Zvoliť si však môžete päťmiestnu alebo (za príplatok) aj sedemmiestnu verziu. Keďže od premiéry už nejaký rok uplynul, vlani ho tím jeho tvorcov zaktualizoval. Po tejto opatrnej kúre sa TRENDU predstavil v plnej zbroji. To znamená s maximálnym počtom sedadiel, najvýkonnejším z ponuky motorov, automatickou prevodovkou a najluxusnejšou úrovňou štandardnej výbavy. Ak by ste naň dostali chuť, môžete ho mať za akčných 26 090 eur.

Opačné garde

Keď sa tento model prvýkrát predstavil verejnosti, vyzeral popri svojich súrodencoch až nemiestne uhladene. Peugeoty vtedy nosili agresívnejšie rozďavené tlamy ako v súčasnosti a jemu chýbala. Akoby sa k svojmu rodokmeňu nehlásil. Teraz sledujeme opačnú tendenciu. Modernizácia zasiahla hlavne jeho prednú paritu a pristrihla ju na spôsob aktuálnej „corporate identity“, ktorou sa pýšia najnovšie generácie peugeotov. To platí o tvare masky chladiča a rovnako o šablóne, podľa ktorej dizajnéri rezali kryty svetlometov, tvare nárazníka aj o kompozícii hmloviek. Inak už známa päťtisícosmička v porovnaní s konkurenciou vyznieva robustnejšie a zároveň aerodynamickejšie. To nie je optický klam. Vskutku je v porovnaní k svojim ostatným rozmerom pomerne nízka a jej veľkoplošné čelné sklo takmer kopíruje sklon kapoty.

TREND test Peugeot 5008 2,0 HDi Allure

Peugeot 5008 2,0 HDi Allure Zdroj: Peugeot

Zóna vodiča športového strihu

Zvýšený posed za volantom k MPV patrí, ale v tomto prípade aj takmer kolmo sklonený volant a to ho približuje bližšie k limuzínam. S robustnou a vysokou stredovou konzolou sa zvyčajne stretávame v športovo orientovaných modeloch a nie v autách, zameraných na praktickosť. Táto konzola však nie je samoúčelná. Páku prevodovky približuje k volantu a ovládacie prvky audiosystému a klimatizácie posúva vyššie v zornom poli vodiča. Navyše do stredového boxu sa zmestia dve 1,5-litrové fľaše. Elektrická parkovačka totiž figuruje už v základnej výbave, pritom zaberá oveľa menej miesta ako klasická. Obe predné sedadlá sú síce viac vytláčané do strán, ale žiadny problém – P 5008 patrí k najširším v konkurenčnom poli.

TREND test Peugeot 5008 2,0 HDi Allure

Peugeot 5008 2,0 HDi Allure Zdroj: Peugeot

Príležitosť pre prednú kameru

Prístrojovému panelu môžeme vyčítať občasné zrkadlenie a že spolujazdcovi odopiera pohľad na rýchlomer. Výsuvný Head-up displej s novou farebnou grafikou okrem základných parametrov jazdy zobrazuje nastavenie rýchlosti pre tempomat a obmedzovač, potom tiež rýchlostné limity (nie vždy spoľahlivo) a prostredníctvom systému Distance Alert monitoruje časovú vzdialenosť od predchádzajúceho vozidla. Sklopná farebná obrazovka v centre palubnej dosky slúži ako rozhranie pre audiosystém a navigáciu. Sprostredkováva tiež obraz zadnej kamery, ktorá je na palube novinkou. Tá len zdokonaľuje už i tak dobrý výhľad cez veľké presklené plochy smerom dozadu aj do strán. Zato predné stĺpiky karosérie, ktoré ohraničujú panoramatické čelné okno, pri prejazde zákrut občas nútia predkloniť sa – zo zvedavosti, čo zakrývajú.

TREND test Peugeot 5008 2,0 HDi Allure

Peugeot 5008 2,0 HDi Allure Zdroj: Peugeot

Každému nevyhovieš

K plnej spokojnosti bránia aj ďalšie výhrady. Napríklad mechanizmu nastavovania sklonu predných operadiel treba pomáhať váhou vlastného tela. Za jazdy to dosť rozptyľuje. Klasická otočná ružica by bola funkčnejšia. Alebo vzájomná poloha pedálov a volantu núti k vzpriamenejšej pozícii, čo nemusí každému vodičovi vyhovovať. Systém Distance Alert sme už spomenuli. Dobrá vec. Len škoda, že prekročenie nastavenej kritickej vzdialenosti za vozidlom vpredu akusticky nesignalizuje. K multimediálnemu systému: výborný. Ale zvykáme si, že tie najnovšie už zobrazujú albumy prehrávanej muziky. A konečne priečinky v predných dverách – sú príliš štíhle.

TREND test Peugeot 5008 2,0 HDi Allure

Peugeot 5008 2,0 HDi Allure Zdroj: Peugeot

Víťazná zostava sa nemení

Priestrannosť a variabilita – to je to, čo my motoristi očakávame od rodinného MPV. Sedemmiestny P 5008 ostal aj po facelifte pri pôvodnej vydarenej koncepcii, ktorú zdieľa so citroënom. Tri samostatné sedadlá v druhom rade dosahujú štandardnú veľkosť vyhovujúcu trojici dospelých. Alebo aj trom väčším detským sedačkám. Sedadlá sa dajú nezávisle pozdĺžne posúvať z jednej krajnej polohy, pri ktorej máte bohatú asi 10-centimetrovú rezervu od kolien k operadlám, do druhej, keď predné operadlo už musíte obkročiť. Operadlá sa dajú nastaviť komfortne alebo zvislejšie. A v závislosti od týchto a ďalších možných operácií sa mení objem batožinového priestoru od 679 do 823 litrov. Pritom úložná plocha dna kufra sa dá na úkor sklopených zadných sedadiel vodorovne predĺžiť. To platí aj o sedadle spolujazdca.

TREND test Peugeot 5008 2,0 HDi Allure

Peugeot 5008 2,0 HDi Allure Zdroj: Peugeot

Siedmi len podmienečne

Dve samostatné sedačky tretieho radu sú dobre zamaskované v podlahe kufra. Pred neinformovaným motoristom by mohli ostať aj utajené. Do pohotovostnej polohy ich uvediete samostatne ťahom za popruhy. Rovnako fyzicky nenáročne to funguje aj opačným smerom. Tak-tak vyhovejú priemerne vysokým pasažierom – teda nielen deťom. Pri výške 180 centimetrov sa vlasmi zľahka dotknete stropu. Aby mali životný priestor aj vaše kolená, sedadlá v strednom rade nesmú parkovať v krajnej zadnej polohe. Na kratšie vzdialenosti môžeme odporúčať aj túto zadnú dvojicu sedadiel, na cestu k Jadranu len podmienečne. Za predpokladu, že si pribalíte aj kúsok sebazaprenia. A čo v takomto prípade s roletou batožinového priestoru? Nemusí ostať v garáži. Má v kufri vyhradené miesto. Horšie je, že z objemu kufra veľa neostane a väčšia časť batožiny (pre kompletnú posádku) musí na strechu.

TREND test Peugeot 5008 2,0 HDi Allure

Peugeot 5008 2,0 HDi Allure Zdroj: Peugeot

Prevodovka vie, čo robí

Vznetový štvorvalec 2,0 HDI naladený na maximálnych 120 kW (163 k) a šesťstupňová automatická prevodovka k tomu – to je najhodnotnejší tandem, aký si pod prednú kapotu tohto „péčka“ môžete priať. Samozrejme, len v prípade, že radenie radi ponecháte v kompetencii automatu. Ak nie, máte problém – manuálna prevodovka sa montuje len k motorom s nižším výkonom. Tých, čo aj po tejto informácii pokračujú v čítaní, oznamujeme, že táto príjemná kombinácia sa špeciálne hodí k charakteru auta. Motor má totiž dostatočnú výkonovú rezervu a hlavne vysoký krútiaci moment, ktorý nenúti prevodovku k častému radeniu. Naopak, jej manažment je nastavený na maximálne zužitkovanie sily motora. To znamená, že v bežnom cestovnom režime radí čo najskôr najťažší možný prevod. Napríklad pri jazde mestom otáčky klesajú pod 1 500. Podľa zvuku motora môžete nadobudnúť dojem, že sa trápi, že toho má akurát dosť. Ale prevodovka vie, čo sa od nej očakáva – núti motor pracovať v úspornom režime.

TREND test Peugeot 5008 2,0 HDi Allure

Peugeot 5008 2,0 HDi Allure Zdroj: Peugeot

Diaľnica mu sedí

Prevodovka na kick down tak promptne nereaguje ako dvojspojkové automaty, ale ak treba, vie sa premôcť. V kopcovitých pasážach alebo pred kritickým predbiehaním sa nám osvedčilo aktivovať spínač Sport. Automat okamžite podradí a potom rýchlejšie reaguje na podnety akcelerátora. Ale plynulá jazda po diaľnici tomuto autu s pohotovostnou hmotnosťou takmer 1,8 tony konvenuje zjavne najviac. Otáčky sa pri zaradenej šestke ustália na hodnote 2 500, spotreba sa drží pod 7,5 litra a kilometre rýchlo ubiehajú. Prejsť Slovensko z východu na západ a späť pri akceptácii rýchlostných limitov sa dá za aj 7,2 l v priemere. No smäd P 5008 sme zmerali aj v zmiešaných podmienkach na testovacom okruhu s výsledkom 6,6 l/100 km. Na porovnanie sme z histórie TREND testov vylovili VW Touran 2,0 TDI. Ten na identickom okruhu zaznamenal priemerných 5,7 l/100 km. Mal však menej výkonný motor (103 kW/140 k) a manuálnu prevodovku.

TREND test Peugeot 5008 2,0 HDi Allure

Peugeot 5008 2,0 HDi Allure Zdroj: Peugeot

Pohoďák

Jazdu po diaľnici sprevádza jemný šum od veľkoplošných vonkajších zrkadiel a tomu kontruje pritlmený hluk pneumatík. Zvuk motora, ktorý pri 130 km/h dosahuje 2 500 otáčok, ustupuje celkom do úzadia. Príjemná jazda umocnená dobrou smerovou stabilitou. Na okreskách, ktoré si svoj bezchybný živicový koberec dávno nepamätajú, už dostáva príležitosť komfortne naladené pruženie Peugeota. Svoje penzum práce odvádza tiež bohaté čalúnenie na predných sedadlách. P 5008 pohlcuje nerovnosti s prehľadom a ani  prejazdy ostrejších zlomov a roliet závesy nepríjemne nekomentujú. Jazda ako balzam na motoristickú dušu. Zato technicky náročná trať a ostré manévrovanie s volantom tomuto masívnemu expresu príliš nekonvenujú. Ale do oblúkov zatáča pomerne ochotne a pod odstredivými silami sa nepríjemne nenakláňa. A že riadenie je málo komunikatívne, to pri tomto type auta až tak neprekáža. Len prenos hybných momentov napríklad pri prejazde železničných priecestí horšej kvality by si mohlo odpustiť. Poznámočka na záver – stabilizačný systém sa dá vypnúť, no po prekročení 50 km/h sa opäť aktivuje. Dobrá správa pre notorických zábudlivcov, však?  

TREND test Peugeot 5008 2,0 HDi Allure

Peugeot 5008 2,0 HDi Allure Zdroj: Peugeot

Záver

Ak hľadáte priestranný rodinný automobil, potom ste na správnej adrese. Peugeot 5008 vo svojej najvýkonnejšej a najluxusnejšej verzii sa špeciálne hodí na prekonávanie veľkých vzdialeností. Pritom si zastávky pri čerpacích staniciach pýta len sporadicky. Posádke poskytuje plný komfort, dokáže sa prispôsobiť aktuálnym nárokom na počet miest, ich usporiadanie aj prepravnú kapacitu batožinového priestoru. Potešujúce je, že pri manipulácii so sedadlami sa nenarobíte ako v bani. Keď však posádka obsadí všetkých sedem miest, batožinový priestor nadobudne len skromné rozmery. Ale to je už vrodená vlastnosť MPV tejto veľkostnej kategórie. Pre tento prípad si hodí strešný nosič. Len skromná modernizácia Peugeot nevyšla draho. Ale pri pohľade na toto auto môžeme konštatovať, že bola efektívna.

TREND test Peugeot 5008 2,0 HDi Allure

Peugeot 5008 2,0 HDi Allure Zdroj: Peugeot

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

BS, REF, AFU, ASR, ESP, inteligentný systém trakcie ASR+, šesť airbagov, farebný Head-up displej, palubný počítač, rádio CD mechanikou kompatibilné s MP3, Bluetooth, presklená panoramatická strecha, navigačný systém s farebnou obrazovkou, dvojzónová klimatizácia, vyhrievané predné sedadlá, sedadlo spolujazdca sklopné do polohy stolíka,  automatická elektrická parkovacia brzda, športový kožený volant, alarm + superzamykanie, detektor zníženia tlaku pneumatík, pozdĺžne strešné nosiče, LED denné svietenie, 17“ disky kolies z ľahkých zliatin...

TREND test Peugeot 5008 2,0 HDi Allure

Peugeot 5008 2,0 HDi Allure Zdroj: Peugeot

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Asistencia parkovania plus cúvacia kamera, balík hi-fi, zábavný systém s obrazovkami zabudovanými v opierkach predných sedadiel, samonatáčacie xenónové svetlomety s ostrekovačmi, sedadlá v koži, 2 samostatné sedadlá v treťom rade, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, prídavné kúrenie, perleťový lak, metalíza, sieť v batožinovom priestore, 18“ disky kolies z ľahkých zliatin...

Peugeot 5008 2,0 HDi Allure a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Peugeot 5008 2,0 HDI Allure Citroën Grand C4 Picasso Blue HDi 150 Exclusive Kia Carens 1,7 CRDi EX Renault Grand Scénic 2,0 dCi Intens VW Touran 2,0 TDI Premium Highline
Zdvihový objem motora (ccm) 1 997 1 997 1 685 1 995 1 995
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 120 (163)/3 750 110(150)/4 000 100 (136)/4 000 110(150)/4 000 130(177)/4 200
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 340/2 000 370/2 000 330/1 750 – 2 500 360/2 000 300/1 750 – 2 500
Prevodovka 6-st. automatická 6-st. automatická 6-st. automatická 6-st. automatická 6-st. automatická
Pohon predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10.5 10.2 12 10.1 8.8
Maximálna rýchlosť (km/h) 190 207 186 200 214
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 6.4 4.6 6,10 6.9 5.7
Počet dverí 5 5 5 5 5
Počet miest na sedenie 5 + 2 5 + 2 7 5 + 2 5 + 2
Rázvor (mm) 2 772 2 840 2 750 2 770 2 678
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom/sedemmiestnom usporiadaní (l) 679/155 645/170 492/103 702/208 695/121
Cena základného modelu s DPH (€) 26 090 24 600 21 760 24 560 30 710
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov
Hodnotenie
+
priestranný a variabilný interiér obmedzený výhľad do zákrut
so sedadlami sa ľahko manipuluje prenos rázov do riadenia
výkonný, pružný a úsporný motor
vysoká úroveň štandardnej výbavy
komfortné pruženie