Vzhľad osviežili skromné dizajnérske zásahy, rozkošatila sa výbava včítane úrovne osvetľovacej techniky, aktualizované sú tiež pohonné jednotky. Ako to v praxi funguje, sme si vyskúšali počas testu verzie vybavenej vznetovým šesťvalcom, sedemstupňovým automatom a pohonom štyroch kolies. Pre menej informovaných len pripomíname, že toto kupé cieli na srdcové komory a peňaženky horných desaťtisíc, čomu zodpovedá aj cena. S prepáčením „holé“ ho môžete mať za 54-tisíc eur, ale za obťažkaný doplnkovou výbavou, ako nami testovaný exemplár, vysolíte bezmála stotisíc.

Je to o svetlometoch

Možno nepatríte práve k najinformovanejším fanúšikom trojcípej hviezdy, potom pohľad na frivolné tvary CLS-ka nemusí na ňom odhaliť nič nové. Pomôžeme. Všimnite si svetlomety. Fazónou sa síce podobajú tým pôvodným, ich podstatu po novom tvorí LED technika a v tomto konkrétnom prípade príplatkový systém Multibeam LED na úrovni technickej lahôdky.

K lepšiemu sa zmenil tiež predný nárazník s inak vyformovanými otvormi náporového chladenia. Ten však na záberoch nevidíte, lebo testovaný derivát osviežil balík AMG Line s originálnymi nárazníkmi, ešte onakvejšími prieduchmi, rozšírenými prahmi, ultimatívnymi diskami kolies a dvojicou výfukových hrdiel vzadu. K tomu diamantová maska chladiča s jednou lamelou a viac niet o čom hovoriť, len pochváliť štylisticky skvele zvládnutý celok, ktorý si zasluhuje rovnakú úctu ako víťazná zostava v hokeji.

TREND test Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Tablet navyše

O interiéri platí zmienka o opatrnej modernizácii tiež. Tu by sme však štylistické zásahy privítali, keby viac ladil s mäkkými líniami karosérie. Na prvý pohľad udrie do očí nový väčší displej multimediálneho systému Command v tvare tabletu s 20,3-centimetrovou uhlopriečkou.

Nedá sa povedať, že by ktovie ako harmonizoval so svojím okolím ani sa po vypnutí motora nezasúva do palubnej dosky. Asi to bol zámer aj takýmto spôsobom upriamiť naň pozornosť. Ostatne, podobne majú centrálnu obrazovku riešenú aj ďalšie modely značky Mercedes. Na dotyky síce nereaguje, no na jej bezproblémovú obsluhu stačí ružica multimediálneho systému. Pritom menu je vystavané celkom transparentne bez dobre utajených zákutí. Na multifunkčnom volante možno do oka padne už len pozmenený dizajn spínačov na multifunkčnom volante a zvyšok už poznáme.

TREND test Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Mercedes11

Spolujazdec ťahá za volant

V plnej poľnej asistenčných systémov pozornosť priťahuje najmä aktívne riadenie Steering Assist v kombinácii s adaptívnym tempomatom Distronic plus. Že sa volant v dlaniach samovoľne pohybuje, to sa vlastne ani nedá nevšimnúť.

Riadenie sa snaží udržať vozidlo zhruba v strede jazdného pruhu. Darí sa mu to zatiaľ so striedavými úspechmi. Pri pokojnej jazde viac-menej spoľahlivo, pri vyššej rýchlosti s meniacimi sa polomermi zákrut nadobudnete povznášajúci pocit, že ešte stále riadite lepšie ako nejaký robot. Občas mu treba pomôcť.

Samozrejme, výsledok „autopilota“ závisí aj od transparentného značenia stredovej čiary a krajnice, a tým je povedané mnohé. Systém si je vedomý svojich limitov, preto keď pustíte volant, po chvíli signalizáciou vyzýva uchopiť ho, inak prestane spolupracovať. Možno dobrá pomôcka pre vodičov, ktorých prenasleduje mikrospánok, zato motoristickí fajnšmekri ťažko ponesú predstavu, že im niekto – vlastne niečo ťahá za volant, a možno radšej „spolujazdca“ vypnú.

TREND test Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Osvit (takmer) bez zaváhania

Zato adaptívne svetlomety Multibeam LED sa predvádzajú v tom najlepšom svetle. Medzi nami, jazdiť po diaľnici stotridsiatkou (občas aj viac) na „stretávačky“ je najmä za upršanej noci riziko. Odhalíte ho, ak sa pred vami v bezprostrednej blízkosti objaví nejaká haraburda stratená z nákladného auta.

Na to má CLS patent. Každý svetlomet koncentruje 24 diód, priestor pred autom monitoruje kamera umiestnená za čelným sklom, jej obraz vyhodnocujú riadiace jednotky a súčasne velia distribúcii svetelných lúčov. Toľko teória v kocke. V praxi stačí prepnúť hlavné svetlomety do automatického režimu a páčkou pod volantom zapnúť diaľkové svetlá.

Nasledujú štyri poznatky:

1. Perfektné panoramatické osvetlenie nielen vozovky, ale aj priestoru za krajnicou.

2. Protiidúce autá nereklamujú oslnenie, technika spoľahlivo reaguje aj na koncové svetlá.

3. Stretávanie protiidúcich áut nie je skok do neznáma, pravá strana vozovky ostáva stále a do ďaleka osvetlená.

4. Systém prisvecuje do zákrut skôr, ako sa zatočia kolesá – zrejme podľa tvaru stredovej čiary, keďže navigačný modul nie je zasunutý. Jediná výhrada – len keď svetlomety protiidúcich áut tieni pás v strede diaľnice, niektorí vodiči kamiónov dávajú najavo, že sú oslnení. Nevýrazne pozičné svetlá na strechách kabín systém zrejme občas prehliadne.

TREND test Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Prečistený šesťvalec

Pôvodný trojlitrový šesťvalec 350 CDI BE nahradil modernizovaný pod typovým označením 350 BlueTec. Okrem iného to znamená, že popri palivovej nádrži si so o sebou vozí aj nádržku s aditívom AdBlue (roztok močoviny). Jeho vstrekovaním do výfukového potrubia klesá podiel emisií NOX vo výfukových plynoch.

Snaha motorárov po čistejšej prevádzke vyústila tiež do vyššieho podiel rekuperácie výfukových plynov, čo sa na druhej strane odráža v jemne (o 10 kW/14 k) zníženom maximálnom výkone. Nebudeme vás presviedčať, že sme si všimli horšie akceleračné schopnosti (z 0 na 100 km/h to faceliftovanému CLS trvá podľa výrobcu trvá dlhšie o pol sekundy).

Podstatné je, že aj naďalej imponuje konzistentným ťahom. Ani spotreba sa na papieri nezmenila. My sme však na našom testovacom okruhu zaznamenali priemerných 7,9 l/100 km, čo je o 0,2 l menej ako s pôvodným motorom. Inak môžeme potvrdiť už skôr získané poznatky.

Tandem motor – sedemstupňový automat 7 G Tronic boduje vyváženosťou svojich vlastností. Dlhšie prevody zaťažujú motor a tým zužitkovávajú jeho dominantnú prednosť – pružnosť. Prevodovka zasa, kedy je to len trochu možné, radí najvyššiu sedmičku. A tak počas jazdy po diaľnici na rýchlostnom limite motor dosahuje len 1 800 otáčok, pri deväťdesiatke klesnú na 1 200.

Radenie v ekonomickom režime prebieha mäkko – nenáhlivo, po prepnutí do športového systém ihneď podradí, vláčnosť sa nestráca, len reakcia je promptnejšia. Podľa nás z ponuky motorov práve tento možno najviac zodpovedá dôstojnému charakteru tohto kupé. Aj keď prevodovku chválime, predsa len škoda, že nová deväťstupňová sa (zatiaľ) k verziám s pohonom štyroch kolies nemontuje. Vyskúšali sme ju v triede E a presvedčila.

TREND test Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Diaľničný suverén

Testované céelesko je ako pojazdné laboratórium – obsahuje skoro všetko – aj pneumatický podvozok Airmatic a športové obutie formátu 255/40 R18 tiež. Pôžitok sa naň pozrieť, radosť na ňom jazdiť.

Samozrejme, za určitých podmienok. Ideálnou destináciou sú nemecké diaľnice s úsekmi s neobmedzenou rýchlosťou. Zvolíte športový režim, pruženie stuhne, pohyby karosérie sa minimalizujú a suverénna smerová stabilita vnukne pocit, že rýchlosť okolo 200 km/h je pre toto auto norma. Len trochu hlučný behúň širokých pneumatík sa stará, aby motor vôbec nebolo počuť. Na niektorých horších úsekoch tunajších autostrád sa už viac hodí komfortné pruženie. Krásne filtruje aj zvlnený asfalt.

To isté platí na okreskách či mestských komunikáciách s tým rozdielom, že asfaltové výtlky treba sledovať a s rešpektom sa im vyhýbať. Občas však prekvapia. Vtedy idylku interiéru podfarbenú neskreslenou hudobnou produkciou v podaní high-end audiosystému Harma Kardon preruší nepríjemné buchnutie. Paralelne s ním sa do podvedomia vkradnú obavy o osud výstavných diskov kolies.

Riadenie výborné, ale bez spätnej väzby – v tomto type auta o ňu totiž nik nestojí. Ale schopnosť otočiť sa na pätníku privíta každý a CLS ju má. Pohon 4Matic je tu zasa na to, aby ste v zime nemuseli nosiť v kufri závažie.

TREND test Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Záver

Hoci niektorí puristi ešte stále považujú pojem štvordverové kupé za logický nezmysel, jeho priekopník Mercedes-Benz CLS sa ujal nad očakávanie, ba spustil vlnu nasledovníkov. Modernizácia druhej generácie mu načas vpečatila punc najlepšie svietiaceho auta na tunajšom trhu.

Adaptívny tempomat Distronic plus v kombinácii so systémom Steering Assist možno až tak nedoceňujeme, ako by si zaslúžil. Aj preto, že aj bežné tempomaty využívame len z cvičných dôvodov v presvedčení, že ochladzujú zážitok z jazdy. Hoci tento múdry systém má k plnohodnotnému „autopilotu“ a k dokonalosti ešte ďaleko, len pripomína, že čas, keď sa auto zaobíde bez vodiča, klope na dvere. Otázku, či sa je na čo tešiť, si musí zodpovedať každý sám. 

TREND test Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, BAS, ASR, ESP, deväť airbagov, PRE-SAFE (preventívna ochrana vodiča), výstraha pred kolíziou, systém rozpoznávania únavy vodiča, tempomat s variabilným obmedzením rýchlosti, trojzónová klimatizácia, palubný počítač v multifunkčnom displeji, multimédiálny systém s 8" farebným displejom, CD, konektor MP3 a SD slot, Bluetooth, možnosť internetového pripojenia, Mercedes connet me, svetlomety s LED denným osvetlením, automatická regulácia dosvitu, zadné LED s adaptívnou svietivosťou, predné sedadlá s čiastočným elektrickým nastavením, tepelnoizolačné okná, multifunkčný volant v koži, čalúnenie imitácia kože/textil, 17" disky kolies z ľahkých zliatin...

TREND test Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Ozvučenie Harman Kardon, jednotka DVD, Comand on line, adaptívna asistencia diaľkových svetiel Plus, Multibeam LED, balík asistenčných jazdných systémov Plus – Distronic Plus s podporou pre priečnu premávku, asistencia sledovania mŕtveho uhla, asistencie zachovania jazdného pruhu, aktívna asistencia parkovania, 360 st. kamerový systém, balík bezpečnosti na zadných sedadlách, pamäťový balík, klimatizované predné sedadlá, vzduchové pruženie Airmatic, asistencia sledovania dopravných značiek, vyhrievanie zadných sedadiel, elektrické ovládanie veka batožinového priestoru, palivová nádrž 80 l, 18" disky kolies z ľahkých zliatin.

TREND test Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

TREND test Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

TREND test Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

TREND test Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4 Matic

Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4Matic a porovnateľné moodely na slovenskom trhu
Mercedes-Benz CLS 350 BT 4Matic Audi A7 Sportback 3,0 TDI Quattro BMW 640 xDrive Gran Coupé VW CC R-Line 2,0 TDI BMT 4 Motion
Zdvihový objem motora (ccm) 2 987 2 967 2 993 1 968
Usporiadanie spaľovacieho motora V6 V6 R6 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 185 (252)/3 600 200 (272)/3 500 – 4 250 230 (313)/4 400 130 (177)/4 200
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 620/1 600 – 2 400 580/1 500 – 3 250 630/1 500 – 2 500 380/1 750 -- 2 500
Prevodovka 7-st. automatická 7 -st. automatická 8-st. automatická 6-st. automatická
Pohon 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 6.7 5,70 5,20 5,80
Maximálna rýchlosť (km/h) 245 250 250 220
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 6,2 – 6,1 5,20 6,0 -- 5,8 5,70
Rázvor (mm) 2 874 2 914 2 968 2 711
Objem batožinového priestoru (l) 520 535 460 532
Cena základného modelu s DPH (€) 65 160 63 750 91 200 40 100
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov
Hodnotenie
+
skvelé svetlomety neštandardné rozmiestnenie niektorých ovládacích prvkov
elegantný exteriér menej miesta nad hlavou vzadu
úroveň výbavy a spracovanie interiéru
komfortné pruženie
pružný, výkonný a úsporný motor
dobrá trakcia aj v zime
obratnosť