Malý hatchback francúzskej automobilky vyrábaný v Trnave nesie od svojej svetovej premiéry na jar v Ženeve typové označenie Peugeot 208. Nemá ľahkú pozíciu. Jeho predchodcovia nastavili latku dosť vysoko. Dvestošestka sa stala európskym bestsellerom a najpredávanejším Peugeotom všetkých čias. Dvestosedmička si síce zaknihovala podstatne menej obchodných prípadov, aj tak sa však stala v Európe najžiadanejším modelom roka 2007.
Dvestoosmička skúša šťastie s trojdverovou aj päťdverovou karosériou a zostavou siedmich trojvalcových a štvorvalcových pohonných jednotiek s výkonovým spektrom od 50 kW (68 k) do 115 kW (156 k). TREND otestoval trojdverový derivát s 1,6-litrovým benzínovým štvorvalcom (88 kW/120 k), vyšperkovaný z troch možností tou najvyššou úrovňou štandardnej výbavy.
Proti prúdu
Znie to neuveriteľne, ale generačný posun síce zachoval veľkosť rázvoru, ale o sedem centimetrov skrátil karosériu a o 3 cm ju zúžil. Zdá sa, že len tých 10 mm, o ktoré má nový Peugeot nižšiu siluetu, nekráča proti prúdu. Výsledok – krátke previsy a hmota celku sa viac sústreďuje medzi kolesá. Profilu udáva tón charakteristický bočný prelis na pontóne karosérie spolu s prizdobeným rámom bočného presklenia.
Pohľad spredu odhaľuje vysokú a členitú masku chladiča premostenú nárazníkom, ešte členitejšie osvetľovacie telesá a množstvo detailov. Dokonca aj horný rám okna vybočuje z radu. Dekoráciu celku kompletizujú nápadné podkovy zadných svetiel a atraktívne ľahkozliatinové sedemnástky. Otázka znie, či je Peugeot 208 peknučký? Možno aj. A zaujímavý? Určite.
Pretláčanie s Ferrari
Nová architektúra pracoviska vodiča sa v plnej svojej (príťažlivej) nahote odhalí až po usadnutí za volant. Na pozoruhodne nízko a takmer kolmo k smeru jazdy situovaný hutný kožou obšitý volant s malým priemerom (vraj menším ako vo Ferrari) si treba zvyknúť. Trvá to 10 sekúnd. Aj na to, že prístrojový štít v kaplnke na vrchu palubnej dosky sa dá sledovať len ponad jeho veniec.
Potom už je to „len“ skvelý nápad. Odporúčame – treba vyskúšať. Ale... prístrojovému štítu by svedčali budíky s väčšími a hlbšie zapustenými stupnicami. Ich plexi-kryt totiž zrkadlí. Občas zrkadlí aj centrálna sedempalcová dotyková obrazovka (585 €), inak má svoje prednosti. Slúži nielen navigácii a palubnému počítaču (paralelne s displejom v prístrojovom štíte), ale aj ako multimediálne rozhranie. Pritom na obsluhu stačia dva spínače. Zakomponovaný hi-fi audiosystém (390 €) sprevádzajú 100 W reproduktory, dva USB konektory, ale CD mechanika je od ruky – v skrinke pred spolujazdcom.
Zaujať optimálnu polohu za volantom uľahčujú veľmi dobré športové sedadlá, ktoré sú mäkké a pritom výrazne anatomicky tvarované. Aj materiálová kombinácia poťahov (syntetická koža/textil) vyhovuje. Montujú sa už od strednej úrovne výbavy. Členitá palubná doska ustupuje pred spolujazdcom.
Keď nemá v ruke volant, aspoň si užíva väčší životný priestor. Jej povrch pokrýva väčšinou tvrdý plast, len partie orientované smerom k posádke sú na dotyk fajnovejšie. Stredová opierka (90 €) sa hodí počas jazdy po diaľnici, inak skôr prekáža, ale dá sa odklopiť. Svojou kapacitou poteší objemný uzatvárateľný box pred spolujazdcom aj priečinky v predných dverách.
Limity troje dverí
Kto sa musí dostať na zadnú lavicu, neuverí, že v západnej Európe sa predá až 20 percent trojdverových malých hatchbackov a chápe, prečo len dve percentá na Slovensku. Ešte že v malom Peugeote bezchybne asistuje systém easy entry. Pozor, v tomto prípade je veľmi dôležité, kam si sadnete. Už spomenutý tvar palubnej dosky spolujazdcovi umožňuje viac sa posunúť vpred.
A tak za vodičom sme priemerne vysokému cestujúcemu namerali štvorcentimetrovú rezervu v oblasti kolien, čo je dobrý výsledok, a spolusediacemu ešte o pár viac. Vôbec priestor v pozdĺžnom smere je v dvestoosmičke veľmi konkurencieschopný. Ale nad hlavou je nulová rezerva. Do stredu sa tak môže posadiť akurát dieťa.
Dospelý len v krajnej núdzi – stiesnený a s opierkou hlavy za krkom. Ale tak to už v malých autách býva. Vyššie sa vysunúť nedá. Generačná výmena nadelila kufru malého Peugeota 285 litrov objemu, čo znamená plus 15 litrov v porovnaní s dvestosedmičkou. V triede malých hatchbackov ide o slušný priemer. A to sa na dne skrýva ešte rezerva. Ak treba ložnú plochu predĺžiť, stačí sklopiť operadlo. No výsledok neoslní. Na rozhraní s kufrom čnie schod, a ani operadlo nevytvára s dnom kufra rovinu.
Čiperný štvorvalec
Benzínový štvorvalec vybavený variabilným časovaním a zdvihom ventilov, vyvinutý v spolupráci PSA a BMW, už dôverne poznáme. Verzia vyladená na maximálny výkon 88 kW (120 k) si nás získala spontánnou reakciou na pokyn akcelerátora aj konzistentne rastúcim ťahom v spektre využiteľných otáčok. Evidentne motoru pomáha aj relatívne nízka pohotovostná hmotnosť krpca a jeho dobré aerodynamické vlastnosti.
Stovka na úrovni desiatich sekúnd dáva akceleračným vlastnostiam slušné vysvedčenie. Len v nízkych otáčkach sa pozvoľnejšie preberá ako porovnateľné prepĺňané motory. Preto ak je na programe dynamickejšia jazda, treba častejšie radiť. Najviac mu šmakujú otáčky od 3 000 do 5 000, no v záujme maximálnej akcelerácie je dobré ho rozbiehať až na 6 500. Celkom dravý a zábavný motor. Na jednej strane je síce hlučnejší ako štvorvalce s turbom, na strane druhej jeho echo má športovejšie zafarbenie. Najmä k diaľničnému tempu (130 km/h – 3 700 otáčok) by však viac pasovala šesťstupňová prevodovka. Nielen kvôli kroteniu decibelov, ale aj zníženiu spotreby. Na testovanom okruhu sa takto vybavená dvestoosmička zapísala priemerom 6,7 l/100 km.
Na porovnanie ťažší a aerodynamicky ťažkopádnejší Citroën C3 Picasso si s identickým motorom zaknihoval o celý liter viac. Ale trebárs tiež atmosféricky plnená tisícšesťstovka Suzuki Swift Sport (100 kW/136 k) so šesťstupňovou prevodovkou sa uspokojila s priemerom 5,7 l. A Audi A1 s prepĺňaným štvorvalcom 1,4 TSI (90 kW/122 k) a prevodovkou 7 DSG si v službách Trendu vypýtala 6,3 l/100 km.
Doma na kvalitnej vozovke
K živému motoru príplatkové obutie 205/45 R17 svedčí. Malý Peugeot je na technickej trati agilný, široký behúň úspešne potláča aj jeho vrodenú nedotáčavosť. Pritom sa karoséria v súboji s odstredivými silami nadmerne nenakláňa, ani ESP nepanikári. Pri brzdení na suchej vozovke sa dostáva ABS sotva k slovu. K dobrému pocitu prispieva aj riadenie. Strmý prevod riadenia a malý volant cielia na senzory športovo založeného vodiča.
Účinok posilňovača vo vyšších rýchlostiach však mohol byť menší. Kritike sa nevyhne príliš voľná páka v kulise radenia. Podvozok dvestoosmičky začne strácať body úmerne tomu, ako klesá úroveň vozovky. Doposiaľ skvelé nízkoprofilové pneumatiky odmietajú filtrovať nerovnosti, všetko ostáva na pružení, zadná náprava dosť odskakuje a necháva sa v interiéri aj počuť. Takže na bežné jazdenie z bodu A do bodu B určite lepšie vyhovie šestnásťpalcové obutie, ktoré sa štandardne dodáva na zliatinových diskoch k výbave Allure.
Záver
Dvestoosmička má potenciál osloviť už svojím nekonvenčným vzhľadom. To je základ. A kto o ňu prejaví bližší záujem a sadne si za jej volant, zistí, že avantgardná architektúra pracoviska vodiča má niečo do seba. Najmä ženy by mohli oceniť nadpriemerne dobrý výhľad z auta všetkými smermi. Testovanú trojdverovú verziu nebudeme odporúčať rodinám. Tí ostatní si musia uvedomiť, že ako jazdený voz sa bude predávať ťažšie ako päťdverový – najmä na Slovensku.
Už známy motor v malom aerodynamickom a ľahkom autíčku bodoval ešte viac, ako sme čakali. A najvyššie skóre priniesli dvestoosmičke asi jej predné sedadlá a potom riadenie. Naopak, rezervy sme odhalili v radení a hlučnejšom podvozku. Ako celok však Peugeot 208 latku, ktorú tak vysoko postavili jeho predchodcovia, s prehľadom preskakuje.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, AFU, REF, ASR, ESP, šesť airbagov, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, elektrický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, audiosystém s prehrávačmi CD a MP3, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, elektrochromatické spätné zrkadlo, denné svetlá LED, predné hmlovky, elektricky ovládané predné okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, poťahy sedadiel syntetická koža látka, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, volant v koži, zadné parkovacie senzory, extratónované zadné okná, chrómovaná výfuková koncovka, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Alarm, presklená panoramatická strecha, vyhrievané predné sedadlá, hi-fi audiosystém, navigácia s farebnou dotykovou obrazovkou, poťahy sedadiel Alcantara/syntetická koža/textil...
Hodnotenie | |
+ | – |
zaujímavý zjav | hlučnejšia zadná náprava |
priestranný interiér | nepresné radenie |
čiperný štvorvalec | |
architektúra pracoviska vodiča | |
dobrý výhľad z voza | |
výborné riadenie |
Peugeot 208 1,6 Vti Allure a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Peugeot 208 1,6 Vti Allure | VW Polo 1,2 TSI Highline | Opel Corsa 1,4 Turbo Cosmo | Suzuki Swift 1,6 VVT Sport | Seat Ibica SC 1,2 TSI FR | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 598 | 1 197 | 1 596 | 1 586 | 1 197 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 88 (120)/6 000 | 77 (105)/5 000 | 88 (120)/6 000 | 100 (136)/6 900 | 77 (105)/5 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 160/4 250 | 175/1 550 – 4 100 | 200/1 850 – 4 200 | 160/4 400 | 175/1 550 – 4 100 |
Prevodovka | 5-st. manuálna | 6-st. manuálna | 5-st. manuálna | 6-st. manuálna | 5-st. manuálna |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,90 | 9.7 | 10,30 | 8,70 | 9.8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 190 | 190 | 195 | 195 | 190 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5,80 | 5.3 | 5,50 | 6.4 | 5.3 |
Počet dverí | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Rázvor (mm) | 2 538 | 2 470 | 2 511 | 2 430 | 2 469 |
Objem batožinového priestoru (l) | 285 | 281 | 285 | 211 | 284 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 14 170 | 13 080 | 12 240 | 14 100 | 12 581 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov |
Foto - Peugeot