Vo svojej tretej edícii sa japonský crossover zmenil na nepoznanie a v tejto podobe sa predstavil vlani na jar v Ženeve. Výrobca akcentuje nový kabát, optimalizovaný obstavaný priestor, úspornejšie a čistejšie motory, sofistikovanejší pohon štyroch kolies (v ponuke figuruje aj prednokolka), modernizované motory, ľahšiu karosériu, lepšiu aerodynamiku a bohatšiu výbavu.
Nový Outlander rovnako ako v minulosti odvezie päťčlennú posádku a keď treba aj o dve osoby viac, len si treba zvoliť 5 + 2-miestnu verziu. Práve tú sme podrobili redakčnému testu. O jej pohon sa stará vznetový štvorvalec 2,2 DI-D, ktorý svoj krútiaci moment posiela prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky a systému 4WD Multi Select na predné alebo všetky štyri kolesá. S najvyššou výbavou Instyle sa obstarávacia cena (vrátane DPH) vyšplhala na 37 900 eur.
Hľadá sa nápad
Outlander 3G ukazuje svetu novú tvár. Prekvapivo rezignoval na úspešný vzhľad Jet Fighter Grillu, ktorý si podľa vzoru Lancera osvojila takmer celá jedna generácia automobilov značky Mitsubishi. Nahradil ho menej ofenzívny mix masky štylizovaných troch diamantov podľa vzoru Pajero a veľkého otvoru náporového chladenia pod ňou.
Zaujme hlavne svojou členitosťou. Naopak, profil karosérie typu kombi s jediným výraznejším podokenným prelisom a nenápadne zvlnenými bočnicami pontónu karosérie vyznieva dosť fádne. Zadná partia pre zmenu opäť stavia na členitosti. Tam, kde chýba nápad, pomáha všeobecne často skloňovaná barlička premosťujúca osvetľovacie telesá. Fazóna celku nenadchýna, ale ani neuráža. Len jej chýba hlbšia zjednocujúca myšlienka.
Zjavný progres
Ideálna výška na nastupovanie a vyšší posed za volantom k tomuto SUV patrí. A prvé rozhliadnutie prezrádza, že pracovisko vodiča generačným posunom zjavne pookrialo, hoci jeho architektúra stále patrí k tým konzervatívnejším. Hlboko zapustenému a dobre tienenému prístrojovému štítu sekunduje stredná partia palubnej dosky s farebnou obrazovkou, ktorá vystupuje do priestoru a orientuje sa na vodiča.
Čierny odtieň celku vrátane módnej imitácie klavírového laku v kombinácii s obkladmi a rámčekmi v dizajne matného hliníka nič nemôže pokaziť. Pritom mäkký plast na povrchu palubnej dosky manifestuje progres kvality použitých materiálov, kým kožené čalúnenie už patrí do výlučného diapazónu najvyššej úrovne výbavy Instyle. Koža nemôže chýbať ani na hlavici radiacej páky a volante.
Ten sa po novom dá regulovať aj v smere osi, a to je pokrok. Spomenutý dotykový LCD displej slúži multimediálnemu navigačnému systému, ktorý dokáže komunikovať v dvanástich jazykoch (nie však v slovenčine ani češtine). Sprostredkováva tiež obraz parkovacej kamery a slúži aj ako rozhranie pre kvalitný audiosystém Rockford Fosgate, ktorý si rozumie tak s USB kľúčom, ako aj s SD kartami. V menu nachádzame aj také potešujúce zbytočnosti ako barometer, výškomer či kalendár. Novinkou je dvojzónová automatická klimatizácia, ktorá je súčasťou už základnej výbavy. Výhľadu pomáhajú popri oku kamery i veľkoplošné spätné zrkadlá.
Praktické sú objemné dverové priečinky. A čo sa nám nepáčilo? Napríklad spínač palubného počítača umiestnený na palubnej doske tak, že ho zakrýva volant. Alebo to, že páčky pod volantom spolu s hlavicou radiacej páky vyzerajú ako z dvadsiatych rokov.
Plus dve nielen do počtu
Druhý rad sedadiel boduje hneď dvakrát. Obe jeho časti sa môžu pozdĺžne posúvať v širokom rozsahu a na mieru si možno prispôsobiť aj sklon operadiel. Pokus s priemerne vysokým cestujúcim (180 cm) posadeným „za seba“ dopadol dobre. V krajnej prednej polohe obsedel, hoci s kolenami zaborenými v operadlách predných sedadiel. A kým v minulej generácii sa mohol odsunúť len o 8 cm dozadu, teraz je to až o 25 cm.
Pritom nad hlavou ostala bohatá osemcentimetrová rezerva. Podlahu predeľuje len nízky tunel, napriek tomu sedenie v strede neodporúčame. Znepríjemňujú ho vyčnievajúce zámky bezpečnostných pásov.
Dvojica zadných sedadiel parkuje v podlahe batožinového priestoru. Stačí jednoduchý hmat a sú pripravené. Nielen pre deti. Priemerne stavaný pasažier síce musí akceptovať, že zadné okno je povážlivo blízko, kvôli zvýšenej podlahe má vysoko kolená a vlasmi sa dotýka stropu. Na uloženie batožiny však v sedemmiestnej konfigurácii ostáva kufor scvrknutý na kufrík s objemom 128 litrov (plus odkladacia schránka v podlahe).
Strešný nosič sa v takom prípade určite hodí. Ak upraceme dvojicu zadných sedadiel späť do podlahy, so 477-litrovou kapacitou kufra sa dá už niečo podnikať. A keď sklopíme operadlá aj v druhom rade, získame celkom rovnú plochu. Škoda len, že krycej rolete chýba držadlo a pokusom manipulovať s ňou jednou rukou občas odoláva. Na druhej strane kvitujeme, že sa v podlahe kufra našlo miesto aj pre rezervu.
Tichý a pružný štvorvalec
Pod prednou kapotou nenápadne pracuje modernizovaný 2,2-litrový štvorvalec. Medzigeneračne získal prívlastok Clean Diesel, stratil 27 koní maximálneho výkonu a prišiel o svoju špecialitu – variabilné časovanie ventilov. Podľa jeho autorov optimalizované prepĺňanie ho kompenzuje. V praxi sa krátka jednotka stará o spontánny odpich, až sa spojka zdá takmer zbytočná.
Keď však do kulisy zapadne najvyšší prevodový pomer, cítiť, že motor sa vážne prebúdza k životu až od 1 800 otáčok. Ďalej si už drží takmer konzistentnú silu až po úroveň otáčok maximálneho výkonu. Potom zrazu dramaticky klesá. Preto ani pri maximálnej akcelerácii nemá zmysel pretáčať ho. Stovka na hranici desiatich sekúnd je konkurencieschopný výsledok. Bez poklesu hmotnosti o 150 kg oproti predchádzajúcej generácii (vyšší podiel vysokopevnostnej ocele) by sa pri naordinovanej diéte motora určite nekonal.
A v disciplíne akustický komfort patrí tento turbodiesel medzi porovnateľnými štvorvalcami určite k tým kultivovanejším. Nerachotí a pod plným plynom neduní. Sladké ovocie nízkeho kompresného pomeru. Na celkový výsledok merania spotreby má zas popri hmotnosti vplyv aj zlepšená aerodynamika a rozumne dlhá šestka. Pri diaľničnom limite (130 km/h) sa kľukový hriadeľ otáča rýchlosťou len 2 100 otáčok za minútu.
Svojou troškou do mlyna prispel systém štart/stop (AS&G) a väčšou mierou režim ECO, ktorý pripája pohon zadnej nápravy len vtedy, keď je to nevyhnutné. Na našom testovacom okruhu sme novému Outlanderu namerali priemerných 7 l/100 km. Solídny výsledok, nie však prekvapujúci, ak za porovnávaciu bázu zvolíme jeho výkonnejšieho predchodcu.
Ten zaznamenal na rovnakom okruhu o 0,4 l horší priemer. Pripomeňme si ešte výsledky nedávno testovaných SUV. Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi VGT (145 kW/197 k) spotreboval 7,9 l nafty a Honda CR-C 2,2 i-DTEC (110 kW/150 k) 6,4 l.
Podvozok
Outlander obutý do pneumatík formátu 225/55 R18 sa pri nižších rýchlostiach správa trochu „uskákano“. Ostrejšie nerovnosti nedokážu jeho tlmiče uspokojivo odfiltrovať. Zato s vyšším tempom sa pruženie stáva komfortnejším. Aj tak usudzujeme, že šestnástky, ktoré sa však dodávajú len k základnej výbave, by k charakteru auta a jeho podvozku predsa len viac pasovali.
Prínos relatívne nízkej hmotnosti sa priaznivo prejavuje v pozoruhodnej ochote vyšívať zákruty rôznych polomerov. Pritom sa správa takmer neutrálne s ľahkým sklonom k nedotáčavosti. Karoséria sa napriek vyššiemu ťažisku nadmerne nenakláňa, ani sa nevlní. Športovejšie založeným šoférom zaimponuje promptná reakcia riadenia na minimálny pohyb volantom. Ale pri manévrovaní na mieste jeho veniec kladie až zbytočne malý odpor, až pri vyšších rýchlostiach náležite stuhne.
Crossover so svetlou výškou 19 cm a veľkými prevismi nemá vyššie ambície ako jazdu v ľahkom teréne. Najmä pre tento prípad sa hodí pohon 4WD s medzinápravovou spojkou. Krátka jednotka aspoň čiastočne kompenzuje absentujúcu redukciu.
Pritom vodič neostáva odkázaný na automatiku zapájania zadnej nápravy do záberu, ale spínačom na stredovom paneli môže pohon štyroch kolies zmeniť na permanentný (4WD Lock). Ten spoľahlivo rozdeľuje krútiaci moment v pomere 50 na 50.
Záver
Jeden z najnovších prírastkov medzi crossovermi si sťažuje svoju východiskovú pozíciu nenápadným vzhľadom exteriéru. Inak registrujeme pokrok voči predchádzajúcej generácii takmer vo všetkých smeroch. Architektúra pracovisko vodiča pookriala, kvalita použitých materiálov vyskočila nahor, úžitková hodnota stúpla najmä väčším rozsahom posunu zadnej lavice a s dvoma sedačkami v treťom rade, ktoré si dovolíme nazvať plnohodnotnými, sa ľahšie manipuluje.
Pokles hmotnosti, lepšia aerodynamika a čistejší turbodiesel robia nový Outlander ovládateľnejším a úspornejším. Maximálna úroveň štandardnej výbavy Instyle už obsahuje také fajnovosti ako skvelý audiosystém, navigáciu aj parkovaciu kameru, výstrahu pred neúmyselným opustením jazdného pruhu aj elektricky ovládané veko batožinového priestoru...
Ale cena 37 900 až o 8 tis. € prevyšuje základ s rovnakým motorom. Presun aspoň časti luxusných prvkov zo štandardu do príplatkovej výbavy by bol taktickým ťahom kdekoľvek v Európe nielen na Slovensku.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBD, EBA, ASC, TCL, sedem airbagov, signalizácia núdzového brzdenia, asistencia rozjazdu do kopca, signalizácia neúmyselného opustenia jazdného pruhu, predkolízny systém, audiosystém Rockford Fosgate s prehrávačmi CD a MP3, multimediálny navigačný systém, parkovacia kamera, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, tempomat, systém pomocného ohrevu interiéru, asistencia ekonomickej jazdy, bezkľúčový systém, kožené čalúnenie, vyhrievanie predných sedadiel, elektrické ovládanie sedadla vodiča, posuvné sedadlá v druhom rade, sedadlá v treťom rade sklopné do podlahy, xenónové svetlomety, predné hmlovky, pozdĺžny strešný nosič, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Metalický alebo perleťový lak...
Hodnotenie | |
+ | – |
vysoká úroveň štandardnej výbavy | vyčnievajúce zámky bezpečnostných pásov v strede lavice |
priestranný a variabilný interiér | umiestnenie ovládania palubného počítača |
relatívne kultivovaný a úsporný motor | roleta batožinového priestoru bez držadla |
plnohodnotné sedadlá v treťom rade | |
robustná karoséria | |
citlivé riadenie |
Mitsubishi Outlander 3G 2,2 DI-D Instyle a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Mitsubishi Outlander 3G 2,2 DI-D Instyle | Honda CR-V 2,2 i- DTEC Executive | Kia Sorento 2,0 CRDI EX | Subaru Forester 2,0D XS Comfort | Peugeot 4007 2,2 Hdi Allure | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2268 | 2 199 | 1 885 | 1 998 | 2 179 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | B4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 110 (150)/3 500 | 110 (150)/4 000 – 4 500 | 110 (150)/4 000 | 108 (147)/3 600 | 115 (156)/4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 380/1 750 – 2 500 | 350/2 000 | 382/1 800 – 2 500 | 350/1 600 – 2 400 | 380/2 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10.2 | 9.7 | 11,10 | 10,30 | 9.9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 | 190 | 186 | 186 | 200 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5.4 | 5.8 | 6,30 | 6 | 6.7 |
Rázvor (mm) | 2670 | 2 630 | 2 700 | 2 615 | 2 670 |
Počet miest na sedenie | 5 + 2 | 5 | 5 + 2 | 5 | 5 + 2 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 477 – 591 | 589 | 660 | 450 | 541 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 37 900 | 32 950 | 32 220 | 34 990 | 26 900 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov |
Foto – Mitsubishi