Na Slovensku leva v znaku nesú dve naftové verzie 1,6 HDi (84 kW/115 k) a 1,8 HDi (110 kW/150 k). Obe s pohonom štyroch kolies a jedinou úrovňou štandardnej výbavy. Tú výkonnejšiu, ktorá má v kolónke základná cena sumu 29 590 eur, sme vyskúšali.

Francúzi mu nasadili korunu

Ak sa mu prizriete zboku, máte pred sebou nielen siluetu Mitsubishi ASX, ale aj identické formy jeho pontónu vrátane bočných prelisov. Fakticky fazóna exteriéru je silnou stránkou tohto SUV. Ostáva takou aj v momente, keď sa toto prezentuje spredu, alebo otrčí výfukové hrdlo. Vtedy už na pozorovateľa dolieha posolstvo aktuálneho dizajnérskeho rukopisu značky Peugeot.

Ku korporátnej identite sa hlási maskou chladiča, prednou kapotou, ladia s ňou tiež predné aj zadné osvetľovacie telesá a oba nárazníky. To všetko dotvára celosezónny vychádzkový oblek rovnako vhodný do slnečného počasia či nepohody. Inflácia módneho chrómu len prehlbuje osobnostný výraz.

TREND test Peugeot 4008 1,8 HDi

Peugeot 4008 1,8 HDi Zdroj: Peugeot

Peugeot má na viac

Stačí sa pozrieť do interiéru a je to hneď jasné. Tu sa Peugeot len podpísal – logom leva v centre volantu. Inak architektúra detailne kopíruje Mitsubishi ASX. Škoda. Stačí sa pozrieť trebárs do tritisícosmičky a viete, že Peugeot má na viac. Toto reprezentuje japonskú nadčasovo-konzervatívnu klasiku, striedavo osvieženú detailmi z lešteného hliníka.

Ale k veci. Pohodlné nastupovanie a vyšší posed k SUV patrí. V tomto prípade aj dobrý výhľad. Optimálnu šoférsku polohu už pomáha hľadať elektrický servis. Spolu s koženým poťahom sedadiel je súčasťou doplnkovej výbavy. Chýba len regulačný prvok bedrovej opory. Samozrejme, ako komu. My forsírujeme skôr reguláciu sklonu sedáka. Funguje a hneď je to iná káva. Až jazda prezrádza, že voči odstredivým silám kreslo až tak nepodrží. Nebude to chyba tvaru, to len koža kĺže. A ešte viac tá na volante. Menej efektný materiál by lepšie plnil svoju úlohu. Alebo by sa patrilo poobzerať po jemnejšej koži. Tá by však bola háklivejšia, teda menej vhodná do nepohody. A tej sa toto auto programovo nevyhýba. Ergonomicky by bolo všetko v norme. Dojem kazí vari len nešikovne umiestnený spínač palubného počítača na prístrojovej doske. Ľahký terč novinárskeho pera. Možno má odvrátiť pozornosť od iných nedostatkov.

Ešte zopár by sa ich našlo. Napríklad zrkadliaca centrálna 7“ dotyková obrazovka. Alebo zastaraná grafika mapového zobrazenia inak schopnej navigácie. Na prvý pohľad sa zdá, že ani CD niet kam zasunúť. To by bola škoda, keď už máme na palube audiosystém Rockford Fosgate. Dodáva sa v balíku s navigáciou a 30 GB pevným diskom za 2 900 eur. Ale stačí aktivovať tlačidlo open na ráme obrazovky, tá sa efektne odklopí a mechaniku sprístupní. Panoramatická sklenená strecha za 800 eur vyzerá trochu márnotratne. Ale aspoň si zvyšok posádky môže krátiť nočnú jazdu sledovaním hviezdnej oblohy.

TREND test Peugeot 4008 1,8 HDi

Peugeot 4008 1,8 HDi Zdroj: Peugeot

Basujúci kufor

Keď si sadnete dozadu, pochopíte, na čo je dobrý väčší rázvor. Jeho zásluhou máte dosť miesta na kolená. Ba aj chodidlá sa dajú zasunúť pod predné sedadlá bez ohľadu na to, v akej polohe práve kotvia. Operadlá sú polohovateľné, aj keď na výber (ako v tomto prípade) ostávajú len dve možnosti. Krajné sedadlá môžu učiť o pohodlí. Ale aby to zas nevyzeralo až tak ideálne, sedáky majú (po japonsky) krátke. A dverové priečinky vzadu celkom chýbajú. Zato na zadnej strane predných operadiel narátame namiesto dvoch až štyri kapsičky – asi ako kompenzáciu.

Kufor – taký normálny. Tých 442 litrov základnej kapacity (prípadne 416 v závislosti od polohy operadiel) v konkurenčnom prostredí nevyniká ani neuráža. Ba predsa len čímsi púta pozornosť. Obsahuje horlivo basujúci subwoofer – súčasť už spomenutej výkonnej audiosústavy. Bonitu batožinového priestoru ešte zvyšujú zadné operadlá, ktoré sa dajú sklopiť do roviny s podlahou, aj štandardne dodávaná mini rezerva.

TREND test Peugeot 4008 1,8 HDi

Peugeot 4008 1,8 HDi Zdroj: Peugeot

Rozdiel v počítačoch

Na kryt 1,8-litrového turbodiesla s variabilným časovaním ventilov a nízkym kompresným pomerom Peugeot prilepil značku HDi, hoci je to čistý Japonec. V tomto internacionálnom aute a jeho francúzskej modifikácii sa prejavuje mäkkým voľnobehom. Vo vyšších otáčkach sa už necháva viac počuť.

A čím imponuje? Najviac asi pružnosťou. So zaradenou šestkou môžete jazdiť od šesťdesiatky až po maximálku. Zhasnúť od preťaženia a bez varovania, to sa mu na rozdiel od niektorých konkurentov nestáva. Na druhej strane, nebráni sa ani režimu nad úrovňou otáčok maximálneho výkonu (4 000). Ak mu naložíte ďalších 500, ešte potiahne. Pri pokojnej jazde do 100 km/h veľa nežerie. Stačí mu menej ako šesť litrov v priemere. Svojím minimom prispieva aj systém vypínania motora počas zastávok (AS&G). Dvakrát nás však na križovatke nechal „v štychu“. Potreboval reštart.

Jazda po diaľnici tomuto Peugeotu až tak nesadne. Niežeby nevládal. Aj pri stotridsiatke (2 600 otáčok) až prekvapivo ofenzívne zrýchľuje. V tomto je naozaj dobrý. Ale motor aj pneumatiky hučia a spotreba rýchlo zmazáva pokojnou jazdou ušetrené litre paliva. Ale tak to už u SUV väčšinou býva. Test merania spotreby na našom okruhu, kde jazda po diaľnici má významný podiel, sa skončil verdiktom 7 l/100 km. To vyvolalo spomienku na test Mitsubishi ASX, vybavený rovnakým motorom. Vypýtal si o 1,6 litra menej. Dostal sa dokonca pod úroveň normy pre kombinovaný cyklus.

Tak sa utvrdzujeme v presvedčení, že na palubný počítač v Mitsubishi sa neradno spoľahnúť. Hýri nepatričným optimizmom. Na porovnanie môže ešte poslúžiť VW Tiguan 2,0 TDI BMT 4Motion (103 kW/140 k), ktorý za podobných podmienok zaznamenal 6,7 l/100 km alebo Honda CR-V 2,2 s výsledkom 6,4 l/100 km.

TREND test Peugeot 4008 1,8 HDi

Peugeot 4008 1,8 HDi Zdroj: Peugeot

Je to aj o pneumatikách

Spotrebu sme merali so zaradeným predným pohonom, no Peugeot 4008 má v talóne aj ďalšie dva režimy, čím sa líši od viacerých svojich konkurentov. Stačí pootočiť ružicou pri kulise radiacej páky a stáva sa z neho štvorkolka. Na suchom podklade pri nenáhlivom tempe sa takmer nič nezmenilo. Na predné kolesá aj naďalej putuje 98 % krútiaceho momentu a len zvyšné dve na zadné. Na čo je to dobré? Pri náhlom prechode na klzký povrch sa krútiaci moment presúva k zadným kolesám plynulejšie. A dá sa v symetrickom pomere medzi nápravami aj uzamknúť.

Popri systéme pohonu tiež robustná konštrukcia praje použitiu toho auta v ľahšom teréne. Kvôli pomerne malej svetlej výške však musíme pri zdolávaní jeho nástrah viac taktizovať. Osemnásťpalcové kolesá s pneumatikami formátu 225/55 k robustnej siluete svedčia, ale sú tvrdšie ako sedemnástky, s ktorými sme skúšali Mitsibushi ASX. V takejto konfigurácii nadobúda podvozok drsnejší charakter. Aby ste mali predstavu, potom najmä spomaľovacie retardéry mu nešmakujú. Pritom to drcnutie aj poriadne počuť. Lepšie sedí na solídnom asfalte a kým je sucho, aj drží stopu.

Na svoje rozmery dobre ovládateľné vozidlo. Tento dojem spoluvytvára citlivé riadenie s rozumne nastaveným variabilným účinkom posilňovača. Aj jeho zásluhou púšťame Peugeota z rúk s nostalgiou za príjemným spolunažívaním.

TREND test Peugeot 4008 1,8 HDi

Peugeot 4008 1,8 HDi Zdroj: Peugeot

Záver

Tento model určite nepredstavuje core business značky Peugeot. Už preto nie, že je to prakticky Mitsubishi, aj keď zaodeté s francúzskym šarmom. Práve osobitý dizajnérsky kumšt, ktorý dostal priestor na exteriéry, môže byť dobrým dôvodom (možno jediným), prečo by mal zákazník uprednostniť francúzsku verziu pred originálnou japonskou. Inak dobrému autu chýba širšia paleta alternujúcich motorov a úrovní štandardnej výbavy. Ani cena nemá tú motivačnú schopnosť, akú by mohla mať.

TREND test Peugeot 4008 1,8 HDi

Peugeot 4008 1,8 HDi Zdroj: Peugeot

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, REF, AFU, ESP, sedem airbagov, tempomat, palubný počítač, rádio s prehrávačmi CD, MP3, WMA a šiestimi reproduktormi, automatická klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie, xenónové svetlomety, denné LED, predné hmlovky, predné a zadné parkovacie senzory...

TREND test Peugeot 4008 1,8 HDi

Peugeot 4008 1,8 HDi Zdroj: Peugeot

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Alarm a superzamykanie, rádio s deviatimi reproduktormi a displej s cúvacou kamerou, navigácia GPS s pevným diskom 30 GB, Hi-Fi audiosystém Rockford Fosgate, menič CD, kožený poťah sedadiel, elektricky ovládané a vyhrievané predné sedadlá...

TREND test Peugeot 4008 1,8 HDi

Peugeot 4008 1,8 HDi Zdroj: Peugeot

 Peugeot 4008 1,8 HDi a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Peugeot 4008 1,8 HDi Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium X Mitsubishi ASX 1,8 Di-D Instyle+ VW Tiguan 2,0 TDI Sport&Style Hyundai ix35 2,0 CRDI VGT Style
Zdvihový objem motora (ccm) 1 798 1 997 1 798 1 968 1 995
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 110 (150)/4 000 103 (140)/4 000 110 (150)/4 000 103 (140)/4 200 100 (136)/4 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 300/2 000 320/2 000 300/2 000 – 3 000 320/1 750 – 2 500 230/4 200 – 4 400
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna
Pohon 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10 10.7 10 10.2 11.3
Maximálna rýchlosť (km/h) 198 188 198 190 181
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 5.6 5.9 5.6 6.9 5.7
Rázvor (mm) 2 670 2 690 2 670 2 604 2 640
Objem batožinového priestoru (l) 442 456 442 470 465
Cena základného modelu s DPH (€) 29 590 26 990 26 500 30 590 25 990
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov
+ -
vyváženosť proporcií  tendencia k nakláňaniu v zákrutách 
kultivovaný a pružný motor  hlučnejší podvozok
priestranný interiér 
voliteľný pohon 4 x 4 
ovládateľnosť