Len o centimetrík nahor
Stará známa Insignia v jeseni podstúpila dlho odkladanú modernizačnú kúru. Opel ju poňal zároveň ako príležitosť rozšíriť ponuku o allroad, ktorý by konkuroval takým fešákom, ako sú napríklad VW Passat Alltrack či Subaru Outback. A tak sa pozeráme na Country Tourer a vidíme vlastne kombi s hojne oplastovanými spodnými hranami karosérie. K pastelovým farbám čierne lemy svedčia, k bielej (subjektívne) ani náhodou.
Country Tourer získal oproti cestovnej Insignii o dva cm vyššiu siluetu, no v porovnaní so súrodencami s pohonom štyroch kolies má len centimetrík navyše. Inak na ňom evidujeme všetky modernizačné prvky Insignie – to znamená tiež pochrómovanú a masívnejšiu masku chladiča aj sústredené kružnice svetlometov ohraničené bumerangmi denných LED (za príplatok).
Rovnaký svetelný podpis sa opakuje na zadnej partii. K tomu prepracované nárazníky a zadná lišta po novom zasahuje hlboko do osvetľovacích telies. Na pohľad dizajnérsky vydarené, robustné autisko utvrdzuje v presvedčení o dobre investovaných peniazoch.
Radosť pozrieť
Interiér – radosť pozrieť, pôžitok sadnúť za volant. Poviete si asi, za tie peniaze – aby nie. Hoci Opel patrí k mainstreamu, takto vybavený Country Tourer neskrýva ambície konkurovať aj prémiovým modelom. Nám konvenuje architektúra, ktorá obklopuje vodiča aj spolujazdca dvoma separátnymi gondolami.
Dojem robia najmä plynulé prechody palubnej dosky do členitých výplní dverí a robustný stredový panel. Poznáte ten športový pocit tesného obkľúčenia, všetko poruke a nič neprekáža. Vlastne nie celkom. Stredový panel odtláča pravačku na akcelerátore.
Osobitnú pochvalu žnú anatomické sedadlá zaodeté v perforovanej koži. Anatomické, vyhrievané aj ventilované, s kompletným elektrickým servisom. Aj sedák si môžete predĺžiť a jeho sklon si prispôsobiť. Len výhľad dozadu za veľa nestojí. A tak parkovacie senzory a spätnú kameru vrelo odporúčame. Na druhej strane práve preto, že Insignia nevyniká presklenou plochou, jej interiér sa za letných horúčav menej prehrieva.
Opel Insignia Zdroj: Opel
Obliehanie IntelliLinku
Stredový panel pred faceliftom okupoval neprehľadný počet rôznych spínačov. Tie zmizli, len veľká farebná obrazovka, ako rozhranie pre multimediálny systém IntelliLink, dominuje. Rozumná vecička. V menu sa môžete pohybovať ťukaním do obrazovky (rýchla reakcia), otočnými ovládačmi pod ňou, spínačmi na volante aj prostredníctvom dotykovej plôšky pri kulise radiacej páky.
Medzi nami, tento touchpad je obzvlášť prepracovaný. Rozdielne reaguje na pokyn jedného, dvoch aj troch prstov, a keď kliknete na ikonu, cítite v prste reakciu. Prakticky sa však hodí hlavne na zadávanie adries do navigácie, aj to radšej nie za jazdy. Blúdiť prstom v dosť málo intuitívnom menu IntelliLinku – to ťažko. Obrazovka veľká, plôška malá. Raz-dva ste na jej konci. Zato super vec na odvádzanie pozornosti. Aj príplatková dvojzónová klimatizácia reaguje na dotyky. Tak na každý druhý, pritom nastavovať sa dá len po celých stupňoch. Svoju základnú funkciu však plní k plnej spokojnosti.
Ani prístrojový štít nepatrí ku klasickým. Môžete si do jeho centra zvoliť digitálny rýchlomer alebo aj so stupnicou. V ponuke palubného počítača figuruje aj položka, ktorá udáva, koľko percent ostáva do konca životnosti motorového oleja. Z kompletnej zostavy asistenčných systémov si mínusku zaslúžia len múdre svetlomety AFL, že na vjazd do tunela reagujú až po dvesto metroch???. Stráženie rozostupov dostalo dvakrát pochvalu za alarm, keď pozornosť práve zamestnával IntelliLink (dojemné, ako sa systémy vzájomne dopĺňajú), a dvakrát si vyslúžilo pokarhanie za panikárenie z auta vo vedľajšom jazdnom pruhu.
Opel Insignia Zdroj: Opel
Dva bicykle sa zmestia
Teraz trochu o praktickosti. Nie je jej toľko, koľko Coutry Tourer svojimi vonkajšími rozmermi sľubuje. Po stranách zadnej lavice sa sedí skutočne pohodlne s dobrou oporou stehien. Ak za priemer vezmeme pasažiera s výškou 180 cm a ten si sadne „za seba“, môže rátať s 10-centimetrovou rezervou od kolien po operadlá a polovičnou nad hlavou. V strede by dospelý vlastne ani nemal čo hľadať, veď hlavová opierka sa nedá dostatočne vysunúť.
Rovných 500 litrov ponúka batožinový priestor v základnom usporiadaní. Rozložitý, hlboký, zato plytký s neveľkým úložným priestorom vo dvojitej podlahe. Kufor sprístupňujú obrovitánske dvere, ktoré siahajú až za rohy karosérie. Škoda, že manipuláciu s ťažšími bremenami komplikuje vyššia nakladacia hrana a značne prečnievajúci zadný nárazník. Sklápame zadné operadlá a pokúšame sa dostať dnu dva dospelácke bicykle. Podarilo sa to len s demontovanými prednými kolesami.
Opel Insignia Zdroj: Opel
Hmotnosť spacifikovala výkon
Tento motor nevyniká jemnou akustikou ani medzi dieselmi, ale k allroadu jeho rachtavý voľnobeh celkom pristane. V interiéri je solídne utlmený a pri vyšších rýchlostiach takmer zaniká. Keď sa pozrieme na parametre výkonu a krútiaceho momentu, vyzerá viac ako konkurencieschopne. Len tá akcelerácia. Stovka za jedenásť sekúnd – to dnes nie je žiadne víťazstvo. Pritom odpoveď dáva ďalší parameter.
Country Tourer nielenže robustne vyzerá. Potenciálu motora s dlhšou prevodovkou sa do cesty stavia vysoká hmotnosť. S dvoma chlapmi na palube dosahuje takmer dve tony. Ak sa s týmto faktom zmierite, potom musíte ešte prehltnúť, že ťahať začína až po prekročení 1 500 otáčok. Všetko, čo je pod touto úrovňou, sa hodí na voľnobeh alebo udržiavanie zvolenej rýchlosti.
Otáčkomer zasa vyvoláva plané očakávania, keď sa jeho červené pole začína až na úrovni 5 500. Možno ich motor teoreticky aj dosiahne, v praxi však ani počas pokusov o maximálnu akceleráciu nemá význam ručičku otáčkomeru hnať nad hranicu 4 500. Už viete, že tento Country Tourerom nie je žiadne žihadlo, ale dá sa s ním jazdiť relatívne lacno. Aspoň na našom testovacom okruhu zaznamenal priemer 6,5 l/100 km. Pritom pri 130 km/h (2 400 otáčok) sa okamžitá spotreba drží tesne nad úrovňou siedmich litrov.
Opel Insignia Zdroj: Opel
Štvorkolková alchýmia
Voz ako stvorený na prekonávanie väčších vzdialeností. Dobre vybavený, odhlučnený, komfortne odpružený a smerovo stabilný. Na technickej trati však svoju hmotnosť nezaprie. Napriek pohonu štyroch kolies a adaptívnemu podvozku FlexRide sa mu do zákrut dvakrát nechce. Dlane zápasia s výraznou nedotáčavosťou, karoséria sa dosť nakláňa.
Ale pozor, ťažkopádny prejav sa dá korigovať. Stačí spínačom zvoliť mód Sport (dá sa individuálne nastaviť). Motor ostrejšie reaguje na povel akcelerátora, tlmiče stuhnú a čo je podstatné, medzinápravová spojka Haldex posiela väčšiu porciu krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Elektricky riadený diferenciál ju zas umne delí medzi kolesá a naša Insignia hneď ochotnejšie vyšíva oblúky. Režim Sport v technických pasážach odporúčame aj nešportovcom. Ak však povrch cesty za veľa nestojí, na to má country Tourer mód Tour. Pohodlný, nenatriasajúci, vlastne sa uplatní po väčšine času strávenom mimo slovenských diaľnic.
Povozili sme sa aj po poľných cestách – sporadicky zaliatych vodou, kam by sme s prednokolkou už váhali. Pohon 4 x 4 pracuje predvídavo, keď treba, celých 100 percent krútiaceho momentu dokáže poslať k jedinému kolesu. Mimoriadnu priechodnosť však aj tak nečakajte. Z obrázkov vidíte tú malú svetlú výšku, dlhý predný previs a originálne výstavné disky kolies. Bola by hanba vrátiť ich zdemolované.
Opel Insignia Zdroj: Opel
Záver
Platí veta z úvodu. Insignia Country Tourer sa tvári. Napriek svojej robustnej konštrukcii a inflácii ochranných plastov sa však nehodí na časté výlety mimo asfaltových komunikácií. Veľmi skoro naráža na vlastné limity. Jej potenciál komfortného, dobre vybaveného vozu plne využijete najmä na diaľniciach. A keď napadne viac snehu, budete cítiť oproti väčšine áut konkurenčnú výhodu. S takýmto uvažovaním rozhodne neklopete na zlej adrese. Ak si však na signály okoliu v podobe ochranných lemov nepotrpíte, podobnú hodnotu vám sprostredkuje aj o niečo lacnejšie kombi Insignia Sports Tourer s pohonom 4 x 4. Verte, ten centimeter svetlej výšky hore-dole v praxi nehrá rolu.
Opel Insignia Zdroj: Opel
Hodnotenie | |
+ | – |
atraktívny dizajn | komplikovanejšia obsluha multimediálneho systému |
robustná konštrukcia | vysoká hmotnosť |
úsporný motor | malá svetlá výška |
široká ponuka asistenčných systémov | hlučnejší motor |
vysoký komfort pre posádku | |
výborné trakčné vlastnosti |
Technické údaje porovnávaných modelov | |||||
Opel Insignia Country Tourer 2,0 CDTI 4 x 4 | Audi A4 Allroad Quattro 2,0 TDI | Citroën C5 Crosstourer | Subaru Outback 2,0 D | VW Passat Alltrack 2,0 TDI BM 4Motion | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 956 | 1 968 | 1 997 | 1 998 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | B4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 120 (163)/4 000 | 110 (150)/4 200 | 120 (163)/3 750 | 110 (150)3 600 | 103 (140)/4 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 350/1 750 – 2 500 | 320/1 750 – 2 500 | 340/2 000 | 350/1 600 – 2 400 | 320/1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | predný | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10.9 | 9.7 | 9.3 | 9.7 | 10,30 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 205 | 200 | 210 | 195 | 198 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5.4 | 5.8 | 5.1 | 5.9 | 5,70 |
Rázvor (mm) | 2 737 | 2 805 | 2 815 | 2 745 | 2 710 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 500 | 490 | 505 | 526 | 588 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 32 140 | 35 580 | 26 990 | 36 990 | 33 310 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Foto – Opel