Tento model vstúpil na trh z vyčkávacej pozície. V novodobej ére kompaktných crossoverov sa totiž Stuttgart vzdal príležitosti na prvý ťah v prospech konkurencie. Až keď tá vyložila karty na stôl, vytiahol z rukáva eso. Verzia so vznetovým štvorvalcom 220 CDI štandardne spriahnutým so sedemstupňovou automatickou prevodovkou a v našom prípade aj pohonom 4 x 4 sa dá kúpiť za 38 320 eur. Rovnako skombinovaný testovaný exemplár sa však navyše producíruje s košatou doplnkovou výbavou. Figurujú v nej aj také fajnovosti ako balík AMG Line, elektrická panoramatická posuvná strecha, zostava inteligentných svetlometov, balík nočného videnia a kopa ďalších položiek. Za takto vyparádený mercedes zaplatíte viac ako 53-tisíc eur a to sa len pramálo priblížite k hraniciam možností.
- Pozrite si alternatívy k Mercedes-Benz GLA
Toto sa podarilo
Nebyť prvý, to neznie ako osvedčený návod na úspech. Dve výhody by sa však našli – príležitosť kopírovať alebo odlíšiť sa. Mercedes zvolil druhú možnosť. Relatívne nízka aerodynamická silueta GLA vyzerá trochu inak ako zaužívaný obraz crossovera. Skôr pripomína športový hatchback prichystaný na štart rallycrossu. Športový akcent mu dodávajú odsadené blatníky, ostré bočné prelisy aj lemovanie spodných hrán karosérie. Korunu celku nasadzujú ultimatívne disky kolies a nápadné nárazníky vpredu s robustnými otvormi náporového chladenia. Tie však už nerozlučne patria k položkám športového balíka AMG. Tak toto sa podarilo – nahlas uvažujeme, keď dojmy z videného potvrdzuje neskrývaný záujem okoloidúcich.
Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic Zdroj: Daimler
Športovisko
Tento derivát nielenže využíva technickú základňu identickú pre celý typový rad A (platforma MFA), spoločné rysy nesie aj zovňajšok, a keď usadnete za volant, zažijete podobné vizuálne dojmy ako v hatchbacku triedy A aj v sedane CLA. Máme na mysli predovšetkým športovú architektúru zacielenú predovšetkým na mladších motoristov, ale aj nežné polovičky a rovnako nežné celky. Spolu s nimi oceňujeme krásne anatomicky tvarované predné sedadlá v kombinácii koža/textil s integrovanými hlavovými opierkami. Hoci nevyužívajú elektrický servis, aj sklon sedáka sa dá prispôsobiť na mieru. Trojramenný volant s masívnym na spodku skoseným vencom a tiež atraktívne prešívaný spoľahlivo pasuje do športového koloritu. Len tá voliaca páka automatickej prevodovky zastoknutá v stĺpiku riadenia vyznieva v tejto spoločnosti akosi cudzorodo. Inak si na ňu ľahko zvyknete a ani z funkčného hľadiska sa jej nedá nič vytknúť. Ba predsa. Na rozdiel od pák v stredovej konzole nie je uspôsobená na manuálne radenie.
Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic Zdroj: Daimler
Dvojka z ergonómie
Horizontálne členenú palubnú dosku pokrýva príjemný mäkký materiál aj lícovanie dielcov boduje. Zato spoľahlivo tienenému prístrojovému štítu neprepáčime nepravidelne delenú stupnicu rýchlomeru. Centrálna farebná obrazovka púta pozornosť. Tvári sa ako tablet, nedá sa však odnímať ani zasúvať, nereaguje na dotyky a vyzerá, akoby okolo palubnej dosky práve plávala. Patrí k multimediálnemu systému Comand Online, ktorý dopĺňa údaje palubného počítača napríklad o históriu priemernej spotreby. Sprostredkuje tiež mapy navigácie v 3D. Oplatí sa priplatiť si ju rovnako ako obraz spätnej kamery. Výhľad dozadu totiž za veľa nestojí.
Z hľadiska ergonómie je tam, kde má byť v bezprostrednom dohľade aj dosahu. Ale výnimka potvrdzujúca pravidlo sa pritrafila –[1]a hneď dve. Ovládacia ružica multimediálneho systému Comand Online kotví na stredovom paneli až príliš vzadu a nie tam, kde ju prsty voľne spočívajúcej ruky hľadajú. Tiež panel automatickej klimatizácie svieti až príliš nízko. Keď sa naň zahľadíte, to akoby ste civeli do podlahy. A keď sme už pri tej „klíme“, k mercedesu by viac pasovala jemnejšia regulácia teploty ako po celých stupňoch.
Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic Zdroj: Daimler
Limity sexi strechy
Nízku sexi siluetu sme už pochválili, ale ako to už býva, niečo za niečo. SUV a crossovery nie náhodou uprednostňujú výškovo nadpriemerne obdarení motoristi. Ak k nim patríte, v nízkom GLA navyše s panoramatickou strechou môžete mať problém už na mieste vodiča, a ak na vás vyjde miesto vzadu, bez podsadnutia to asi nepôjde. My ostatní – so vzrastom tak 180 cm máme nad hlavou dostatočnú asi päťcentimetrovú rezervu a od kolien po operadlá ešte sedem centimetrov. Dve miesta po stranách sú úhľadne vyformované do pohodlných kresiel s rovnako integrovanými hlavovými opierkami ako vpredu. Nesporne účinné aj efektné, akurát že sa nedajú zasunúť ani sklopiť. Zvýšené miesto v strede považujte skôr za núdzové riešenie.
S vekom kufra manipuluje elektromotor, čo je celkom fajn. Útroby sú prístupné aj preto, že krycie plató sa poctivo dvíha zároveň s vekom. Kapacita 421 litrov nenadchne ani neurazí. Ba na prvý aj druhý pohľad sa zdá ešte o čosi menšia. To preto, že do nej patrí aj medzipriestor na dne bez rezervy. Ak sklopíte zadné operadlá, získate rovnú (alebo takmer rovnú) ložnú plochu. Dôležité je, že bez schodu na rozhraní. Dlhšie predmety sa dajú prepchať aj cez lyžiarsky tunel.
Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic Zdroj: Daimler
Motor/prevodovka – skvelý tandem
Dvakrát prepĺňaný vznetový štvorvalec 2,1 l na prvé počutie po studenom štarte – nič mimoriadne. Poviete si diesel ako diesel. Keď usadnete za volant a zabuchnete dvere, hudobníci by akustický komfort glosovali výrazom silencio. To platí aj počas jazdy, kým využívate pružnosť motora a pravačkou nenútite dvojspojkovú prevodovku 7G-DCT podržať zaradený stupeň nad 2 000 otáčok. Ak stúpnu, už viete, že motor máte. Parameter 100 km/h v čase pod deväť sekúnd ubezpečuje, že s týmto autom budete patriť k tým dynamickejším nielen na tunajších cestách. O dvojspojkovej prevodovke sa síce nedá povedať, že radí ako po masle, ale o to bezprostrednejšie reaguje na zmeny v režime jazdy. V ekonomickom móde využíva pružnosť dlhozdvihového štvorvalca a pri zaradenej sedmičke a stotridsiatke na rýchlomeri udržuje motor na úrovni 2 200 otáčok. Pod plným plynom zasa prevody „sáčkuje“ na rozhraní 4 600 otáčok. Ešte absolvujeme jeden stokilometrový okruh, zmeriame spotrebu a máme výsledok 5,9 l/100 km. História TREND testov hovorí, že z porovnateľných crossoverov sme naposledy preverovali apetít Range Roveru Evoque DS4. Vypýtal si v priemere 8,3l/100 km.
Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic Zdroj: Daimler
Asfaltový kráľ
Keď hodnotíme jazdné vlastnosti podvozka, prvoradá je jazda na asfaltke. Crossover, necrossover, práve na nej absolvuje v priemere viac ako 98 percent kilometrov. Na hladkom a kľukatom povrchu môže tento mercedes dávať lekcie. O 15 mm znížený podvozok, tuhé pruženie v kombinácii so športovým obutím formátu 235/45 R19 minimalizujú nežiaduce pohyby karosérie. Ostrejším prejazdom oblúkov vypomáha záber zadnej nápravy, čím do značnej miery marí nedotáčavosť. K pocitu ľahkej ovládateľnosti prispieva strmšie citlivé riadenie. Keď sa však objavia chyby na živicovom podklade, výmole a spomaľovače, radšej zabudnite, že sedíte v mercedese. Práve v tomto má chýrny komfort pruženia dosť obmedzenú platnosť. Tvrdá charakteristika a nepoddajné runflaty nechajú posádku „vychutnať si“ každý odskok. Napriek tomu jazdu nevnímame ako nepríjemnú. Jednoducho preto, že robustná konštrukcia auta a jeho podvozka eliminuje dotrasy a rezonancie, tupé buchnutia nesprevádzajú ozveny. Ešte raz sa pozriete na GLA z profilu a čo vidíte – relatívne malú svetlú výšku a dlhý predný previs a pretekárske obutie. Zvládne tak poľnú či lesnú cestu k chate, pre istotu za sucha. Pritom sa môžete poľahnúť na pohon 4Matic, ktorý v krajnom prípade posiela až polovicu krútiaceho momentu na zadné kolesá. Prechod z prednokolky na 4 x 4 funguje nepostrehnuteľne. Offroadový mód citlivejšie dávkuje krútiaci moment a prispôsobuje aj ABS. Zdolávať nebezpečný spád pomáha asistencia DSR. Tempo si môžete nastaviť, ale rýchlejšie ako 18 km/h vám tento systém dole strminou jazdiť nedovolí. Podvozok GLA má ešte jednu výhodu – hladký povrch. Keď kĺže po bruchu, vlastne sa nemá čím zaprieť, niet čo odtrhnúť.
Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic Zdroj: Daimler
Záver
Len či je to ešte crossover – provokačný titulok, však? Toho, kto plánuje častejšie jazdiť v teréne, sedemnásť centimetrov svetlej výšky GLA asi nepresvedčí. Mal by zvoliť radšej SUV. Napríklad GLK od Mercedesa terénnymi dispozíciami tróni terénnymi vo svojej kategórii na samotnej špičke. Aj preto mu GLA nemieni ani nemá konkurovať v cross country disciplínach. Je to auto na spevnené cesty s výrazným športovým akcentom, a ak si zvolíte verziu s pohonom 4Matic, v nepohode budete pokračovať aj tam, kde iní zastanú. Závisí od voľby pneumatík a výberu z troch možností naladenia podvozku, či z tohto nesporne interesantného crossoveru spravíte drsného športového predátora na spôsob testovaného exemplára alebo uprednostníte kompromisnejšie riešenie s lepšou priechodnosťou a komfortnejším jazdným prejavom.
Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic Zdroj: Daimler
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BAS, ASR, ESP, sedem airbagov, sedemstupňová automatická prevodovka, pohon 4 x 4, asistencia rozpoznávania únavy vodiča, výstraha pred kolíziou, funkcia Eco start/stop, komfortný podvozok, parametrické riadenie, 4,5" multifunkčný displej, trojramenný multifunkčný volant, tempomat s variabilným obmedzovačom rýchlosti, manuálna klimatizácia, audio s 20 CD, centrálny displej s uhlopriečkou 5,8", brzdové svetlá LED, tepelnoizolačné sklo, textilné čalúnenie, elektrická parkovačka, kontrola tlaku v pneumatikách,17" disky kolies z ľahkých zliatin...
Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic Zdroj: Daimler
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Predkolízny systém PRE SAFE, výbava AMG Line, cúvacia kamera, Distronic Plus, multimediálny systém so 7" obrazovkou, asistencia udržania jazdného pruhu, asistencia sledovania mŕtveho uhla, terénny komfortný podvozok, aktívna asistencia parkovania, elektrická panoramatická posuvná strecha, komfortná automatická klimatizácia, adaptívna asistencia diaľkových svetiel, inteligentný osvetľovací systém, vyhrievanie predných sedadiel, dojazdové pneumatiky, 19" disky kolies z ľahkých zliatin AMG...
Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic Zdroj: Daimler
Hodnotenie | |
+ | - |
atraktívny vzhľad | slabšia priechodnosť |
športový esprit | tvrdé pruženie |
kvalita spracovania interiéru | |
pružný a úsporný motor | |
prekvapivá ovládateľnosť |
Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic | Audi Q3 2.0 TDI Quattro | BMW X1 20d xDrive | Range Rover Evoque SD4 | VW Tiguan 2.0 TDI BMT 4Motion | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 143 | 1 968 | 1 995 | 2 179 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 125 (170)/3 400 4 000 | 130 (177)/4 200 | 135 (184)/4 000 | 140 (190)/ 3 500 | 130 (177)/4 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 350/1 400 – 3 400 | 380/1 750 – 2 500 | 380/1 750 – 2 750 | 420/1 750 | 380/1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 7-st. automatická | 7-st. automatická | 8-st. automatická | 9-st. automatická | 7-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8.3 | 8,20 | 8 | 8,50 | 8.5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 215 | 212 | 218 | 195 | 200 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,9 – 5,1 | 5,90 | 5.4 | 5,8 – 6,0 | 6 |
Rázvor (mm) | 2 699 | 2 604 | 2 760 | 2 660 | 2 604 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 421 | 460 | 420 | 420 | 470 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 38 382 | 37 400 | 37 718 | 39 895 | 34 510 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |