Hneď po svojej premiére v roku 2009 si toto kupé osvojilo rolu najatraktívnejšieho exponátu vo výkladnej skrini značky Peugeot. Zahrá si ju aj v ďalšom dejstve, no už s novým mejkpom. Ľahká modernizácia v závere minulého roka totiž osviežila exteriér aj pracovisko vodiča, rozšírila paletu štandardnej aj doplnkovej výbavy.
Zostava troch alternujúcich prepĺňaných štvorvalcov však ostala pôvodná. Základný 1,6 THP (115 kW/156 k) sme vyskúšali už po uvedení modelu na tunajší trh, a tak aktuálne vítame ponuku otestovať výkonový vrchol s motorom 1,6 THP (147 kW/200 k). Najnovšie sa dá kúpiť za 27 250 eur, teda za rovnakú cenu ako 156-koňový derivát. Povzbudivé zistenie.
Efektný rezultát
Už na prvý pohľad je to jasné – nové RCZ ukazuje svojmu okoliu prívetivejšiu tvár. Rozlúčilo sa s rabiátskou tlamou a namiesto nej sledujeme kompaktnejšiu masku aktuálneho korporátneho dizajnu, zvýraznenú dvoma lištami z brúseného chrómu.
Po novom oddelený spodný otvor náporového chladenia svojím tvarom ladí s muskulatúrou zadných blatníkov a po stranách sa končí charakterizujúcim LED podpisom. Predná kapota s novým logom stratila nos. Jej prelisy pred kontaktom s maskou plynulo zanikajú. Pod stmavenými krytmi nových xenónových svetlometov (balík Vision 900 €) sa vynímajú ich titánové tubusy.
Skrátka, cielené zásahy dôsledne vyrátané na efekt. Ďalej je to už známy pozér s rozkročeným postojom, nízkou siluetou, dopredu posunutou kabínou a originálnou dvojvlnou, ktorá čerí strechu a zadné okno súčasne. Efektnú hru kontrastov vytvára na jednej starne perleťový lak (770 €), na druhej individualizujúce protipóly – matno čierne strešné oblúky (500 €), karbónová strecha (1 500 €) a strmene bŕzd v lesklom čiernom odtieni (250 €).
Zdroj: Peugeot
Zopár noviniek
Ak nepatríte do kategórie dlháňov s výškou nad 190 cm, nemusíte zotrvať len pri obzeraní exteriéru. Chce to len hlboký podrep a šup za volant. Otváranie aj zabuchnutie dverí sprevádza počuteľný pohyb okna, ktoré sa vymaňuje a opäť zasúva do tesnení. Telo sa zabára do nízko ukotveného športového kresla s integrovanou hlavovou opierkou a vysokými bočnicami.
Všetko fajn, len regulačná ružica sídli na ťažko dostupnom mieste operadla. Elektrický servis, vyhrievanie aj kožené čalúnenie už patria do nadštandardného balíka Premium spolu s elegantným koženým poťahom palubnej dosky a výplňou dverí (3 200 €). Pritom v ponuke figuruje aj ďalších jedenásť poťahových materiálov.
Pohľad na pracovisko vodiča odhaľuje novú lakovanú plochu pri kulise radiacej páky a pripomína správu výrobcu, že akustické čelné okno postúpilo z voliteľnej do štandardnej výbavy. Z noviniek ešte evidujeme príplatkový navigačný systém WIP NAV + spárovaný so sedempalcovou výklopnou farebnou obrazovkou s vysokým rozlíšením. Dodáva sa v bloku s trojtunerovým rádiom (990 €). Ozvučenie testovaného exempláru skvalitňuje hi-fi balík s 240 W zosilňovačom a šiestimi reproduktormi (430 €).
Program Arkamys spracúvajúci digitálny zvukový signál sa predvádza vernou kvalitou aj basových tónov a boduje tiež priestorovou akustikou. Konektory (vrátane USB) zaujali miesto v centrálnej lakťovej opierke. V minulom teste sme si zaželali menší volant. Do 200-koňovej verzie sa montuje štandardne. Menší už byť nemôže, obmedzoval by výhľad na prístrojový štít. Do štandardu patrí tiež skrátená radiaca páka.
Spolu s ňou padá minulá výhrada k dlhším dráham radenia. Výhľad do zákrut dosť účinne clonia predné stĺpiky karosérie, smerom dozadu sa dá orientovať nad očakávanie dobre aj bez pomoci zadných senzorov. Spojler by sa mal vysúvať automaticky po prekročená rýchlosti 85 km/h alebo spínačom. Nám sa však v otvorenej polohe z neznámej príčiny zasekol a ostal v nej počas celého testu.
Zdroj: Peugeot
Kufor poteší
Od odhodlania zaujať miesto na niektorom z dvoch zadných sedadiel môže odradiť už sťažený prístup k nim. Systém Easy Entry sa nedodáva ani za príplatok, a tak najprv treba odklopiť operadlo a potom podržať elektrický posuv sedadla, pokým sa ono pozvoľne nedoplazí ku krajnej prednej polohe.
Už minule sme sa presvedčili, že dospelý nemá šancu. Teraz ide len o to, osviežiť si pamäť. Záver – s výškou 180 cm sa síce dozadu usadiť dá, ale v maximálnom predklone paralelne so sklonom zadného okna. To po prvé. Po druhé – predné sedadlo sa už nemá kam vrátiť. Aj čiapku, bundu či tašku s nákupom by bolo rozumnejšie hodiť do kufra, ako ich potom prácne odtiaľ dolovať.
Áno, kufor – to je už vážna pridaná hodnota RCZ-etka. Vzhľadom na kompaktné rozmery športiaka poteší solídnym základným objemom 321 litrov, rozložitým pôdorysom aj nehateným prístupom do svojich útrob. Pod podlahou síce rezervu nenájdete, ale čaká tam na svoju príležitosť kompresor s lepiacou súpravou a ďalších 30 litrov kapacity rozsortírovaných do praktických priehradiek.
Zdroj: Peugeot
Reklamné echo
Tento motor je tým najlepším, čo si športové srdce motoristu môže pod prednú kapotu RCZ vypýtať. V súčasnosti už pomaly kultová priamovstreková tisícšesťstovka s povoleným dopingom turbodúchadla Twin-Scroll a naprogramovaná na maximálny výkon 147 kW (200 k) spolupracuje so šesťstupňovým manuálom.
Skvelý tandem v každom jazdnom režime. Vyniká pružnosťou aj dravosťou. So zaradenou šestkou dovoľuje jazdu päťdesiatkou aj dvestoštyridsiatkou. Prebúdza sa k životu pri 1 300 otáčkach, o ďalších 400 disponuje plným krútiacim momentom a najlepšie ťahá, keď strelka otáčkomeru pretne hranicu 3 500. Počas akceleračných vložiek radíme pri 6 200.
Stovka pod osem sekúnd je slušný výsledok, aj keď nedovolí zabudnúť, že pred desiatimi rokmi kompaktu na podobný výsledok stačil o štvrtinu nižší výkon. Ale čo bolo, bolo. Ak tomuto motoru predsa len niečo chýba, potom efektnejšia koncovka na hranici maximálneho výkonu. Inak dôsledne ide za plynom, navyše v sprievode rýdzo športového echa. Každej polohe pedála plynu zodpovedá iné zafarbenie. Už len kvôli nemu radosť akcelerovať.
Nepochádza však z výfukového traktu, ale z motorového priestoru. Presnejšie – produkuje ho akustické potrubie (Sound System) zakomponované k nasávaniu. Takéto riešenie má dve výhody a jeden hendikep. Sluchové bubienky posádky si prídu na svoje, pritom hlučnosť motora sa navonok nezvyšuje. Ale práve preto si okolie sexi decibely nevychutná.
Takto motorizovanému športiaku sme zmerali aj priemernú spotrebu. V zmiešanej prevádzke si vypýtal 7,3 l/100 km. To je len o 0,2 l viac, ako spotrebovalo RCZ v službách TRENDU na rovnakom okruhu s motorom 1,6 THP 156.
Zdroj: Peugeot
Spätná väzba
Aj keď o platformu sa RCZ delí s Peugeotom 308, charakterom jazdných vlastností sú oba modely navzájom rovnako neporovnateľné rovnako ako ich zjav. RCZ ťaží z nízko položeného ťažiska, relatívne veľkého rázvoru a šírky rozchodu kolies. Ako čerešničku na torte kvalifikujeme štandardné nízkoprofilové obutie formátu 235/45 R18.
Asi netreba zvlášť ubezpečovať, že podvozok patrí k tým tvrdšie ladeným. Nie však nepríjemne. Len kopíruje charakter auta. To znamená, že svoje prednosti dokazuje predovšetkým na kvalitnom podklade. Pritom sa nedá povedať, že by na tunajších asfaltkách nestíhal. Oceňujeme najmä rozumne naladené tlmiče pruženia, pevný skelet a čitateľnú spätnú väzbu.
Technická trať mu skutočne sadne. Relatívne ľahký motor mu nevnucuje výrazne nedotáčavý charakter, zadná náprava s priečkou a skrutným stabilizátorom odskakuje len minimálne. Podobný efekt sa však dá umelo vyvolať odľahčením zadných kolies ráznym ubratím plynu v oblúku. Vtedy sa zadok o to viac vychyľuje, čím nerovnejší je povrch.
A tak v určitých režimoch kopírujeme profil zákrut len dávkovaním plynu – samozrejme, s vypnutým ESP. Aj disciplínu vyhýbací manéver RCZ zvláda podľa očakávania, teda pokojne.
Len riadenie, ktoré s menej výkonným motorom bezpečne stíhalo, by si žiadalo strmší prevod a menší účinok posilňovača pri vyšších rýchlostiach. Hodil by sa tiež ostrejší nábeh brzdného účinku. Ale to je už vecou vkusu.
Zdroj: Peugeot
Záver
Paralelne s uvedením faceliftovaného RCZ na slovenský trh vo februári importér znížil cenu najvýkonnejšej verzie na úroveň základného vyhotovenia. Motivácia je zrejmá. Zvýšiť záujem o tohto predátora, ktorý svojím výkonom možno budí rešpekt. Pritom sa fakticky niet čoho obávať. Dvestokoňové RCZ síce má potenciál pretekárskeho auta, ale jeho motor je nielen výkonný, ale aj mimoriadne pružný.
Dovoľuje na jednej strane ostré nasadenie a zároveň toleruje celkom civilné zaobchádzanie. Spotreba paliva, ako sme sa mali možnosť presvedčiť, je veľmi porovnateľná s menej výkonnou tisícšesťstovkou. Proti síce hovorí vyšší registračný poplatok, prípadne vyššia sadzba zákonného poistenia, v prospech však bohatšia štandardná výbava.
Pri takomto type auta však nejde o drobné. Napríklad v prípade testovaného exempláru doplnková výbava zvýšila jeho základnú cenu o 19 630 €.
Zdroj: Peugeot
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, REF, AFU, ESP/ASR, asistencia rozjazdu do kopca, štyri airbagy, palubný počítač, dvojzónová klimatizácia, audiosystém s prehrávačmi CD a MP3, športové sedadlá, športový volant, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, zadné parkovacie senzory, elektricky ovládané predné okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, denné LED svetlá, predné hmlovky, zadný výsuvný spojler, elektrický posilňovač riadenia, extratónované zadné sklo, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, elektronický imobilizér, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Kožené čalúnenie, kožený poťah palubnej dosky a výplní dverí, vyhrievané predné sedadlá, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, navigácia, farebná obrazovka s vysokým rozlíšením, hi-fi audiosystém, xenónové svetlá, natáčacie svetlomety, ostrekovače svetlometov, predné parkovacie senzory, devätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, metalíza, perleťová farba, hliníkové strešné oblúky, imidžový polep karosérie, alarm...
Zdroj: Peugeot
Foto – Peugeot
Hodnotenie | |
+ | – |
Emotívny štýl exteriéru | Málo miesta na zadných sedadlách |
Športová ergonómia pracoviska vodiča | Tvrdšie pruženie |
Kvalita a spracovanie interiéru | |
Relatívne objemný kufor | |
Stabilita a ovládateľnosť | |
Výkonný a pružný motor | |
Bohatá výbava |
Peugeot RCZ 1,6l THP 200 a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||||
Peugeot RCZ 1,6 l THP 200 | Audi TT Coupé 1,8 TFSI | Citroën DS4 1,6 THP 200 Sport | Mini Cooper S Coupé | Subaru BRZ | Renault Mégane RS | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 598 | 1 798 | 1 598 | 1 598 | 1 998 | 1 998 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 | R4 | R4 | B4 | R4 |
Maximálny výkon spaľovacieho motora [kW (k) pri ot./min.] | 147 (200)/5 800 | 118 (160)/4 500 – 6 200 | 147 (200)/5 500 | 135 (184)/5 500 | 147 (200)/7 000 | 195 (265)/ 5 500 |
Maximálny krútiaci moment vrátane elektromotora (Nm pri ot. min.) | 275/1 700 | 350/1 600 – 4 200 | 275/1 700 | 240 (260)/1 600 – 5 000 | 205/6 400 – 6 600 | 360/3 000 – 5 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | zadný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7.5 | 7.2 | 7.9 | 6.9 | 7.6 | 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 240 | 226 | 235 | 230 | 226 | 254 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6.7 | 6.4 | 6.4 | 5.8 | 7.8 | 8.2 |
Počet miest na sedenie | 2 + 2 | 2 + 2 | 5 | 2 | 2 + 2 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 596 | 2 468 | 2 612 | 2 467 | 2570 | 2 640 |
Objem batožinového priestoru (l) | 321 | 292 | 385 | 280 | 245 | 344 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 27 250 | 31 700 | 25 390 | 25700 | 30990 | 29 590 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |