Automobilka Kia cieľavedome buduje svoju európsku pozíciu. Najprv v rekordne krátkom čase rozvinula výrobu konfekcie na úrovni požiadaviek náročných trhov, hoci jej tradícia chýba. Najnovšie odvodila výkonný derivát svojho úspešného radu Cee´d a postavila ho do výkladnej skrine, nech tú konfekciu ešte lepšie predáva.
S prívlastkom GT má športový dres, športové srdce (prepĺňaný benzínový motor 1,6 T-GDI) a podľa svojich autorov jazdí tak, až je z toho zážitok. Kľúče spočívajú vo vrecku, a tak nič nebráni otestovať, či ambície naostreného exempláru zo Žiliny odzrkadľujú jeho schopnosti.
2 x 4 ľadové kocky
Auto tejto krvnej skupiny stavia na prebúdzaní vášní a v takom prípade má svoje nezastupiteľné miesto exteriérový „bodykit“. Aby zaujal korenistou inakosťou, či v lepšom prípade aj originálnym nápadom. Na tie denné LED v prednom nárazníku asi ani netreba upozorňovať. Fakt sa podarili. Svietia ako kocky ľadu, bez ohľadu na to, či sú zapnuté alebo nie.
Ostrý hatchback značky Kia má svoj jasný identifikačný znak, schopný zaujať viac ako čokoľvek iné. V podobe odraziek sa opakuje tiež v zadnom členitom nárazníku, ktorý sa tiež mimoriadne vydaril. Ďalej sa už GT zviditeľňuje podľa osvedčenej receptúry.
Vpredu zväčšený spodný otvor náporového chladenia, neodmysliteľné prahové nadstavce, efektnejší šilt nad zadným oknom, dve oválne výfukové hrdlá po stranách difúzora, dramatizujúce hliníkové osemnástky... a konečne o osemnásť čísiel znížená pozícia nad vozovkou. Pro_Cee´d svojím zjavom udiera na citlivú strunu, modulácia GT s prehľadom zvláda oktávu navyše.
Kia Pro_Cee´d GT
Pastva pre oči
Interiér doslova láka sadnúť si za volant. Dojem robia hlavne športové Recará. Krásne, a pritom masívne, veľkoryso tvarované, prešívané purpurom. Vysoké bočnice síce máličko komplikujú nastupovanie, ešte ťažšie je sa z nich vymaniť, no podstatné je, že telo, ako sa patrí uväznia a pritom sú celkom pohodlné. Mechanické rameno ponúka bezpečnostný pás, hoci jeho čas ešte neprišiel. Ale vďaka, že sa za ním netreba naťahovať.
Atmosféra kokpitu je športová a pritom uhladená. Taká aby oslovila aj vodiča, ktorý sa rád nechá rozmaznávať. Teda žiadna Sparta. Prešívaná koža okrajov sedadiel sa opakuje vo výplniach dverí, na volante aj na hlavici radiacej páky. Lesklé plastové lišty zvýrazňujú veľké rukoväte dverí aj volant, lesknú sa tiež rámčeky prístrojového štítu aj všetky ostatné. Až tak by nemuseli. K tomu svieti veľká 4,3“ dotyková obrazovka. Spolu s cúvacou kamerou, dvojzónovou klimatizáciou, vyhrievaným predným oknom... vyjde na 300 eur.
Športovú atmosféru sedadlá navodili a kompletizujú ju hliníkové pedále spolu s krátkou radiacou pákou. Volant je peknučký, ale väčší ako sa k prívlastku športový hodí a v dlaniach sa jeho tenší veniec trochu stráca. Aj Kia Carens ho má tučnejší. Nižší posed má svoje čaro aj radiaca páka sadne do ruky, hoci podľa aktuálneho trendu by mala tesnejšie susediť s vencom volantu. Skôr vadí, že rukoväť parkovačky sa akosi schováva tesne pri sedadle. Mala by radšej trčať, aby sa dala rýchlo schmatnúť.
Pohľad sa stále vracia k prístrojovému štítu. Veľkolepo trasnparentný. Taký, aký má byť. Navyše jeho centrálny budík ukazuje dve tváre. Rýchlomer s klasickou strelkou alebo digitálny s ukazovateľmi krútiaceho momentu a plniaceho tlaku turbodúchadla po stranách. Farebný pohyblivý ohňostroj. Je na čo pozerať, čo sledovať. Stačí stlačiť spínač GT – jeden z plejády na ramenách volantu. Poviete si, že volant F1 ich má ešte viac. Nepochybne, ale napríklad tlačidlo vyhrievania volantu medzi nimi určite nebude.
Ešte pripájame ubezpečenie pre praktických vodičov, že PET fľaše sa zmestia do dverových priečinkov, zariadenie mobilnej komunikácie si nájde miesto v poličke pri radiacej páke v susedstve príslušných konektorov, box pred spolujazdcom je klimatizovaný a slušná kapacitu má aj odkladací priestor pod stredovou opierkou.
Kia Pro_Cee´d GT
Cena za sexi dizajn
Komplikovanejšie nastupovanie k zadným sedadlám, to máte zato, že si napriek rovnakej cene s päťdverovou verziou vyberiete túto trojdverovú. A to len preto, že sa vám zdá viac sexi. Ešte že systém easy entry funguje spoľahlivo, a tak si netreba za každou takouto operáciou nanovo nastavovať pozíciu za volantom.
Vzadu je to takmer rovnako pohodlné ako v Cee´d-e. Ale len takmer. Bohatý priestor v oblasti kolien Pro_Cee´d kopíruje, ale jeho žoviálna strecha sa viac zvažuje a strop znižuje aj elektrický šíber (900 €). Preto namiesto sedem – osem centimetrovej rezervy nad hlavou ostávajú k dobru len asi tri. Nič to, väčšine dospelej populácie to stačí.
A výhľad do strán? Ako stúpa spodná hrana okienka, tak sa zužuje zorné pole. Vpredu zas zacláňajú športové sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami. Zato kufor o žiadne litre neprišiel. Tých 380 má v triede kompaktov svoju váhu. A za dvojité dno s praktickými priehradkami a minirezervu na samotnom spodku priplácať netreba.
Kia Pro_Cee´d GT
Čertovo kopýtko
Bezpečnostný pás konečne zaklapol a spínač štart rozpohybuje piesty štvorvalca T-GDI motivovaného dvojkomorovým turbodúchadlom. Nič mimoriadne. Vo voľnobehu sa správa ako v režime maximálneho utajenia, len strelka rýchlomeru ho prezrádza. Zaberá síce celkom spontánne už od nízkych otáčok, ale kým tlak na akcelerátor zotrváva v medziach slušnosti, čertovo kopýtko ostáva v talóne.
Spolucestujúcich navnadených bojovým továrenským tuningom a deklarovanými parametrami, civilné zvezenie neoslňuje. Veď nič extra sa nekoná. Echo dvestokoňového stáda nepočuť, akustická farebnosť rôznych hladín otáčok chýba. V ére zvukovodov, rezonátorov, reproduktorov a zosilňovačov schopných z ničoho rozpútať peklo na zemi... bez nich, nastupuje nuda. Pro_Cee´d GT si tieto vymoženosti odpustil, ale všetky karty ešte neodkryl.
Doposiaľ podľa techniky jazdy len usudzuje, že posádku neradno znepokojovať. Tak všetko späť. Brzdy, štart a plný plyn. Strelka rýchlomeru opíše oblúk na 6 400, radenie, strelka padá na 4 500: I. – 50 km/h, II. – 90, III. – 130 km/h. Už je to silnejší tabak. Tlačí do sedačky a motor akoby mal atmosférické plnenie, s otáčkami ťah postupne graduje.
Aj uši si konečne aspoň trochu prichádzajú na svoje. To hrdelné brumm sa však nešíri spredu, ale od výfukových hlavní. Ešte lepšie sa počúva pri spustenom okne. Nebudeme vás presviedčať, že akceleruje ako Ford Focus ST. Čísla nepustia. GT-éčku predsa len chýba zdvihový objem. Na stovku mu to trvá o dobrú sekundu dlhšie a v maximálke ešte viac zaostáva. Poviete si, to sa dalo čakať, ST je iný level. Súhlasíme. Ale aspoň teoreticky by mohlo byť úspornejšie.
Papier s nameranými laboratórnym údajmi ani túto radosť majiteľovi GT nedopraje. Žerie viac. Je to čierne na bielom. My sme sa však v praxi presvedčili o opaku. Na testovacom okruhu zobral 8 litrov na sto kilometrov v priemere, kým Ford Fokus ST si vypýtal o 0,6 litra viac.
Kia Pro_Cee´d GT
Aj do nepohody
„Má to tuhšie tlmiče pruženia, kratšie a tvrdšie pružiny, mohutnejšie sabilizátory, pneumatiky formátu 225/40 R18 a nie je to kostitras. Čo je to? Predsa Kia Pro_Cee´d GT.“ Ako zo zlého reklamného klipu. Ale celkom pravdivo. Toto GT nemieri na takú úzku skupinu zákazníkov ako niektoré hot hatch, preto ani tých ostatných asi nemieni nepohodlím odradiť. Ľahko sa to povie, ale kompromis sa niekedy stáva naozajstným umením.
Ako sa tak v tomto GT-éčku vozíme, zdá sa, že má umelecké sklony. Podvozok je síce zjavne tvrdší ako konfekčný, ale ani jazda po poničenom asfalte nekazí celkový dojem a hluk od kolies je dobre utlmený. Nič nebráni jeho používaniu na každodenné cesty do práce po mestských komunikáciách v stave, v akom sú. Či už sedíte za volantom alebo ako člen posádky na zadnej lavici. Len fajnové disky kolies treba postrážiť. Bola by ich škoda.
Teraz to chce posadiť ho na súci podklad okorenený oblúkmi a zaroštovať akcelerátorom, nech sa predvedie. Očakávané hlbšie zakľaknutie karosérie sa nedostavuje. Skôr zasahuje stabilizačný systém, keď predné kolesá začínajú po živici gumovať.
Do zákrut GT síce spontánne nezatáča ako deriváty so samosvorom či jeho náhradou, nedotáčavosť však prejavuje v rozumných hraniciach. Asi aj preto, že tisícšestovka to so svojou hmotnosťou a tlakom na prednú nápravu nijako nepreháňa. Čoskoro sa ukazuje, že rozumie skôr úspornejšiemu narábaniu s volantom ako ostrým manévrom. V tom je asi najväčší rozdiel oproti tvrdšie odpruženým, možno zábavnejším hot hatch. Inak ale klobúk dolu.
Kia Pro_Cee´d GT
Záver
V úvode píšeme o aute do výkladnej skrine. Má za úlohu prilákať občana do šourúmu spolu s najlacnejším modelom z ponuky a keď tam už bude, niečo si už len kúpi. Nebude to síce ten najlacnejší model, ale ani tento krásavec. Skôr niečo rozumné spomedzi nich. Taký býva osud hot hatch.
Z hľadiska počtu registrácií sú to kusovky. Prečo? Svojim vyhraneným charakterom sú príliš neotesané, aby po nich zatúžilo široké publikum. Disponujú výkonom s akým si 95 % motoristov aj tak nevie rady a to nepohodlie ide občas na nervy aj tým zvyšným percentám. Kompaktné GT značky Kia môže mať aj vyššie ambície ako obdivovaný no ťažko predajný exponát z výkladu.
Svojím vzhľadom v ničom za svojimi výkonnejšími konkurentmi nezaostáva, výbavou nejedného tromfne. Čo je podstatné, v ústrety masovejšiemu dopytu vykračuje cenou aj tolerantnejším charakterom.
Kia Pro_Cee´d GT
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BAS, ESC, VSM, šesť airbagov, palubný počítač, autorádio s prehrávačmi CD a MP3, Bluetooth handsfree, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, manuálna klimatizácia, posilňovač riadenia s funkciou Flex, volant a radiaca páka v koži, športové predné sedadlá, kožené čalúnenie sedadiel, svetlomety s prisvecovaním do zákrut, denné svetlá, zadné svetlá LED, predné hmlovky, alarm, imobilizér, kontrola tlaku v pneumatikách, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, 18“ disky kolies z ľahkých zliatin...
Kia Pro_Cee´d GT
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Dvojzónová klimatizácia, adaptívne xenónové svetlomety, vyhrievané predné sedadlá a volant, panoramatické strešné okno, bezkľúčový prístup a štartovanie, rádio s TFT displejom dotykovou obrazovkou a cúvacou kamerou, navigácia, zadné parkovacie senzory, metalíza/perleťový lak...
Kia Pro_Cee´d GT
Hodnotenie | |
+ | – |
vydarený bodykit | vysoká nakladacia hrana kufra |
skvelé športové sedadlá | slabšia odozva riadenia |
výkonný a pružný motor | |
výborná prevodovka | |
praktický kufor | |
úroveň výbavy | |
úroveň spracovania interiéru |
Kia Pro_Cee´d GT a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||||
Kia Pro_Cee´d GT | Ford Focus ST | Hyundai Veloster Turbo | Renault Mégane R.S. | Opel Astra OPC | VW Golf GTI Performance | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 591 | 1 999 | 1591 | 1 998 | 1 998 | 1 984 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 152 (204)/6 000 | 184(250)/5 500 | 137 (186)/5 500 | 195 (265)/5 500 | 206 (280)/5 500 | 169 (230)/4 700 – 6 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 265/1 750 – 4 500 | 360/2 000 – 4 500 | 265/1 500 – 4 500 | 360/3 000 – 5 000 | 400/2 500 – 5 000 | 350/1 500 – 4 600 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7.7 | 6.5 | 8.4 | 6 | 6 | 6.4 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 230 | 248 | 214 | 254 | 250 | 250 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 7.4 | 7.2 | 6.9 | 7.5 | 8,10 | 6 |
Počet dverí | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 650 | 2 648 | 2650 | 2 640 | 2 695 | 2 637 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 380 | 363 | 320 | 344 | 370 | 380 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 22 900 | 27 400 | 25490 | 29 590 | 25 140 | 27 520 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Foto - Kia