Malý hatchback francúzskej automobilky vyrábaný v Trnave nesie od svojej svetovej premiéry na jar v Ženeve typové označenie Peugeot 208. Nemá ľahkú pozíciu. Jeho predchodcovia nastavili latku dosť vysoko. Dvestošestka sa stala európskym bestsellerom a najpredávanejším Peugeotom všetkých čias. Dvestosedmička si síce zaknihovala podstatne menej obchodných prípadov, aj tak sa však stala v Európe najžiadanejším modelom roka 2007.

Dvestoosmička skúša šťastie s trojdverovou aj päťdverovou karosériou a zostavou siedmich trojvalcových a štvorvalcových pohonných jednotiek s výkonovým spektrom od 50 kW (68 k) do 115 kW (156 k). TREND otestoval trojdverový derivát s 1,6-litrovým benzínovým štvorvalcom (88 kW/120 k), vyšperkovaný z troch možností tou najvyššou úrovňou štandardnej výbavy.

Proti prúdu

Znie to neuveriteľne, ale generačný posun síce zachoval veľkosť rázvoru, ale o sedem centimetrov skrátil karosériu a o 3 cm ju zúžil. Zdá sa, že len tých 10 mm, o ktoré má nový Peugeot nižšiu siluetu, nekráča proti prúdu. Výsledok – krátke previsy a hmota celku sa viac sústreďuje medzi kolesá. Profilu udáva tón charakteristický bočný prelis na pontóne karosérie spolu s prizdobeným rámom bočného presklenia.

Pohľad spredu odhaľuje vysokú a členitú masku chladiča premostenú nárazníkom, ešte členitejšie osvetľovacie telesá a množstvo detailov. Dokonca aj horný rám okna vybočuje z radu. Dekoráciu celku kompletizujú nápadné podkovy zadných svetiel a atraktívne ľahkozliatinové sedemnástky. Otázka znie, či je Peugeot 208 peknučký? Možno aj. A zaujímavý? Určite.

TREND test Peugeot 208 1,6 Vti Allure

Pretláčanie s Ferrari

Nová architektúra pracoviska vodiča sa v plnej svojej (príťažlivej) nahote odhalí až po usadnutí za volant. Na pozoruhodne nízko a takmer kolmo k smeru jazdy situovaný hutný kožou obšitý volant s malým priemerom (vraj menším ako vo Ferrari) si treba zvyknúť. Trvá to 10 sekúnd. Aj na to, že prístrojový štít v kaplnke na vrchu palubnej dosky sa dá sledovať len ponad jeho veniec.

Potom už je to „len“ skvelý nápad. Odporúčame – treba vyskúšať. Ale... prístrojovému štítu by svedčali budíky s väčšími a hlbšie zapustenými stupnicami. Ich plexi-kryt totiž zrkadlí. Občas zrkadlí aj centrálna sedempalcová dotyková obrazovka (585 €), inak má svoje prednosti. Slúži nielen navigácii a palubnému počítaču (paralelne s displejom v prístrojovom štíte), ale aj ako multimediálne rozhranie. Pritom na obsluhu stačia dva spínače. Zakomponovaný hi-fi audiosystém (390 €) sprevádzajú 100 W reproduktory, dva USB konektory, ale CD mechanika je od ruky – v skrinke pred spolujazdcom.

TREND test Peugeot 208 1,6 Vti Allure

Zaujať optimálnu polohu za volantom uľahčujú veľmi dobré športové sedadlá, ktoré sú mäkké a pritom výrazne anatomicky tvarované. Aj materiálová kombinácia poťahov (syntetická koža/textil) vyhovuje. Montujú sa už od strednej úrovne výbavy. Členitá palubná doska ustupuje pred spolujazdcom.

Keď nemá v ruke volant, aspoň si užíva väčší životný priestor. Jej povrch pokrýva väčšinou tvrdý plast, len partie orientované smerom k posádke sú na dotyk fajnovejšie. Stredová opierka (90 €) sa hodí počas jazdy po diaľnici, inak skôr prekáža, ale dá sa odklopiť. Svojou kapacitou poteší objemný uzatvárateľný box pred spolujazdcom aj priečinky v predných dverách.

TREND test Peugeot 208 1,6 Vti Allure

Limity troje dverí

Kto sa musí dostať na zadnú lavicu, neuverí, že v západnej Európe sa predá až 20 percent trojdverových malých hatchbackov a chápe, prečo len dve percentá na Slovensku. Ešte že v malom Peugeote bezchybne asistuje systém easy entry. Pozor, v tomto prípade je veľmi dôležité, kam si sadnete. Už spomenutý tvar palubnej dosky spolujazdcovi umožňuje viac sa posunúť vpred.

A tak za vodičom sme priemerne vysokému cestujúcemu namerali štvorcentimetrovú rezervu v oblasti kolien, čo je dobrý výsledok, a spolusediacemu ešte o pár viac. Vôbec priestor v pozdĺžnom smere je v dvestoosmičke veľmi konkurencieschopný. Ale nad hlavou je nulová rezerva. Do stredu sa tak môže posadiť akurát dieťa.

Dospelý len v krajnej núdzi – stiesnený a s opierkou hlavy za krkom. Ale tak to už v malých autách býva. Vyššie sa vysunúť nedá. Generačná výmena nadelila kufru malého Peugeota 285 litrov objemu, čo znamená plus 15 litrov v porovnaní s dvestosedmičkou. V triede malých hatchbackov ide o slušný priemer. A to sa na dne skrýva ešte rezerva. Ak treba ložnú plochu predĺžiť, stačí sklopiť operadlo. No výsledok neoslní. Na rozhraní s kufrom čnie schod, a ani operadlo nevytvára s dnom kufra rovinu.

TREND test Peugeot 208 1,6 Vti Allure

Čiperný štvorvalec

Benzínový štvorvalec vybavený variabilným časovaním a zdvihom ventilov, vyvinutý v spolupráci PSA a BMW, už dôverne poznáme. Verzia vyladená na maximálny výkon 88 kW (120 k) si nás získala spontánnou reakciou na pokyn akcelerátora aj konzistentne rastúcim ťahom v spektre využiteľných otáčok. Evidentne motoru pomáha aj relatívne nízka pohotovostná hmotnosť krpca a jeho dobré aerodynamické vlastnosti.

Stovka na úrovni desiatich sekúnd dáva akceleračným vlastnostiam slušné vysvedčenie. Len v nízkych otáčkach sa pozvoľnejšie preberá ako porovnateľné prepĺňané motory. Preto ak je na programe dynamickejšia jazda, treba častejšie radiť. Najviac mu šmakujú otáčky od 3 000 do 5 000, no v záujme maximálnej akcelerácie je dobré ho rozbiehať až na 6 500. Celkom dravý a zábavný motor. Na jednej strane je síce hlučnejší ako štvorvalce s turbom, na strane druhej jeho echo má športovejšie zafarbenie. Najmä k diaľničnému tempu (130 km/h – 3 700 otáčok) by však viac pasovala šesťstupňová prevodovka. Nielen kvôli kroteniu decibelov, ale aj zníženiu spotreby. Na testovanom okruhu sa takto vybavená dvestoosmička zapísala priemerom 6,7 l/100 km.

Na porovnanie ťažší a aerodynamicky ťažkopádnejší Citroën C3 Picasso si s identickým motorom zaknihoval o celý liter viac. Ale trebárs tiež atmosféricky plnená tisícšesťstovka Suzuki Swift Sport (100 kW/136 k) so šesťstupňovou prevodovkou sa uspokojila s priemerom 5,7 l. A Audi A1 s prepĺňaným štvorvalcom 1,4 TSI (90 kW/122 k) a prevodovkou 7 DSG si v službách Trendu vypýtala 6,3 l/100 km.

TREND test Peugeot 208 1,6 Vti Allure

Doma na kvalitnej vozovke

K živému motoru príplatkové obutie 205/45 R17 svedčí. Malý Peugeot je na technickej trati agilný, široký behúň úspešne potláča aj jeho vrodenú nedotáčavosť. Pritom sa karoséria v súboji s odstredivými silami nadmerne nenakláňa, ani ESP nepanikári. Pri brzdení na suchej vozovke sa dostáva ABS sotva k slovu. K dobrému pocitu prispieva aj riadenie. Strmý prevod riadenia a malý volant cielia na senzory športovo založeného vodiča.

Účinok posilňovača vo vyšších rýchlostiach však mohol byť menší. Kritike sa nevyhne príliš voľná páka v kulise radenia. Podvozok  dvestoosmičky začne strácať body úmerne tomu, ako klesá úroveň vozovky. Doposiaľ skvelé nízkoprofilové pneumatiky odmietajú filtrovať nerovnosti, všetko ostáva na pružení, zadná náprava dosť odskakuje a necháva sa v interiéri aj počuť. Takže na bežné jazdenie z bodu A do bodu B určite lepšie vyhovie šestnásťpalcové obutie, ktoré sa štandardne dodáva na zliatinových diskoch k výbave Allure.

TREND test Peugeot 208 1,6 Vti Allure

Záver

Dvestoosmička má potenciál osloviť už svojím nekonvenčným vzhľadom. To je základ. A kto o ňu prejaví bližší záujem a sadne si za jej volant, zistí, že avantgardná architektúra pracoviska vodiča má niečo do seba. Najmä ženy by mohli oceniť nadpriemerne dobrý výhľad z auta všetkými smermi. Testovanú trojdverovú verziu nebudeme odporúčať rodinám. Tí ostatní si musia uvedomiť, že ako jazdený voz sa bude predávať ťažšie ako päťdverový – najmä na Slovensku.

Už známy motor v malom aerodynamickom a ľahkom autíčku bodoval ešte viac, ako sme čakali. A najvyššie skóre priniesli dvestoosmičke asi jej predné sedadlá a potom riadenie. Naopak, rezervy sme odhalili v radení a hlučnejšom podvozku. Ako celok však Peugeot 208 latku, ktorú tak vysoko postavili jeho predchodcovia, s prehľadom preskakuje.

TREND test Peugeot 208 1,6 Vti Allure

TREND test Peugeot 208 1,6 Vti Allure

TREND test Peugeot 208 1,6 Vti Allure

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, AFU, REF, ASR, ESP, šesť airbagov, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, elektrický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, audiosystém s prehrávačmi CD a MP3, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, elektrochromatické spätné zrkadlo, denné svetlá LED, predné hmlovky, elektricky ovládané predné okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, poťahy sedadiel syntetická koža látka, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, volant v koži, zadné parkovacie senzory, extratónované zadné okná, chrómovaná výfuková koncovka, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Alarm, presklená panoramatická strecha, vyhrievané predné sedadlá, hi-fi audiosystém, navigácia s farebnou dotykovou obrazovkou, poťahy sedadiel Alcantara/syntetická koža/textil...

Hodnotenie
+
zaujímavý zjav hlučnejšia zadná náprava
priestranný interiér nepresné radenie
čiperný štvorvalec
architektúra pracoviska vodiča
dobrý výhľad z voza
výborné riadenie
Peugeot 208 1,6 Vti Allure a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Peugeot 208 1,6 Vti Allure VW Polo 1,2 TSI Highline Opel Corsa 1,4 Turbo Cosmo Suzuki Swift 1,6 VVT Sport Seat Ibica SC 1,2 TSI FR
Zdvihový objem motora (ccm) 1 598 1 197 1 596 1 586 1 197
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 88 (120)/6 000 77 (105)/5 000 88 (120)/6 000 100 (136)/6 900 77 (105)/5 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 160/4 250 175/1 550 – 4 100 200/1 850 – 4 200 160/4 400 175/1 550 – 4 100
Prevodovka 5-st. manuálna 6-st. manuálna 5-st. manuálna 6-st. manuálna 5-st. manuálna
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,90 9.7 10,30 8,70 9.8
Maximálna rýchlosť (km/h) 190 190 195 195 190
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 5,80 5.3 5,50 6.4 5.3
Počet dverí 3 3 3 3 3
Rázvor (mm) 2 538 2 470 2 511 2 430 2 469
Objem batožinového priestoru (l) 285 281 285 211 284
Cena základného modelu s DPH (€) 14 170 13 080 12 240 14 100 12 581
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto - Peugeot