Mercedes-Benz to v triede kompaktov poriadne rozbalil. V najnovšom generačnom vyhotovení sa novej platforme najprv predstavil hatchback typu A, vzápätí sa do ringu postavilo štvordverové kupé CLA a po ňom crossover GLA. Nasledoval potlesk hľadiska a rastúce čísla trhových preferencií. Aktuálne sa na cestách objavili prvé exempláre kombi verzie CLA Shooting Brake. Ak prví traja súrodenci si zahrali úlohu lakmusového papierika, toto auto už na pohľad vyzerá tak suverénne ako rana istoty.
Potlesk už zaznel
Fazóna ovácie už zožala pri premiére väčšieho a okázalejšieho súrodenca – CLS. V miniaturizovanom podaní s osviežujúcou dávkou improvizácie na zvolenú tému jej niet čo vyčítať. V porovnaní s kupé má ešte vyváženejšie proporcie a zadná partia (v prípade kombi taká chúlostivá) za zjavom dáva trojnásobný výkričník. Ak by ste však mienili vložiť ruku do ohňa, že zo štyroch súrodencov práve Shooting Brake má najonakvejšiu aerodynamiku, odporúčame plné brzdy. Je síce skvelá (cx 026), no CLA je inde (cx 0,22). Ale vráťme sa k „nášmu“ kombíku. Jeho obraz exponuje diamantová maska chladiča spolu s exteriérovým balíkom AMG, ktorý robí fotogenickejšími nárazníky, prahy a rovnaké označenie vidno aj na famóznych osemnástkach, cez ktoré presvitajú brzdové kotúče vpredu odvetrané. Len tie barokovo vyzývavé zadné svetlá sa už na CLA dosť opozerali... Ale ruku na srdce – viete si iné na tomto kombi predstaviť? Nám sa to akosi nedarí.
Ak malý Shooting Brake zaujal, potom vás asi bude zaujímať, že tu pózuje jeho najvýkonnejšia vznetová verzia. To znamená, že naftu konzumuje 2,1-litrový prepĺňaný štvorvalec po novom označený 220d. Spoločnosť mu robí príplatková sedemstupňová dvojspojková automatická prevodovka. Bez ďalšej nadštandardnej výbavy sa predáva za 37 986 eur, no s početnou paletou doplnkových položiek (ako v tomto prípade) zaplatíte zhruba o 10-tisíc eur viac.
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 220d Zdroj: Daimler
Päť centimetrov navyše
Inšpekciu interiéru začíname, pochopiteľne, odzadu. Formované veko sa na pokyn spínača na kľúči s pritlmeným zvukom elektromotora dvíha a odkrýva kufor. Dôsledne okobercovaný vyzerá útulne, ale to nie je ten správny prívlastok, ktorý by vyjadroval jeho úžitkovú hodnotu. Ak však hľadáte rekordnú prepravnú kapacitu, boli by to vyhodené peniaze. Auto s podstatne objemnejším kúpite oveľa lacnejšie. Náš exemplár súťaží s cenovo porovnateľnými modelmi vybraných top značiek a tam so 495 litrami základného objemu bezpečne obstojí. A ak delené zadné operadlá ukotvíte v kolmej polohe (to sa dá) alebo celkom sklopíte, odvezie viac. K jeho dobru rátame roletu, ktorú hravo zvládnete jednou rukou, potom praktické oká, na ktoré sa dá pripevniť sieť znehybňujúca náklad, hodiť sa môžu aj postranné háčiky. Keď zdvihnete dno, môžete ho zavesiť na hranu kufra, a keď z medzipriestoru vyberáte skladaciu prepravku, výstražný trojuholník alebo ťažné oko, môžete použiť obe ruky. Nič iné tam nie je, lebo tento „meďák“ obúva run flaty. Keby sme hľadali nedostatky, žiaden problém, ale pritom nič vážne. Napríklad operadlá sa nedajú odblokovať zo strany kufra, a keď padnú, k rovine s dnom im zopár stupňov chýba.
Ešte sa presvedčíme, čo sa v porovnaní s kupé prihodilo na zadných sedadlách. Na prvý pohľad vlastne nič. Aj tu sa sedí nízko a podobne nestabilne. Stabilite trochu pomôžete zasunutím chodidiel pod predné sedadlo. Aj sedáky sú rovnako krátke. Ani teraz nevynecháme osvedčenú schému merania, keď si jeden priemerne vysoký (180 cm) sadne dvakrát – najprv predpisovo za volant a potom za seba. Výsledok – od kolien po operadlá nameraných päť centimetrov z CLA aj v tomto prípade platí. Kým hlava sa v kupé dotýkala stropu, v kombi máme vzácnych päť centimetrov navyše.
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 220d Zdroj: Daimler
Toto už poznáme
Pracovisko vodiča akoby CLA z oka vypadlo. Pri nastupovaní vám určite neuniknú ani rovnaké bezrámové okná. Športovú architektúru kokpitu ešte zdôrazňujú efektne štepované anatomické predné sedadlá s integrovanými opierkami, masívny trojramenný volant aj oceľový odlesk pedálov. Budete ich mať, ak sa rozhodnete pre balík AMG line. Výslednému dojmu nasadzuje korunu efektné štepovanie dekorujúce nielen sedadlá, ale aj výplne dverí a palubnú dosku. Len subtílna páčka prevodovky pod volantom namiesto masívneho „knipla“ v stredovom paneli s načrtnutým koloritom celkom neharmonizuje. O to viac odkladacích priestorov máte k dispozícii. Ďalšie dve schránky nájdete pod prednými sedadlami – hodia sa na uloženie reflexných viest. Centrálna 8" farebná obrazovka v štýle tabletu sa nevysúva ani nezasúva, nedá sa odložiť do tašky ani dotyky si neprosí. Zato s pomocou ružice, ktorá je medzi nami až príliš vzadu, nemôžete v logicky zostavenom menu informačného a multimediálneho systému poblúdiť. No ak si zvolíte mapu navigácie, v pravom dolnom rohu sa zobrazí maximálna povolená rýchlosť vedľa skutočnej. Celkom provokačne rovno pod nosom spolujazdca – povedzme manželky, s ktorou máte spoločnú kasu aj na pokuty.
Palubný počítač vám zasa napríklad vystaví štatistiku jazdy – podiel akcelerácie, rovnomernej jazdy aj brzdenia. Na čo je to dobé? Pre väčšinu z nás asi na nič. Ak ale patríte k analytikom a na rovnakej trati vám stúpne priemerná spotreba, skôr ako zatočíte k servisu, sa presvedčíte, či sa v štatistike vzájomný pomer režimov významne nezmenil.
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 220d Zdroj: Daimler
Úsporné aj v hustom daždi
Turbodiesel tichým prejavom nevyniká ani medzi seberovnými. Hlavne na prvých troch rýchlostných stupňoch sa navonok počuteľne hlási k svojej koncepcii. Vnútri je neporovnateľne tichší, ale s benzínovým si ho možno pomýlite, až keď automat radí šiesty a ešte lepšie siedmy prevodový stupeň. Ten prichádza k slovu najmä na diaľnici a otáčky motora stláča na 2 200. Dvojspojková prevodovka sa k nemu hodí. Využíva jeho pružnosť, zbytočne splašene nepodraďuje. Po novom kvitujeme, že aj v automatickom režime zobrazuje číslo prevodu. V športovom móde je rýchlejšia, no nie najrýchlejšia. Ani v manuálnom režime nestráca svoju „blbuvzdornosť“. Keď sa otáčky priblížia k obmedzovaču, preradí, a ak náhle dupnete na plyn, no predtým zabudnete podradiť, urobí to za vás. Už hodnoty akcelerácie a maximálnej rýchlosti napovedajú, že máme v rukách dynamické auto so solídnou výkonovou rezervou. Je aj úsporné, hoci nie až tak, ako naznačuje spotreba v kombinovanom cykle. Škoda, že náš test spotreby poznačil silný lejak. Aj tak nameraných priemerných 5,7 l/100 km tomuto autu hanbu nerobí.
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 220d Zdroj: Daimler
Kolesá ako kameň
Viac ako motor športovému charakteru kokpitu zodpovedajú jazdné vlastnosti podvozkových skupín. Tí, čo skladali toto auto, totiž zvolili z troch možností kompromisnú kombináciu – znížený podvozok s kratšími pružinami a tvrdšou charakteristikou verzus štandardné tlmiče pruženia. Výsledok – nie je to vyslovený kostitras ako v minulosti TRENDOM testované CLA so športovým naladením, ale predsa len má k nemu bližšie ako k predstave o vláčnom pružení. Aj preto, že pneumatiky formátu 240/40 R18 typu run flat tvrdé ako kameň síce tolerujú horšiu kvalitu asfaltu, ale výtlky s ostrými hranami vyslovene neznášajú. Každý vám dajú vychutnať až do špiku kostí. A tak náš Shooting Brake sedí síce efektne nízko nad vozovkou, aj posádka si jazdu väčšinou užíva, ale pokojne sa vám môže stať, že v niektorých horských serpertínach, kde by ste to radi „rozbalili“, no cestári ich dávno nenavštívili, budete brzdiť premávku, len aby ste neumučili spolucestujúcich a neriskovali skvostné obutie. Až na kvalitnej asfaltke si užijete auto, ktoré sedí ako prilepené, suverénne odoláva odstredivým silám, radosť ho kočírovať, aj keď ako medzi mercedesmi vzácna prednokolka svoju nedotáčavosť nezaprie. Je to aj zásluha presného riadenia so strmým prevodom a nulovou mŕtvou zónou, že zákruty absolvujete s pasiou a ani v tých ostrejších nemusíte prehmatávať...
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 220d Zdroj: Daimler
Záver
V zásade platí to, čo sme písali po teste kupé CLA. Štýlová imidžovka, ktorú nemôžete prehliadnuť. Veľkostne patrí medzi kompakty, no svojou výbavou, jazdnými vlastnosťami, ale aj cenou konkuruje značkovým súperom veľkostne zakotveným o triedu vyššie – mercedes triedy C nevynímajúc. Ohlas nájde u náročnejšej klientely, ktorá vyhľadáva prémiovú esenciu a pomer ceny k úžitkovej hodnote zo zásady nerieši. Škoda, že k danému motoru sa nedodáva aj manuálna prevodovka. Nie že by automatická nevyhovovala, ale zákazník, ktorý si zvolí podobne športovo ladenú verziu, by ju možno privítal.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBD, ASR, ESP, sedem airbagov, varovanie pred príznakmi únavy, adaptívne brzdy, výstraha pred kolíziou, manuálna klimatizácia, palubný počítač so 4,5" multifunkčným displejom, multimediálny systém so 7" farebným displejom, Bluetooth, možnosť internetového pripojenia, komunikačný modul, športové priame riadenie, aktívna kapota motora, tempomat s adaptívnym obmedzovačom rýchlosti, funkcia štart/stop, elektrická parkovačka, čalúnenie imitácia kože/textil, komfortný podvozok so znížením, 17" disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Inteligentné svetlá, adaptívna asistencia diaľkových svetiel, automatická dvojzónová klimatizácia, asistencia sledovania mŕtveho uhla, aktívny asistencia parkovania, cúvacia kamera, 8" TFT displej, vyhrievané predné sedadlá, tepelnoizolačné čelné okná, balík osvetlenia a videnia, zadné výklopné dvere Easy Pack, balík odkladacích priestorov, AMG line – multifunkčný volant v koži, Styling AMG, 18" disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie | |
+ | – |
atraktívne navonok aj znútra | tvrdšie pruženie |
športovo ergonomická zóna vodiča | |
stabilita a ovládateľnosť | |
presné a strmé riadenie | |
pružný a úsporný motor |
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 220 CDI a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||
Mercedes-Benz CLA 220d Shooting Brake | Audi A4 Avant 2,0 TDI | BMW 318d Touring | Volvo V60 D4 2,0 l | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 143 | 1 968 | 1 995 | 1 984 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 130 (177)/3 600 – 3 800 | 140 (190)/3 800 – 4 200 | 110 (150)/4 000 | 140 (190)/4 250 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 350/1 400 – 3 400 | 400/1 750 – 3 000 | 320/1 500 | 400/1 750 – 2 600 |
Prevodovka | 7-st. automatická | bezstupňová | 8-st. automatická | 8-st. automatická |
Pohon | predný | predný | zadný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8.3 | 8,30 | 8,40 | 7.7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 228 | 222 | 212 | 226 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,3 – 4,0 | 4,70 | 4,40 | 4.3 |
Rázvor (mm) | 2 699 | 2 808 | 2 810 | 2 776 |
Objem batožinového priestoru (l) | 495 | 490 | 495 | 430 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 37 986 | 37 900 | 38 590 | 38 890 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |