Opäť sa dvíha polemika, prečo práve malá škoda je taká populárna. Či preto, že v každom druhom meste má servis, alebo sa stala recyklovaným prejavom spomienkového optimizmu za časmi, keď značka s okrídleným šípom bola ešte „naša“? Alebo je naozaj taká dobrá?
- Pozrite si aj porovnanie s ďalšími modelmi v triede
Nemienime polemiku vyhrotiť, nemáme šancu ju ani ukončiť. Len sa s vami podelíme o skúsenosti z týždenného spolužitia s verziou, ktorá by mohla byť jednou z tých žiadanejších. Poháňa ju prepĺňaný 1,2-litrový štvorvalec vyladený na maximálnych 66 kW (90 k) v tandeme s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Môžete ju mať už v základnej výbave Active za 10 440 eur, čo sa v našich zemepisných šírkach považuje za dobrú cenu.
Otázne je, či sa vám bude taká zdať aj bez klimatizácie. Podľa nás lepšou voľbou bude táto testovacia verzia, ktorá ju už v rámci výbavy Ambition obsahuje. Priplatíte si síce 800 eur, ale získate navyše napríklad tiež palubný počítač, elektricky ovládané predné okná, denné LED, lepšie rádio...
Vymaľované
Možno si pamätáte na kritiku úzkej a vysokej siluety druhej generácie. Zvykli sme si zároveň s konštatovaním, že Fabia 2 má iné prednosti, čo zdupľovali aj počty registrácií. Najnovšia generácia však boduje už na prvý pohľad. Pritom stačilo relatívne málo. Autori jej znížili a rozšírili karosériu a zároveň ju tím pod taktovkou šéfdizajnéra Jozefa Kabaňa narazil na hranaté kopyto. A tak po stranách typickej masky chladiča svietia namiesto oválnych ostro tesané telesá svetlometov a z pozadia sa vynárajú prelisy podľa aktuálneho vzoru škody, transformované do formátu malého auta.
Výsledok – momentálne pravdepodobne najsympatickejší reprezentant značky s okrídleným šípom. Skrátka – vymaľované. Aj efektné, ak si za príplatok zvolíte jeden z ponúkaných konceptov farebnej kombinácie pontónu a strechy, prípadne aj diskov kolies.
Nová Škoda Fabia 1,2 TSI Zdroj: Škoda
Spokojnosť má prevahu
V pozícii vodiča si mierne pozmenené priestorové pomery v kokpite nemusíte ani všimnúť. Tí vnímavejší postrehnú, ako ľahko sa dá nájsť optimálna poloha za volantom. Pramení z nižšieho základného posedu za cenu mierne zhoršeného výhľadu. Vyhovie najmä športovejšie orientovaným vodičom, ale v konečnom dôsledku takmer všetkým, lebo napriek o tri centimetre nižšej siluete miesta nad hlavou ostalo dostatok. Na druhej strane tie dva centimetre, o ktoré sa rozšíril interiér v oblasti predných sedadiel, fakticky pocítite, len ak veľmi chcete.
Palec hore patrí predným sedadlám za dlhé sedáky a pohodlné operadlá. Bočné vedenie – nič mimoriadne, skôr primerané povahe auta. Čalúnenie vyhovie motoristom, ktorí si potrpia na mäkšie sedenie. Ergonómii pomohla radiaca páka viac vpredu a bližšie k vencu volantu. Škoda, že dojem z presnosti radenia občas kazia opakované pokusy zasunúť spiatočku. Robustná palubná doska so strieborným dekorom vyznieva celkom hodnotne. To kvôli fotogenickému oplastovaniu. Vyzerá ako mäkké, hoci je celkom tvrdé. To nie je kritika – malé auto nemusí rozmaznávať fajnovosťou, aj keď môže. Záleží na prioritách a Fabia by v rámci koncernovej subordinácie práve v podobných disciplínach mala ostať v tieni Pola.
Zato prístrojovému vybaveniu niet čo vytknúť. Veľké prehľadné budíky sú dobre tienené, menu palubného počítača zobrazované príplatkovým plne grafickým displejom Maxi Dot je plne vyhovujúce. Aj teplotu motorového oleja si v ňom nalistujete. K výbave Ambition patrí päťpalcová farebná obrazovka. Môžete s ňou komunikovať spínačmi po stranách aj dotykmi. K mediálnemu systému už získate prístup nielen prostredníctvom SD karty. Už v základnej výbave pribudol USB konektor. Ak si však budete chcieť prehrať domácu kolekciu CD, musíte si ich prekonvertovať na USB kľúč. CD mechanika totiž chýba.
Ďalej už len chválime dobre riešené priečinky vo dverách, ako aj boxy pred spolujazdcom a príplatkový pod nastaviteľnou lakťovou opierkou. Korunu spokojnosti nasadzujú praktické poličky pri radiacej páke.
Nová Škoda Fabia 1,2 TSI Zdroj: Škoda
S kufrom na výslní
Ak sa vám ujde miesto vzadu za rovnako vysokým (180 cm) a čítankovo sediacim vodičom, s veľkou rezervou na kolená rátať nemôžete. Maximálne dva – tri centimetre. Nad hlavou je miesta dvojnásobok. Kvitujeme vyšší posed, pre dobrú oporu stehien. Pomerne vzpriamená poloha asi každého nepoteší. Dospelému (ak sa zmestí) nebudeme odporúčať miesto v strede. Príslušná hlavová opierka sa totiž nedá povytiahnuť dostatočne vysoko.
Keď príde na porovnávanie batožinových priestorov, nová Fabia je v konkurenčnom poli malých hatchbackov s 330-litrovou kapacitou na koni. Kufor je dobre prístupný, má pravidelný tvar, po stranách obsahuje praktické priečinky a závesné háčiky. S balíkom Simply Clever získate aj oddeľujúcu plastovú odkladaciu schránku a odpadkový košík. Horné plató sa dá uložiť za zadné operadlá, a keď zdvihnete kryciu dosku, na dne kufra vás víta plnohodnotná rezerva. Tú si však treba priplatiť. Ak to urobíte, musíte sa zmieriť s adekvátne – asi o 30 litrov menšou kapacitou kufra.
Škoda, že chýba dvojitá podlaha, ešte väčšia škoda, že sa nedá ani objednať. A tak keď sklopíte zadné operadlá, na rozhraní kufra a interiéru čnie vyzývavý schod. Aj poloha sklopených operadiel má ďaleko k rovine. Hlavne preto, že sedáky sa už nedajú preklopiť dopredu, a tak operadlá ležia na nich.
Nová Škoda Fabia 1,2 TSI Zdroj: Škoda
Eko-voľba
Krotkejší z dvoch 1,2-litrových prepĺňaných štvorvalcov sa má čulo k svetu, hoci ho v rozlete trochu obmedzuje dlhá päťstupňová prevodovka. Pod plným plynom dosiahnete otáčky maximálneho výkonu (5 400) len na prvých dvoch prevodových stupňoch, trojku odporúčame radiť najneskôr pri 5 000. Ak by ste chceli strelku otáčkomeru posunúť až k červenému poľu, skôr zaspíte, ako sa dočkáte. Ale stovka za 11 sekúnd je slušný výsledok. Ak si na križovatke rozumne vyberiete súpera, odpichom si hanbu neurobíte.
K prednostiam tejto pohonnej jednotky patrí šepotavý voľnobeh, kultivovaný chod v celom priebehu využiteľných otáčok, kontinuálny rast ťahu aj fakt, že so zaradenou päťkou môžete rovnako napredovať päťdesiatkou v meste (1 200 otáčok), ako aj stotridsiatkou na diaľnici (3 000 otáčok). A hlavne sa nemusíte obávať, že vás svojím apetítom zruinuje. Síce na sľubovaných 4,7 l/100 km na papieri radíme rýchlo zabudnúť, ale že je tento motor úsporný, to vám garantujeme. Náš testovací okruh Fabii 1,2 TSI vystavil nasledovné vysvedčenie – 6,1 l/100 km, čo je konkurencieschopný výsledok.
Nová Škoda Fabia 1,2 TSI Zdroj: Škoda
Eso na stole
Podvozok novej Fabie pripravil najpríjemnejšie prekvapenie. Vybavený zimným obutím formátu 185/60 R15 ponúka v kombinácii s tuhšie naladeným pružením rozumný kompromis medzi nárokmi na komfortné zvezenie a stabilitou pri vyššom nasadení. To znamená, že nehojdá, ale bez dotrasov filtruje aj väčšie výtlky. S menšími nepravidelnými nerovnosťami si už tlmiče pruženia tak ľahko neporadia, preto Fabia na nich trochu poskakuje. No oveľa nenápadnejšie ako napríklad Yeti.
Inak neustále cítiť, ako auto „ide poruke“. Povedané platí v prípade, keď jazdíte civilným tempom (asi ako usadlý tatko, ktorý v sobotu ráno Fabiu kočíruje do okresného mesta na tamojšie trhovisko). Rovnako platí, že keď sa ocitne v rukách dorastajúceho synáčika, probujúceho zdolať miestny vracák rýchlejšie ako susedov bavorák. Pri malom ľudovom hatchbacku sa síce prieči hovoriť o radosti z jazdy, preto si radšej vypomôžeme konštatovaním nadpriemernej ovládateľnosti. Niečo podobné v tejto triede sme zakúsili s Fordom Fiesta.
Keď to osolíte, pneumatiky síce kňučia ako najaté, ale tie predné Fabiu ťahajú k vnútornej strane oblúka. Kam sa podela nedotáčavosť? Dáva na ňu zabudnúť elektronický systém zašifrovaný v štandardnej výbave pod skratkou XDS+. V oblúkoch pribrzďuje vnútorné predné koleso bez ohľadu na to, či tlačíte na pílu alebo zákrutu zdolávate bez použitia akcelerátora. Pritom XDS+ v boji s odstredivými silami neostáva osamotený. Pomáha mu aj znížená hmotnosť a v neposlednom rade tuhší skelet karosérie. O charakteristike pruženia ani nehovoriac. A riadenie s novým elektromechanickým posilňovačom pocit z jazdy rozhodne nepokazí.
Nová Škoda Fabia 1,2 TSI Zdroj: Škoda
Záver
Nová Fabia svojím vzhľadom nevyráža poistky, skôr prebúdza sympatie. A tie si udržiava, aj keď hodnotíme ergonómiu zóny vodiča a spracovanie interiéru. V konkurenčnom poli získava body za priestranný elegantný a funkčný interiér s praktickými odkladacími priečinkami a za objemný batožinový priestor. Motor 1,2 TSI rolu lacnejšej alternatívy k svojmu výkonnejšiemu súrodencovi rovnakej kubatúry zastáva s prehľadom. Predstavuje aj rozumnú voľbu pre tých, čo litrovým trojvalcom ešte neveria. Charakteristika pruženia a jazdné vlastnosti podvozok posúvajú k samotnej špičke triedy.
Na druhej strane tento hatchback nenaplnil očakávania v disciplíne variabilita a prepojenie interiéru s batožinovým priestorom. Ten okázalý schod na rozhraní kufra s interiérom a šikmo ležiace zadné operadlá vyzerajú ako návnada pre motoristických novinárov s cieľom odlákať pozornosť od iných nedostatkov. Bližšie k pravde však bude tušenie, že v Mladej Boleslave takto núkajú argument navyše v prospech drahšieho kombi.
Ale späť k meritu veci – máme tú česť s poctivo urobeným malým rodinným hatchbackom. V novej edícii má voči čoraz tvrdšej konkurencii dobré karty na to, aby obhájil pozíciu bestselleru nielen v rámci segmentu B, ale aj absolútne.
Nová Škoda Fabia 1,2 TSI Zdroj: Škoda
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ESC vrátane ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, DSR, XDS+, multikolízna brzda, zadné kotúčové brzdy, šesť airbagov, rádio s USB, Aux a SD slotom, systém Štart/Stop, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, halogénové svetlomety s denným svietením, zadný stierač s ostrekovačom, 2x ISOFIX vzadu, súprava na opravu pneumatík, mechanické ovládanie okien vpredu a vzadu, mechanické ovládanie vonkajších spätných zrkadiel, 14" oceľové disky kolies...
Nová Škoda Fabia 1,2 TSI Zdroj: Škoda
Najvýznamnejšie prvky výbavy nad rámec štandardu
Tempomat s obmedzovačom rýchlosti, manuálna klimatizácia, automatická klimatizácia, palubný počítač, plnografický displej palubného počítača, rádio s farebným dotykovým displejom a Apple konektivitou, Mirror Link, balík Škoda Suround, multifunkčný volant, komfortné telefonovanie Bluetooth, vyhrievané predné sedadlá, elektrické ovládanie okien vpredu aj vzadu a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, predné hmlovky, obmedzovač rýchlosti, projektorové svetlomety s LED denným svietením, dažďový a svetelný senzor, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, dva koncepty farebných kombinácií, plnohodnotná rezerva, 15", 16" a 17" disky kolies z ľahkých zliatin...
Nová Škoda Fabia 1,2 TSI Zdroj: Škoda
Nová Škoda Fabia 1,2 TSI Zdroj: Škoda
Hodnotenie | |
+ | – |
sympatický exteriér | zadné operadlá sa nedajú sklopiť do roviny |
ergonomické pracovisko vodiča | schod na rozhraní kufra a interiéru |
priestranný a dobre spracovaný interiér | |
objemný batožinový priestor | |
kultivovaný a úsporný motor |
Škoda Fabia 1,2 TSI a porovnateľné moodely na slovenskom trhu | |||||
Škoda Fabia 1,2 TSI | Ford Fiesta 1,0 EcoBoost | Opel Corsa 1,0 Turbo | Suzuki Swift 1,2 l | VW Polo Slovakia 1,2 TSI | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 197 | 998 | 999 | 1 242 | 1 197 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R3 | R3 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 66 (90)/4 400 – 5 400 | 74 (100)/5 500 | 66 (90)/3 700 – 6 000 | 69 (94)/6 000 | 66(90)/4 800 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 160/1 400 – 3 500 | 170/4 000 | 170/1 800 – 3 700 | 118/4 800 | 160/1 400 – 4 000 |
Prevodovka | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna | 6-st. manuálna | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10.9 | 11,20 | 11.9 | 12,30 | 10,80 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 182 | 180 | 180 | 165 | 184 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.7 | 4,50 | 4.4 | 5 | 4,70 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 470 | 2 489 | 2 510 | 2 430 | 2 470 |
Objem batožinového priestoru (l) | 330 | 290 | 285 | 211 | 280 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 10 440 | 11 590 | 10 090 | 9 650 | 11 720 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |