Svoj interesantný výplod tvorcovia definujú ako siedmy – celkom svojbytný model značky Mini. Má trojdverovú karosériu a štvormiestny interiér. Sprevádza ho paleta benzínových a naftových štvorvalcov kubatúr 1,6 a 2,0 litra s výkonovým spektrom od 82 kW (112 k) až po 160 kW (218 k).
V závislosti od použitej pohonnej jednotky si zákazník môže zvoliť šesťstupňovú manuálnu prevodovku, ako aj automatickú, pohon predných kolies, ale aj všetkých štyroch (ALL4). Importér pravdepodobne usúdil, že z viacerých verzií bude Cooper S ALL4 tá najžiadanejšia, a tak nám ju ponúkol na redakčný test. V štandardnej výbave zákazníka vyjde na 29 800 eur. Ak si praje aj automatickú prevodovku, zaplatí o 1 533 eur viac.
Skôr odvodený ako svojbytný
Hneď v úvode si dovolíme nabúrať tvrdenie výrobcu o svojbytnom modeli. Novinke predstavenej na jeseň v Paríži by viac ako Paceman svedčalo typové označenie Countryman Coupé. To znamená síce svojbytný – ale derivát. Využíva totiž rovnakú technickú základňu ako jeho súrodenec, má aj identický rázvor. Predná partia vrátane masky v tvare bumerangu – ako by ich jedna mater mala.
Pri pohľade z profilu nízka splývajúca biela strecha (382 €) už vtláča objektu záujmu dynamickejšiu pózu. Podobný efekt vyvoláva pohľad na zúžený priezor zadného okna a horizontálne orientované zadné osvetľovacie telesá. Inak táto ďalšia variácia na tému novodobého retra Mini sa vám môže páčiť tak ako nám, ale aj nemusí. No nemôžete si ju nevšimnúť.
Retro kompromisy
Kokpit znesie ódy na štýlovosť, ktorá si však koliduje so zákonmi ergonómie. Tak najprv, čo sa páči. V prvom rade sálajúca atmosféra. Pripomína zlaté časy motorizmu, keď autu rozumel aj člen symfonického orchestra, cesty boli prázdne a miesta na parkovanie habadej.
Sedí sa tu vyššie a už výhľad vpred, ktorému po stranách nebránia predsunuté stĺpiky karosérie, poteší. A potom tá jedinečná architektúra s centrálnym veľkým rýchlomerom, aby ho mohol sledovať aj zvyšok posádky, ďalej letecké prepínače tesne nad podlahou aj ďalšie nad čelným oknom. Ešte aj parkovačku akoby potiahli z aerotaxi. Aplauz v Mini notoricky patrí otáčkomeru (s okienkom digitálneho rýchlomeru) rovno pod nosom. Ako v pretekárskom špeciále. Takisto masívny veniec športového volantu (343 €) – radosť uchopiť.
Zamatovo mäkký poťah exponovaných partií palubnej dosky určite neurazí a nadchne kontrastne bieloskvúce (aj keď nepraktické) kožené čalúnenie sedadiel (1 765 €) spolu s interiérovými lištami Piano Black (202 €). K tomu skvelé ozvučenie hi-fi systémom (857 €) ako čerešnička na torte. V koži potenciálneho zákazníka sa však nedá prehliadnuť, že toto všetko si treba dokúpiť.
Nielen to. V štandarde chýba napríklad ešte automatická klimatizácia (403 €), ba aj palubný počítač (151 €). Teraz k ďalším výhradám. Pomerne subtílne predné sedadlá si zaslúžia skôr prívlastok štandardné ako športové. Pritom volant sa dá regulovať hĺbkovo len v malom rozsahu, preto vodiča núti sedieť viac vzpriamene. Prístup k ružiciam regulácie sklonu operadla a bedrovej opory bráni stredová opierka (161 €).
Zrejme sa s ňou pri navrhovaní sedadiel nerátalo. Zoradené letecké spínače sme už pochválili za dizajn, sú však neprehľadné. Aspoň že ovládanie okien sa presťahovalo na dvere. Ešte sa posťažujeme na menšie vonkajšie zrkadlá a horší výhľad dozadu.
Dve sedačky a skromný kufor
Vzadu čakajú dve nezávislé plnohodnotné sedadlá, len sa k nim treba nasúkať. Predným však chýba polohová pamäť (Easy Entry), čo posádku skôr či neskôr asi nahnevá. Vzadu nie je miesto nazvyš. Ale dá sa. Pokus usadiť za seba spolujazdca s priemernou výškou 180 cm skončí asi takto: kolená sa dotýkajú predných operadiel a nad hlavou zostane trojcentimetrová rezerva.
Po stranách prídu vhod lakťové opierky. Futrál na okuliare a stojan na mobil kotvia na koľajnici, ktorá sa tiahne pomedzi sedadlá (Center Rail). Dajú sa na ňu zavesiť a podľa potreby posúvať trebárs aj plastové držiaky na PET fľaše. V Countrymane sa nám zdal tento systém viac originálny ako praktický, v Pacemane je jeho kópia už len trochu praktická.
Batožinový priestor veľmi dobre sprístupňujú výklopné dvere. S 330 litrovou kapacitou však nemá ambíciu spraviť dieru do sveta. Prepravovaný obsah sa dá znehybniť pomocou siete alebo gumových popruhov. A pod podlahou sa skrýva ešte úložný priestor na drobnosti. Rezervu netreba. Paceman obúva pneumatiky typu Run Flat.
Aj s automatom sa dá vyblázniť
Táto bodrá tisícšesťstovka naladená na maximálny výkon 135 kW (184 k) sa možno nezdá, ale vskutku má čo ponúknuť. Kombinuje plne variabilný ventilový rozvod, priame vstrekovanie benzínu a využíva dvojkomorové prepĺňanie turbodúchadlom twin-scroll. Radíme ju k najlepším v danej kubatúre i výkonovej hladine a určite dokáže potešiť aspoň trochu vnímavého vodiča.
Je dravá, pritom pružná a spontánne reaguje na pokyny akcelerátora. Po aktivovaní režimu Sport sa ešte vystupňuje tlak turbodúchadla, špička krútiaceho momentu poskočí na maximálnych 260 Nm a odozva na plyn je ešte promptnejšia. Výfukové hrdlá produkciu motora sprevádzajú ešte hutnejším „chrapľákom“ a po náhlom uvoľnení akcelerátora aj výhražným praskaním. Ostrý motor si pýta manuálnu prevodovku, ale so šesťstupňovým automatom v sekvenčnom móde sa tiež dá vyblázniť.
Len sa treba zohrať a privyknúť si na svojské radiace páčky pod volantom. V sekvenčnom móde a pod plným plynom Steptronic radí pri 6 500 otáčkach. Športovú jazdu správne akusticky okorení automatické dávkovanie medziplynu pri odraďovaní. Škoda, že prevodovka svojhlavo preradí, keď usúdi, že nastal ten správny čas. Aj na spodku spektra otáčok sa riadi podľa svojho a občas predbehne pokyn a sama odradí.
V automatickom móde zas občas zbytočne drží vyššie otáčky. Na záver sme zmerali spotrebu. Priemerných 8,6 l/100 km, je o desatinu litra horší výsledok, ako sme zaznamenali so súrodencom Mini Countrymanom, ktorý mal rovnako koncipovanú pohonnú sústavu.
Robustný predátor
Tvrdšie naladený podvozok sa od Mini očakáva a Paceman tieto očakávania nesklame. Charakteristiku jeho tlmičov čiastočne zjemňuje obutie - formát 205/55 R17. V porovnaní s Countrymanom pôsobí predsa len vláčnejším dojmom. Svojim športovým prejavom sa na technickej trati viac blíži ku hatchbacku (aj keď nie je natoľko obratný) ako ku SUV. Na suchom podklade predné kolesá ťahajú vozidlo do oblúka, karoséria sa nenakláňa, o podvozok sa dá oprieť. O dobrý pocit sa stará aj presné a citlivé riadenie.
Na vode, ak sa to s rýchlosťou preženieme, odchádza po dotyčnici predkom napred. Pomôže ubrať plyn. Elektromagnetický medzinápravový diferenciál ako dominantný prvok pohon štyroch kolies ALL4 delí krútiaci moment na obe nápravy symetricky a potom podľa adhéznych podmienok.
Aj keď Paceman má o 10 mm menšiu svetlú výšku, na poľných a lesných cestách sa s náturou robustného predátora a so skvelými trakčnými vlastnosťami nestratí. Poznáte to, ak členitý terén varuje pred vyššou rýchlosťou a bahno zas hrozí uviaznutím, robustná konštrukcia podvozku dodáva guráž podržať plyn.
Záver
Má robustnú konštrukciu skeletu a pohon 4 x 4 ako SUV, ale trojdverovú karosériu typu kupé a len štyri miesta v interiéri. Nedá sa zošnurovať do existujúcich mantinelov trhových segmentov. Preto mu vymysleli nový chlievik – Sports Activity Coupé.
Charakterovo sa mu na tunajšom trhu blíži vari len Range Rover Evoque Coupé. Ako tak porovnateľnú verziu Si4 ale oddeľuje od Pacemana cenová priepasť (pozri tabuľku). Optický omyl. Testovaný Paceman síce v základe vychádza na necelých 32 tisíc €, ale s tou doplnkovou výbavou, ktorú si nesie na palube, zaň zaplatíte 42 tisíc.
A to z ďaleka nevyčerpal všetky možnosti. Skrátka typické Mini – nápadné ale chudobné, nie však lacné v základe, za to s márnotratne bohatou paletou doplnkovej výbavy v pätách.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, DTC, DSC, dva airbagy, klimatizácia, rádio Mini CD, šesťstupňová manuálna prevodovka, športový kožený volant, posilňovač riadenia, tlačidlo štart-stop, štyri sedadlá, športové predné sedadlá, športový kožený volant, textilné poťahy sedadiel, zadný spojler, strešný spojler, interiérový povrch Black Anthracite, indikátor straty tlaku v pneumatike, unilak, strecha vo farbe karosérie, dvojdielna stredová koľajnička, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Automatická klimatizácia, vyhrievanie predných sedadiel, palubný počítač, rádio, Mini Visual Boost, hi-fi systém Harman/Kardon, Mini navigačný systém, príprava na Bluetooth pripojenie telefónu s USB konektorom, rozhranie Bluetooth Hands Free, šesťstupňová automatická prevodovka, regenerácia brzdnej energie, športový kožený volant s radiacimi páčkami, tlačidlo sport, sedadlá v koži, pásy na prednej kapote, biela strecha a kryty vonkajších zrkadiel, strešné nosiče, parkovacie senzory, adaptívne svetlomety, predné hmlovky, dažďový senzor, elektricky ovládané strešné okno, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie | |
+ | – |
Dizajn | Ergonómia pracoviska vodiča |
Stabilita | Málo športové predné sedadlá |
Výkonný a pružný motor | Predné sedadlá nemajú polohovú pamäť |
Citlivé riadenie | |
Trakčné vlastnosti | |
Robustná konštrukcia |
Mini Paceman Cooper S ALL4a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Mini Paceman Cooper S ALL4 | Audi Q3 2,0 TFSI Quattro | Nissan Juke 1,6 DIG-T 4 x 4 | LR Range Rover Evoque Coupé Si4 | VW Tiguan 2,0 TSI Sport & Style | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 598 | 1 984 | 1 618 | 1999 | 1 984 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 135 (184)/5 500 | 125 (170)/4 300 – 6 200 | 140 (190)/5 600 | 177 (240)/5500 | 155 (210)/5 300 – 6 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 240 – 260/1 600 – 5 000 | 280/1 700 – 4 200 | 240/2 000 – 5 200 | 340/1 750 | 280/1 700 – 5 200 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. CVT | 6-st. automatická | 7-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8.2 | 7,80 | 8.4 | 7.6 | 7.6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 207 | 212 | 200 | 217 | 213 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 7.7 | 7,70 | 7.4 | 8.7 | 8.6 |
Počet dverí | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Počet miest na sedenie | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 596 | 2 603 | 2 530 | 2660 | 2 604 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 330 | 460 | 251 | 550 | 470 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 31 353 | 33 510 | 25 250 | 43843 | 33 180 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Foto – BMW