Otázka pred začiatkom testu znela: imidžovka za 40-tis. eur, ktorá je tu na to, aby robila dojem a nič viac, alebo máme tú česť so športovým náradím, ktoré svoje rozhojnené kilowatty dokáže pretaviť do športového zážitku svojho pilota?
Tuning a opäť sexi strecha
Silueta – v porovnaní s krotkejším RCZ vlastne nič nové, ak neberieme do úvahy o 10 mm znížený podvozok a širší rozchod kolies. Prvoplánovo sa však do pozornosti núka originálne lakovanie Erithree v súlade so starou pravdou, že „červená ešte žiadne auto nepokazila“, tým skôr ak je športové. Ďalej už registrujeme rozšírené prahy a ultimatívne obutie formátu 235/40 R19 natiahnuté na špecifických diskoch kolies so zalomenými lúčmi. Spoza nich presvitá červeň mohutných brzdových strmeňov Peugeot Sport.
Namiesto výsuvného spojleru sa nad vekom kufra rozprestiera väčšie pevne ukotvené prítlačné krídlo. Pár výfukových hlavní špeciálne naladeného výfukového traktu autorský tím vykázal do rohov nového difúzora. Identifikačné „R“ vidno na maske chladiča, veku kufra aj na diskoch kolies. Inak diskrétny továrenský tuning necháva priestor pre ďalšie individuálne úpravy. Nedá sa však nespomenúť ešte zvlnenú karbónovú strechu spolu s rovnako sčereným zadným oknom. Že prevzaté z civilnejšieho RCZ? Máte pravdu, no táto stopa dizajnéra stojí za to, vždy znova a znova sa pri nej treba zastaviť.
Peugeot RCZ-R Zdroj: Peugeot
Výstavný kokpit
Pri zdobení zóny vodiča sa štylisti viac odviazali. Všade tmavá koža prešívaná purpurovým stehom v kontraste s hliníkovým odleskom na radiacej páke, veľkých dverových držadlách aj na pedáloch. Trojramenný malý volant s hrubým vencom na spodku módne zrazeným nesie výrazné logo „R“, rovnako podpísané plakety sa vynímajú na stredovom paneli, ako aj na predných sedadlách. Aj pôvodné bodovali, no v „R“ ich nahradili ešte onakvejšie s integrovanými hlavovými opierkami. Kombinácia koža Alcantara nemá chybu, bočné vedenie tiež. Zachcelo sa vytknúť nemenný sklon sedáka, ale čo už, keď vyhovuje. Skôr by sme privítali posun v prístrojovom vybavení už v štandarde. Taký teplomer oleja by sa hodil. Opäť kritizujeme síce efektné predné stĺpiky karosérie, ktoré účinne bránia výhľadu do zákrut. K sedempalcovej obrazovke s vysokým rozlíšením len toľko – fajn, že je výsuvná, len škoda, že za slnečného dňa občas nečitateľná. Prémiovému audiosystému JPB (šesť reproduktorov, 240 W) nie je čo vytknúť.
Peugeot RCZ-R Zdroj: Peugeot
Ďakujem, neprosím
Už pohľad zvonka odrádza zaujať miesto vzadu. Systém ovládania predných sedadiel bez Easy Entry na predsavzatí sotva čo zmení. Ale čo ak vodič potrebuje početnejšie obecenstvo? Predsa mu nepokazíme radosť. Tak do toho. V prvom rade odklopiť predné operadlo a potom podržať elektrický posuv sedadla, kým sa nenáhlivo nedoplazí do krajnej prednej polohy. A teraz sa tam nasúkať a zapadnúť ako naveky. Pri výške 180 centimetrov hlava ostáva v predklone paralelne so zadným oknom. A keď sa vráti sedadlo do vopred poznačenej polohy, kolená ho musia objať, inak to nejde. Asi si poviete, vďaka, neprosím.
Zato kufor boduje k rozmerom športiaka relatívne slušnou základnou kapacitou 321 litrov. K dobru mu rátame tiež pravidelný pôdorys a nehatený prístup do jeho útrob. Pod krycou doskou sa namiesto rezervy skrýva plastový výlisok s praktickými priehradkami, nechýba ani lepiaca súprava s kompresorom.
Peugeot RCZ-R Zdroj: Peugeot
Na záver výkričník
Chce to už len naštartovať a akcelerátorom „R“ podráždiť, nech vycerí zuby. Hutné echo od prvých taktov prezrádza, ako veľa sa zmenilo. K ušiam dolieha nielen spredu, o čo sa stará akustické potrubie zo strany motora, ale počuť aj výfukové hrdlá. A tak RCZ R zásobuje športovými decibelmi posádku aj celé svoje okolie. Keď „zaroštujete“ akcelerátorom, určite neuniknete pozornosti. Vyrátané na efekt. Ten však nemá len virtuálny základ. Benzínová tisícšesťstovka pred nasadením do RCZ R absolvovala kúru. Získala ojnice s polymérovým povlakom, kované hliníkové piesty, potom preformované, tepelne odolnejšie zberné potrubia a konečne o povolený doping sa stará výkonnejšie tubodúchadlo twin-scroll. Výsledok – začnete pochybovať o starej pravde motorárov, že (zdvihový) objem ničím nenahradíš. Na prvých troch prevodových stupňoch a pod plným plynom strelka otáčkomera tak promptne vystreľuje po maximálnych 6 000 otáčok, že to chce dávku cviku a slušné reflexy, aby nezasahoval obmedzovač. Pritom dravý ťah očakávaný v stredných a vyšších otáčkach neochabuje ani tesne pred maximom. Naopak, tesne pred vrcholom sa dostaví výkričník, za ktorým nám s odchodom atmosférických motorov býva tak ľúto.
Peugeot RCZ-R Zdroj: Peugeot
Kto z koho
Dynamická jazda s „erkom“, to je ako krotenie mustanga. S tým rozdielom, že namiesto oprát musíte pevne zvierať volant. O to viac, čím drsnejšie zaobchádzate s akcelerátorom. Prenos hnacích síl na predné kolesá má voľné pole pôsobnosti. Už na priamej jemne zvlnenej vozovke sa stráca smerová stabilita a ešte viac na technickej trati s plejádou na seba nadväzujúcich zákrut. Väzba funguje aj opačne, už jemný pohyb volantom autom zamáva. Aj radenie ide stuha, zato presne, ako sa na športiak patrí. Prudšie uvoľnenie akcelerátora na prahu zákruty odsadí zadnú partiu, pri drsnejšom podradení tiež. Chce to presné nasmerovanie predných kolies, inak bude prejazd oblúkom kostrbatý. Ale keď sa s RCZ R zladíte, radosť ho riadiť. Fakt drží ako prilepené. Satisfakciou za nadmernú sústredenosť je pocit, že „R“ máte pod kontrolou, a bonusom rýchlosť a ľahkosť, s akou zdoláva aj náročné pasáže. Že z oblúkov predok pod plynom nevynáša, vďačí samosvornému diferenciálu Torsen, ale tiež nízkej hmotnosť pohonnej sústavy aj celého auta (len 1 355 kg prevádzkovej hmotnosti). Len čo to robí na mokrom podklade, vám neprezradíme z prostého dôvodu. Za celý čas nášho spolužitia nezapršalo. Ale spotrebu sme mu za štandardných podmienok a pri civilnom tempe zmerali – výsledok 7,2 l/100 km. Možno vám napadne, či sa týmto autom vôbec dá pokojne jazdiť. Verte, motor nie je proti. Je nielen brutálne výkonný, ale aj pružný. Pokojne utiahne šestku pri 1 500 otáčkach. Prechody od núteného voľnobehu k miernej akcelerácii prebiehajú plynulo ako po masle. Volant prestáva klásť dlaniam odpor, auto lepšie drží smer, len ten podvozok ostáva športovo tuhý.
Peugeot RCZ-R Zdroj: Peugeot
Záver
Nikto dnes nepochybuje, že keď v Peugeote chcú, vedia vyrobiť víťazné náradie pre motoristický šport najvyššieho rangu. Kupé RCZ-R dokazuje, že skúsenosti nadobudnuté špeciálmi trebárs na tratiach majstrovstiev sveta v rely či v F1 vedia zúročiť aj vo výrobe špičkových sériovo vyrábaných športových automobilov. To znamená, že vrele odporúčame, no nie každému. Zbytočné pre pokojamilovné povahy, pasia pre horúce krvné skupiny.
Peugeot RCZ-R Zdroj: Peugeot
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, REF AFU, ASR, špeciálne ESP, štyri airbagy, dvojzónová automatická klimatizácia, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, autorádio s ovládaním pod volantom, WIP Bluetooth, športové sedadlá, športový volant menšieho priemeru, elektrický posilňovač riadenia, pedále, prahy dverí a podložka nohy z hliník a prahy dverí Peugeot Sport, brzdy Peugeot Sport, samosvorný diferenciál Torsen, pevný zadný spojler, extratónované zadné okno s dvojitým zaoblením, navigácia VIP NAV+, xenónové svetlá, samonatáčacie svetlomety (AFS), detektor podhustenia pneumatík, čierne hliníkové strešné oblúky, špeciálny podvozok, set na opravu pneumatík, zliatinové disky kolies s pneumatikami 235/40 R19...
Peugeot RCZ-R Zdroj: Peugeot
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Farebná navigácia WIP COM 3D s Bluetooth a USB so servisným modulom, pevným diskom (MdS – zabudovaný telefón so SIM kartou klienta), športový združený prístroj, hi-fi audiosystém JBL, športový združený prístroj, čalúnenie koža, elektricky nastaviteľné a vyhrievané predné sedadlá, karbónová strecha lesklej alebo matnej čiernej farby, imidžové polepy karosérie, metalíza...
Peugeot RCZ-R Zdroj: Peugeot
Peugeot RCZ-R Zdroj: Peugeot
Hodnotenie | |
+ | – |
diskrétny tuning nápadného exteriéru | zhoršená smerová nestabilita |
efektne a kvalitnými materiálmi dotvorený kokpit | tvrdý podvozok |
dravý a pružný motor | miesta vzadu pre dospelých nevhodné |
rýchly podvozok | |
citlivé riadenie | |
presné radenie | |
relatívne objemný kufor |
Peugeot RCZ R a porovnávané automobily na slovenskom trhu | |||||
Peugeot RCZ R 1,6 THP 270 | Audi TT Coupé 2,0 TFSI | BMW M 235i Coupé | Mini John Cooper Works Coupé | Nissan 370 Z | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 598 | 1 984 | 2 979 | 1 598 | 3 696 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R6 | R4 | V6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 199 (270)/6 000 | 169 (230)/4 500 – 6 200 | 240 (326)/ 5 800 | 155 (211)/6 000 | 241(328)/7 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 330/1 900 | 370/1 600 – 4 300 | 450/1 300 – 4 500 | 260 (280)/1 850 – 5 600 | 363/5 200 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | zadný | predný | zadný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5.9 | 6 | 5 | 6.4 | 5,30 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 | 240 | 250 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6.3 | 5.9 | 8.1 | 7.1 | 10,60 |
Rázvor (mm) | 2 596 | 2 505 | 2 690 | 2 467 | 2 550 |
Počet miest na sedenie | 4 | 2 + 2 | 4 | 2 | 2 + 2 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 321 | 305 | 390 | 280 | 235 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 39 550 | 39 040 | 44 700 | 31 700 | 40 400 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |