S lacnými kompaktmi sa trhá vrece. Motorizácia už hýbe rozvojovými krajinami, pritom podstatná časť tamojšieho obyvateľstva má hlboko do vrecka. Navyše tiež v ekonomicky vyspelých krajinách si takéto autá nachádzajú početnejšiu cieľovú skupinu, ako sa pôvodne predpokladalo. Ako príklad môže poslúžiť záujem o Daciu Logan po jej uvedení na trh v Nemecku (a to bola kríza v nedohľadne).
Do podobnej sorty patrí aj nový sedan Peugeot 301 (a jeho koncernový takmer zrkadlový obraz Citroën C-Elysée). Využíva platformu segmentu B s predĺženým rázvorom a v základe obsahuje len to, čo dnes nové auto musí obsahovať.
Čo nemusí, treba si doplatiť. My sme z troch verzií štandardnej výbavy vyskúšali tú „najluxusnejšiu“ a zo štyroch alternujúcich motorov jediný turbodiesel. Tristojednotka v tejto podobe vás vyjde 13 740 €.
Môže byť
Hovorí sa, za tie peniaze čo by si chcel, hlavne že jazdí. Koncern PSA Peugeot Citroën si však túto filozofiu neosvojil. Vymodeloval totiž celkom pekný sedan. Profil trojpriestorovej karosérie zmäkčuje masívny hodne zošikmený zadný stĺpik, ktorý zároveň skracuje zadnú partiu zakončenú výraznou odtrhovou hranou.
Pontón karosérie zhutňujú do strán vytiahnuté blatníky aj výrazné bočné prelisy. Dojem solídnosti v prípade testovaného exempláru umocňujú ľahkozliatinové šestnástky. Predok od súrodencov značky Peugeot zdedil ešte zánovnú masku chladiča, hlavné svetlomety sú však menej nápadné a predné hmlovky sa štandarde montujú od strednej úrovne štandardnej výbavy.
Len pri pohľade zozadu P301 vyznieva trochu nevyvážene – úzky a vysoký. Ale ako celok estetický vkus rozhodne neuráža.
Vzpriamený vodičský posed
Prvý pohľad do interiéru nadobudnutý dojem nepokazí. Plechové buchnutie dverí už áno. A bezprostredný kontakt z miesta vodiča potvrdzuje, že na tomto aute sa (podľa očakávania) šetrilo. Kvalita použitých materiálov – palubnou doskou počínajúc a výplňami dverí končiac – samé tvrdé plasty. Ešte na lakťových opierkach identifikujeme textil a potom už len na sedadlách.
Inak všetko dobre usadené a priskrutkované. Na spodku zrazený veniec volantu sa dá vidieť skôr v honosnejších modeloch. Tu akoby spadol z inej planéty. Jeho kožený poťah už patrí do najvyššej výbavy Allure. Tú správnu šoférsku polohu si treba hľadať dlhšie. Tak to býva, keď sa volant dá regulovať len na výšku. Výsledok – vzpriamenejší posed, ale dá sa na to zvyknúť.
Aj preto, že veľké sedadlá sú príjemne poddajné aj obstojne tvarované. Určite patria k tým milším prekvapeniam. Trochu prázdnemu prístrojovému štítu chýba teplomer chladiacej kvapaliny. Jednotný otáčkomer pre naftovú aj benzínovú verziu má síce vyznačené červené pole na hranici 5 000, ale netreba ho brať vážne. Palubný počítač aj autorádio so štyrmi reproduktormi využívajú spoločný displej v stredovej konzole.
Separátne miesto medzi prednými sedadlami zaujal konektor USB. Do sklopnej lakťovej opierky nad ním sa dá uložiť napríklad iPhon. Pritom medzi položkami príplatkovej výbavy figuruje tiež držiak na multimediálne zariadenie. Manuálna klimatizácia svojím digitálnym displejom imituje automatickú. Praktickosť reprezentujú objemné priečinky v predných dverách. Zmestí sa tam aj 1,5 l fľaša. Potom je tu ešte uzatváracia schránka pred spolujazdcom a nič viac.
Ak si chcete odložiť trebárs kľúče od bytu, musíte vyhodiť popolník pri radiacej páke. Jej okolie zaberajú ešte spínače ovládania okien, ktoré každý hľadá skôr na dverách. Z príplatkovej výbavy registrujeme vyhrievané predné sedadlá so spínačmi umiestnenými po stranách ďaleko od zorného poľa, potom praktické vyhrievanie čelného skla pod stieračmi aj prídavný elektrický ohrievač – všetko v zimnom balíku za 400 eur. K tomu tempomat s obmedzovačom rýchlosti (200 €) a zadné parkovacie senzory (250 €).
Veľký kufor musí byť
Cestujúci vzadu sa nebude hnevať, že vodič musí sedieť vzpriamene. O to viac má miesta na nohy. Tých 10 cm rezervy od kolien po operadlo priemerne stavanému pasažierovi určite vyhovie. A štyri nad hlavou pravdepodobne tiež stačia. Hoci lavica je typovaná pre troch, čo potvrdzujú aj tri bezpečnostné pásy, hlavová opierka z úsporných dôvodov v strede chýba.
Ani so sklopnou lakťovou opierkou sa v tristojednotke neráta. Ak vyzdvihujeme objemné priečinky v predných dverách, potom v tých zadných celkom chýbajú. Čo-to sa dá zastoknúť do vreciek v operadlách. Veľký kufor k sedanu neoddeliteľne patrí. V P301 má kapacitu 506 litrov. Jeho využiteľnosť komplikuje vysoká nakladacia hrana a pomerne úzky otvor – typický pre sedany.
Veko aj plechy po stranách sa zaobišli bez čalúnenia a dno je z trochu chatrného materiálu. Pod ním sa našlo miesto pre plnohodnotnú rezervu a pár priečinkov na drobnosti. Zadné operadlá sa dajú sklopiť, ale s dnom kufra nevytvoria rovinu, na rozhraní čnie vysoký schod a po bokoch trčia odhalené plechy.
Na hranici rekordu
Studený štart navonok veru ušné bubienky nepohladí. Tvrdý rok vznetovej tisícšesťstovky sprevádzajú plechové rezonancie. Pohľad pod prednú kapotu odhalí príčinu. Hlavu motora zakrýva len subtílny plstený klobúk a na plechu kapoty tlmiaci materiál celkom chýba.
Dobrá príležitosť pre ľahký molitanový tuning. Na mieste vodiča sa už akustická prezentácia štvorvalcového turbodiesela javí prijateľnejšie, pokým neatakuje vysoké otáčky. Tie sprevádza dunenie. No ešte netreba lámať palicu. V kombinácii s päťstupňovou manuálnou prevodovkou diesel potvrdzuje prednosti svojej koncepcie – pružnosť v nízkych a stredných otáčkach.
Chýbajúce kilowatty kompenzuje sila. Dá sa jazdiť celkom „na spodku“ (1 200 otáčok a 60 km/h so zaradenou päťkou), ale len na udržanie zvolenej rýchlosti. Motor sa prebúdza až nad úrovňou 1 500 otáčok a naplno ťahá nad 2 000. Maximálnu akceleráciu dosahujeme s plným plynom a bodom radenia na úrovni 4 500. Stovka pod 12 sekúnd, žiadna sláva ani hanba, len bežný štandard.
Ale spotreba – tá už stojí za pozornosť. Ako s prvým autom vôbec v určitých úsekoch testovacieho okruhu registrujeme priemer pod hladinou štyroch litrov. Všetko nasvedčovalo tomu, že tristojednotka vymaže rekord, ktorý len pred týždňom stanovil Mercedes A 180 CDI. Diaľničný úsek však autu len s piatimi „kvaltmi“ nesadol.
Aj tak výsledných 4,9 l/100 km (vyrovnaný rekord) robí ekonomike prevádzky tohto Peugeota skvelú reklamu. A prečo je taký úsporný? Jasné – asketický motor, dlhšia päťka prevodovky, možno aj slušná aerodynamika. V tomto prípade zaúradovala nízka prevádzková hmotnosť – len 1 170 kg.
Podvozok
Keď zaprší, kvapky bubnujú na karosériu bez tlmiacich materiálov s veľkou naliehavosťou. A aerodynamický hluk je v tomto Peugeote na diaľnici stálym spolujazdcom. Že aj motor sa nechá poriadne počuť, sme si už povedali. Ale podvozok – na tom sa, ako sa zdá, nešetrilo.
Robustný a zároveň mäkko odpružený. Hluk od kolies sa do interiéru prenáša len diskrétne. Komfortný prejav nekazí ani príplatkový formát 205/55 R16 (200 €). Hrbolce a výtlky netreba obchádzať, všetko bez stenania filtruje a pritom sa pohojdáva. Hovorí sa tomu auto na zlé cesty. Zato ostrejšia jazda na technickej trati mu už tak nešmakuje.
Karoséria sa viac nakláňa, pri vyhýbacích manévroch chýba pevnejšia opora, riadenie je gumové, radenie rozvoľnené a nedotáčavosť sa hlási dosť výrazne. Neplánovane sme si vyskúšali aj jazdu v závejoch. Po pochvale za nízku hmotnosť by sa v snehu hodili kilogramy navyše. A tak sme uviazli tam, kde iní napredovali.
Záver
Lacný rodinný sedan má miesto na tunajšom trhu. A nielen jeden. Tento od Peugeota sa pobije o preferencie priamo v rodine koncernu PSA s Citroënom C-Ulysée a súčasne zohrá rolu alternatívy k drahšej Škode Rapid a plebejskejšej Dacii Logan. Najlacnejšia verzia s benzínovým trojvalcom pod kapotou a základnou výbavou Acces zákazníka vyjde na 8 490 €.
Dobrý odrazový mostík. Ako potenciálnych zákazníkov typujeme mladé viacdetné rodiny, ktorým dobre poslúži nielen na každodenný rozvoz do zamestnania a školy, ale aj na prípadnú dovolenku v Chorvátsku s plnou poľnou.
Svojou cenou zrejme priláka tiež motoristov v dôchodcovskom veku. A väčší ohlas asi zaznamená na vidieku ako v meste. Teraz ide o to, nech sa ukáže, že sa šetrilo na pravom mieste. To znamená, že Peugeot 301 bude nielen lacný, nenáročný a relatívne praktický, ale aj spoľahlivý.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, REF, AFU, ASR, ESP, štyri airbagy, palubný počítač, autorádio s prehrávačmi CD a MP3, manuálna klimatizácia s digitálnym zobrazovaním, volant v koži, posilňovač riadenia, predné hmlovky, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, výškovo nastaviteľný volant, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, pätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Tempomat s obmedzovačom rýchlosti, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievanie spodnej časti čelného skla, prídavný elektrický ohrievač, alarm s diaľkovým ovládaním, zadné parkovacie senzory, metalíza...
Hodnotenie | |
+ | – |
Priestranný interiér | Hlučný motor |
Objemný batožinový priestor | Nakláňanie karosérie v zákrutách |
Komfortný podvozok | ESP sa nedá vypnúť |
Úsporný a pružný motor |
Peugeot 301 1,6 HDI Allure a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Peugeot 301 1,6 HDi Allure | Škoda Rapid 1,2 TSI Ambition | Citroën C-Elysée HDi 92 Exclusive | Toyota Corolla 1,4 D-4D 90 Terra Cool | VW Jetta 1,6 TDI Trendline | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 560 | 1 598 | 1 560 | 1 598 | 1 598 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 68 (92)/4 000 | 77 (105)/4 400 | 68 (92)/4 000 | 66 (90)/3 800 | 77 (105)/4 400 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 230/1 750 | 250/1 500 – 2 500 | 230/1 750 | 205/1 800 – 2 800 | 250/1 500 – 2 500 |
Prevodovka | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna | 6-st. manuálna | 5-st. manuálna |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11.2 | 10.6 | 11,20 | 11,90 | 11.7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 190 | 180 | 175 | 190 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.3 | 4.4 | 4,30 | 4,70 | 4.5 |
Rázvor (mm) | 2 652 | 2 602 | 2 652 | 2 600 | 2 651 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 506 | 550 | 506 | 496 | 510 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 13 740 | 16 530 | 13 190 | 16 990 | 17 690 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov a importérov |
Foto – Peugeot