Crossover strednej veľkostnej kategórie s tromi diamantmi v znaku sa po najnovšom generačnom osviežení zmenil na nepoznanie –štylistickým stvárnením ľahšej a aerodynamickejšej karosérie, ale aj priestorovým usporiadaním interiéru. Pod jeho prednou kapotou alternujú dva modernizované štvorvalce – benzínový dvojliter a 2,2-litrový turbodiesel.

Majú jednotný maximálny výkon 110 kW (150 k) a podľa sprievodných informácií sú úspornejšie aj „čistejšie“. Vývojári prepracovali systém pohonu štyroch kolies (4WD) a do ponuky zaradili aj prednokolku (2WD). V základnej výbave Instile nový Outlander 3D odvezie piatich pasažierov.

V strednej Intense+ a luxusnej Instyle ponúka navyše dve miesta v treťom rade. My sme vyskúšali vznetový derivát spriahnutý so šesťstupňovou automatickou prevodovkou a s plnou poľnou výbavy. Vyjde vás na 39 900 eur.

TREND test Mitsubishi Outlander 3G 2,2 DI-D 6AT Instyle

Retušovanie časom

Na fazónu exteriéru nového Outlandera si postupne zvykáme. Ten prvý dojem – priznávame bez mučenia, najlepší neurobil. Akoby dizajnu pri pohľade z viacerých zorných uhlov chýbala zjednocujúca myšlienka. Zopár mesiacov, ktoré od prvého stretnutia uplynuli, sa na tomto konštatovaní veľa nezmenilo. Len spočiatku rezervovaný postoj sa mení na priateľský, tak ako zjav Outlandera časom dozrieva.

Nevysiela jednoduché prvoplánové posolstvo ako jeho predchodca svojím ospevovaným Jet Fighter Grillom. Aktuálny dizajnérsky jazyk Mitsubishi je príliš komplikovaný na to, aby nadchol na prvom rande. Vyžaduje si viac pozornosti a pochopenia k jednotlivým detailom, ktoré tvoria nakoniec celkom interesantnú kompozíciu, aj keď jej chýba čitateľnejšie posolstvo.

Solídnosť po japonsky

Svetlá výška 215 mm, to je informácia nielen o priechodnosti terénom. Sľubuje aj ideálnu výšku na nastupovanie, čo môžeme potvrdiť. Na ňu sa viaže vyšší posed za volantom a dobrý výhľad prakticky všetkými smermi. Interiér v čiernom aj kombinácia imitácie klavírového laku s rámčekmi v dizajne matného hliníka zanechávajú dojem solídnosti.

Do rovnakého rámca zapadá konzervatívnejšia architektúra robustnej palubnej dosky. No páčky pod volantom sú síce bezchybne funkčné, ale svojím tvarom s prepáčením archaické. Hlboko zapustený prístrojový štít spoľahlivo tieni kruhové budíky, no o farebnej dotykovej obrazovke, ktorá dominuje stredovej, k vodičovi privrátenej konzole, sa to už tvrdiť nedá.

Pre odlesky je občas nečitateľná. A občas je to aj škoda. Minimálne preto, že slúži napríklad multimediálnemu navigačnému systému. Mimochodom, komunikuje v dvanástich jazykoch, nie však v slovenčine (ani v češtine). Ďalej sprostredkuje obraz parkovacej kamery aj menu bonitnej audiosústavy Rockford Fosgate. Tá si rozumie s perifériou typu USB kľúča aj SD kariet. V menu palubného systému sa môže vodič preklikať k parametrom jazdy, ale aj k údajom barometra či výškomera.

Občas sa pípnutím ozve predkolízny systém, ak vyhodnotí, že auto sa blíži k prekážke príliš rýchlo. Rovnako sporadicky sa ohlasuje systém nechceného opustenia jazdného pruhu. To všetko v cene. Zmestil sa do nej aj adaptívny tempomat. Generačný posun v kvalite použitých materiálov najtransparentnejšie manifestuje mäkký plast na povrchu palubnej dosky.

Možno si poviete, a čo to kožené čalúnenie. Aj to vypovedá o úrovni najvyššej úrovne výbavy Instyle. Kožou je už od základu obšitá hlavica radiacej páky, tiež veniec veľkého volantu. Ten sa už dá regulovať nielen výškovo, ale aj pozdĺž svoje osi. Novinkou je dvojzónová automatická klimatizácia už v cenovom základe. Plný elektrický servis patrí k sedadlu vodiča, obe predné sú pohodlné, ale bez výraznejšej bočnej opory.

Výhľadu pomáhajú okrem oka kamery veľkoplošné spätné zrkadlá. Praktické sú objemné dverové priečinky. V tomto aute je teda takmer všetko, ako má byť. Ale predsa. Môže sa stať, že pri troche nepozornosti spínač palubného počítača, ktorý sa skvele zatajuje za volantom, nájdete až po konzultácii s návodom na obsluhu.

TREND test Mitsubishi Outlander 3G 2,2 DI-D 6AT Instyle

Variabilné letisko

Priestor vzadu boduje nevšedným potenciálom variácií. Obe časti delenej lavice v druhom rade sa dajú pozdĺžne posúvať v širokom rozsahu. K pohodliu posádky prispievajú tiež operadlá s nastaviteľným sklonom. Priemerne vysoký pasažier (180 cm) môže za rovnako vysokým šoférom sedieť odsunutý celkom vzadu, ale aj v krajnej prednej polohe. Vtedy však s kolenami zaborenými do operadiel predných sedadiel.

Rozdiel medzi oboma krajnosťami predstavuje 25 cm, teda až-až. V každom prípade podstatne viac ako v Outlanderi minulej generácie. Nad hlavou ostáva bezpečná 8-centimetrová rezerva. Hoci podlahu rozdeľuje len nízky tunel, miesto v strede odporúčame maximálne tak na pokánie. Z mäkkého čalúnenia totiž trčia tvrdé zámky bezpečnostných pásov. 

Posledné dve sedadlá v treťom rade sú dostupnejšie ako v minulosti. Výrobca ich kvalifikuje ako plnohodnotné, my sa podieľame na jeho optimizme len čiastočne. Sú fakticky dostatočne veľké, ale... sedí sa takmer na podlahe s kolenami vysoko, vlasy sa dotýkajú stropu a zadné okno je v nepríjemne tesnom susedstve. Takže kto nemusí, tretí rad si asi nevyberie.

Len tak mimochodom – sedem pasažierov si do redukovaného 128-litrového batožinového priestoru svoje zvršky určite nevprace. V takom prípade nájde uplatnenie strešný nosič. Zadné sedadlá však aktuálne zívajú prázdnotou, a tak stačia dva jednoduché hmaty a už parkujú v podlahe. K dispozícii máme už solídny kufor s kapacitou 477 litrov a k nemu sedemnásťlitrovú schránku pod podlahou ako bonus.

Ešte sklopiť operadlá v druhom rade a získame celkom rovnú „pristávaciu dráhu“ a maximálnu prepravnú kapacitu 1 022 litrov. Ešte to chce zakryť obsah pred zvedavcami roletou. Tú však niet za čo uchopiť a ešte aj spínač elektrického ovládania zadných dverí občas štrajkuje.

TREND test Mitsubishi Outlander 3G 2,2 DI-D 6AT Instyle

Skrotený temperament

Tento 2,2-litrový štvorvalec s maximálnym výkonom 110 kW (150 k) a prívlastkom Clean Diesel sme už konfrontovali s manuálnou prevodovkou. Teraz spolupracuje so šesťstupňovým automatom. Pre tento prípad mu ladiči znížili vrchol krútiaceho momentu z 380 na 360 Nm a posunuli do nižších otáčok.

Vzhľadom na to, že Outlander 3G nemá ambície prepadovej stíhačky, táto zostava celkom verne kopíruje jeho pohodový charakter. Asi takto diplomaticky kvalifikujeme temperament, ktorý nedovoľuje akcelerovať na stovku rýchlejšie ako za 12 sekúnd. So zaradeným vyšším prevodovým stupňom sa motor preberá k životu po prekročení 1 500 otáčok, na rozhraní 2 300 a 3 500 ťahá subjektívne najlepšie. Pod plným plynom automat radí na hranici 3 800 otáčok, pri ubratí plynu otáčky ihneď klesajú tesne nad úroveň voľnobehu.

Šetrí sa palivo. Ešte vyskúšame sekvenčné radenie veľkými lopatkami pod volantom. Reaguje komótne. Ale zvolený prevodový pomer fakticky drží. Pri preťažení motora nepodradí a otáčky nechá stúpať až po obmedzovač. Prakticky ho využívame len v dlhých klesaniach na brzdenie motorom. Iný význam nemá.

Samotný motor patrí k tým kultivovanejším vznetovým štvorvalcom porovnateľnej kubatúry. Nízky kompresný pomer zariadil, že nerachoce a pod plným plynom neduní. K zaujímavej ekonomike prevádzky zas prispela aerodynamika a dosť dlhá šestka. Pri diaľničnom limite (130 km/h) sa kľukový hriadeľ otáča rýchlosťou 2 200 otáčok za minútu.

Skôr ako vyrazíme k meraniu spotreby, aktivujeme režim ECO, ktorý pripája pohon zadnej nápravy len ak je to nevyhnutné a obmedzuje výkon klimatizácie. Na konci okruhu palubný počítač komunikuje výsledných 7,4 l/100 km.

Verzia s manuálnou prevodovkou zaznamenala o 0,4 l lepší výsledok. A ešte pripomíname, že nedávno testovaná nová Kia Sorento 2,2 CRDI VGT (145 kW/197 k), tiež vybavená automatickou prevodovkou, rovnaký okruh zvládla za priemerných 8 l/100 km.

TREND test Mitsubishi Outlander 3G 2,2 DI-D 6AT Instyle

Podvozok nad očakávanie

Relatívne ľahký 1,5-tonový crossover si na technickej trati počína nad očakávanie obratne. Do oblúkov sa nedá nútiť, prejavuje len mierny sklon k nedotáčavosti, napriek vyššiemu ťažisku sa nadmerne nenakláňa ani nevlní.

Imponuje aj reakcia riadenia na pohyb volantom. Pri manévrovaní na mieste jeho veniec kladie dlaniam trochu zbytočne japonsky malý odpor. Vo vyšších rýchlostiach už náležite stuhne. Od crossovera neočakávame vyššie ambície ako jazdu v ľahkom teréne. Pre tento prípad sa hodí nový pohon štyroch kolies „Multi Select“, 4WD s elektricky ovládanou medzinápravovou spojkou.

Stačí zvoliť príslušný režim 4WD ECO (už sme spomínali), 4WD Auto alebo 4WD Lock a ostatné zariadi automatika. Ten posledný posiela krútiaci moment na všetky štyri kolesá permanentne a v pomere 50 : 50. Nám poslúžil na plynulý a bezpečný prejazd rozbahnenou sekciou pri zaradenom móde L, ktorý fixuje druhý prevodový stupeň.

Na krátkych nerovnostiach je pruženie tohto automobilu trochu uskákané – nestíhajú tlmiče a aj formát pneumatík 225/55 R18 sa zdá na slovenské cesty zbytočne predimenzovaný. Na pohľad menej atraktívne šestnástky by k charakteru auta a jeho podvozku pasovali predsa len viac. Tie však môžu byť vaše len spolu so základnou výbavou.

TREND test Mitsubishi Outlander 3G 2,2 DI-D 6AT Instyle

Záver

Automatická prevodovka plní rolu, ktorú má naprogramovanú. Umožňuje pohodlnejšiu pilotáž ako manuálna, čo vodič ocení najmä v mestskej premávke. A potom aj v terénnych vložkách, keď má iné starosti riešiť vhodnosť zvoleného prevodového pomeru. To, samozrejme, platí pre vodičov, ktorí radenie nepovažujú za súčasť pôžitku z jazdy, ak vôbec taký pojem poznajú.

Tento typ automatickej prevodovky navyše šetrí motor, ale uberá výkon a zhoršuje ekonomiku prevádzky. Nameraných 0,4 l rozdielu v neprospech automatu však berieme ako prijateľnú daň za komfort, ak nerátame o dve tisícky eur vyššiu cenu oproti verzii s ručným radením. Inak platí už raz povedané.

Čakali sme viac od tímu, ktorý navrhoval dizajn exteriéru, aj keď za aerodynamiku si zaslúži výbornú. Kvitujeme medzigeneračný posun v úrovni výbavy, v kvalite použitých materiálov a vo variabilite interiéru aj úspornosti a akustickom prejave vznetovej pohonnej jednotky.

Všetko ostatné už závisí od schopnosti importéra cenovou politikou reagovať na konkurenčné prostredie tunajšieho trhu. Len pripomíname, že za prvé dva mesiace tohto roka si Mitsubishi Outlander 3G pripísal na konto 13 registrácií. Takže potenciál na zlepšenie by tu bol.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBD, EBA, ASC, TCL, sedem airbagov, signalizácia núdzového brzdenia, asistencia rozjazdu do kopca, signalizácia neúmyselného opustenia jazdného pruhu, predkolízny systém, audiosystém Rockford Fosgate s prehrávačmi CD a MP3, multimediálny navigačný systém, parkovacia kamera, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, adaptívny tempomat, systém pomocného ohrevu interiéru, asistencia ekonomickej jazdy, bezkľúčový systém, kožené čalúnenie, vyhrievanie predných sedadiel, elektrické ovládanie sedadla vodiča...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Metalický alebo perleťový lak...

Mitsubishi Outlander 3G 2,2 DI-D 6AT Instyle a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Mitsubishi Outlander 3G 2,2 DI-D 6AT InstyleHonda CR-V 2,2 i- DTEC ExecutiveHyundai Santa Fe 2,2 CRDI VGT 4 x 4 PremiumKia Sorento 2,2 CRDI VGT EXSubaru Forester 2,0D XS Sport
Zdvihový objem motora (ccm)22682 1992 1992 1991 998
Usporiadanie spaľovacieho motoraR4R4R4R4B4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 110 (150)/3 500110 (150)/4 000 – 4 500145 (197)/3 800145 (197)/3 800108 (147)/3 600
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)360/1 500 – 2 750350/2 000436/1 800 – 2 500436/1 800 – 2 500350/1 600 – 2 400
Prevodovka6-st. automatická6-st. automatická6-st. automatická6-st. automatická6-st. manuálna
Pohon4 x 44 x 44 x 44 x 44 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)11.710.610,109,9010,30
Maximálna rýchlosť (km/h)190190190190186
Priemerná spotreba EU (l/100 km)5.86.86,606,805,90
Rázvor (mm)26702 6302 7002 7002 615
Počet miest na sedenie5 + 2555 + 25
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l)477 – 591589585660505
Cena základného modelu s DPH (€)3990036 04039 99039 31039 990
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov

TREND test Mitsubishi Outlander 3G 2,2 DI-D 6AT Instyle

Hodnotenie
+
Vysoká úroveň štandardnej výbavySlabšia spätná väzba prevodovky
Priestranný a variabilný interiér Vyčnievajúce zámky bezpečnostných pásov
Relatívne kultivovaný a úsporný motorUmiestnenie spínača palubného počítača
Plnohodnotné sedadlá v treťom radeRoleta batožinového priestoru bez rukoväte
Robustná karoséria
Citlivé riadenie