Nová Kia Sorento zakotvila v cenníku značkových predajcov na Slovensku s jedinou pohonnou jednotkou – osvedčeným, no modernizovaným štvorvalcovým turbodieslom 2,2 CRDi a pohonom štyroch kolies. V tomto smere si teda nenavyberáte. Voliť však môžete medzi šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a automatom, päťmiestnym alebo sedemmiestnym interiérom, základnou úrovňou štandardnej výbavy Gold alebo luxusnejšou Platinum. Núka sa aj za hrsť položiek doplnkovej výbavy.

Päťmiestny derivát s automatickou prevodovkou môžete získať „už“ za 37 500 eur. Ak však zvolíte úroveň Platinum a k tomu rovnakú takmer plnú poľnú doplnkovej výbavy, akou disponuje testovaný exemplár, vyjde vás na zhruba 50-tisíc.

Aj na zadku záleží

Technické parametre, ktoré novinku sprevádzajú, prezrádzajú, že do dĺžky podrástla o 90 mm a je v súlade s aktuálnym trendom aj o 15 mm nižšia, kým batožinový priestor si v základnom usporiadaní uchováva pôvodný 660-litrový objem. Dvojnásobný podiel vysoko pevnostnej ocele zvyšuje tuhosť samonosnej karosérie, takmer kompletne zakrytý podvozok zlepšuje aerodynamiku. Ďalej už nasleduje „chémia“, ktorá vás môže osloviť, ale aj nemusí.

Hoci máme pred sebou úplne nový voz, štýl robustného klasika, zdedený po predchodcovi, mu ostal. Ak nepoznáte pozadie, možno budete tipovať skôr na facelift ako generačný posun. Napriek tomu tie štylistické nuansy, ktoré sú na prvý pohľad zjavné, celku pomohli. Hlavne vyššia štruktúrovaná maska chladiča, robustnejší otvor náporového chladenia v nárazníku aj šarmantnejšie osvetľovacie telesá. Onakvejší masívny bočný prelis zas efektnejšie využíva hru svetla a tieňa. Treba si len dobre vybrať odtieň lakovania. No pri formovaní zadnej partie akoby dizajnérom došla fantázia. Vyzerá síce uhladenejšie, len zrak niet veľmi o čo s potešením oprieť.

TREND test Kia Sorento 2,2 CRDi

Kia Sorento 2,2 CRDi Zdroj: Kia

O pohodlí

Pozitívny prvý dojem z kokpitu sa začína už pri komfortnom nastupovaní. Sedadlá kotvia tak akurát vysoko, pritom to vodičovo je odsunuté maximálne dozadu. Preto sa netreba za volant súkať. Až po naštartovaní sa automaticky presunie bližšie k volantu do vopred nastavenej a uloženej polohy. Samozrejme, pod taktovkou elektrického pohonu. Sedadlá v koži vyhrievanej – vpredu aj ventilovanej – sú pohodlné aj ich bočné vedenie kvalifikujeme ako mierny nadštandard.

Palubná doska neohromí ohňostrojom nápadov či originálnych riešení, len navodí pocit poctivo odvodenej roboty. Jej povrch vyzerá kvalitne, na dotyk je ešte lepší. Prístrojový štít boduje veľkými prehľadnými budíkmi. Displej palubného počítača v jeho strede okrem štandardných údajov zobrazuje tiež kompas. Len pokyny navigácie chýbajú. Tie má v réžii výhradne veľká centrálna osempalcová obrazovka multimediálneho rozhrania s páčivou grafikou. Nekomunikuje cez žiadnu ovládaciu ružica – na pohyb v menu slúži dotyková obrazovka so solídnou reakciou a satelitné spínače. Funkcia Arround-View Monitor zobrazuje bezprostredné okolie vozidla pomocou kamier. Ich zásluhou si môžete skontrolovať aj polohu predných kolies. Ani virtuálny pohľad zvrchu neabsentuje. Len dvojzónová automatická klimatizácia by si možno zaslúžila osobitný displej. Nastavené hodnoty vnútornej teploty si totiž obrazovka necháva pre seba. Zobrazí ich len pri nastavovaní.

TREND test Kia Sorento 2,2 CRDi

Kia Sorento 2,2 CRDi Zdroj: Kia

Otvorený kufor

Pocit priestrannosti interiéru doceníte po usadnutí na zadnú lavicu. Možno aj preto, že v strede podlahy neprekáža tunel. S priemernou výškou 180 centimetrov usadenou za rovnako vysokého a správne sediaceho vodiča môžete počítať s asi deväťcentimetrovým priestorom pred kolenami a o tri centimetre skromnejším nad hlavou. Ak oželiete panoramatický elektrický „šíber“, bude ho aj viac. Na širokej delenej lavici si posedíte v pohode aj v trojici, o to väčšia škoda, že stredová hlavová opierka sa nedá zafixovať pre dospelého dostatočne vysoko.

Kto aj od SUV očakáva variabilný interiér, nebude zo Sorenta sklamaný. Obe časti lavice sa dajú nezávisle a ľahučko pozdĺžne posúvať v širokom rozsahu (27 cm) a sklon operadla si tiež môžete nastaviť podľa gusta. Keď operadlo celkom sklopíte, vytvorí s dnom kufra rovnú plochu – presne podľa očakávania. Jediná nevýhoda – zo strany batožinového priestoru sa operadlá odistiť nedajú.

Rozložitý kufor je dobre prístupný, pritom nakladacia hrana bezprostredne susedí s hornou palubou dvojitého dna. Hornú polohu veka na elektrický pohon si môžete doregulovať podľa vlastnej výšky alebo stropu v garáži. Špecialitka – keď za Sorentom postojíte s kľúčikom vo vrecku, samo sa otvorí. Aké praktické. Ale pozor. Skôr ako od neho zaparkovaného odídete, oplatí sa naň hodiť ešte posledný zaľúbený pohľad. Možno zistíte, že má otvorený kufor.

TREND test Kia Sorento 2,2 CRDi

Kia Sorento 2,2 CRDi Zdroj: Kia

Bez prídavnej nádrže

Tento vznetový štvorvalec podľa nezmeneného typového označenia a výkonových parametrov vyzerá, ako by ho len preložili zo starého do nového auta, keď predtým jemne zvýšili tlak turbodúchadla. Pritom s modernizačnou kúrou získal tiež odľahčený blok valcov aj nové piesty a navyše účinnejší katalyzátor. Preto na plnenie normy EU 6 nemusí jeho palivovej nádrži asistovať ďalšia s močovinou.

A čím ešte zaujal? Vidno, že si jeho autori dali záležať na akustickom prejave, ani tlmiacimi materiálmi, ktorými ho odpojili od priestoru pre cestujúcich, nešetrili. Pomer výkonu a hmotnosti (zhruba dve tony) zo Sorenta prepadovú stíhačku nerobí, skôr ho kvalifikuje na pohodovú jazdu so solídnou výkonovou rezervou. Stovka v čase pod desať sekúnd papierovo naznačuje mierne medzigeneračné zlepšenie, ktoré v praxi sotva postrehnete. Ale pri predbiehaní sa určite neznemožníte. Mierne modifikovaná šesťstupňová automatická prevodovka s takto načrtnutým charakterom drží krok. Pod plným plynom dopraje motoru maximálnych 4 100 otáčok, teda mierny nárast, naopak, počas diaľničného tempa evidujeme mierny pokles na 2 250 otáčok. Keď spínačom na stredovom paneli zvolíte športový režim, podrží motor vo vyšších otáčkach, ale zásadnejšia zmena sa nedostaví a nepocítite ju, ani keď zapnete ECO mód. Posvietili sme si na spotrebu. Výrobca deklaruje jej pokles v kombinovanom cykle z pôvodných 6,8 na 6,6 l. My sme v praxi na testovacom okruhu zaznamenali 7,8 l, čo zhodou okolností tiež predstavuje pokles o dve desatinky litra. So skromnejším rozmerom pneumatík bude ešte o nejakú desatinku litra nižšia.

TREND test Kia Sorento 2,2 CRDi

Kia Sorento 2,2 CRDi Zdroj: Kia

Zlepšený podvozok

Podvozok má Sorento komfortne nastavený, no hojdavý kočiar nečakajte. Kvitujeme, že hlasné údery po prejazde výmoľov si, na rozdiel od niektorých prémiových modelov, odpustí. Zato hluk od pneumatík na asfalte by mohol byť nižší. Mimochodom, testovaný exemplár obúva maximálny formát (235/55 R19), aký si len k tomuto autu môžete zvoliť. Veríme, že na sedemnástkach sa poveziete ako v bavlnke. Milé prekvapenie nasleduje v technických pasážach, najmä keď zvýšime tempo. Po skúsenostiach s minulou generáciou očakávané masívnejšie nakláňanie karosérie sa nekoná. O podvozok sa po novom predsa len dá oprieť. Lepší dojem z ovládateľnosti navodzuje tiež v rámci pohonu 4WD systém potláčajúci nedotáčavosť a potom presnejšie riadenie. Aby ste však nenadobudli mylný dojem. Sorentu sa stále oveľa viac páči na diaľnici ako v ostrých zákrutách. Tam svoju hmotnosť nezaprie.

S pohonom 4 x 4 pri svetlej výške 185 mm a veľkom rázvore môžete skúšať šťastie mimo asfaltky maximálne na poľných cestách. Na rozbahnených sekciách sa 50 % krútiaceho momentu presúva k zadnej náprave a keď na to príde, pomer 50 : 50 môžete zavrieť „aj natvrdo“. 

Systém udržania v jazdnom pruhu vodiča len diskrétne akusticky upozorňuje, do riadenia nezasahuje, čo sa nám páči. Rozpoznávanie rýchlostných limitov však občas dezorientuje. Niekedy nezaregistruje koniec obmedzenia, inokedy zobrazí aj značky patriace k paralelným komunikáciám. Neberie do úvahy ani ukončený zákaz predbiehania, ak je vyznačený len prerušovanou čiarou.

TREND test Kia Sorento 2,2 CRDi

Kia Sorento 2,2 CRDi Zdroj: Kia

Záver

Kia so Sorentom oslovuje hlavne tých, ktorí už z menších modelov vyrástli a veľké od prémiových značiek považujú za pridrahé. Je to rozumná voľba. Získate robustný dobre vybavený voz s priestranným interiérom, ktorý sa oveľa suverénnejšie pohybuje na zasneženej ceste k horskému hotelu ako trebárs luxusný sedan. Medzigeneračný pokrok registrujeme v zjave, výbave aj v jazdných vlastnostiach. Škoda, že zákazník si nemôže vybrať pohonnú jednotku aspoň z dvoch vznetových alternatív. Tí ešte náročnejší by rozhodne privítali tiež početnejšiu ponuku položiek doplnkovej výbavy. K danej cenovke patrí.

TREND test Kia Sorento 2,2 CRDi

Kia Sorento 2,2 CRDi Zdroj: Kia

Najvýznamnejšie prvky výbavy Gold

ABS, BAS, ESC, VSM, asistencia rozjazdu do kopca, šesť airbagov, audiosystém s MP3 a USB, Bluetooth hands free, dvojzónová klimatizácia, zadná parkovacia kamera, vyhrievané predné aj zadné sedadlá, vyhrievaný volant, kontrola tlaku v pneumatikách, stabilizácia prívesných zariadení, dažďový senzor, systém Štart & Stop, LED denné svietenie, predné hmlovky s prisvecovaním do zákrut, plnohodnotné rezervné koleso, predné a zadné parkovacie senzory, strešné lyžiny, tónované sklá, 17" disky kolies z ľahkých zliatin...

TREND test Kia Sorento 2,2 CRDi

Kia Sorento 2,2 CRDi Zdroj: Kia

Najvýznamnejšie prvky výbavy Platinum a doplnkovej výbavy

Sedemmiestna verzia, adaptívny tempomat, audiosystém s CD mechanikou, prémiový zvukový systém Infinity, navigačný systém s 8" dotykovým displejom, 360° parkovacia kamera, monitorovanie mŕtveho uhla, upozornenie na pohyblivé prekážky pri cúvaní, varovanie pred opustením jazdného pruhu, adaptívne xenónové svetlomety, bezkľúčový prístup a štartovanie vozidla Smart Key, kožené čalúnenie sedadiel, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca, ventilované predné sedadlá, bezdotykové ovládanie veka batožinového priestoru, LED zadné kombinované svetlá, panoramatické strešné okno, metalíza, perleťový lak, 18" alebo 19" disky kolies z ľahkých zliatin...

TREND test Kia Sorento 2,2 CRDi

Kia Sorento 2,2 CRDi Zdroj: Kia

Hodnotenie
+
priestranný a variabilný interiér jeden motor je málo
objemný kufor slabšia obratnosť
vysoký štandard výbavy
kvalitné materiály v interiéri
kultivovaný vznetový štvorvalec
Kia Sorento 2,2 CRDi a porovnateľné modely na slovenskom trhu
Kia Sorento 2,2 CRDi Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi VGT 4 x 4 Jeep Cherokee 2,0 MJT VW Touareg 3,0 V6 TDI Mountain
Zdvihový objem motora (ccm) 2 199 2 199 1 956 2 967
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 V6
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 147 (200)/3 800 145 (197)/3 800 125 (170)/4 000 150 (204)/3 300
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 450/1 750 – 2 750 436/1 800 – 2 500 350/1 750 450/1 250 – 3 200
Prevodovka 6 -st. automatická 6-st. automatická 9-st. automatická 8-st. automatická
Pohon 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,30 10,10 10,30 8.7
Maximálna rýchlosť (km/h) 203 190 192 206
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 6.6 6,80 5,80 6.6
Počet miest na sedenie 5 5 5 5
Rázvor (mm) 2 780 2 700 2 700 2 893
Svetlá výška (mm) 185 185 183 201
Objem batožinového priestoru (l) 660 585 412 580
Cena základného modelu s DPH (€) 37 500 34 990 40 290 41 990
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov