Trieda E od Mercedesa sa z kraja tohto roka na detroitskom autosalóne predviedla v novej doposiaľ nevídanej forme. Podľa zovňajšku by sa dalo typovať aj na generačnú výmenu. Na ňu si však treba ešte nejaký čas počkať.
Zatiaľ ide len o facelift, ktorý spolu s fotogenickejšou pózou prináša kozmetické zmeny na pracovisku vodiča, kvalitnejšie materiály v interiéri aj nové asistenčné systémy. Novinku sprevádza bohatá zostava zážihových a vznetových pohonných jednotiek od štvorvalcov až po osemvalce. Ich výkonové spektrum začína na úrovni 100 kW (136 k) k a siaha po 430 kW (585 k).
Všetky plnia emisnú normu Euro 5 a do sorty, ktorá sa zmestí do Euro šestky, patrí tiež trojlitrový vznetový šesťvalec s technológiou BlueTec. Práve ten spriahnutý s osemstupňovou automatickou prevodovkou poháňa túto fešnú testovaciu limuzínu.
Tá so svojou výbavou stojí presne 91 788 eur. Ale s rovnakým motorom, identickou prevodovkou a pohonom štyroch kolies ju možno kúpiť aj za 57 930 €.
Mercedes-Benz E 350 BT 4 Matic
Uhladenejšia póza
Dominantným identifikačným znakom triedy E po modernizácii sa stávajú predné svetlomety. Namiesto zdvojených, bez ktorých sme si „E“ už roky a roky nevedeli predstaviť, nastúpili dve telesá s bohato členenou optikou. Zdobí ich šípovitá grafika LED technológie denného osvetlenia. A nielen tá. Testovaný exemplár sa promenáduje s kompletne diódovými hlavnými svetlometmi.
Hovorí sa im LED dynamické, len si treba za ne priplatiť 1 740 eur. Potom ich stačí ovládačom prepnúť do diaľkového režimu a ony si intenzitu a výsek osvitu v každej pozícii auta prispôsobujú tak, aby neoslňovali protiidúcich vodičov. Vyskúšali sme ich v nočnej premávke. Nespokojné blikanie protiidúcich nevyprovokovali ani raz.
Vo výbave Avantgarde (2 304 €) k dvojlamelovej maske chladiča s hviezdou v strede patrí ešte napríklad predný spojler športového strihu spolu s hranatými pochrómovanými ústiami dvojvetvovej výfukovej sústavy (2 304 €). Potom už sledujeme uhladenejšie kontúry karosérie, ktorá sa pýši najlepšími aerodynamickými vlastnosťami v triede.
Mercedes-Benz E 350 BT 4 Matic
Plná poľná
Kokpit si zachováva svoj pôvodný prémiový a súčasne konzervatívny kolorit. Aj so staromilskou pedálovou parkovačkou. Neostal však bez zmien. Po usadnutí za volant znalcom neunikne efektnejšie lištovanie a najmä nová konfigurácia prístrojového panelu. Namiesto piatich tubusov ostali tri.
Aj analógové hodinky chýbajú. Vlastne ani nie. Presťahovali sa v reprezentatívnej podobe klenotu do stredu palubnej dosky. Ale vráťme sa k prístrojovému štítu, kde centrum rýchlomera patrí TFT displeju palubného počítača. Okrem sprostredkovania bežných informácií, ponúka napríklad aj zrkadlo jazdy – informuje aký podiel na celkovom čase tvorila akcelerácia, rovnomerná jazda a spomalenie. Regulovať sa dá odozva ESP.
Len sa k príslušnej karte treba doklikať. To asi preto, aby bolo dosť času si takýto krok rozmyslieť. Listujeme ďalej a máme tu grafické hodnotenie bdelosti vodiča. Ale nastaviť sa dá aj minimálny odstup od vpredu jazdiaceho auta, pri ktorom zaznie varovanie. Nové éčko, mimochodom ako prvé vôbec, používa pre monitorovanie situácie pred autom stereokameru.
K športovému balíku AMG (3 050 €) patria napríklad pedále z ušľachtilej ocele aj masívny trojramenný volant s dole efektne zrazeným vencom. K voľbe režimov automatickej prevodovky 7G-TRONIC naďalej slúži malá páčka pod volantom. Zvyknúť si na ňu nie je žiadny problém. Veď dokáže všetko, rovnako ako tie veľké medzi sedadlami a zaberá menej miesta. Len na sekvenčné radenie nie je prispôsobená. Radiace páčky na volante sú však už v cene.
Multimediálny systém Comand Online (3 180 €) v kombinácii s farebným displejom s uhlopriečkou 17,8 palcov sprostredkováva cez Bluetooth prístup na internet, ponúka aplikácie Facebook aj Google Maps. Navigácia s pevným diskom zas zobrazuje vybrané objekty aj vo formáte 3D. K tomu kvalitné ozvučenie aparatúrou Harman Kardon (1 000 €). K prehrávaným skladbám z USB sa zobrazujú aj príslušné albumy.
Príplatková koža pokrýva palubnú dosku (720 €) aj sedadlá (2 076 €). Tie predné – komfortné viackrivkové (1 296 €), disponujú plným elektro-servisom, sú vyhrievané a ventilované. Okrem toho zastávajú aj rolu maséra. No najviac oceňujeme, že sa ich bočnice, sedáky aj operadlá dajú doladiť nastaviteľnými pneumatickými komorami doslova na mieru každého.
Mercedes-Benz E 350 BT 4 Matic
Redukovaný kufor
Zadná lavica testovaného Mercedesa vyhovie takmer každému. Pohodu navodzuje väčší sklon sedáka, nižší posed kompenzuje možnosť zasunúť si chodidlá pod predné sedadlá. Tých 8 až 10 centimetrov priestoru v oblasti kolien a ďalších šesť nad hlavou (priestor zmenšuje elektricky ovládaná panoramatická sklenená strecha za 2 124 €) platí pre konfekčné postavy.
S mohutným krytom kardanového hriadeľa v strede podlahy v aute s poháňanou zadnou nápravou sa počíta. Koniec koncov v takomto aute sa vzadu traja aj tak zvyčajne nevozia. S cestujúcim v strede neráta ani hlavová opierka, ktorá sa nedá dostatočne vysunúť. S treťou zónou komfortnej automatickej klimatizácie môžete rátať len podmienečne (864 €). Veko kufra sa na pokyn diaľkového ovládača pomaly otvára (súčasť balíka Keyless-go za 1 320 €).
A pretože jazdíme s čistým dieslom s technológiou BlueTec, nasleduje dávka sklamania. K dispozícii máme namiesto 540 litrovej kapacity kufra len 490 litrovú. V priestore pod krycou doskou, ktorý by sa dal rozumne využiť, totiž sídli nádrž s aditívom AdBlue (vodným roztokom močoviny).
Mercedes-Benz E 350 BT 4 Matic
Ladná spolupráca
Vstrekovaním AdBlue do výfukového potrubia sa redukuje až 80 percent emisií NOx, čo stačí na plnenie emisnej normy EU 6. S dopĺňaním nádrže si netreba lámať hlavu, o to sa postarajú technici pri pravidelných servisných prehliadkach. Samotný vznetový šesťvalec si vodiča opantá tichým vyváženým chodom. Mohutne mu pomáha skvelá akustická izolácia interiéru.
Preto sa môže stať, že opustíte auto s naštartovaným motorom. Funguje totiž aj systém Eco štart-stop, ale rozdiel evidujeme len podľa polohy strelky otáčkomeru. Pružný šesťvalec spolu so sedemstupňovým automatom – ideálna kombinácia predovšetkým pre dynamické a pritom pohodové lovenie stoviek kilometrov po diaľnici. V každom okamihu ponúka masívnu výkonovú rezervu.
A radenie, nenápadne mäkké. Dokonca aj pod plným plynom. Len otáčky stúpajú až na 4 300. Ak treba zvýšiť kadenciu, stačí prepnúť sa do režimu S. Prevodovka odradí, otáčky stúpnu o asi 500 a moment radenie sa posúva na 4 500. V manuálnom móde prevodovka drží zvolený stupeň, nie však až po obmedzovač. Ak vodič nekoná, preradí sama. Pri ustálenej stotridsiatke strelka otáčkomeru ukazuje len 1 900 otáčok a to je základný pilier ekonomickej jazdy.
Tým druhým je prevodovka. Ak s akcelerátorom zaobchádzame citlovo, radí najvyšší možný stupeň. Na testovacom okruhu sme tak zaznamenali v pomere k výkonovému potenciálu tohto auta veľmi slušný výsledok – 7,2 l/100 km. Ale taký sa medzi esami vyššej strednej triedy nosí. Napríklad s Audi A6 3,0 TDI Quattro (180 kW/245 k) sme dosiahli zhodný rezultát a BMW 530d xDrive (190 kW/258 k) si zaknihovalo len o 3 desatiny litra viac.
Mercedes-Benz E 350 BT 4 Matic
Na vlnách Airmaticu
Vzduchové pruženie Airmatic (2 040 €) vtláča podvozku originálny charakter. V štandardnom móde takmer dokonale žehlí nerovnosti. Karoséria sa vláčne pohojdáva. Kto si vysúšal niekedy lietajúci koberec, tuší o čom je reč. Airmatic sa však občas predsa len nechá prekvapiť. Napríklad vytrhnutým kusom asfaltu alebo prepadnutým kanalizačným poklopom. S tým nič nenarobí.
To nadštandardné osemnásťpalcové kolesá formátu 245/40 vpredu a 245/40 vzadu tvrdo buchnú. Ak by mali častejšie absorbovať nerovnosti, ako upaľovať po kvalitnom asfaltovom koberci, potom by bolo lepšie ostať pri štandardných sedemnástkach. My takúto možnosť nemáme. Preto v meste využívame štandardný mód pruženia a mimo neho väčšinou športový.
Vtedy pohyby karosérie ustanú a ani v zákrutách si Mercedes nekľaká. Trakčné schopnosti stáleho pohonu štyroch kolies ostali v suchom letnom týždni takmer utajené. V základnom režime posiela krútiaci moment v pomere 44 : 55 na prednú a zadnú nápravu. Takto vybavené „éčko“ síce netreba do oblúkov nútiť, ale v hraničných situáciách, ak sú obsadené len predné sedadlá, sa správa mierne nedotáčavo.
To znamená, že smeruje zo zákruty predkom von. S tým však nesúhlasí stabilizačný program. Rýchlo si to navzájom vyjasnia a Mercedes už krotko kopíruje oblúk ako po koľajniciach. Teda maximálne dôstojne. Ešte pripomíname, že aj s pohonom 4Matic ostáva trieda E napriek svojej dĺžke mimoriadne obratná. Dokáže totiž otočiť predné kolesá až do nemožných uhlov.
Mercedes-Benz E 350 BT 4 Matic
Záver
Mercedes-Benz triedy E po aktuálnom facelifte chytil druhý dych. Najmä predok sa vydaril. Vôbec aktuálny dizajn stutgartskej značky začína tlačiť konkurenciu do defenzívy. Škoda, že nastúpený trend zatiaľ obchádza fazónu kokpitu. Klasika je v poriadku, stutgartským autám svedčí, len by mohla byť nápadnejšia.
Pred plným diapazónom optimalizovaných asistenčných systémov klobúk dolu. Len ako príklad. Aktívna asistencia parkovania nielenže dokáže upratať auto do priečnej alebo pozdĺžnej medzery, ale ešte skôr sama pomáha vodičovi vhodné miesto na zaparkovanie nájsť. Niektoré bezpečnostné systémy už aktívne zasahujú do vedenia vozidla pribrzďovaním a presmerovaním.
Preto pri troche nadsadenia aktuálnou začína byť otázka, či auto nepreberá od vodiča zodpovednosť za osud posádky. Desiaty a desiatky položiek výbavy, jedna užitočnejšia ako druhá. Niektoré v cene, väčšina za príplatok. Tak sa ľahko stane, že do šourúmu vstúpite s predstavou triedy E za 50 tisíc eur a odídete v triede E, ak konto dovolí, dvojnásobne drahšej.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BAS, ASR, ESP, asistencia rozpoznania únavy vodiča, deväť airbagov, predkolízny systém Pre-Safe, sedemstupňová automatická prevodovka, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač v multifunkčnom displeji, výstraha pred kolíziou s adaptívnou funkciou brzdenia, komfortný podvozok, funkcia Eco štart-stop, tempomat s variabilným obmedzovačom rýchlosti, automatická regulácia dosvitu, denné LED svetlá, zadné osvetlenie LED, čistenie spalín nafty Bluetec, čiastočne elektricky nastaviteľné predné sedadlá, čalúnenie sedadiel čiernym textilom, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, bezplatný servis na 6 rokov alebo 160 tis. km...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Športový balík AMG, vzduchové pruženie, komfortná automatická klimatizácia, adaptívna asistencia diaľkového osvetlenie, dynamické svetlomety LED, kožené čalúnenie sedadiel, balík pamätí predných sedadiel, komfortné predné sedadlá s vetraním a vyhrievaním, balík viackrivkových predných sedadiel, Comand Online, audiosystém Harman Kardon, prístrojová doska v koži, metalíza, parkovacia kamera, polarizačné spätné zrkadlá, panoramatická sklenená posuvná strecha, elektrické vyhrievanie zadných sedadiel, palivová nádrž so zvýšenou kapacitou (80 l), osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Mercedes-Benz E 350 BT 4Matic a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Mercedes-Benz E 350 BT 4MATIC | BMW 530d xDrive | Jaguar XF 3,0 V6 S/C AWD Luxury | Lexus GS 350 AWD F Sport | Volvo S80 D5 AWD | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 987 | 2 993 | 2 995 | 3 456 | 2400 |
Usporiadanie a počet valcov | V6 | R6 | V6 | V6 | R5 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 185 (252)/3 600 | 190 (258)/4 000 | 250 (340)/6 500 | 233 (317)/6 400 | 158(215)/4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 620/1600 – 2 400 | 560/1 500 – 3 000 | 450/3 500 – 5 000 | 378/4 800 | 420/1 500 – 3 250 |
Prevodovka | 7-st. automatická | 8-st.automatická | 8-st.automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,70 | 6 | 6.4 | 6.4 | 8.4 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 245 | 250 | 250 | 190 | 225 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,0 – 6,4 | 5,5 – 5,8 | 89.8 | 10.2 | 6.4 |
Rázvor (mm) | 2 874 | 2 968 | 2 910 | 2 850 | 2835 |
Objem batožinového priestoru (l) | 490 | 520 | 540 | 566 | 480 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 57 930 | 55 300 | 54 684 | 67 500 | 46 190 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov |
Hodnotenie | |
+ | – |
atraktívny dizajn | nádrž s AdBlue redukuje kapacitu kufra |
minimálny aerodynamický hluk | |
pružný a úsporný motor | |
skvelá prevodovka | |
vysoká úroveň výbavy | |
komfortné pruženie | |
obratnosť |
Foto – Daimler