Na teritóriách s obrovskou absorpčnou schopnosťou, ktoré dnes rozhodujú o bestselleroch, prepadákoch aj svetlých zajtrajškoch tých najprestížnejších automobiliek. Vyskúšali sme kupé Mercedes CLA, ktoré už stihlo z výrobných liniek maďarského Kecskemétu doraziť aj do slovenských značkových predajní.

Vo vyhotovení CLA 220 CDI sa predáva za základných 36 990 eur. No testovaný exemplár zušľachtený balíkom Edition 1 a ďalšou nadštandardnou kolekciou doplnkov si za oslovenie „môj“ pýta sumu zaokrúhlenú na 54 tis. eur.   

TREND test Mercedes-Benz CLA 220 CDI

Mercedes-Benz CLA 220 CDI

Sebavedomie na rozdávanie

Možno budete súhlasiť s tvrdením, že to auto napriek svojim kompaktným rozmerom oplýva bohorovným sebavedomím. Asi ako vamp modelka na móle, alebo ak chcete víťaziaci boxer v ringu. Z neho si CLA osvojilo agresívne modelované čelo, ženský princíp vyžarujú mäkké bočné kupé kontúry aj zadná partia so slzavo obtekajúcimi osvetľovacími telesami.

Že štylisticky nekonzistentné? Skôr provokatívne. A o to práve išlo. Balík Edition 1 imponujúci zjav dotvoril vpredu aj vzadu bohato odvetranými AMG nárazníkmi, „diamantmi“ vykladaným grilom masky chladiča, matným strieborným lakovaním, kontrastne čiernymi AMG osemnástkami, perforovanými kotúčmi predných bŕzd a športovým podvozkom...

TREND test Mercedes-Benz CLA 220 CDI

Mercedes-Benz CLA 220 CDI

Pracovisko vodiča

Už prvý pohľad na tvar palubnej dosky, prístrojový štít, centrálnu obrazovku a ovládacie prvky sprostredkováva verný obraz pracoviska vodiča triedy A najnovšej generácie. Športový charakter architektúry umocňujú prvky interiérového balíka Edition 1. Z jeho položiek sa do pozornosti najvehementnejšie núkajú športové predné sedadlá s integrovanými opierkami, bucľatý trojramenný volant na spodku sploštený a kovové pedále.

Výslednému dojmu nasadzujú korunu zlatisté línie dekorujúce nielen sedadlá ale aj výplne dverí a palubnú dosku. Tú obopína pravá koža a v kombinácii s priedušným syntetickým materiálom Dinamica aj sedadlá. Kompletný balík Edition 1 vtláča CLA osobitý charakter. Má aj adekvátne finančné vyjadrenie - 5 000 eur.

Športovo nízky posed k naturelu auta pasuje. Sedadlo telo tesne obopína najmä v chrbtovej oblasti. Sklon hlavovej opierky je daný, s tým nič nenarobíte. Nastavovanie je len mechanické (s výnimkou elektrickej regulácie bedrovej opory) a s cenou auta príliš nekorešponduje, ale so športovým imidžom stopercentne. Hlavne že sa dá prispôsobiť aj sklon sedáka.

Takmer kolmo k smeru jazdy sklonený volant skvele pasuje do dlaní. Len radiaca páka vo vysokej stredovej konzole akčnému vodičovi musí chýbať. Subtílna páčka automatickej prevodovky vpravo pod volantom sa tvári, akoby velila stieračom. A je to tu. Zaprší, pravačka do nej automaticky brnkne a hneď je tam neutrál. Ale CLA s najväčšou pravdepodobnosťou nebude blúdiť z ruky do ruky, veď sotva bude kotviť vo firemných flotilách. A tak ani podobné faux pas častejšie nehrozia.

Prístrojovému štítu vytýkame nepravidelne delenú stupnicu rýchlomeru. Naopak pochvalu si vyslúžil displej palubného počítača, ktorý zobrazuje nielen parametre jazdy. Ak sa vám napríklad zdá, že máte vysokú spotrebu, stačí zalistovať v menu a zobraziť si históriu technik jazdy – ako sa zmenil podiel akcelerácie, brzdenia a rovnomernej jazdy.

Displej priamo v zornom poli zobrazuje tiež rýchlostné obmedzenia. A pokyny navigácie už paralelne s centrálnou obrazovkou. Tá veľkosťou aj tvarom pripomína tablet. Len sa nedá odložiť do kabelky, ani sa nezasúva do palubnej dosky, nereaguje na dotyky, akceptuje len pokyny otočnej ružice na stredovej konzole. Trochu konzervatívne asi ako spínač elektrickej parkovačky ukrytý kdesi vľavo dole. Pri rozjazde sa automaticky neodblokuje.

TREND test Mercedes-Benz CLA 220 CDI

Mercedes-Benz CLA 220 CDI

Pre dvojicu a jej drobizg

Že jazdíme v kupé, pripomínajú už bezrámové okná, pri nastupovaní dozadu aj klesajúca strecha. Tak pozor na hlavu. Po skúsenostiach s najnovším „áčkom“ priestorový komfort v CLA nečakáme.  Ani sa nekoná. Nízky posed, kratšie sedáky a slabšiu oporu stehien čiastočne vykompenzujete, keď si chodidlá zasuniete pod predné sedadlá.

Päťcentimetrová rezerva od kolien po operadlá – v poriadku. Ale nad hlavou neostala žiadna. Vlasy sa dotýkajú stropu. Tí vyšší ako 180 cm si môžu podsadnúť, a ak ani to nepomôže, potom sa poďakovať. Aj naprieč je tu miesta zjavne menej ako napríklad v Golfe. V strede podlahy prekáža masívny tunel a nevysúvateľná stredová hlavová opierka tu len seká formu.

Čo dodať. Auto zjavne kreované pre jednotlivca, či pár a potom pre ich deti. Zato kufor svojou 470 litrovou kapacitou väčšinu motoristov poteší. Hlboký s dvojitým dnom. Len nakladací otvor má pomerne úzky, rezerva chýba, chýba aj  súprava na opravu defektu. CLA  si totiž obúva dojazdovky.

TREND test Mercedes-Benz CLA 220 CDI

Mercedes-Benz CLA 220 CDI

Sólo pre dvojspojkový automat

Keď zdvihnete prednú kapotu a započúvate sa do taktovania 2,2 litrového dvakrát prepĺňaného turbodiesla, možno budete súhlasiť s konštatovaním, že nepatrí k najtichším. No v momente ako sa kapota zavrie a potom aj dvere, prichádza k slovu solídna zvuková izolácia Mercedesa. Ďalšie dojmy z motora už ovplyvňuje sedemstupňová dvojspojková prevodovka 7G-DCT.

Pri radení síce neoplýva hladkými prechodmi konvenčného automatu, na druhej strane však rýchlejšie reaguje na zmeny režimu jazdy. O to predsa v aute športového charakteru ide. V ekonomickom režime využíva pružnosť dlhozdvihového štvorvalca a zároveň celkom promptne reaguje na tlak na akcelerátor. Len občas sa nechá nachytať na hruškách.

To vtedy, keď pohodové napredovanie zrazu vystrieda „kick down“. Zaskočená chvíľu váha, kým odradí o dva – tri stupne. Dá sa tomu predísť včasným prepnutím do športového módu. Vtedy okamžite podradí, otáčky stúpnu a je pripravená. Až v manuálnom móde, keď prsty aktivujú lopatky pod volantom, nadobudne jazda športové parametre. Aj zvuk motora akoby s vyššou hladinou emócií nadobudol rockovejší prejav.

Po štarte pod plným plynom (protipreklzový systém dovolí dokonca zapišťať pneumatikám) prvé dva prevody vyhádže v okamihu, ani sa nenazdáte. Skôr ako otáčkomer dosiahne číslo 4 000. Trojku a ďalšie už podrží do 4 400. Prevodovka sa však aj pri sekvenčnom radení správa „blbuvzdorne“. Skôr ako zaúraduje obmedzovač, sama preradí a keď otáčky príliš poklesnú, zas podradí.

Netreba vari pripomínať, že turbodieslu najviac šmakujú dlhé cesty po diaľnici. Pri 130 km/h má motor ešte bohatú výkonovú rezervu (využiteľnú najmä na nemeckých diaľniciach) a zároveň šetrí palivo. Pýta si len okolo 6 litrov. Ale až na testovacom okruhu sa ukáže pravda, aký je úsporný.  S nameraným priemerom 5,5 l/100 km sa toto CLA  ukazuje len o desatinku litra pažravejšie ako menej výkonný hatchback Audi A3 2,0 TDI.

TREND test Mercedes-Benz CLA 220 CDI

Mercedes-Benz CLA 220 CDI

Skúška charakteru

Športový podvozok je vpredu znížený o 20 mm a vzadu o 15 mm, k tomu nízkoprofilové pneumatiky formátu 225/40 R18 a viac asi netreba ani písať. Alebo žeby predsa? Kto si kúpi takto vystrojené CLA, asi s ním nemieni jazdiť po Bratislavských komunikáciách každodenne do práce.

Ak predsa, potom patrí k fanatikom, ktorým to drsné drncanie a natriasanie spolu s trvalou obavou o stav efektne vystrčených diskov kolies stojí zato. Za tú radosť, keď zamieri na kvalitný asfaltový úsek, kde si môže z chuti zavyvádzať. Drží ako prilepené. Pneumatiky sa akoby do živice zarezávali. CLA znáša ostré protismerné manévrovanie so sporým nakláňaním. Výraznejšie pohyby karosérie nesprevádzajú ani kritické brzdenie.

Predok s objemným turbodieslom má svoju váhu, to sa poprieť nedá. Preto do oblúkov treba kupé volantom dosť nútiť. Ale odtrhnúť pneumatiky sa darí len náročky. Aj sme sa spočiatku kasali, že ESP, čo sa dá deaktivovať až vstupom do menu palubného počítača a nalistovaním tej správnej stránky, skritizujeme. Ale načo. Ono prakticky jazdu ani dynamickú (aspoň na suchom podklade) nijako neobmedzuje. Hlási sa až v momente, keď už dlane aj tak korigujú stopu volantom.

Radosť z jazdy ešte podčiarkuje riadenie. S krátkym prevodom (pri bežných polomeroch oblúkov netreba rúčkovať) a bez mŕtvej zóny. Navyše tento Mercedes prakticky dokazuje, že ani prednokolka nepotrebuje na otočenie letisko. Skrátka šoférske auto. To neznamená, že za jeho volant si treba najať livrejovaného vodiča.  Naopak – bol by hriech, nesadnúť si za volant.

TREND test Mercedes-Benz CLA 220 CDI

Mercedes-Benz CLA 220 CDI

Záver

Skvelé kompaktné štvordverové kupé, z ktorého balík Edition 1 urobil športovú imidžovku a to nielen výbavou a cenou ale aj jazdnými vlastnosťami. Auto cieli na náročnú klientelu, pritom celkom inú ako napríklad cenovo porovnateľný pohodlný a komfortný Mercedes triedy C. CLA na rozdiel od neho nestavia na úžitkovej hodnote. Útočí na emócie a robí to dobre.

Pomerne veľký kufor je len pridanou hodnotou. Aj to len preto, že nespochybňuje estetickú harmóniu celku. Naopak ešte ju graduje. Škoda len, že k tomuto motoru sa nemontuje aj manuálna prevodovka. To nie je kritika dvojspojkového automatu, ten v zásade splnil očakávania. To je kritika faktu, že zákazník nemá na výber.

TREND test Mercedes-Benz CLA 220 CDI

Mercedes-Benz CLA 220 CDI

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, BAS, ASR, ESP, sedem airbagov, ochrana chodcov aktívnou kapotou motora, sedemstupňová automatická prevodovka, klimatizácia s funkciou zavretia okien, palubný počítač s multifunkčným displejom, audiosystém s prehrávačmi CD a MP3, šesť reproduktorov, Bluetooth, elektrická parkovačka, multifunkčný volant v koži, varovanie pred kolíziou,  svetlomety s technikou reflektora, zadné svetlá LED,  vyhrievané predné sedadlá, dažďový senzor, priame riadenie,  funkcia ECO štart-stop,  čalúnenie imitácia kože Artico/látka, komfortný podvozok, 16“ disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Systém PRE SAFE, bočné airbagy vzadu, komfortná automatická klimatizácia, elektrická panoramatická posuvná strecha, špeciálny model Edition 1, AMG Line, media interface, Comand online, ozvučenie Harman Kardon, Becker MAP PILOT  plne integrovaný navigačný modul, inteligentné svetlomety, bixenónové svetlomety, polarizačné spätné zrkadlá, tepelnoizolačné tónované sklo od stĺpika B, parkovacia kamera, asistencia sledovania mŕtveho uhla, asistencia udržania jazdného pruhu, aktívna asistencia parkovania, športový podvozok, 17“ alebo 18“ disky kolies z ľahkých zliatin...

Mercedes-Benz CLA 220 CDI a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Mercedes-Benz CLA 220 CDI Audi A3 Limousine 2,0 TDI BMW 120d Citroën DS5 HDI 160
Zdvihový objem motora (ccm) 2 143 1 968 1 995 1997
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 125 (170)/3 400 – 4 000 110 (150)/3 500 – 4 000 135 (184)/4 000 120 (163)/3 750
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 350/1 400 – 3 400 320/1 750 – 3 000 380/1 750 – 2 750 340/2 000
Prevodovka 7-st. automatická 6-st. automatická 8-st. automatická 6-st. automatická
Pohon predný predný zadný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8.2 8.4 7.1 10.1
Maximálna rýchlosť (km/h) 230 217 228 212
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4,2 – 4,5 4.5 4,2 – 4,4 5,9 – 6,1
Počet dverí 4 4 5 5
Rázvor (mm) 2 699 2 637 2 690 2 727
Objem batožinového priestoru (l) 470 425 360 468
Cena základného modelu s DPH (€) 36 990 28 550 30 318 32 040
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov
Hodnotenie
+
atraktívny vzhľad tvrdé pruženie
športovo ergonomické pracovisko vodiča                obmedzený priestor na zadných sedadlách
kvalita použitých materiálov
pružný a úsporný motor
objemný kufor
stabilita 
priame riadenie    
šesťročná záruka   

Foto – Daimler