Kompaktné SUV z japonskej Hirošimy vstúpilo vlani na tunajší trh po totálnej generačnej obmene. Z pôvodného modelu neostal fakticky kameň na kameni. Nový skelet, nový podvozok, nové motory a nové prevodovky zastrešuje prívlastok Skyactive, ktorý má garantovať odolnosť, redukciu hmotnosti a palivovú úspornosť.
To všetko zastrešuje dosiaľ nepoznaný zjav kreovaný dizajnérskou filozofiou Kodo. Z pomerne rozvetvenej ponuky kombinujúcej verzie: predný pohon aj 4 x 4, ďalej pätoro motorov, dve prevodovky a štyri úrovne štandardnej výbavy, sme vyskúšali tú najnákladnejšiu. V testovanej štvorkolke pracuje vznetový štvorvalec, ktorý svojim maximálnym výkonom tróni na vrchole zostavy alternujúcich motorov.
Sekunduje mu automatická prevodovka. Ku košatej výbave Revolution už pomaly ani niet čo doobjednať. Mazda CX-5 vo svojom vrcholovom vyhotovení zákazníka vyjde na 34 500 eur.
Pozornosť si nárokuje
Charakteristický tón zovňajšku CX-päťky udáva predná partia s obrovským akoby včelím plástom masky chladiča, situovaným kolmo k smeru jazdy. K tomu široká predná kapota a aerodynamicky sklonené čelné okno.
To už sledujeme profil s takmer rovnou strechou, veľkoryso formovaný predný blatník, charakteristický prelis aj bohaté presklenie. Odvahe vodiča zísť z asfaltky na poľnú či lesnú cestu pomáhajú ochranné a súčasne opticky kontrastné plastové lemy spodných hrán karosérie.
Najviac sa do pozornosti núkajú pri pohľade zozadu, kde nadobúdajú tvar difúzoru nad dvoma výfukovými hrdlami. Skrátka Mazda CX-5 je Kodo fotogenická. V žiadnom prípade nehrozí, že by v rade konkurenčných modelov ostala nepovšimnutá.
Plná poľná výbavy
Interiér podľa očakávania vonia kožou. Sú ňou obšité sedadlá a čiastočne vykladané výplne dverí v spoločnosti tvrdého plastu, ktorý sa ľahšie udržiava. Zato na exponovaných častiach palubnej dosky identifikujeme na dotyk už podstatne príjemnejší materiál. Pocit luxusu umocňujú obkladové lišty a detaily z hliníka.
Základný tón ergonomickým vlastnostiam pracoviska vodiča udáva vyšší posed – taký, aký sa v SUV tejto kategórie očakáva a pre Mazdu typicky nižšie ukotvená palubná doska. Výsledok – lepší výhľad smerom dopredu. Dozadu toho vidieť už oveľa menej, preto sa hodia veľkoplošné vonkajšie zrkadlá a hlavne kamera na cúvanie doplnená senzormi.
Architektúra sa nesie v športovom tóne. Do tohto rámca zapadá prístrojový štít s trojicou tubusov, vysoký stredový panel s mini pákou anatomickej prevodovky aj anatomicky tvarované (pritom pohodlné) predné sedadlá s plným elektrickým servisom a vyhrievaním. Pozornosť si zaslúži aj jednoduché ovládanie tempomatu a intuitívne menu palubného počítača. Aj jeho veľký displej.
Škoda len, že práve preto neostalo v prístrojovom štíte miesto pre teplomer chladiaceho média. Kontrolka ho supluje len čiastočne. Dotyková farebná obrazovka informačného systému so satelitne rozmiestnenými spínačmi je takmer svojbytná. No komunikuje aj s joystickom umiestneným poruke na stredovom paneli.
V dobrom pocite za volantom utvrdzuje kvalitné ozvučenie audiosytémom Bose. Len konektory na pripojenie externých zariadení mohli byť radšej pri poličke na stredovom paneli, ako zavreté vo veľkom boxe pod stredovou opierkou. Pod jedinou príplatkovou položkou na palube evidujeme navigáciu TomTom (500 €). Síce nekomunikuje po slovensky (ani po česky), ale registruje aj rýchlostné obmedzenia, dokonca meria rýchlosť podľa GPS.
Ešte keby sa jej pokyny paralelne s obrazovkou zobrazovali aj na displeji prístrojového štítu. Vo vzdušnom kokpite má posádka na predných sedadlách miesta dosť a nad hlavami až požehnane. Priečinky vo dverách pojmú PET fľaše, ale napríklad zošit formátu A5 sa tam nezmestí.
Mazda Karakuri
Vzadu sa sedí tiež príjemne vysoko, chodidlá si nájdu miesto pod prednými sedadlami a stehná majú žiadanú oporu. Sedem centimetrov rezervy pre kolená a ďalších sedem nad hlavou – takto vyzerajú priestorové pomery z pohľadu priemerne vysokého cestujúceho (180 cm).
Len sedadlá mohli byť dlhšie. Dospelý si nájde miesto aj v strede, ale tam sa už hlavová opierka nedá vytiahnuť tak vysoko, aby plnila svoj účel. Kapacita 500-litrového kufra určite neurazí. Pod podlahou navyše sídli plnohodnotná rezerva. Do pozornosti sa núka riešenie krycej rolety systémom s exotickým označením Mazda Karakuri. Celkom jednoduché a praktické.
Roleta pripojená háčikmi na zadné dvere sa otvára spolu s nimi tak, že kufor je celkom prístupný. Ak treba prepraviť dlhšie predmety, stačí uchopiť príslušné tiahlo zo strany kufra alebo stlačiť gombík na operadle a niektorý z dielcov zadnej lavice (alebo všetky tri) sa sklopí takmer do roviny s dnom kufra. Ale ak sa má operadlo vrátiť späť, silou nemožno šetriť.
Tichý diesel
Motor Skyactiv-D má avantgardu zakomponovanú v rodnom liste. Nízky kompresný pomer, keramické žeraviace sviečky, premenlivý zdvih výfukových ventilov, prepĺňanie dvoma turbodúchadlami, nízka hmotnosť, plnenie emisnej normy Euro 6, medzigeneračný pokles spotreby o 20 percent. Toľko stručné sprievodné informácie výrobcu. A prax? Motor beží na diesel vskutku mäkko, aj keď sa do jeho echa započúvame pri zdvihnutej kapote.
Vnútri voľnobeh takmer nepočuť. Aj počas jazdy po diaľnici predpisovou stotridsiatkou, keď v spolupráci so šesťstupňovou automatickou prevodovkou dosahuje 2 600 otáčok, ho takmer nepočuť. O to väčší šum spôsobujú veľké vonkajšie zrkadlá. Štvorvalec sa k životu prebúdza pomerne vysoko – až pri 1 800 otáčkach. Potom už ťah kontinuálne rastie zhruba na hranicu 3 500 a ďalej celkom prekvapivo nevädne.
V štandardnom móde prevodovka pod plným plynom radí pri 4 800 otáčkach. V sekvenčnom režime poctivo podrží zvolený prevodový pomer až po obmedzovač (5 400), pritom motor stále vyvoláva pocit, že sa netrápi (škoda že chýba radenie na volante). Inak akcelerácia na stovku pod 9 sekúnd robí tomuto autu česť. Samozrejme, že vozidlu viac konvenuje pokojnejšie ako športové zaobchádzanie. Vtedy môže využívať prednosti motora, najmä jeho pružnosť. Nepodraďuje nerozvážne, dokáže agregát náležito zaťažiť.
Po uvoľnení akcelerátora zas rýchlo radí na najvyšší možný stupeň. Pozorne sme sledovali aj spotrebu. Pri bežnej jazde v zmiešaných podmienkach sa pohybovala okolo 6,4 l/100 km. Testovací okruh s akceleračnými vložkami a vyšším podielom jazdy po diaľnici už tomuto autu tak nesadol. Výsledných 8,1 l/100 km okato prekračuje údaj výrobcu.
Komfort a ovládateľnosť
Mazda CX-5 obutá do ešte stále zimných pneumatík formátu 225/55 R19 patrí k tým komfortnejšie odpruženým SUV. Túto charakteristiku sme ocenili nielen na rozbitých asfaltkách. Aj jazda po poľných a lesných cestách je v tomto aute príjemný zážitok. Pritom sa neoplatí zabúdať, že predný nárazník je ukotvený dosť nízko.
Prípadná zámena s terénnym predátorom by mala krátky dych s prihliadnutím k pohonu 4 x 4. V pozícii vodiča sa nedá ovplyvniť žiadnym ovládačom. Do práce si zasahovať nedá. A ak jedno koleso stratí priľnavosť, ostatné ho zo šlamastiky nevytiahnu. Postupne zisťujeme, že predná náprava je citlivejšia na prejazd ostrých priečnych nerovností. Odskočí, čo aj akusticky okomentuje.
S dynamickou jazdou na technickej trati s kvalitným povrchom podvozok vychádza celkom dobre. Mazda si len v rámci normy mierne zakľakne, pritom jej charakteristika sa postupne v prvej tretine oblúka mení z nedotáčavej na neutrálnu. K silným stránkam tohto auta napriek jeho rozmerom však určite patrí ovládateľnosť. Len na „vracáky“ má trochu dlhý rázvor a vysoké ťažisko.
Inak skutočne dobrá. K takémuto hodnoteniu jazdných vlastností zásadným spôsobom prispieva presné a citlivé riadenie. Ešte poznámka. Chvenie prednej kapoty, keď rýchlosť prekročí 120 km/h, neznamená, že nie je dobre zavretá. Len by potrebovala vystužiť napríklad stredným prelisom.
Záver
Nová Mazda CX-5 patrí k tým interesantnejším exponátom v galérii kompaktných SUV na tunajšom trhu. Má fazónu, vzdušný – dobre vybavený až luxusný interiér, navyše ovešaný plnou poľnou asistenčných programov. Ergonomicky sedí, má výkonný a pružný motor, dobre odpružený podvozok, zdobí ju relatívna obratnosť a ovládateľnosť.
Ako každé SUV i s touto Mazdou sa dá jazdiť mimo asfaltky. Aj na poľných a lesných cestách je to príjemný spoločník, len treba mať na pamäti limity pohonu a nízky predný nárazník. Chcelo by to ešte popracovať na charakteristike predných tlmičov a odstrániť chvenie prednej kapoty. Škoda len, že nemôžeme potvrdiť deklarovanú mimoriadnu úspornosť vznetového motora.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBD, ABA, TCS, DSC, asistencia rozjazdu do kopca, prevencia čelného nárazu, šesť airbagov, palubný počítač, informačné rozhranie, dvojzónová klimatizácia, tempomat, audiosystém Bose, športové predné sedadlá, čalúnenie sedadiel v čiernej koži, sledovanie mŕtveho uhla, varovanie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, Hands-free súprava s rozhraním Bluetooth, multifunkčný volant v koži, elektrický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, technológia i-Stop, pohon štyroch kolies, bezkľúčový vstup a štartovanie, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, dažďový senzor, Bi-xenónové natáčacie svetlomety, zadné svetlá LED, denné svietenie, predné hmlovky, monitorovanie tlaku v pneumatikách, devätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Čalúnenie sedadiel v béžovej koži Sand, navigácia TomTom, elektricky ovládané strešné okno, metalíza, perleťový lak...
Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D AWD Revolution a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D AWD Revolution | Ford Kuga 2,0 TDCi AWD Titanium | Honda CR-V 2,2 i-DTEC 4 x 4 Executive | VW Tiguan 2,0 TDI BMT 4Motion Sport & Style | Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D 4WD Intense + | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 191 | 1 997 | 2 199 | 1 968 | 2268 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 129 (175)/4 500 | 120 (163)/3 750 | 110 (150)/4 000 | 130 (177)/4 200 | 110 (150)/3500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 420/2 000 | 340/2 000 | 350/2 000 | 350/1 750 – 2 500 | 360/1 500 – 2 750 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 5-st. automatická | 7-st. automatická | 6-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9.4 | 10.4 | 10.6 | 8.5 | 11.7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 204 | 196 | 190 | 200 | 190 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5.5 | 6.2 | 6.8 | 6 | 5.8 |
Počet miest na sedenie | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 + 2 |
Rázvor (mm) | 2 700 | 2 690 | 2 630 | 2 604 | 2670 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 503 | 456 | 589 | 470 | 477 – 591 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 34 500 | 33 770 | 36 040 | 34 800 | 35 900 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Hodnotenie | |
+ | – |
Originálny zjav | Nízko ukotvený predný nárazník |
Priestranný interiér | Odskakovanie prednej nápravy |
Ergonómia pracoviska vodiča | Chvenie motorovej kapoty |
Výkonný a pružný motor | |
Ovládateľnosť | |
Citlivé riadenie |
Foto – Mazda