Údajne „až“ 3 500 nových dielcov spravilo zo starého Mini nové. Vyskúšali sme vzhľadovo a technicky aktualizovaného drobca v momentálne najvýkonnejšej verzii Mini Cooper S. Motorizuje ho prepĺňaný benzínový dvojliter (141 kW/192 k) v tandeme so športovou automatickou prevodovkou. Osvojenie tohto hot hatch v „holom stave“ by vás vyšlo na necelých 26-tisíc eur. Ak si však zadovážite doplnkovou výbavou nakŕmený exemplár podobný testovanému, vysolíte zaň nehoráznych 40-tisíc eur.

Mini ako Mini

Nové Mini postavené na flexibilnej platforme má zväčšený rázvor, dlhšiu, širšiu a vyššiu karosériu. Napriek tomu svojimi proporciami stále bezpečne kotví v trhovom segmente malých automobilov. Aj keď pri pohľade len na cenovku ani tomu neuveríte. Aj po generačnej výmene sa producíruje retro rukopisom – známou fazónou, ktorá roznecuje vášne a v ženách občas prebúdza materinské city. Novosť najskôr odhalia Mini pozitívni motoristi.

Až keď sa druhá a tretia generácia postavia vedľa seba, aj vy ostatní identifikujete zväčšenú masku chladiča, iný spodný otvor náporového chladenia, svetlomety vykladané ledkami, pozmenené nárazníky či väčšie zadné osvetľovacie telesá... Ba možno aj hrdlo palivovej nádrže, presťahované z ľavej strany na pravú. Ale tak je to dobre. Veď aké by to už len bolo faux pas, keby sa Mini na Mini nepodobalo. Mimochodom, dvojitú výfukovú koncovku má Cooper S v cene, ale „rýchle“ pásy na kapote a zadný spojler si treba priplatiť.

TREND test Mini Cooper S

Mini Cooper S Zdroj: BMW

Zjavný pokrok

To šuchnutie pred otvorením dverí znamená, že bezrámové okno sa práve vymanilo z tesnenia, po zabuchnutí dverí si to zopakuje opačným smerom. A prvý dojem? Ak sa vám kokpit Mini doteraz páčil, toto vás dostane. Predné športové sedadlá v koži sú efektnejšie, pohodlnejšie, anatomickejšie a ešte aj s nastaviteľnou dĺžkou sedákov.

Hoci architektúra palubnej dosky si zachovala pôvodné markanty, pôsobí ešte emocionálnejšie a hlavne hodnotnejšie. Akceleruje kvalita použitých materiálov s hojným zastúpením mäkkých plôch, imponuje aj harmonická farebnosť. A tá ergonómia, zjavný pokrok. Všetko, čo potrebujete nastavovať, meniť, ovplyvňovať, vypínať alebo zapínať, máte na malom priestore v bezprostrednom dosahu. Vlastne takmer všetko.

TREND test Mini Cooper S

Mini Cooper S Zdroj: BMW

BMW pozitívne

Obrovský centrálny budík ostal, len stratil funkciu rýchlomeru. Ten sa presťahoval do spoločnosti otáčkomeru na stĺpik riadenia. Namiesto neho získal klaviatúru audiosystému a predovšetkým veľkú farebnú obrazovku ako súčasť rozhrania iDrive. Jeho ovládacia ružica umiestnená na stredovom paneli obsahuje rovnako ako v nových bavorákoch plôšku touchpad, aby ste trebárs adresy do navigácie mohli zadávať písaním prstom.

BMW pripomína ešte Head up displej s tým rozdielom, že údaje nezobrazuje priamo na čelnom skle, ale na výsuvnom priehľadnom štíte. Spínače ovládania okien dostali rozum a konečne sa vybrali tam, kde ich každý motorista hľadá – na dvere. Zato ostatné milované ovládacie klapky leteckého typu ostali na svojom mieste. Po novom im dominuje centrálne umiestnený purpurový štartér. Na takmer kolmo umiestnený volant sa stačí pozrieť a viete všetko – hlavne že je výborný. My najviac oceňujeme, že namiesto nemožných kolísok ručného radenia mu už sekundujú klasické lopatky.

TREND test Mini Cooper S

Mini Cooper S Zdroj: BMW

Úžasné, no nie bezchybné

Ak ste z napísaného získali dojem, že všetko je tu ideálne, tak pardon. Mini je úžasné, nie však bezchybné. Napríklad na spätné zrkadlo dosiahnete, len keď sa predkloníte. Po druhé – poznáme oveľa funkčnejší a presnejší spôsob nastavenia sklonu operadla. V tomto prípade najprv nadobudnete dojem, že nefunguje, a potom zistíte, že predsa len, no musíte sa najprv predkloniť.

Head up displej síce poctivo zobrazuje aj rýchlostné limity, ale spoľahnúť sa na ne nedá ani náhodou. Stredová opierka musí byť väčšinou odklopená, lebo prekáža pri ovládaní parkovačky aj ružice iDrive. Priečinky vo dverách sú zasa priúzke. No ak si fľašu uložíte k páke prevodovky, bude prekážať. Výhľad na semafory zakrýva dlhočizná strecha. Na druhej strane práve jej budete v lete ďakovať, že interiér sa až tak neprehrieva.

A konečne – Mini je už tradične trojdverové. Nech sa páči, nie je jediné. Ale v takom prípade aj v lacnejších vozidlách zvyčajne funguje systém Easy entry. V Mini nie. A tak po každom nastupovaní dozadu (aj vystupovaní) si tí vpredu musia opäť doladiť polohu sedadla.

TREND test Mini Cooper S

Mini Cooper S Zdroj: BMW

Óda na radosť

Nový dvojlitrový prepĺňaný štvorvalec nahradil na poste pohonnej jednotky pôvodný agregát 1,6 Turbo. To znamená aj 7 kW (10 k) navyše a o 40 Nm nahor poskočil tiež vrchol krútiaceho momentu. Pritom Mini Cooper S mohol mať x slabín, ale nedostatok výkonu medzi nimi určite ani doposiaľ nefiguroval. Čo s tým? Len si schuti zajazdiť.

Najprv však odporúčame zvoliť jazdný režim Sport, páku automatickej prevodovky presunúť do polohy na manuálne radenie a môžeme vyraziť. Akcelerátor reaguje takmer hystericky a Cooper S vyrazí ako nakopnutý olovenou bagančou. Maximálnych 6 300 otáčok je tam okamžite, ak nestihnete preradiť, to nič, automat to zariadi. Vzápätí strelka otáčkomeru padne na 4 500 a opäť sa ženie nahor. Spredu zavýja turbo a výfuk mu hutne sekunduje. Pri radení dokonca slastne zakrochká.

Znie lepšie ako produkcia tu prítomných reproduktorov Harman/Kardon. Tak im dáme pauzu. Akustická „óda na radosť“ graduje pri podradení. Ozubenia sa do seba zahryznú promptne ako ozvena výstrelu, otáčky vyletia nahor a čo to? Praskot z výfukových hrdiel. Krásne naaranžované.

TREND test Mini Cooper S

Mini Cooper S Zdroj: BMW

V plnom trysku suverén

Aké potešenie hrať sa s akcelerátorom na diaľnici, veď autíčko, ktoré prekoná stovku v čase do siedmich sekúnd od štartu, už dokáže svoju posádku slušne vtlačiť do sedadiel. No pôžitok rastie s počtom zákrut všetkých možných aj nemožných polomerov.

Mini Cooper S ich konzumuje suverénne ako prominent kaviár so šampanským. Strmé riadenie presne triafa oblúky, tvrdý naladený podvozok uhne minimálne, len aby sa nepovedalo, a vo výjazde predné kolesá ťahajú Mini dovnútra oblúkov s naliehavosťou adekvátnou tlaku na akcelerátor. Len uvrešťané obutie 205/45 R17 pripomína, že na takúto prezentáciu by sa viac hodili osemnástky.

TREND test Mini Cooper S

Mini Cooper S Zdroj: BMW

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, DSC, dva airbagy, šesťstupňová manuálna prevodovka, športové predné sedadlá, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, športový volant, klimatizácia, rádio, USB rozhranie, funkcia Start/Stop, elektricky ovládané okná, vyhrievané dýzy ostrekovačov a vonkajšie zrkadlá,  performance control, strešný spojler, štyri sedadlá, zadný stierač, 16“ disky kolies z ľahkých zliatin...

TREND test Mini Cooper S

Mini Cooper S Zdroj: BMW

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Športová automatická prevodovka, elektronická regulácia tlmičov, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, vyhrievanie predných sedadiel, hi-fi reprosústava Harman/Kardon, zadná kamera, asistencia parkovania, aerodynamický kit John Cooper Works, zadný spojler John Cooper Works, exteriér s chrómovanými lištami, pásy na kapote, metalíza, pneumatiky Runflat, 17“ alebo 18“ disky kolies z ľahkých zliatin...

TREND test Mini Cooper S

Mini Cooper S Zdroj: BMW

Hodnotenie
+
emotívny dizajn len štvormiestny interiér
výkonný a úsporný motor tvrdé pruženie
priame a presné riadenie malý kufor
stabilný podvozok nepriaznivý pomer ceny a úžitkovej hodnoty
Mini Cooper S a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Mini Cooper S Alfa Romeo MiTo 1,4 T Quadrifoglio Verde Audi A1 1,4 TFSI Renault Clio R.S. VW Golf GTi 2,0 TSI
Zdvihový objem motora (ccm) 1 998 1 368 1 390 1 618 1 984
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 141 (192)/4 700 – 6 000 125(170)/5 500 136 (185)/6 200 147 (200)/6 000 162 (220)/4 500 – 6 200
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 300/1 250 – 4 750 230-250/2 500 250/2 000 – 4 500 240/1 750 350/1 500 – 4 000
Prevodovka 6-st. automatická 6-st. automatická 7-st. automatická 6-st. automatická 7-st. automatická
Pohon predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 6.7 7.7 6.9 6,70 6.5
Maximálna rýchlosť (km/h) 233 218 227 230 244
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 5.2 5.2 5.9 6.3 6,40
Počet dverí 3 3 3 5 5
Počet miest na sedenie 4 5 4 5 5
Rázvor (mm) 2 495 2 489 2 469 2 589 2 637
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 211 290 270 300 380
Cena základného modelu s DPH (€) 25 984 24 600 25 100 22 290 29 160
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov