade päťdesiatkou so zaradenou štvorkou (1 200 otáčok).
No v záujme rezkejšie akcelerácie, treba podradiť. Ťah sa totiž prebúdza až po prekročení hranice 1 500 otáčok a so zaradenou päťkou ešte o 300 čísiel vyššie. Nad 3 000 už ťah stráca na intenzite, ale len pozvoľne. Skúšame maximálnu akceleráciu. Motor sa bez reptania nechá vytáčať až do hĺbky červeného poľa na 4 700 otáčok.
Stovka do dvanástich sekúnd danej kubatúre a výkonu hanbu nerobí. Skúška pružného zrýchlenia z 90 na 130 km/h so zaradenou pomerne dlhou päťkou už dosť trvá. Na druhej strane práve takto zvolený prevod sa stará, že na úrovni diaľničného limitu motor dosahuje len 2 600 otáčok.
A tak očakávame, že ani jazda po diaľnici radikálne nepokazí spotrebu. Samozrejme, že cítiť rozdiel jazdy v štandardnom režime alebo úspornom / ECO. Odozva motora je citeľne mdlejšia. Netreba však byť prorokom, aby sme tipovali, že práve režim ECO bude v bežnej vodičskej praxi plniť úlohu štandardného režimu. Veď najväčšou prednosťou tohto motora má byť práve ekonomika prevádzky. Na ňu je uspôsobený aj štandardne dodávaný systém Start-Stop (funguje bezchybne).
Vskutku, ľahkú pravačku na akcelerátore a nenáhlivú jazdu bez väčšieho sebazaprenia komentuje palubný počítač údajmi v rozmedzí 3,8 do 4,3 l/100 km. Nadobudnuté poznatky zo spolužitia s týmto motorom sme si na záver overili aj na testovacom okruhu. Tam prichádzajú k slovu už aj akceleračné vložky a podiel jazdy po diaľnici sa šplhá k jednej tretine. Výsledok 4,6 l/100 km je doposiaľ najlepší, aký sme na tomto okruhu v TREND testoch zaznamenali.
Mäkko ale stabilne
Mäkšie naladené pruženie sa od Renaulta už tradične očakáva. Ani nové Clio nevybočuje z tohto rámca. Jeho jazdný prejav hodnotíme ako komfortnejší v porovnaní s väčšinou priamych konkurentov. Na tomto konštatovaní nič nemení ani formát pneumatík 195/55 R16. Preto športovejšie založených vodičov nemienime odhovárať ani od nadštandardných sedemnástok (+300 €).
Rozbité pasáže vozovky a drsné železničné priecestia odhaľujú väčší sklon k odskakovaniu pneumatík a hlučnejšiu prednú nápravu. So sedemnástkami tichšia určite nebude. Zaujímalo nás, ako sa osvedčí vláčnejší podvozok na technickej trati plnej zákrut s kvalitným asfaltovým kobercom aj pri vyššom tempe.
Nežiaduce pohyby karosérie redukuje nielen charakteristika tlmičov pruženia, ale aj medzigeneračne o centimeter väčší rázvor a o dva centimetre širší rozchod kolies. Clio si zakľakne, ale nehojdá sa ani nevlní. Pokrok evidujeme v strmšom riadení a jeho čitateľnejšej odozve.
Aj účinok elektrického posilňovača vyhovuje. Zato radenie prevodových stupňov kazí dojem. Občas sa prieči jednotka, častejšie spiatočka a zopárkrát bolo potrebné zopakovať pokus rýchlo podradiť na trojku. A náročnejším vodičom pripomíname, že ESP sa nedá vypnúť.
Hodnotenie
Nový Renault Clio vyzerá naozaj štýlovo a v pozícii vodiča sa v ňom dobre sedí, čo je základný predpoklad pôžitku z jazdy. Komfortnejšie naladený podvozok ho určite nepokazí. Len motor nepatrí k tým, ktoré oplývajú kilowattmi, preto zážitok nemôže byť kompletný. Táto motorizácia však má v pracovnom pláne minimum zastávok pri čerpacích staniciach a ten plní veľmi uspokojivo.
Páčila sa nám aj široká paleta možností individualizovať zakúpené vozidlo množstvom atraktívnych doplnkov aj celými dizajnovými konceptmi. Na druhej strane stávka na štýlovosť spôsobila, že prakticky založení motoristi môžu ťažko niesť napríklad stiesnené pomery na zadných sedadlách. Tu ostáva len dúfať, že nepresné radenie bolo „výsadou“ len tohto testovaného exempláru.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBD, BA, ASR, CSV, ESP, asistencia rozjazdu do kopca, šesť airbagov, manuálna klimatizácia, palubný počítač, multimediálny a navigačný systém, mapové pokrytie Európy, rádio s prehrávačom MP3, systém ECO-mode, elektrický posilňovač riadenia, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, rôzne farebné kombinácie textilného čalúnenia, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, volant v koži, elektricky ovládané predné okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, denné svietenie LED, svetlomet s dvojitou optikou, predné hmlovky, tónované sklá, súprava na opravu pneumatík, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Automatická klimatizácia, parkovacia kamera, multimediálny a navigačný systém R-link, 3D audisystém Arkamys, špeciálne metalické laky rôznych odtieňov, presklená fixná strecha, vyhrievané predné sedadlá, dažďový a svetelný senzor, nálepky na strechu, personalizácia interiéru, kompletné dizajnové koncepty, rezervné koleso, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, päťročná garancia...
Hodnotenie | |
+ | - |
atraktívny exteriér | málo miesta vzadu |
široká ponuka výbavy | hlučnejšia predná náprava |
športová ergonómia kokpitu | nepresné radenie |
komfortné pruženie | |
úsporný motor | |
päťročná garancia (za príplatok) |
Renault Clio 1,5 dCi Dynamique a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Renault Clio 1,5 dCi Dynamique | Ford Fiesta 1,6 TDCi Titanium | Kia Rio 1,4 CRDi EX | Peugeot 208 1,6 e-HDI Allure | Škoda Fabia 1,6 TDI CR Ellegance | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 461 | 1 598 | 1 396 | 1 560 | 1 598 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 66 (90)/4 000 | 70 (95)/3 800 | 66 (90)/4 000 | 68 (92)/4 000 | 66 (90)/4 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 220/1 750 | 200/1 750 | 220/1 750 – 2 750 | 230/1 750 | 230/1 500 – 2 500 |
Prevodovka | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11.7 | 11,70 | 14.2 | 10.9 | 12.6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 178 | 181 | 172 | 185 | 176 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 3.6 | 3,60 | 3.8 | 3,80 | 4.2 |
Rázvor (mm) | 2 589 | 2 490 | 2 570 | 2 538 | 2 465 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 300 | 295 | 288 | 285 | 315 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 14 590 | 16 680 | 13 590 | 15 070 | 15 427 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Foto – Renault