Väčšinou to tak býva, no v tomto prípade jednoduchá axióma neplatí. Tristoosmička využíva modulárnu koncernovú (PSA) platformu EPM2 a tá umožňuje meniť vzájomnú vzdialenosť osí kolies. Preto vieme, že nie náhodou sa stalo, že SW má o 110 mm väčší rázvor ako hatchback.

Či a do akej miery sa tým menia priestorové pomery v interiéri, prípadne aj jazdné vlastnosti? Takéto a podobné otázky sa vynárali pred testom novučičkého SW-éčka. Patrí k tým najvybavenejším. Pod jeho prednou kapotou taktuje 2,0 Blue HDI – teda to najvýkonnejšie, čo momentálne môžete s autom získať v prípade, že sa rozhodnete pre turbodiesel. Dá sa osvojiť „už“ za 20 840 eur spolu so strednou úrovňou štandardnej výbavy Active. Cena testovaného krásavca s plnou poľnou Allure však stúpa ďalej, pokým sa nezastaví na sume 23 340 eur.

Frivolné kombi

Keď tak naň pozeráte, možno si znova uvedomíte, že nie je kombi ako kombi. Toto tu z profilu vyzerá akosi štíhlo. Najmä v porovnaní so svojím predchodcom pripomínajúcim skôr MPV. Novinka boduje nevysokou pretiahnutou siluetou. Svoje zohráva tiež tvar bočného presklenia aj nezvykle subtílny zadný stĺpik karosérie. Mäkko formované bočné panely sa zasa starajú, že oko sa má o čo oprieť. Nápadné bočné prelisy si originálnym spôsobom zahrávajú so svetlom a tieňom. Navyše svojím nasmerovaním upozorňujú na už i tak neprehliadnuteľné zadné osvetľovacie telesá. Tie predné svojím štýlom s nimi ladia krok. Ale to už nie je nič nové, SW spredu totiž vyzerá rovnako ako hatchback, podobne sa tvária tiež menší korporátni súrodenci P 208 a P 2008, ktorí otvorili najnovšiu kapitolu dizajnérskeho smeru francúzskej značky.

TREND test Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi

Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi Zdroj: Peugeot

Poschodový kufor

Keď kombi, potom ste asi v prvom rade zvedaví na jeho batožinový priestor. Veľké zadné vráta sa dvíhajú dostatočne vysoko, nehrozí, že si o ne nevdojak udriete hlavu. Manipuláciu s krycou roletou v pohode zvládne jedna ruka, nakladacia hrana zasa takmer nadväzuje na úroveň dna. Nielen ono, ale aj bočnice batožinového priestoru pokrýva na pohľad solídna kobercovina. Až čas ukáže, či sa bude, či nebude „chlpatiť“. K najvyššej úrovni výbavy patria pozdĺžne koľajnice s posuvnými okami na upevňovaciu sieť. Širokému a hlbokému úložnému priestoru reklamu robí oficiálny údaj o jeho 610-litrovej kapacite. Ale komplet – teda vrátane priestoru pod podlahou. Tam na samotnom spodku sídli minirezerva ako súčasť štandardnej výbavy a ďalšie poschodie nad ňou zaberá polystyrénový výlisok s miestom na náradie a výstražný trojuholník. Ba aj roleta tu má svoje záložné parkovacie miesto v prípade, že by na pôvodnom prekážala. Umne vymyslené, šikovne realizované. Ešte tu máme odpoveď na otázku prevozu rozmernejších predmetov. Poslúži lyžiarsky tunel, a ak ani ten nestačí, uvoľníte jednu alebo obe páky po stranách a asymetricky delené operadlá padnú do roviny. Tak to má byť.

TREND test Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi

Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi Zdroj: Peugeot

Harmónia kokpitu

Identicky kreovanú zónu vodiča sme si užili už v hatchbacku a pred ním v tandeme P 208 – P 2008. Slovom, originálna harmónia, ktorá by si zaslúžila copyright. Nízko ukotvený malý športový volant orientovaný takmer kolmo k smeru jazdy verzus prístrojový štít ukotvený v pozadí nad jeho vencom plus veľkoryso tvarované predné sedadlá so slušným bočným vedením. S výškou okolo 180 cm nemôžete mať problém zaujať optimálnu šoférsku polohu. Tím ostatným radíme najprv vyskúšať.

Stabilný vyšší posed sprostredkuje doposiaľ len sviatočne zažitý ničím nehatený výhľad pred auto aj na budíky. Len na tie protismerne stúpajúce strelky rýchlomeru a otáčkomeru nie a nie si zvyknúť. K tomu krátka radiaca páka umiestnená na vysokom stredovom paneli trendovo takmer na úrovni volantu. Ale keď sa tá kovová hlavica na slnku rozpáli... V zime zasa bude chladiť. So štartovacím spínačom môžete rátať, zato elektrická parkovačka, ktorá sa automaticky pri rozjazde odblokuje, už patrí k výbave. Allure. Ovládačov a spínačov minimum, k väčšine funkcií sa preklikáte (občas opakovane) cez 9,7" dotykový displej, ktorý je od strednej úrovne výbavy súčasťou multimediálneho rozhrania. Šikovná vecička fungujúca tak trochu ako tablet. Môže vám však prekážať, že sa zatiaľ nenaučila po slovensky a ani češtinu nezvláda. Aj triviálnemu nastaveniu výkonu klimatizácie predchádza cesta prstom po obrazovke cez príslušný mód. Čokoľvek podnikať bez vizuálneho kontaktu neprichádza do úvahy. Adaptívny tempomat si pochvaľujeme, že nestresuje. Blížiacu sa prekážku najprv s veľkým predstihom avizuje vizuálne, potom akusticky. Až keď nič nezaberá, začne brzdiť. 

TREND test Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi

Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi Zdroj: Peugeot

Zľavnené miesto v strede

Tak a teraz na zadnú lavicu. Nižší posed prináša slabšiu oporu stehnám rovnako ako v hatchbaku. To nové vypláva na povrch až pri pokuse uvelebiť sa s výškou 180 cm za fyzicky rovnako disponovaného vodiča. Rozdiel evidujeme v priestore pred kolenami. Aktuálne zapisujeme deväť centimetrov, v krátkej verzii sme namerali o štyri menej. Miesto za spolujazdcom je ešte vychytenejšie najmä preto, že jeho sedadlo sa dá oveľa viac posunúť dopredu, čo umožňuje aj umne formovaná palubná doska. Štvorcentimetrová rezerva nad hlavou sa badateľne nezmenila. Len miesto v strede nemôžeme dospelému z posádky odporúčať. Áno, bolo by tam tesnejšie, ale to nie je ten hlavný problém. Horšie je, že príslušná hlavová opierka sa nedá adekvátne vysunúť a to je chyba.  

TREND test Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi

Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi Zdroj: Peugeot

Ticháčik úsporný

Tento štvorvalec len potvrdzuje, že turbodiesely od Peugeota patria k tým tichším a kultivovanejším. Vážnejšie sa necháva počuť, len keď ho vytočíte k hraniciam maxima. Červené pole otáčkomeru sa začína nad päťtisíc, ale škoda ho trápiť nad 4 500. Na vyšších prevodových stupňoch pružným zrýchlením takto motorizovaná tristoosmička neprekypuje, nastavenie prevodovky jej to ani neumožňuje. Pri diaľničnej stotridsiatke a zaradenej šestke otáčkomer ukazuje len 2 100, a keď rýchlosť klesne na stovku, ručička spadne na 1 500. Ak mienite z tejto pozície bystrejšie predbiehať, nič nepokazíte podradením aj o dva stupne. Ale potom už 2,0 HDi fičí. Najväčšiu pochvalu si tento motor vyslúžil za nízku spotrebu. Pri svojom výkonovom potenciáli sa na testovacom okruhu uspokojil s priemerom 5,2 l na100 km. Pohľad do histórie TREND testov hovorí, že napríklad Golf Variant 2,0 TDI si na rovnakej trati vypýtal 5,4 l a 5,4 l si zaprotokoloval aj Ford Focus Kombi 1,6 TDCI.

TREND test Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi

Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi Zdroj: Peugeot

Podvozok podľa vzoru MPV

Jazdné vlastnosti SW-éčka takmer ako cez kopirák evokujú dojmy získané pri teste hatchbacku. Na nižšiu strenú triedu udivuje komfortným pružením, akým sa skôr prezentujú väčšie MPV. Na rozdiel od nich sa v zákrutách aj zásluhou nižšie položeného ťažiska tak nakláňa. Pohyby karosérie vôbec ostávajú hlboko v nepísaných normách. Skrátka, parádne zvezenie. Ak však na toto kombi hrou osudu narazí vodič športovejšieho razenia, bude mu predsa len niečo chýbať. V boji s odstredivými silami v oblúkoch by sa hodil riadený diferenciál a namiesto jednoduchého viacprvkové zavesenie zadných kolies. A potom jasnejšie vymedzenie. Nezažije ten upokojujúci pocit, že sa o podvozok môže oprieť ako o stenu. Aj vypnuté ESP tu slúži skôr na prekonávanie trebárs hojne zasnežených úsekov ako na nespútané zdolávanie zákrut. Po prekročení päťdesiatky sa totiž automaticky zapne. To sú limity, ktoré však bežný vodič bude s kombi hľadať asi až na poslednom mieste. Aj keď poloha volantu a strmšie riadenie občas provokuje. Skôr doceníte smerovú stabilitu. Túto disciplínu môže P 308 SW vyučovať. Ani na prenos hluku od kolies sa nebudete sťažovať napriek tomu, že pneumatiky podobných formátov ako tento (235/45 R17) zvyčajne k poklesu hlučnosti neprispievajú.

TREND test Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi

Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi Zdroj: Peugeot

Záver

Peugeot 308 má cveng bez ohľadu na to, že získal titul Car of the Year. Ale aj preto. A pre tých, ktorí sú schopní nájsť v histórii víťazov európskeho automobilu roka aj prepadáky, pripájame ústretový formulku, že titul mu minimálne neuškodil. Aspoň nám sa toto kombi páči presne pre to, prečo v TREND teste bodoval aj hatchback. Ale verzia SW získala navyše napríklad väčší kufor, viac miesta na zadných sedadlách aj lepšiu smerovú stabilitu, pritom sa  vlastne ničoho podstatného nevzdala. Čo dodať. Vari len konštatovanie – dobrá práca. 

TREND test Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi

Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi Zdroj: Peugeot

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, AFU, REF, ESP, asistencia rozjazdu do kopca, šesť airbagov, programovateľný tempomat s obmedzovačom rýchlosti, dvojzónová klimatizácia, volant a radiaca páka v koži, rádio s prehrávačom CD + USB, multifunkčný dotykový farebný displej, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, denné a zadné svetlá LED, detekcia poklesu tlaku v pneumatikách, dažďový senzor, 16" disky kolies z ľahkých zliatin...

TREND test Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi

Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi Zdroj: Peugeot

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Parkovacie senzory vpredu a vzadu, predné hmlovky, bezkľúčový prístup a štartovanie, hi-fi systém Denon, elektrická parkovačka, osvetlenie stropu LED, svetlomety Full LED Technology, kontrola mŕtveho uhla, adaptívny tempomat, presklená panoramatická strecha, lyžiarsky otvor, hliníkové strešné nosiče, kožené poťahy sedadiel, navigácia, Driver Sport Pack, 17" alebo 18" disky kolies z ľahkých zliatin...  

TREND test Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi

Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi Zdroj: Peugeot

Hodnotenie
+
sympatický zjav stredná hlavová opierka sa nedá vysunúť
čítanková ergonómia zóny vodiča
kultivovaný a úsporný vznetový motor
komfortne naladený podvozok
objemný kufor
úroveň výbavy asistenčnými systémami
Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC Ford Focus Kombi 2,0 TDCi Škoda Octavia Combi 2,0 TDI Geen Tec VW Golf Variant 2,0 TDI BM
Zdvihový objem motora (ccm) 1 997 1 597 1 598 1 968 1 968
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 110 (150)/3 750 88 (120)/4 000 103 (140)/3 750 110 (150)/3 500 – 4 000 110 (150)/ 3 500 – 4 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 370/2 000 300/2 000 320/1 750 -- 2 750 320/2 750 -- 3 000 320/1 750 -- 3 000
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna
Pohon predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,80 10.1 9.1 8,60 8.9
Maximálna rýchlosť (km/h) 215 195 207 216 218
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 3,80 3,60 4,90 4.2 4.2
Rázvor (mm) 2 730 2 595 2 648 2 686 2 635
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 610 624 490 610 605
Cena základného modelu s DPH (€) 20 840 19 490 24 070 22 340 22 150
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov