Najprv sa objavil na autosalóne v Tokiu 2011 v podobe štúdie a potom len s minimálnymi zmenami v produkčnom vyhotovení – premiérovo na okruhu LeMans v polovici minulého roka. Áno, to je produkt dvornej ladičskej divízie Nismo automobilky Nissan.
Alebo ešte inak, najostrejší sériovo vyrábaný malý crossover Juke. Jeho exteriér nesie bojové znaky, nech ho na ceste aspoň tí informovanejší včas identifikujú. Pod jeho prednou kapotou má vyárendované miesto jediný motor – prepĺňaná benzínová tisícšesťstovka vyladená na maximálny výkon 147 kW (200 k). Ďalej sú už na výber dve možnosti – predný pohon s manuálnou prevodovkou alebo štvorkolka s bezstupňovou prevodovkou CVT. Tá prvá sa predáva za 26 100 €, druhá za 29 700 €. Ktorú by ste si zvolili? My sme možnosť voľby nemali, na test nám ponúkli tú drahšiu.
Akurátny tuning
Na svoj vyhranený charakter Juke Nissmo upozorňuje už varovným zjavom. Ako keď šelmička ježí srsť a cerí zúbky. Ako prvé provokuje veľké prítlačné krídlo v podobe šiltu nad zadným oknom. Nie je samoúčelné. Garantuje o tretinu väčší prítlak na vozovku. Zo zadnej pozorovacej pozície sa do pozornosti ešte núka veľkoplošný difúzor so zakomponovaným hrubým chromovaným výfukovým hrdlom.
Profil ozvláštňuje predovšetkým originálny dizajn osemnásťpalcových diskov kolies spolu s rozšírenými prahmi a dočervena lakovanými krytmi zrkadiel. Vpredu sa zasa vyníma prepracovaný nárazník s veľkým otvorom náporového chladenia a párom denných LED svetiel po stranách. Vybrať sa dá z troch odtieňov lakovania – bieleho, strieborného a čierneho. Pritom čierne spodné okraje karosérie vždy vrúbi efektná červená línia. K tomu veľavravné emblémy Nismo. Taký akurátny tuning. Ani predimenzovaný, ani príliš skromný.
Poloha jazdca rely
Posolstvo „Nismo“ kričí z emblémov na prahových lištách, z operadiel predných sedadiel aj z kulisy páky prevodovky. To len, že sme na správnej adrese. No telo sa už borí do športovo tvarovaného kresla vodiča. Potiahnuté purpurom prešívanou Alcantarou je poddajné a jeho vysoké bočnice neomylne podopierajú telo. Pokusy nastaviť si optimálnu polohu vyúsťujú do vzpriameného posedu dosť vzdialeného od pôvodných predstáv.
Chýba totiž hĺbková regulácia volantu. A tak chtiac-nechtiac treba zaujať polohu jazdca rely špeciálu. Ešte aj vysoko ukotvená páka prevodovky ju pripomína. Ležérne pohodlie si môže dopriať len spolujazdec. Trojramenný volant s červene vyznačenou neutrálnou polohou má veniec potiahnutý kožou na najviac exponovaných miestach Alcantarou. Je príjemná na dotyk, ale kĺže.
V šere nad podlahou svietia hliníkové pedále a v zornom poli prístrojový štít s červenou stupnicou otáčkomeru. Našiel sa aj malý výsek pre umiestnenie displeja palubného počítača. Už sa na jazyk derie kritika, prečo Japonci trvajú na zlozvyku umiestňovať spínač jeho ovládania priamo na prístrojovku, ale všetko späť. Paralelný spínač je už aj na volante.
Poviete si, že auto tohto rangu by si zaslúžilo nejaký ten budík navyše. Máte pravdu. A Juke Nismo ich má hneď tri. To, čo sa v stredovom paneli tvári ako displej automatickej klimatizácie, po zmene módu graficky informuje o tlaku turba, veľkosti krútiaceho momentu alebo ekonomike jazdy. Záleží len, či zvolíte jazdný režim Sport, Normal alebo Eco. Ale medzi nami – displej umiestnený tak nízko a ďaleko od zorného pola vodiča môže dôslednejšie sledovať len zvyšok posádky.
Väčšia 5,8-palcová farebná dotyková obrazovka situovaná o poschodie vyššie už patrí do rámca multimediálneho systému Nissan Connect 2. Obsahuje aj navigáciu, ktorá síce nezobrazuje pokyny paralelne v prístrojovom štíte, ale má menu (aj) v slovenčine.
Audiosystém so šiestimi reproduktormi produkuje solídne ozvučenie a príslušné konektory k externým zariadeniam sídlia na rozumnom mieste nad poličkou pri kulise páky prevodovky. Kvalita použitých materiálov znesie prívlastok nadštandardná, len povrch palubnej dosky ostal pôvodný, teda plebejsky tvrdý.
Chudobné dedičstvo
Zatiaľ čo vpredu sa na priestorový komfort nedá sťažovať, k zadným sedadlám už ako varovanie vedú pomerne úzke dvere. A po usadnutí prekáža nízko splývajúca strecha každému členovi posádky s výškou nad 180 cm. Ešteže v oblasti kolien sa dá rátať so štvorcentimetrovou rezervou. Aj to len preto, že vodič nie je vyšší ako tých 180 a doslova musí sedieť vzpriamene. Pritom delená zadná lavica pojme maximálne dvoch dospelých.
Ani batožinový priestor nepatrí k silným stránkam Juke a Nismo ho zdedilo. Vo verzii s predným pohonom ešte ako-tak ujde (251 litrov), ale naša štvorkolka aj z toho mála prišla o 44 litrov. Odvezie maximálne tak dva menšie kufre a jednu tašku.
Preto kufru môžeme zarátať k dobru vari len neplnohodnotnú dojazdovku a potom celkom rovnú ložnú plochu. To v prípade, ak sa kvôli väčšej prepravnej kapacite odhodláte obetovať zadné sedadlá a sklopíte ich operadlá. Ešteže od Juke Nissmo očakávame iné kvality ako od taxi.
Škoda tej prevodovky
Doposiaľ najvýkonnejšiu pohonnú jednotku radu Juke 1,6 l DIG-T motorári pred namontovaním do Nisma len zľahka doladili. Na strane maximálneho výkonu pridali 7 kW (10 k) a vrchol krivky krútiaceho momentu posunuli z 240 na 250 Nm. Paralelne premodulované výfukové potrubie sa stará o športovejšie echo. No v interiéri ho počuť len v oblasti nižších a stredných otáčok, ďalej už akustika naberá parametre píly.
Dojmy z jazdy však do značenej miery ovplyvňuje bezstupňová prevodovka Xtronic typu CVT. Načo tajiť, desať kusov by sme vymenili za jednu šesťstupňovú manuálnu. No v štvorkolke nemôže byť ani za príplatok. Nissan CVT vie robiť, to treba uznať. Možno vôbec najlepšie. Ale k športovému autu sa nehodí (ak vôbec k nejakému).
V automatickom režime vyvoláva vyslovene averziu. Jej pričinením motor nejde za plynom. Najprv na pokyn akcelerátora mdlo reaguje, potom otáčky stúpajú strmšie, ako sa auto rozbieha. Hodí sa na pokojnú jazdu, keď o nič nejde, a na presúvanie v mestských aglomeráciách. Netreba radiť a to je všetko. Vtedy je najlepšie zvoliť ekonomický mód, nech to aspoň nejde do peňazí. Ale toto vodič od auta typu Nismo nečaká.
Zlepšenie nastane po preklopení voliacej páky do sekvenčného módu. Sedem virtuálnych stupňov funguje uspokojivo verne. Prevodovka radí promptne, hoci len vzdialene pripomína dvojspojkový automat. Pod plným plynom a v športovom móde dovolí motor rozbiehať na 6 100 otáčok, pritom v poslednej štvrtine cítiť evidentný záťah. Po preradení otáčky vždy klesajú na 5 000. Až teraz je to autentické športové zvezenie.
Že prevodovka nedovolí hnať motor až po obmedzovač otáčok, ale preradí sama, to jej nevyčítame. Ale že v sekvenčnom režime aj sama podraďuje, keď mienime motor viac zaťažiť, to už lezie na nervy. A ak by toho ešte nebolo dosť, na radenie je tu len voliaca páka prevodovky, lopatky pod volantom jednoducho chýbajú. A nedajú sa ani dokúpiť. To sú paradoxy.
Tak zmeňme tému. Aj Nismu sme zmerali spotrebu. Pre istotu v ekonomickom režime. Výsledok – 8,6 l/100 km. Na porovnanie môže poslúžiť rezultát zaznamenaný v teste konkurenta Mini Countryman Cooper S ALL4. So šesťstupňovou automatickou prevodovkou rovnaký okruh zvládol za 8,5 l v priemere.
Dve tváre jedného podvozka
Tvrdšie naladené pruženie a obutie formátu 225/45 R18 zhoršuje komfort jazdy. Nie je to vyslovený kostitras, ale poskakovanie si neodpustí. Zato v zákrutách sa menej nakláňa ako konfekčný Juke. Ale vyššie ťažisko stále cítiť a tomu treba prispôsobovať aj plavnejší nájazd do zákrut. V štandardnom móde 2WD je to klasika.
Výjazdy z oblúkov poznačuje koncepciou vrodená nedotáčavosť. Pod plynom sa Juke Nismo pýta von. Po prepnutí do automatického módu 4WD – a adhézne podmienky si to vyžadujú – sa prostredníctvom spojky pripája zadná náprava s viacprvkovým zavesením, vybavená aktívnym diferenciálom. Pripája sa aj pri ostrejšom prejazde zákrut. Vtedy zažívame už známy efekt. Spočiatku zatáčame viac ako treba a Juke Nismo zákruty opúšťa po vnútornej strane s veľkou rezervou.
Tak zvyšujeme tempo. V tejto konfigurácii radosť jazdiť po technickej trati. Čím viac zákrut rôznych polomerov, tým lepšie. K dobrému pocitu prispieva aj riadenie so strmým prevodom. Po prepnutí do športového režimu spolu s lepšou reakciou motora rastie aj odpor volantu.
A nakoniec malá „pikoška“. Ak jazdíte v Eco móde, obmedzuje sa tiež výkon klimatizácie. A keď sa rozhodnete, že nasledujúcu partiu osolíte pod plným plynom, prepnete na Sport. Vzápätí sa z výduchov klimatizácie vyvalí prúd ľadového vzduchu. Výborné na schladenie horúcich hláv.
Záver
Je dobré, že existujú autá tohto druhu. Väčšine motoristov spôsobujú radosť bytia, hoci len malé percento z nich si ich plánuje aj kúpiť. Sú to exponáty do výkladných skríň automobiliek, ktoré hlavne zvyšujú apetít trhu po jej konfekčnej produkcii. Komu sa vzhľad Nissana Juke páči tak ako nám, toho musí Juke Nissmo svojím zjavom potešiť. Jednoducho kvitujeme, keď dizajnéri uvoľnia opraty fantázii. Veď automobilový dizajn sa právom považuje za umenie.
Páči sa aj zariadenie pracoviska vodiča s famóznymi sedadlami aj s bohatým prístrojovým vybavením. Menej miesta vzadu a malý kufor, taký už Juke je. V športovo orientovanom Nisme jeho dedičstvo až tak neprekáža. Len ten volant by si už fakt zaslúžil reguláciu v oboch osiach.
Hodnotenie jazdných vlastností kazí prevodovka. CVT, akokoľvek dobre navrhnutá, nemá podľa nás v športovom aute čo hľadať. A potom tá nedôslednosť, keď sa zabudne... na páčky radenia pod volantom. Podvozok je tvrdší, ale taký sa v tomto type auta očakáva. Má poskytovať radosť z jazdy na technickej trati a to Juke Nismo zvláda na crossover až prekvapivo dobre.
Hodnotenie | |
+ atraktívny zjav | – nevhodná prevodovka |
+ športovo zariadený interiér | – chýbajúce lopatky radenia pod volantom |
+ úroveň štandardnej výbavy | – žiadna voliteľná výbava |
+ ovládateľnosť | – menej miesta vzadu |
+ výkonný motor | – volant sa dá nastavovať len výškovo |
+ adekvátne naladený podvozok |
Mini Paceman Cooper S ALL4a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Nissan Juke Nissmo 1,6 DIG-T 4 x 4 | Audi Q3 2,0 TFSI Quattro | Mini Countryman Cooper S ALL4 | VW Tiguan 2,0 TSI Sport & Style | BMW X1 xDrive 2,0 i | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 618 | 1984 | 1 598 | 1 984 | 1997 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 147 (200)/6 000 | 125 (2170)/4 300 – 6 200 | 135 (184)/5 500 | 155 (210)/5 300 – 6 200 | 135(184)/5 000 – 6 250 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 250/2 400 – 4 800 | 280/1 700 – 4 200 | 240/1 600 – 5000 | 280/1 700 – 5 200 | 270/1 250 – 4 500 |
Prevodovka | automatická bezstupňová | 7-st. automatická | 6-st. automatická | 7-st. automatická | 8-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8.2 | 7.8 | 8.3 | 7.6 | 7.9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 | 212 | 205 | 213 | 215 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 7.4 | 7.7 | 7.7 | 8.6 | 7.1 |
Počet dverí | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
Počet miest na sedenie | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 530 | 2603 | 2 596 | 2 604 | 2760 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 207 | 460 | 330 | 470 | 420 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 29 700 | 33510 | 30 153 | 33 180 | 35318 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBD, VDC, ESP, šesť airbagov, automatická klimatizácia s peľovým filtrom, palubný počítač, farebná obrazovka, audiosystém s prehrávačmi CD /MP3 a ovládaním na volante, konektory USB, iPod, zadná parkovacia kamera, navigačný systém, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, inteligentný kľúč a štartovacie tlačidlo, posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, športové sedadlá, športový volant, športové pedále, Bluetooth hands free, zadný spojler, denné svetlá LED, rezervné koleso, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin Nismo...
Foto – Nissan