Derivát štvordverového luxusného kupé s trojcípou hviezdou na čele sa šokujúco zaodel do karosérie typu kombi. Produkčnú verziu pod vznešene znejúcim typovým označením Shooting Brake verejnosti predstavili v polovici roka. So starším súrodencom sa delí o paletu šiestich pohonných jednotiek, ktorá sa začína štvorvalcom 250 CDI, pokračuje šesťvalcami 300 a 350 CDI, nasleduje osemvalec radu 500 a ponuka vrcholí špičkovým agregátom 5,5 l V8 zabudovaným v CLS 63 AMG.
Len k vybraným motorizáciám si zákazník môže zvoliť pohon 4Matic. My sme vyskúšali zadnokolku s trojlitrovým vznetovým šesťvalcom. V základnej verzii zákazníka vyjde na 66 180 eur, no cena s doplnkami rozkošateného testovaného exemplára stúpa, až kým sa nezastaví na hodnote 101 382 eur.
Fascinujúca silueta
Monument, ktorý z každého zorného uhla vyžaruje urodzenosťou. Subjektívne najoriginálnejšie a najpôsobivejšie sa mu to darí, keď pozorovateľovi ukáže svoj profil. Fascinuje nízkou a pozoruhodne štíhlou siluetou. Proporciám udáva tón kabína s dlhočiznou strechou, ktorá odsúva optické ťažisko celku maximálne dozadu.
Úzke priezory bočného bezrámového presklenia, ostré hrany prelisov na boku pontónu a starosvetsky mäkko ohraničený blatník nad zadným kolesom – to všetko vytvára nadčasový obraz akoby poznačený patinou. Zhodnocujú ho ľahkozliatinové devätnástky (797 €) aj diamantovo biela metalíza (1 650 €).
Zozadu ukazuje rozkročenú pózu, uhrančivé – LED-kami zvýraznené koncové svetlá a pár chrómovaných výfukových koncoviek zakomponovaných v difúzore. Z tohto uhla pohľadu vzdialene pripomína Panameru. Spredu je to už verná kópia staršieho súrodenca –štvordverového kupé CLS, ktoré potlesk TRENDU už zožalo.
Luxus na palube
Bezkľúčové nastupovanie sprevádza očakávaný rituál – bezrámové okno poklesne, aby sa vymanilo z tesnenia. Po privretí dverí sa takmer nečujne vracia späť. Telo sa zaborí do komfortného, fajnovou perforovanou kožou zaodetého kresla. Vyhrievaného aj klimatizovaného. Hovorí sa mu multiobrysové, lebo spínačmi na špeciálnej konzole sa dá doladiť prakticky všetko na mieru – vrátane dĺžky sedáka, polohy bedrovej opory aj zovretia bočníc.
Keď pustíme k slovu aktívny režim, pri prejazde zákruty sa automaticky vystužuje tá bočnica, na ktorú práve odstredivá sila tlačí telo (1 280 €). Koža pokrýva tiež palubnú dosku, stĺpiky karosérie, parapety okien a spolu s drevom aj elektricky ovládaný volant (4 950 €). Zaujať optimálnu šoférsku pozíciu nie je problém. Potom ju stačí kompletne (poloha sedadla, volantu aj vonkajších zrkadiel) uložiť do pamäte.
Architektúra pracoviska vodiča kopíruje do detailov tú v štvordverovom kupé. V centrálnom tubuse prístrojového štítu má miesto displej palubného počítača. V jeho bohato štruktúrovanom menu objavujeme grafický indikátor ekonomickej jazdy. Zobrazuje podiel akcelerácie, brzdenia a rovnomernej jazdy na absolvovanom úseku.
V zornom poli sa zobrazujú aj aktuálne rýchlostné limity (295 €). Tie však berieme s rezervou. Systém totiž registruje aj značky na paralelných komunikáciách a sporadicky niektorú zas prehliadne. Ak je však zapnutá navigácia, mapa zobrazuje značky korektne. Prostredníctvom displeja si na dištančnom radare tempomatu Distronic Plus spresníme hraničnú vzdialenosť za autom pred nami. Dodáva sa v balíku systémov (2 250 €).
Obsahuje ešte asistencie mŕtveho uhla a udržania jazdného pruhu. Po prekročení čiary krajnice nielenže chvením prebudí spáča, ale aj prekvapivo intenzívne pribrzďuje. Otočná ružica na stredovom paneli komunikujúca s centrálnou farebnou obrazovkou slúži pohybu v ponuke intuitívneho menu navigácie (mapa sa zobrazuje vo formáte 3D) aj multimediálneho systému.
Dominuje mu solídne ozvučenie Harman Kardon. Nechýba parkovacia kamera (400 €) ani asistencia parkovania (730 €). Uprace auto do medzery pohybom volantu. Vodič len spolupracuje pridávaním plynu a brzdením. Aby systém fungoval bez komplikácií, treba sa s ním najprv zohrať.
Ťažné prekvapenie
Päťmiestna verzia má delenú zadnú lavicu sformovanú do dvoch kresiel. Po stranách je to o nízkom posede a pohodovo sklonenom operadle. Sedí sa tu nižšie a stabilne, pričom chodidlá si nájdu miesto pod prednými sedadlami. Miesta na kolená je dosť. Presne ako v kupé. Priemerne stavaní cestujúci sediaci za sebou môžu rátať s 10-centimetrovou rezervou.
Nad hlavou evidujeme sedem centimetrov nazvyš, a to je už o dobré štyri viac ako v kupé. Bočné presklenie síce vzbudzuje dojem, že strecha sa smerom dozadu strmo zvažuje, to je však len optický klam. A miesto v strede? Kto by ho v takomto aute využíval. Ale dá sa. Dospelák sediaci obkročmo nad robustným tunelom sa na výšku zmestí, aj keď len tak-tak. Ak sa však vzdáte elektricky ovládaného strešného okna (1 160 €), potom v pohode. Aj opierka hlavy sa dá vysunúť dostatočne vysoko, aby bola funkčná.
Pohyb zadných výklopných dverí má v réžii servomotor. Keď sa zdvihnú, sprístupnia batožinový priestor s kapacitou 520 litrov. Na stupeň víťazov by to síce nestačilo, ale v triede zameranej na klientelu spoľahlivo využívajúcu kreditné karty, sa takmer nedá využiť. Posun batožín uľahčuje sústava klzných hliníkových líšt (850 €), na znehybnenie nákladu slúži posuvná zábrana (295 €).
Krycia roleta sa dá spoľahlivo ovládať aj jednou rukou. Pohľad pod kryciu dosku, ktorú v otvorenej polohe istí praktická teleskopická podpera, odhaľuje minirezervu. Pozornosti takmer ušiel hranol na ľavom boku kufra. Stačí ho pootočiť a zospodu vykukne guľa ťažného zariadenia (860 €).
Sila na rozdávanie
Turbodiesel 3,0 l V6 si zakladá na výkone a ešte viac na pružnosti. Maximálnych 600 Nm dokáže produkovať v širokom spektre 1 600 až 2 400 otáčok. Spolu so sedemstupňovou automatickou prevodovkou je skvelým odporúčaním aj na ťahanie prívesu. Akustika navonok nezaprie, že spaľuje naftu. V interiéri diesel prezrádza len jemné chvenie pri voľnobehu, ktoré sa dá skôr tušiť ako cítiť.
Prevodovka v ekonomickom režime radí nenáhlivo, po prepnutí do športového módu automaticky podradí a reaguje oveľa promptnejšie. V manuálnom režime celkom logicky nedovolí nekorektne podradiť, ale ani vyhnať otáčky až po obmedzovač. Nekoná sa ani efektný medziplyn, ktorý sprevádza podraďovanie v benzínových verziách. Dlhšie prevody dokonale zužitkovávajú pružnosť motora.
Pri stotridsiatke sa kľukový hriadeľ otáča rýchlosťou sotva 2 000 otáčok za minútu, deväťdesiatke zodpovedá 1 200 otáčok. Prevodovka radí najvyššie stupne, kedykoľvek je to možné. Výdatne zaťažuje motor, nepanikári, podraďuje, len keď musí. Akcelerácia na stovku v čase pod sedem sekúnd zaručuje veľmi dobrú dynamiku aj radosť z predbiehania.
Pritom agregát vyvíja takmer konzistentný ťah v celom využiteľnom spektre. Samozrejme, že sme zmerali aj priemernú spotrebu. Výsledných 8,1 na 100 km na desatinku opakuje rezultát dosiahnutý s kupé Mercedes CLS aj s BMW 530d GT.
Maximálne dôstojne
Pneumatické pruženie Airmatic (1 130 €) má funkciu lietajúceho koberca. Jeho úlohu však trochu marí maximalistické obutie formátu 255/35 natiahnuté na devätnástkach AMG. V komfortnom režime táto kombinácia stoicky odfiltruje všetko, len aby sa posádka cítila ako v bavlnke. Idylku kazia až ostré zlomy v asfaltovom koberci búchaním. A ešte vyvolávajú obavy z prípadných škôd na zliatinových diskoch.
Športový režim tiež nie je vyslovene tvrdý. Len spoľahlivejšie pacifikuje pohyby karosérie. Hodí sa najmä na rýchlu jazdu po diaľnici. Tam prichádza vhod skvelá smerová stabilita aj vo vysokých rýchlostiach. Vtedy ľahko nadobudnete pocit, že minimálne jedna ruka je tu nazvyš. Zákruty malých polomerov a dynamická jazda k tomu už patrí na samotný okraj repertoáru tohto modelu. „Esíčkami“ sa preťahuje natoľko dôstojne, ako len vládze.
Ale karoséria sa (v športovom režime) vykláňa len minimálne. Ak pretáčavosti nepomôžeme akcelerátorom, komfortné auto sa správa celkom neutrálne. Motať sa v stiesnených pomeroch podzemných parkovísk uľahčuje päť metrov dlhému luxusnému kombi tradičná prednosť Mercedesov – predné kolesá sa dajú otáčať až do nemožných uhlov.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BAS, ASR, ESP, sedem airbagov, systém rozpoznávania únavy vodiča, predkolízny systém, sedemstupňová automatická prevodovka, funkcia ECO štart-stop, audiosystém s prehrávačmi CD a MP3, dvojzónová klimatizácia, tempomat s obmedzovačom rýchlosti...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Pneumatické pruženie, ozvučenie Harman Kardon, elektrické sklené strešné okno, komfortná multizónová klimatizácia, ozdobné obklady interiéru, aktívne viacprvkové predné sedadlá, balík aktívnych multiobrysových predných sedadiel, vyhrievané zadné sedadlá...
Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 350 CDI BE a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||
Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 350 CDI BE | Audi A7 Sportback 3,0 TDI Quattro | BMW 530d Gran Turismo | Jaguar XF 3,0d Sportbrake | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 987 | 2 967 | 2 993 | 2 993 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | V6 | V6 | R6 | R6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 195 (265)/3 800 | 180 (245)/4 000 – 4 500 | 190 (258)/4 000 | 202 (275)/4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 620/1 600 – 2 400 | 500/1 400 – 3 250 | 560/1 500 | 600/2 000 |
Prevodovka | 7-st. automatická | 7-st. automatická | 8-st. automatická | 8-st. automatická |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,60 | 6.3 | 6.2 | 6,60 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 245 | 250 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,0 – 6,1 | 5.9 | 5.8 | 6,20 |
Rázvor (mm) | 2 874 | 2 914 | 3 070 | 2 909 |
Objem batožinového priestoru (l) | 520 | 535 | 440 | 550 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 66 180 | 60 000 | 57 800 | 54 470 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov |
+ | - |
originálny zjav | neštandardné rozmiestnenie ovládacích prvkov |
široká ponuka doplnkovej výbavy | pedálová parkovačka |
kvalita a spracovanie materiálov v interiéri | úzka ponuka štandardnej výbavy |
komfortné pruženie | |
pružný, výkonný a úsporný motor | |
presné riadenie | |
smerová stabilita | |
relatívna obratnosť |