Nového Peugeota pretláčajú do povedomia motoristickej verejnosti ako extrémne ľahký model, s mimoriadne pevnou karosériou, batožinovým priestorom, ktorý si ťažko hľadá konkurenciou v triede... a ďalšími superlatívami. Ale poznáte to, každý vták svoje perie chváli. Niet nad osobnú skúsenosť. Už ju máme za sebou s dobre vybaveným exemplárom za 18 510 eur. Ale bez obáv, základná verzia sa dá kúpiť už za necelých 13-tisíc eur.
Tvári sa sympaticky
Predĺžiť rázvor to sa dnes nosí. Aj nižšia silueta karosérie je trendy. Ale že nová trostoosmička má aj kratšiu karosériu, to už je informácia, ktorá len tak nezapadne. U potenciálnych záujemcov môže vyvolať aj znepokojenie, čo to spácha s interiérom. O tom potom. Zjav? Najmä výdatne odvetraný predok vyznieva zaujímavo, aj keď nie celkom originálne. Takto nejako vyzerajú tiež súrodenci P 208 a P 2008.
Profilu vtláča dynamizujúce črty masívny zadný stĺpik karosérie a frivolný bočný prelis pontónu. Vzadu pohľad zavadí o rovnako nápadné osvetľovacie telesá ako tie predné a famózne formované veko batožinového priestoru tak trochu v kontraste s „prázdnym“ nárazníkom. Ak sa vám nový P 308 zapáčil, nadštandardné zliatinové sedemnástky prebudený záujem určite neschladia.
Nový Peugeot 308 1,6 THP Allure Zdroj: Peugeot
Obrazovka povysávala spínače
Pozrite na ten malý športovým zanietením formovaný volant, dizajn prístrojového štítu aj kompozíciu dotykovej obrazovky, potom stvárnenie stredového panelu a výplní dverí. Oku lahodiaca harmónia. Športové predné sedadlá si však už zákazník musí aj k tejto najvyššej úrovni štandardnej výbavy priplatiť. Stabilný vyšší posed sprostredkuje ničím neclonený pohľad na ďaleko dopredu odsunutý prístrojový štít.
Nízko položený volant orientovaný takmer kolmo k smeru jazdy, to je nezvyk. Ale podľa nás aj dobrý nápad, osvedčený na súrodencoch 208 a 2008. Mimochodom, taký dobrý výhľad smerom dopredu, ale aj do zákrut sa v súčasnosti stáva pomaly raritou. Volant ani stredový panel neokupuje neprehľadné množstvom spínačov ako v niektorých iných modeloch a potom v lietadlách. Väčšina funkcií sa presťahovala za veľkú 9,7“ dotykovú obrazovku (dodáva sa od druhého stupňa výbavy), ktorá je súčasťou multimediálneho rozhrania i-Cockpit.
Páčila sa nám aj krátka radiaca páka umiestnená na vysokom stredovom paneli takmer na úrovni volantu, štartovacie tlačidlo už v štandarde a elektrická parkovačka, ktorá sa automaticky pri rozjazde odblokuje. Tá je výsadou výbavy Allure. Kvalita použitých materiálov – zjavný nadštandard. Poviete si, samé superlatívy. Bez obáv, máme aj výhrady. Napríklad k tej exhibicionistickej dotykovej obrazovke. Zatiaľ nekomunikuje v slovenčine. Ale to sa slovenčine stáva aj v iných modeloch. Horšie je, že k niektorým bežným funkciám sa treba preklikávať. Chcete doregulovať teplotu v interiéri, zvoľte mód klimatizácie. A ak mienite zmeniť rozhlasovú stanicu, tiež musíte najprv vstúpiť do príslušného módu, potom ťuknúť do malej plôšky. Počas jazdy treba trafiť. A s odvráteným zrakom nenastavíte nič.
Strelka otáčkomera stúpa sprava doľava, teda opačne. Efektné, ale otravné. Ani týždeň nestačil, aby sme si zvykli. Veľké dverové priečinky síce pojmú PET fľašu, no tá si tam voľne poletuje. Zapnúť bezpečnostný pás do utopených zámkov predných sedadiel sa občas podarí až na x-tý pokus. A keď si budete chcieť prispôsobiť polohu stredovej opierky, dávajte pozor. Jej kostrbato fungujúci mechanizmus vám môže bolestivo privrieť prst alebo aj tie ostatné.
Nový Peugeot 308 1,6 THP Allure Zdroj: Peugeot
Kufor dostal prednosť
Auto s veľkým kufrom na Slovensku – zaručený úspech. Možno už aj vo Francúzsku. Inak by si ho nová tristoosmička nevozila ako jeden zo svojich hlavných tromfov. Vskutku 420 litrov základnej kapacity plus dojazdová minirezerva, to sa medzi kompaktnými hatchbackami len tak nevidí. Väčšiu litráž ponúka vari len Honda Civic. Aj pôdorys má takmer bezchybný. Ak mu niečo predsa len chýba, potom praktická vyberateľná dvojitá podlaha (nefiguruje ani medzi príplatkovými položkami). Dá sa bez nej zaobísť, no keď sklopíte zadné delené operadlá, na rozhraní kufra a interiéru čnie schod. Operadlá netreba sklápať kvôli každému dlhšiemu predmetu. Poslúžiť môže lyžiarsky tunel. Výbava Allure ho obsahuje a k strednej úrovni Active sa dá dokúpiť.
Veľký kufor v krátkom aute, to nie je len tak. V rebríčku priorít tristoosmičky dostal prednosť na úkor priestoru v oblasti zadných sedadiel. Sú ukotvené viac vpredu, ako si vyžaduje relatívne veľký rázvor. Ale žiadna tragédia. Sedieť v tomto Peugeote vzadu nemusí byť za trest, aj keď ste dávno vyrástli z detských nohavíc. S výškou 180 centimetrov žiadny problém. Nevyužitých ostalo zhruba päť centimetrov od kolien po operadlá. Rezerva nad hlavou je ešte menšia. Ani stehná kvôli nízkemu posedu nemajú potrebnú oporu.
Nový Peugeot 308 1,6 THP Allure Zdroj: Peugeot
Príjemný spoločník
Teraz už len naštartovať a poďme. Prepĺňaná benzínová tisícšestovka sympaticky pradie, má nie celkom plynulé prechody z voľnobehu do otáčok a náturu na neuťahanie. Skutočne pružný motor je tu asi na to, aby ho vodič nešetril a jeho silu využíval naplno. Palubný počítač síce poradí, kedy v záujme nízkej spotreby čo najskôr preradiť, ale ani vtedy, keď sa kľukovka sotva otáča, pokyn podradiť nevydá. Pri stotridsiatke otáčkomer ukazuje 2 500. V tejto nízkej „letovej“ hladine zvyčajne plachtia diesely. To aby mu jazda po diaľnici až tak nezvyšovala apetít.
Šestka je naozaj dlhá a päťka tiež. Ak treba svižnejšie akcelerovať zo stotridsiatky, na šestku je to malátne a na päťku tiež. Treba podradiť ešte o stupeň nižšie. Keď jazdíme ostrejším tempom mimo diaľnic, s prvými štyrmi prevodmi si bohato vystačíme. S uvoľnenými opratami sa motoru najlepšie dýcha po prekročení 3 500 otáčok a bez reptania sa nechá vytočiť až na 6 500. Stovka na úrovni deviatich sekúnd – to je na tisícšestovku slušná akcelerácia.
Vidno, že nižšia hmotnosť auta (necelých 1,2 t) má svoje čaro. Pomáha aj ekonomike prevádzky. Nameraných 6,6 l/100 km je konkurencieschopný výsledok, ale na rekord nestačí. S benzínovým motorom v nižšej strednej triede doposiaľ najlepšie obstál VW Golf VII 1,4 TSI (6,3 l), nasledujú Honda Civic 1,8 i-VTEV (6,5 l), nový Peugeot 308 1,6 THP sa dostal na úroveň Citeroëna C-Elysée Vti 115 (6,6 l) a pred Ford Focus 1,0 EcoBoost (6,9 l).
Nový Peugeot 308 1,6 THP Allure Zdroj: Peugeot
Reklama na ticho
Nasleduje zlatý klinec testu. Testovaný exemplár roluje po komunikáciách nevalnej kvality na pneumatikách s nadštandardným formátom 225/45 R17. Napriek tomu hluk od kolies akoby sa niekde na ceste do interiéru zabudol. Bez zjavného preháňania podvozok plní kritériá Haberovej pesničky Reklama na ticho. A schopnosť závesov kolies filtrovať nerovnosti – príkladná. Ani nadmerné odskakovanie kolies na nerovnostiach neregistrujeme. Pritom žiadne pohojdávanie, pohyby karosérie ostávajú utlmené hlboko v norme. S takto príjemne naladeným podvozkom sme sa v nižšej strednej triede veru ešte nestretli. Pocit z jazdy by sme mohli označiť za prémiový, ale s výhradou. Aj prémiové modely inklinujú skôr k drsnejšiemu prejavu.
Ale ako každý kompromis aj tento má svoje slabšie miesto. Nový P 308 ho neutají, keď má ukázať, čo dokáže na technickej trati. Pri svižnom nasadení všetko prebieha tak, ako má. Aj zásluhou pomerne citlivého a strmého riadenia s pôžitkom vyšívame zákruty všetkých polomerov. Pevný skelet sa nevlní. No keď sa k slovu začínajú hlásiť fyzikálne zákony, Peugeot si v oblúkoch predsa len dosť hlboko kľaká. Neposkytuje vodičovi pri prekonávaní odstredivých síl pocit, že sa môže o vonkajšie kolesá tak spoľahlivo oprieť. A aby vo výjazde z oblúka potlačil nedotáčavosť a prednými kolesami tak úporne negumoval, na to by sa mu hodil napríklad riadený diferenciál. Ten však nemá. Skrátka jazda po hrebeni adhéznych schopností pneumatík už nie je jeho parketa. Má iné poslanie. Dokumentuje ho tiež vypínateľný stabilizačný program. Môže poslúžiť napríklad pri prekonávaní snehových závejov, nie však na dvíhanie hladiny adrenalínu. Po prekročení rýchlosti 50 km/h sa automaticky opäť aktivuje.
Nový Peugeot 308 1,6 THP Allure Zdroj: Peugeot
Záver
Tak toto sa Peugeotu skutočne podarilo. Vyrobil auto, ktoré v nižšej strednej triede vo viacerých disciplínach udáva tón. Nám sa páči, ako spočiatku polemiku vyvolávajúcu dvojposchodovú architektúru pracoviska vodiča dotiahol do optimálnej polohy. A ešte lepší dojem vyvolali mimoriadna príjemné jazdné vlastnosti, ktoré kombinujú komfortné naladenie podvozku s ľahkou a pevnou konštrukciou nosných častí karosérie. Veľký batožinový priestor mu môže priniesť plusové body aj keď za cenu obmedzeného priestoru na zadných sedadlách. S odôvodnením otcov auta, že vzadu sa v kompaktoch väčšinou nevezie nikto alebo len deti, súhlasíme len čiastočne. Rovnako zmysluplne znie tvrdenie, že kto chce veľký kufor, kúpi si kombi.
Hi tech multimediálne rozhranie s množstvom funkcií a aplikácií je hlavne dobrý marketingový ťah. Aj motorista chce za svoje peniaze viac funkcií, aj keď mnohé z nich (napríklad pripojenie na sociálnu sieť) v aute možno nikdy nevyužije. Lenže dotyková obrazovka nie je všeliek. Napríklad kým praobyčajný otočný ovládač použijete aj s odvráteným zrakom, tablet si na očný kontakt potrpí. A celkovo. Pred novým Peugeotom 308 klobúk dolu. Má na to, vyvolať v nižšej strednej triede palácový prevrat.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, AFU, REF ESP, šesť airbagov, programovateľný tempomat a obmedzovač rýchlosti, palubný počítač, dvojzónová kliamatizácia, rádio s prehrávačmi CD a MP3, šesť reproduktorov, multifunkčný displej, Bluetooth, predné športové sedadlá, športový kožený volant, bezkľúčový prístup a štartovanie, elektrická parkovačka, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Navigácia, 2 x USB, hi-fi audiosystém Denon, cúvacia kamera, systém snímania mŕtveho uhla, adaptívny tempomat, systém núdzového brzdenia, signalizácia nebezpečenstva kolízie, alarm, kožený poťah sedadiel, vyhrievané predné sedadlá, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou...
Hodnotenie | |
+ | – |
sympatický vzhľad | stiesnený priestor zadných sedadiel |
čítanková ergonómia pracoviska vodiča | |
úroveň materiálov v interiéri a ich spracovanie | |
komfortne naladený podvozok | |
objemný kufor | |
úroveň výbavy asistenčnými systémami |
Peugeot 308 1,6 THP Allure a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Peugeot 308 1,6 THP Allure | Kia Cee´d 1,6 GDI Platinum | Ford Focus 1,0 EcoBoost Sport | VW Golf 1,4 TSI BMT Highlime | Toyota Auris 1,6 Valvematic Style | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 598 | 1 591 | 998 | 1 395 | 1 598 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R3 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 92 (125)/6 000 | 99 (135)/6 300 | 92 (125)/6 000 | 90 (122)/5 000 | 97 (132)/6 400 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 200/1 400 | 164/4 850 | 170 – 200/1 400 – 4 500 | 200/1 500 – 4 000 | 160/4 400 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8.9 | 9.9 | 11,30 | 9.3 | 10 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 202 | 195 | 193 | 203 | 200 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5.6 | 5.8 | 5 | 5.2 | 5.9 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 620 | 2 650 | 2 648 | 2 637 | 2 600 |
Objem batožinového priestoru (l) | 420 | 380 | 363 | 380 | 360 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 18 510 | 18 190 | 17 940 | 19 040 | 17 390 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |