Kia Sorento 2,2 CRDI XT – správa sa ako obrnený transportér, jama-nejama, schválnosti rozbitého povrchu cesty suverénne žehlí.
Na prvý pohľad na neuverenie, ale väčšie z dvoch SUV značky Kia fakticky absolvovalo vážnejšiu modernizáciu. V praxi to znamená, že má rekonštruovanú päťmiestnu alebo sedemmiestnu karosériu, prepracovaný podvozok, rozšírenú štandardnú aj doplnkovú výbavu... V ponuke motorov figurujú výhradne štvorvalce – jeden benzínový a dva turbodiesely.
Ku každému z nich si zákazník môže vybrať medzi predným pohonom alebo 4WD. Vyskúšali sme päťmiestnu štvorkolku v najvýkonnejšom a najvybavenejšom vyhotovení doplnenú automatickou prevodovkou. Tá zvyšuje cenu verzie XT na 39 310 eur.
Nenápadne krajšie
„Áno, je to nové Sorento,“ ubezpečujeme zvedavého majiteľa tiež na bielo lakovaného krásavca predchádzajúcej generácie pri vedľajšom stojane čerpacej stanice. Dodáva, že sa mu zdalo trochu iné. Veru ak nepatríte práve k fanúšikom tohto SUV, potom si možno všimnete len to, že pôvodné kružnice predných hmloviek nahradili originálne zvisle orientované lichobežníky.
Až počas zasvätenejšej inventúry sa do pozornosti núkajú zadné zvislé purpurové stop svetlá a nad nimi vykrojené združené osvetlenie, ktoré v tme žiari svojským diódovým podpisom. Vzájomné porovnanie oboch generácií ešte odhalí oba preformované nárazníky s osobitným otvorom náporového chladenia a zmenenú grafiku hlavných svetlometov so zakomponovanými obrysovými rampami LED.
Ba nové – členitejšie sú aj celé zadné dvere. Výslednému obrazu ešte pomohol vyšší podiel lakovaných plôch vo farbe karosérie. Odtieň Snow White Pearl, v ktorom sa producíruje testovaný exemplár, zákazníka vyjde na 500 eur.
Plná poľná výbavy
Architektúra kokpitu ostala v zásade zachovaná. V centre palubnej dosky svieti namiesto separátnych displejov audiosystému a automatickej klimatizácie jedna veľká farebná obrazovka. Tvrdé plasty zostali aj naďalej tvrdými, len ich zošľachťuje akoby pogumovaný, na dotyk určite príjemnejší povrch. Dojem umocňujú kontrastné obklady v dizajne matného hliníka na čiernom pozadí.
Masívne predné sedadlá zaodeté v koži a s plným elektrickým servisom sú hlavne pohodlné. Tí, čo občas jazdia ostrejším tempom, by určite privítali vyššie bočnice. Po nastúpení do premrznutého interiéru oceňujeme vyhrievaný veniec volantu.
Ale takýto luxus zákazník získa len v balíku spolu s adaptívnymi xenónovými svetlometmi, automatickou reguláciou výšky zadnej časti vozidla, vyhrievanými zadnými sedadlami a elektricky nastaviteľným sedadlom spolujazdca (1 990 €). Jeden z inflačných štrnástich spínačov rozmiestnených na ramenách volantu slúži na pohyb v menu palubného počítača. Nahradil kritizovaný kolík zabodnutý priamo v displeji. Už spomenutá sedempalcová obrazovka multimediálneho systému slúži tiež cúvacej kamere, ktorú ešte istia parkovacie senzory.
V ich prípade to chce trochu praxe, aby vodič rozoznal, či sa ozývajú predné alebo zadné. V cene figuruje ešte parkovací systém. Dokáže auto vmanévrovať medzi dve vozidlá stojace pozdĺžne pri chodníku. Ak stoja naprieč, potom neposlúži. Navigácia získala plus za slovenské menu. Plne uspokojí, keď bude zobrazovať pokyny nielen na obrazovke, ale paralelne aj v prístrojovom štíte.
Stredový panel je dosť široký, no napriek tomu Sorento ponúka na predných sedadlách veľmi slušný priestorový komfort. Priečinky vo dverách mohli byť väčšie – aspoň že pojmú PET fľaše. Zato box pod stredovou opierkou objemnejší ani nemôže byť. Na uloženie drobností sa hodia odkladacie priestory pri kulise páky prevodovky. Aj iPhone sa dá uložiť do blízkosti príslušného konektora.
Kufor na závidenie
Batožinový priestor päťmiestneho Sorenta disponuje základnou kapacitu 660 litrov, a tak potenciálnemu majiteľovi tohto SUV môžeme k tomuto parametru len gratulovať. Na pohľad sa síce až takým veľkým nezdá, ale do celkového objemu patrí tiež sekundárny odkladací priestor pod falošným dnom.
V sedemmiestnej verzii tam parkujú dve zadné sedadlá v zloženom stave. Rezerva neprekáža, ale ani nechýba. Kde sa skrýva? – znela by naivná hádanka. Správna odpoveď je, že plnohodnotná visí na spodku kufra.
Takéto usporiadanie má svoje nesporné výhody aj slabiny. Ložná plochy sa dá, samozrejme, aj predĺžiť na úkor sklopených zadných operadiel. Tie vytvárajú s hornou palubou dna kufra rovinu.
Ešte sa odvezieme na zadných sedadlách. Celkom príjemná skúsenosť. Vyšší posed zaručuje solídny výhľad. Navyše sklon operadiel sa dá regulovať od takmer kolmice až k polohe motivujúcej k driemotám. Práve pre tento prípad slúži záložné kotviace miesto pre roletu batožinového priestoru.
Chodidlá nachádzajú pod prednými sedadlami dosť miesta, aj keď tie sú spustené v krajnej spodnej polohe. Ešte zmeriame vzdialenosť od kolien po operadlá a rezervu nad hlavou. V oboch prípadoch osem centimetrov. To znamená dostatok miesta aj pre menšieho basketbalistu.
Rovnaký výkon, nižšia spotreba
Vznetový štvorvalec vybavený piezoelektrickými vstrekovačmi a veľkým turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek nové Sorento zdedilo po svojom predchodcovi aj s pôvodným maximálnym výkonom. Akurát krútiaci moment má plynulejší priebeh.
S ním kooperuje klasická šesťstupňová automatická prevodovka, ktorá síce ukrajuje z výkonu, no motor ho má aj tak dosť. Relatívne nízky kompresný pomer zjemňuje jeho akustiku niekde do stredu rebríčka súčasných štvorvalcových turbodieselov príbuznej kubatúry.
Ťah po prekročení 1 500 otáčok strmo narastá a automat pod plným plynom necháva motor rozbiehať až nad úroveň maximálneho výkonu. Potom pri 4 000 otáčkach preradí. Stovka s pevným štartom za 10 sekúnd rozhodne neurazí. Aj keď prednosťou tandemu motor/prevodovka je skôr pružnosť ako dynamika a potom schopnosť masívne zrýchľovať aj nad hranicou 130 km/h.
Pritom automatická prevodovka usmerňuje motor tak, aby naftou neplytval. Pri stotridsiatke dosahuje len 2 300 otáčok. Na zvýšené zaťaženie nereaguje unáhlene ani pokles rýchlosti nesprevádza podraďovaním. Aj v prudších klesaniach Sorento plachtí ako so zaradeným neutrálom, preto brzdám pomáhame manuálnym radením v sekvenčnom móde.
Samozrejme, že sme Sorentu zmerali jeho apetít. V cieli testovacieho okruhu na palubnom počítači svieti okrúhlych osem litrov. A môžeme porovnávať. Hyundai Santa Fe s rovnakým motorom a prevodovkou si zaknihoval o desatinku litra lepší výsledok a Land Rover Freelander 2 SE 2,2 SD4 (140 kW/190 k) zaznamenal tiež 7,9 /100 km.
Ale napríklad Kia Sorento 2,2 CRDI VGT 4WD EX (145 kW/197 k), modelový ročník 2010, okruh odjazdil až za priemerných 8,7 l nafty na 100 km, čo potvrdzuje medzigeneračný pokrok.
Pokojný suverén
Sorento testujeme v čase vrcholiacej zimy a ono dokazuje suverenitu na pohrebisku asfaltových kobercov. Obuté v štandardnom formáte 235/60 R18 sa správa ako obrnený transportér. Jama-nejama, schválnosti povrchu suverénne žehlí. Tlmené údery nesprevádzajú rezonancie ani stenanie karosérie.
Vysokému tempu na hrboľatom podklade už tlmiče celkom nestíhajú. Kolesá viac odskakujú, čo posádka síce registrovať nemusí, ale volantom treba pomáhať k smerovej stabilite. Jazda po diaľnici, to je sebavedomá istota. Neznervózňujú vyjazdené koľaje ani plochy zaplavené vodou.
Na technickej trati s malými polomermi zákrut sa už dve tony prevádzkovej hmotnosti prejavujú v opačnom garde. Karoséria sa viac nakláňa, do oblúka natočené predné kolesá majú chuť pokračovať rovno. Na toto Sorento nemá genetickú výbavu. Veď stačí sa naň pozrieť. Chce to jediné – menej športovosti, viac dôstojnosti a je opäť vo svojej koži. Na zasnežených cestách sa už k prednému pohonu pridávajú zadné kolesá. Nenápadne.
Rozbahnené úseky zdolávame pre istotu s uzamknutým pohonom 4WD. Opäť suverénne. No len do rýchlosti 30 km/h. Nad ňou sa zadné kolesá zo záberu automaticky odpájajú. Premiéra asistenčných systémov mŕtveho uhla a nechceného opustenia jazdného pruhu v balíku za 1 650 eur dopadla na 50 percent. Prvý v poriadku, druhý je až príliš háklivý. Avizuje už priblíženie k prerušovanej čiare, a tak v praxi sa nechával počuť tak často, až sme ho vypli.
Záver
Nová Sorento po poslednej generačnej výmene urobilo ďalší krok v spĺňaní nepísaných štandardov európskeho zákazníka. Retuš exteriéru mu len pomohla. Subjektívne je fotogenickejší ako nejeden prémiový model.
V interiéri zasa ponúka viac miesta ako niektoré SUV s väčším rázvorom. Aby sa Sorento vyrovnalo jazdnými vlastnosťami najlepším v triede, potrebuje ešte doladiť charakteristiku podvozku a získať možno hodnotnejší pohon 4 x 4. Za európskym štandardom v danej triede zaostáva už len diskutabilnou kvalitou niektorých materiálov v interiéri. Pomerom hodnoty a ceny dokáže s ním v danej triede držať krok vari len Hyundai Santa Fe.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BAS, ESC, VSM, asistencia rozjazdu do kopca, šesť airbagov, audiosystém Premium, automatická klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie, tempomat, posilňovač riadenia s funkciou Flex, kožené čalúnenie sedadiel, vyhrievané predné sedadlá, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, ventilované predné sedadlá, xenónové svetlomety, denné svetlá LED, zadné svetlé LED, ostrekovače svetlometov, kontrola tlaku v pneumatikách, imobilizér, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, predné a zadné parkovacie senzory, parkovací systém, alarm, predné hmlovky, strešné lyžiny, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Šesťstupňová automatická prevodovka, panoramatické strešné okno, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou, monitorovanie mŕtveho uhla, varovanie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, kombinované kožené čalúnenie, vyhrievané zadné sedadlá, drevený volant aj hlavica radiacej páky, vyhrievaný volant, adaptívne xenónové svetlomety, automatická regulácia výšky zadnej časti vozidla, tretí rad sedadiel, metalíza, perleťový lak, devätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie | |
+ | – |
Atraktívny vzhľad | Kvalita niektorých materiálov v interiéri |
Výkonný a pružný motor | Nakláňanie karosérie v zákrutách |
Vysoký štandard výbavy | Znížená obratnosť |
Priestranný interiér | |
Objemný a praktický kufor | |
Komfortné pruženie |
Kia Sorento 2,2 CRDI VGT TX a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Kia Sorento 2,2 CRDI TX | BMW X3 xDrive 20d | Honda CR-V 2,2 iDTEC Executive | Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi Premium | Mitsubisho Outlander 3G 2,2 DI-D 4WD Instile | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 199 | 1 995 | 2 199 | 2 199 | 2 268 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R3 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 145 (197)/3 800 | 135 (184)/4 000 | 110 (150)/4 000 | 145 (197)/3 800 | 110 (150)/3 500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 436/1 800 – 2 500 | 380/1 750 – 2 750 | 350/2 000 | 436/1 800 – 2 500 | 360/1 500 – 2 750 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 8-st. automatická | 5-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9.9 | 8,50 | 10.6 | 10,10 | 11.7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 190 | 210 | 190 | 190 | 190 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6.8 | 5.6 | 6.8 | 6.6 | 5.8 |
Počert miest na sedenie | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 + 2 |
Rázvor (mm) | 2 700 | 2 810 | 2 630 | 2 700 | 2 670 |
Objem batožinového priestoru (l) | 660 | 550 | 589 | 585 | 477 (za druhým radom sedadiel) |
Cena základného modelu s DPH (€) | 39 310 | 43 119 | 36 040 | 39 990 | 39 900 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |
Foto – Hyundai