Mladý trhový segment malých mestských crossoverov sa utešene rozrastá. Dobre sa predávajú a podľa predpovedí expertov, im patrí budúcnosť. Nie preto, že by zákazníci požadovali špeciálne autá na použitie v podmienkach mestských intravilánov. To len označenie trhového segmentu trochu zavádza.
Idú na odbyt práve pre svoje univerzálne vlastnosti. Do takto nastavených kritérií sa pokúša vtesnať aj Pugeot 2008, ktorý práve absolvuje prvé zoznamovacie kolo s dopytom na tunajšom trhu. Dá sa kúpiť už za ľudových 11 990 eur.
My sme však vyskúšali vznešenejšiu verziu zhodnotenú vznetovým štvorvalcom, robotizovanou prevodovkou a najvyššou úrovňou štandardnej výbavy. Môžete ju mať za 18 640 eur a ešte si ju vyčačkať na svoj obraz načretím do palety doplnkov.
Odvážnym šťastie praje
Zvýšený podvozok by crosover mal mať. A P 2008 ho má. Manifestuje ním priechodnosť a zároveň posádke vsugeruje žiadaný pocit bezpečia. Čelo už reprezentuje aktuálnu dizajnérsku filozofiu značky Peugeot s dominantnou a zároveň zjednocujúcou maskou chladiča. Pozornosť púta tiež profil karosérie stupňovitou siluetou strechy aj originálne tvarovaným okenným rámom.
Zadnú partiu zas ozvláštňuje previs na veku kufra spolu so štylizovanými osvetľovacími telesami, ktoré harmonizujú s cípovými kontúrami hlavných svetlometov.
K tomu bohatá a na efekt vyrátaná aplikácia chrómovaných dielcov, kontrastné čierne lemovanie spodku karosérie, páčivý dizajn diskov kolies a obraz je hotový. Neostáva iné, len pochváliť guráž, s akou dizajnéri pretavili štúdiu do sériovej podoby. Odvážnym šťastie praje.
Podľa vzoru 208
Prvý pohľad patrí pekne vypracovaným anatomicky tvarovaným predným kreslám. Sú aj pohodlné, len ten príplatkový hladký kožený poťah (dodáva sa v balíku spolu s vyhrievaním predných sedadiel za 1 140 €) v zákrutách telo tak nepodrží ako štandardný textil.
Zvýšený posed sprostredkováva dobrý výhľad dopredu a do strán. Smerom dozadu je to kvôli zadným masívnym stĺpikom karosérie už horšie. Ale odhadnúť, kde končí karoséria nie je žiadny problém. Navyše parkovacie senzory sú súčasťou štandardnej výbavy.
Architektúru pracoviska vodiča dizajnéri vyskloňovali podľa vzoru menšieho súrodenca P 208. Do tohto rámca zapadá nezvyklo nízko ukotvený maličký eliptický volant a ako protipól vysoko v zornom poli umiestnený prístrojový štít. Má modernú grafiku, no kontúry jeho budíkov tak trochu ako v lunaparku zvýrazňujú svietivé rámčeky.
Sedempalcová farebná obrazovka s minimom spínačov a vskutku intuitívnym dotykovým ovládaním v strede palubnej dosky slúži nielen navigačnému systému (485 €), ale aj ako mediálne rozhranie. Pevný disk umožňuje uskladnenie fotoalbumu aj telefónnych kontaktov.
Paralelne s displejom v centre prístrojového štítu sa dajú na obrazovke sledovať tiež údaje palubného počítača. Len treba zvoliť príslušný mód. Pokyny navigácie súčasne s obrazovkou zas sprostredkováva displej palubného počítača. Kvitujeme dva bezprostredne dostupné USB porty a súčasne kritizujeme umiestnenie CD mechaniky do priečinku pred spolujazdcom.
Zbytočne zaberá časť jeho kapacity a vodič ju má od ruky. Za pozornosť stojí ešte originálna parkovačka leteckého typu. Len si treba na ňu zvyknúť. Spracovanie interiéru má na danú kategóriu solídnu úroveň. Mäkkými plastmi sa tu síce neplytvalo, ale pás pozdĺž celej palubnej dosky najviac vystavený očiam a hmatu členov posádky, si toto pomenovanie plne zaslúži.
Vyššia silueta, viac miesta
Už pri teste dvestoosmičky sme konštatovali, že cestujúcim vzadu poskytuje veľmi slušný priestorový komfort v pozdĺžnom smere. Platí aj v tomto odvodenom crossoveri, ktorý má rovnaký rázvor. Ak sedíte za vodičom (to je ten horší prípad), môžete rátať s 3 – 4 centimetrovou rezervou od kolien po operadlá.
Samozrejme za predpokladu, že obaja plníte kritériá konfekčnej postavy (180 cm) a šofér zaujme za volantom optimálnu polohu. Spolujazdec sedí za vykrojenou palubnou doskou, preto sa môže posunúť viac dopredu v prospech kolegu za ním. S miestom nad hlavou je to podstatne lepšie.
Vyššia silueta auta, viac miesta. Kým v dvestoosmičke si takmer opierate hlavu o strop, tu máte asi osem centimetrov k dobru. Miesto v strede vyhovuje už preto, že hlavová opierka sa dá na rozdiel od hatchbacka vysunúť presne toľko, koľko treba.
Kufor s kapacitou 350 litrov znie už na počutie ako dobrá správa. S potešením zisťujeme, že miesto pod podlahou, ktoré mimochodom okupuje neplnohodnotná rezerva, sa do nej ani neráta. Pritom nakladacia hrana presne nadväzuje na úroveň podlahy a úložný priestor má optimálny tvar. Ešte skúšame sklopiť zadné operadlá a tie sa pekne upracú do roviny s dnom kufra. Takže zadná časť P 2008 obstála bez straty kvetinky.
Keď prevodovka kazí dojem
Táto vznetová tisícšestovka nepatrí k najtichším ani medzi turbodieslami porovnateľnej kubatúry, ale to súvisí aj s ochotou výrobcu plytvať tlmiacimi materiálmi. Všetky ostatné dojmy už v maximálnej miere ovplyvňuje šesťstupňová robotizovaná prevodovka.
Môžeme ju odporúčať len vodičom, ktorí na radiacu páku hľadia s posvätnou úctou a chopia sa jej len v momente, keď motor kolabuje. Najviac prekáža, že v porovnaní s päťstupňovou manuálnou zhoršuje dynamiku, ktorej toto auto aj tak nemá na rozdávanie. Akcelerácia na stovku trvá o takmer dve sekundy dlhšie. Ak sa nezmestíte do trinástich sekúnd, a to sa nezmestíte, musíte si dobre rozmyslieť každé prebiehanie. Problém je v tom, že preradenie (v automatickom aj sekvenčnom móde) doslova trvá.
Navyše v priebehu radenia pohon evidentne pribrzďuje. Pritom táto prevodovka nedovoľuje ani plne využiť pružnosť motora. Nielen v automatickom, ale aj v sekvenčnom móde predčasne podraďuje. Jej jedinou výhodou je šiesty rýchlostný stupeň, ktorý udržuje motor napríklad pri stotridsaťkilometrovej rýchlosti v ekonomickom režime 2 400 otáčok. Zato vyslovene skvele funguje systém Stop & Start.
Vypína sa už tesne pre úplným zastavením auta a po uvoľnení brzdy promptne a nenápadne štartuje bez nepríjemných sprievodných otrasov. Stopky na prístrojovom štíte zároveň zaznamenávajú, ako dlho auto stálo s vypnutým motorom. To pre dobrý pocit.
Nameraná priemerná spotreba 5,2 l/100 km vypovedá o úspornosti aj keď poriadne zaostáva za továrenským údajom pre kombinovaný cyklus (3,8 l). Nižšiu (4,9 l) sme dosiahli aj s Peugeotom 301 vybaveným rovnakým motorom, ale päťstupňovou prevodovkou a bez systému Stop & Start. Záver – ak k tomuto motoru uprednostníte manuálnu prevodovku, chybu neurobíte. A ešte aj ušetríte 850 €.
Len prednokolka
Podvozok znesie prívlastok pohodový. K tomuto konštatovaniu vedie mäkšia charakteristika pruženia v kombinácii so štandardným formátom pneumatík 205/55 R16. Táto zostava celkom úspešne filtruje nerovnosti vozovky, čo sa aj od crossoveru očakáva. Druhá vec je, že zavesenie kolies (vzpery McPherson verzus torzná priečka) sa necháva najmä vzadu dosť počuť.
Preto sa výmoľom (ak sa dá) poctivo vyhýbame. Na technickej trati toto auto vyžaduje dôstojnejšie zaobchádzanie ako dvestosmička. O 2,5 centimetrov posunutá svetlá výška nahor, k tomu vyššia silueta karosérie totiž zdvihli ťažisko. Preto sa P 2008 v zákrutách viac nakláňa a poskytuje vodičovi nejasnejšiu oporu.
Na druhej strane riadenie so strmším prevodom prispieva k ovládateľnosti. A terénne ambície? Ak nerátame mierne zvýšenú priechodnosť, potom takmer nulové. Nielen preto že P 2008 sa vyrába výhradne s predným pohonom. Náš testovaný exemplár nedisponoval ani systémom Grip Control, ktorý dokáže funkciu pohonu 4 x 4 aspoň čiastočne nahradiť.
Dodáva sa za príplatok minimálne 175 € spolu so špeciálne upravenými pneumatikami. Ak funguje tak dobre ako v Peugeote 3008, potom ho odporúčame.
Záver
Toto autíčko vyvolalo dobrý dojem pri svojom predstavení aj ho zanechalo po tom, ako sme ho po týždennom spolužití zanechali na parkovisku. Má nápadnú fazónu karosérie a ešte nápadnejšiu (po P 208 zdedenú) architektúru kokpitu. Hoci k nej občas zaznievajú výhrady, nehatený výhľad na prístrojový štít ponad veniec volantu má aj svoj bezpečnostný aspekt.
K tomu široká paleta výbavy, nadštandardný priestorový komfort na zadných sedadlách a pomerne objemný kufor. Dojem z inak úspornej pohonnej jednotky kazí ťažkopádna robotizovaná prevodovka. Našťastie v tejto veľkostnej kategórii áut sa automaty na Slovensku zatiaľ tešia minimálnej obľube. Preto nehrozí, že by citeľne pokazila trhové preferencie auta.
To, že sa tento model nevyrába alternatívne aj s pohonom štyroch kolies, nepovažujeme za fatálnu chybu. Malá štvorkolka sa hodí do výkladu, ale biznis neovplyvní. Iba že by sa predávala za cenu prednokolky. To by však u nového modelu nemalo logiku.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, AFU, REF, ESP, šesť airbagov, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, audiosystém s prehrávačmi CD a MP3, Bluetooth, multifunkčný dotykový farebný displej, tempomat a obmedzovač rýchlosti, elektrický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, kožený volant, denné svetlá LED, predné hmlovky, zadný stierač, zadné parkovacie senzory, dažďový senzor, chrómová maska chladiča, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, tónované zadné okná, dojazdové rezervné koleso, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Alarm, hi fi audiosystém, navigačný systém s farebnou dotykovou obrazovkou, asistencia parkovania, presklená panoramatická strecha, kožené poťahy sedadiel, vyhrievané predné sedadlá, metalická farba, perleťová farba, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, Grip Control, špeciálne upravené pneumatiky...
Peugeot 2008 1,6l e-HDi a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Peugeot 2008 1,6l e-HDi Allure | Opel Mokka 1,7 CDTi Cosmo | Renault Captur 1,5 dCI Dynamique | Chevrolet Trax 1,7D LT Plus | Nissan Juke 1,5 dCi Tecna | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 560 | 1 686 | 1 461 | 1 686 | 1 461 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 68 (92)/4 000 | 96 (130)/4 000 | 66 (90)/4 000 | 96 (130)/4 000 | 81 (110)/4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 230/1 750 | 300/2 000 – 2 500 | 220/1 750 | 300/2 000 – 2 500 | 240/1 750 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 5-st. manuálna | 6-st. automatická | 5-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 13,30 | 11.5 | 13.1 | 10.5 | 11,20 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 184 | 171 | 183 | 175 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 3,80 | 5.3 | 3,60 | 5.3 | 4,90 |
Rázvor (mm) | 2 537 | 2 555 | 2606 | 2 555 | 2 530 |
Objem batožinového priestoru (l) | 350 | 355 | 377 | 355 | 251 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 18 640 | 23 240 | 16 790 | 21 090 | 20 850 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |
+ | – |
zaujímavý zjav | ťažkopádna robotizovaná prevodovka |
priestranný interiér | hlučnejšia zadná náprava |
pútavá architektúra kokpitu | |
dobrý výhľad dopredu a do strán | |
strmší prevod riadenia | |
úsporná pohonná jednotka |
Foto – Peugeot