Dve navštívenky
Mercedes-Benz G – to je výjav ako z automobilového stredoveku. Takto vyzerá posledný mohykán vymierajúcej svorky klasických offroadov. Najdlhšie vyrábaný model značky Mercedes-Benz uzrel prvýkrát svetlo sveta ešte v roku 1975. Vývojové pracoviská trojcípej hviezdy ho modelovali ako vojenské vozidlo na objednávku iránskeho šacha Muhammada Rézu Páhlavího. Jeho civilné modifikácie absolvovali niekoľko modernizácií, naposledy v roku 2012. Za desiatky rokov sa menili motory, prevodovky aj výbava, no podstata ostala pôvodná – odolná konštrukcia skombinovaná nielen s pohonom 4 x 4, ale aj s rámovým podvozkom, pevnými nápravami, uzávermi diferenciálov a redukčnou prevodovkou – schopná postaviť sa aj ťažkému terénu. To platí v rovnakej miere pre pracovnú verziu, ako aj pre luxusný derivát, aký sme podrobili redakčnému testu.
BMW X5 reprezentuje SUV najvyššej veľkostnej kategórie už 15 rokov. Neobjednal si ho monarcha, ale výsek trhu, ktorému síce imponuje neohrozený zjav offroadov, vytvárajúci pocit prevahy a bezpečia, no auto potrebuje na dynamickú jazdu po diaľniciach (občas zapadnutých snehom) a výnimočne na výlety po lesných cestách. Má samonosnú karosériou, nezávislé zavesenie kolies aj pohon štyroch kolies. Absolvoval tri generačné výmeny – tú poslednú koncom minulého roka.
Mercedes-Benz G Zdroj: Daimler
BMW X5 Zdroj: BMW
Balvan verzus okruhliak
Na pohľad veľkostne podobné kolosy svojím zjavom reprezentujú dva diametrálne odlišné svety. Na jednej strane stojí ostro tesaný užší a vyšší Merecdes-Benz G. Zaujme už nezvyklým pomerom medzi výškou kabíny a pontónom karosérie. Sklon čelného skla, kolmé čelo aj zadok ubezpečujú, že pri návrhu karosérie o aerodynamike reč nepadla.
Ak hľadáte stopy poslednej modernizácie, mohli by ste si všimnúť uhladené kryty vonkajších zrkadiel a potom vodorovné LED rampy denného svietenia. Svoj objekt záujmu si môžete pozrieť aj zvrchu tak, že sa vyštveráte na prednú kapotu. A či je pekný? Takéto a podobné prívlastky nedosahujú úroveň ikony. Musí stačiť, že „je“.
BMW X5, naopak, sála automobilovou modernou. Posledná generačná výmena trendovo predĺžila, rozšírila a znížila karosériu, ale rázvor ostal pôvodný. Ofenzívnejšie pôsobí väčšia maska chladiča spolu s obrovitými svetlometmi kompletne vykladanými ledkami.
Ak sa géčko tvári ako v kameňolome práve odstrelený balvan, bavorák sa popri ňom javí ako z rieky vylovený okruhliak. Mäkké línie všade, kam oko dohliadne. Ba aj prahy pripomínajú časy strávené v aerodynamickom tuneli. Napriek svojim neskromným rozmerom toto stvorenie manifestuje sebe vlastné posolstvo – uhladenosť a dynamiku skloňované na všetky možné spôsoby.
Mercedes-Benz G Zdroj: Daimler
BMW X5 Zdroj: BMW
Tak sa rozmaznáva vodič
Sadnete za volant BMW, a ak máte zakorenenú úctu k luxusu, spadne vám sánka. Fajnová béžová koža obopína pohodlné kreslá, rovnaký materiál pokrýva palubnú dosku vykladanú dreveným dekorom. Farebne ladiaci háklivý koberec si naliehavo pýta prezuvky. Keď si upravíte sklon sedáka, zovretie bočníc a polohu volantu (všetko elektronicky), cítite sa ako v športovej limuzíne až na ten pohľad na okolie zvrchu.
Ak mienite komunikovať s týmto autom, na to je tu systém iDrive s ružicou a veľkou farebnou obrazovkou. Na svoju mieru si môžete naregulovať x funkcií – od tónu osvetlenia interiéru cez výšku zdvihu veka batožinového priestoru až po včasnosť výstrahy pred nárazom. Voliť môžete tiež jazdný režim od ekonomického až po športový alebo aj individuálne si nastaviť reakciu motora, prevodovky a tvrdosť pruženia. Alebo tiež deaktivovať trakčný a stabilizačný systém. Len na jazdu v teréne tu žiadne tlačidlá či páčky neevidujeme. Všetko zariadi elektronika.
Mercedes-Benz G Zdroj: Daimler
BMW X5 Zdroj: BMW
Stará obývačka s plazmou
Skôr ako sa uvelebíte za volantom géčka, zabuchnutie dverí si asi zopakujete. V tomto prípade silou netreba šetriť. Už prvý pohľad vôkol seba prezrádza, že vonkajšia hranatá architektúra sa v interiéri opakuje. Nezvykle pôsobia veľké kolmé či takmer kolmé okná. Subtílna palubná doska len minimálne zasahuje do interiéru. Posed vzpriamený s nohami nadol. Sedadlá v perforovanej koži, no telo neobopnú.
Palubnú dosku pokrýva vláčny plast, kombinovaný s karbónovým dekorom, výplne dverí tvorí drevo. Posledná modernizácia dopriala géčku prístrojový štít z triedy M, multifunkčný volant bude rovnakého pôvodu.
V strede farebný displej na úrovni doby sprostredkováva komunikáciu prostredníctvom systémov Comand Online a Comand Controller – plus mínus podobnú v tej v súperiacom bavoráku. Pritom máte pocit, ako keď v obývačke so starým štýlovým nábytkom svietia obrazovky plazmy a laptopu súčasne.
Ak však bude aktuálna jazda v teréne, príležitosť môžu dostať tri spínače na palubnej doske. Na ich pokyn sa uzavrú jednotlivé diferenciály. Ďalšie tlačidlo pri kulise voliacej páky prevodovky s nápisom Low Range, aktivuje redukciu.
Cestujúci vpredu si ani nemusia uvedomiť, že medveď je užší ako bavorák. Kompaktná stredová konzola ukrajuje minimum miesta. No vzadu bude trom cestujúcim o poznanie tesnejšie ako v BMW. Aj kufor má bavorák väčší. Géčko slúži ku cti zase optimálne riešený obstavaný priestor. A rezervu si nosí sexi zavesenú na zadných dverách, kým BMW obuté do runflatov sa bez nej zaobíde.
Mercedes-Benz G Zdroj: Daimler
BMW X5 Zdroj: BMW
Medveď v hrochovisku
Sedíme v géčku, tak s ním ako s prvým vyrážame na trať. Napriek tomu, že pod kapotou pracuje moderný vznetový trojlitrový šesťvalec, v kokpite ho dosť počuť. Keď odbočíme na diaľnicu, pripája sa hutný aerodynamický podmaz. Na zvlnených partiách podvozok obutý vo formáte 265/70 R16 dosť poskakuje.
Smerová stabilita nie je silnou stránkou géčka, o to viac ho treba volantom držať na uzde. Vzápätí absolvujeme okruh, na ktorom meriavame apetít. Číslo na papieri, ktorým výrobca meria spotrebu pre kombinovaný cyklus 11,2 l/100 km, veľa optimizmu nevyvoláva.
Otázka znie, o koľko ju mercedes v praxi prekročí. Proti ekonomike sa stavia nielen škatuľová karoséria, ale aj prevodovka (7 G tronic), ktorá v tomto prípade zjavne nehrá rolu rýchlobežky. Pri 130 km/h motor dosahuje 2 500 otáčok a v cieli palubný počítač vystavuje účet na 12,7 l/100 km v priemere.
Úprimne? Dosť, no čakali sme ešte viac. A teraz do lesa. Ani tu tvrdo naladený podvozok posádku nerozmaznáva. No aspoň sa netreba o auto báť. Je stavané tak, že rozbité pasáže môže konzumovať ako každodenný chlebíček. Redukcia a uzávery diferenciálov dostávajú príležitosť len v rozbahnenom úseku s vodou zaliatymi koľajami po lesných traktoroch.
Vyzerá to tu ako po hrochoch. Najprv pešia inšpekcia s dlhým konárom, či náhodou voda nezakrýva studňu, a potom hor sa. Motor pod redukciou zavýja, podvozok sa norí do bahniska, auto chvíľu povážlivo stráca tempo, no ako sa kolesá prehrabú na pevnejší podklad, mocno sa zahryznú. Hnedé blato strieka a steká, k slovu prichádzajú stierače. Aká radosť, že to máme za sebou.
Mercedes-Benz G Zdroj: Daimler
BMW X5 Zdroj: BMW
Bavorák v plnom trysku
Prvé kilometre za volantom BMW patria aklimatizácii. Po súžití s drsným G, ktorý nútil zmysly vžívať sa do jeho situácie, prichádza pocit izolácie od okolitého prostredia. Radový šesťvalcový turbodiesel ticho pradie nielen za presunu mestom promenádovým tempom, ale aj počas akceleračných vložiek. Dlane volant zvierať nemusia, aerodynamický hluk sa nekoná.
Géčko akceleruje slušne, ale toto je už skoro stíhačka. Keď meriame spotrebu, volíme režim EcoPro. Reakcia akcelerátora v prvej polovici zdvihu poriadna otupie, ale ručička otáčkomeru po uvoľnení plynu klesá k hranici voľnobehu. A pri stotridsiatke na ôsmom prevodovom stupni motor dosahuje len 1 500 otáčok. A máme výsledok 8 l/100 km.
Podľa očakávania, je X5 neporovnateľne úspornejšie ako G. Schádzame z asfaltky na lesnú cestu po ešte čerstvých stopách mercedesa. Občas treba takticky obchádzať hlboké vyjazdené koľaje, aby bavorák nezaprel spodkom tam, kde s medveďom nebolo čo riešiť. Keď prechádzame kratšie rozbahnené úseky, vypíname trakčnú kontrolu. No cítiť, že dezén pneumatík sa upcháva a kolesá strácajú záber. Ale pohodlie jazdy na rozbitých úsekoch je v komfortnom režime až závideniahodné. Len pri hrochovisku radíme spiatočku. Nemienime bavoráka utopiť. Aj preto, že na blízku niet mechanizmu, čo by ho vytiahol.
Mercedes-Benz G Zdroj: Daimler
BMW X5 Zdroj: BMW
Keby boli dva v jednom
Na malom priestore ťažko vyjadriť rozdiel medzi klasickým offradom reprezentovaným mercedesom triedy G a moderným SUV v podaní BMW X5 bez ťažko stráviteľnej hory údajov a svetlej výške nájazdových uhloch, bočných náklonoch, stúpavosti... Skrátka, G je auto pre ostrých chlapov a ešte ostrejšie baby, ktorí (ktoré) hľadajú romantiku mimo asfaltových ciest. Inak povedané, radi si občas doprajú bivak pod končiarom namiesto spálne.
A X5? Hodí sa pre všetkých ostatných, čo naň majú. Skúsme prirovnanie. Atmosfére v géčku najviac svedčí, keď z reproduktorov Surround Soundsystému Harman Kardon dobiedza rytmus country Johnnyho Casha alebo starých rockových vypaľovákov kapely AC/DC. Zhodou okolností rovnaká aparatúra v X5 sa dostáva do rezonancie s duchom auta pri tónoch Vivaldiho Štyroch ročných období. Mať tak obidve autá v jednom – to by bola muzika!
Mercedes-Benz G Zdroj: Daimler
BMW X5 Zdroj: BMW
Merceeds-Benz G 350 BlueTec
- klasický offroad prémiového segmentu hranatý ako balvan navonok aj znútra
- predná kapota unesie 120 kg chlapa
- luxusná výbava obsahuje kvalitnú kožu, drevené obklady aj hi-fi audiosústavu
- drsnému charakteru zodpovedá tvrdý podvozok
- výbava do terénu – rámový podvozok, pevné nápravy, pohon 4 x 4, uzávery diferenciálov, silu výkonného motora znásobuje sedemstupňová automatická prevodovka s redukciou
- na kvalitnej ceste je dosť neohrabaný
- charizmy má na rozdávanie a tomu zodpovedá aj cena
Hodnotenie Mercedes-Benz G 350 BlueTec
+ | – |
pružný a výkonný motor | jazdné vlastnosti na ceste |
odolnosť | vysoká spotreba |
priechodnosť terénom | tvrdý podvozok |
výborný výhľad z miesta vodiča | užší interiér |
úroveň výbavy | |
charizma ikony |
BMW X5 xDrive 30d
- veľké SUV prémiového segmentu s uhladeným aerodynamickým dizajnom
- luxusne vybavený interiér, plná poľná asistenčných systémov
- ergonómia pracoviska vodiča na úrovni športovej limuzíny
- výborné jazdné vlastnosti na ceste, pohon 4 x 4 a svetlá výška umožňujú tiež jazdu v ľahšom teréne
- reakcia motora, prevodovky aj podvozka sa dá regulovať voľbou jazdných režimov
- výkonnému motoru sekunduje osemstupňová automatická prevodovka, ktorá prispieva k relatívne úspornej prevádzke
- vysoký rating na trhu veľkých prémiových SUV
Hodnotenie BMW X5 xDrive 30d
+ | – |
pružný a úsporný motor | nižšie užitočné zaťaženie |
komfortné pruženie | obmedzená obratnosť |
úroveň výbavy | |
ergonómia vodičskej zóny |
Technické údaje porovnávaných modelov | ||
BMW X5 xDrive 30d | Mercedes-Benz G350 BlueTec | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 993 | 2 987 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R6 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 190 (259)/4 000 | 155 (211)/3 400 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 560/1 500 | 540/1 600 – 2 400 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 7-st. automatická |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6.9 | 9,10 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 230 | 175 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6.2 | 11,20 |
Rázvor (mm) | 2 933 | 2 850 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 650 | 480 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 60 900 | 86 748 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Ako sa predávali
V roku 2013 sa na Slovensku predalo 11 761 áut typu SUV. V ich rámci išli dobre na odbyt i najväčšie modely. To platí aj o BMW X5, ktoré si na konto zapísalo 187 registrácií. Na víťazstvo medzi seberovnými to však nestačilo. Bestsellerom roka sa stal totiž Mercedes-Benz triedy M. Ten zaznamenal neuveriteľných 373 obchodných prípadov. Z porovnateľných modelov upozorňujeme ešte na Audi Q7, ktoré veľkú nemeckú trojku dopĺňa predajom 92 exemplárov.
Trieda offroad má nielen na slovenskom trhu skromnejšie zastúpenie. Od plebejskej Lady Niva až po Mercedes-Benz triedy G sme napočítali deväť modelov. Cenovo aj technicky ťažko s čímkoľvek porovnateľné géčko sa ponúka ako vzácna relikvia. Za rok 2013 má v policajných štatistikách zapísaných len 25 predaných kusov. Toyota Land Cruiser zaznamenala 61 registrácií, Mitsubishi Pajero 40 a Jeep Wrangler 35.