Čísla hovoria jasnou rečou. Kompaktný hatchback zo Žiliny po generačnej výmene patrí na tunajšom trhu k tým najžiadanejším. Ako však dopadne odvodené kombi? Hoci sa na jar v Ženeve predstavilo paralelne s krátkou verziou, do showroomov dorazilo s marketingom naplánovaným taktickým časovým odstupom a identifikačným označením Sportswagon (SW). Z identickej zostavy pohonných jednotiek, akou disponuje krátka verzia, sme vyskúšali benzínovú tisícšesťstovku v najvyššej úrovni štandardnej výbavy. Zákazníka vyjde na 19 490 €.
Fešné kombi
Schreyerova tigria maska sa v portfóliu značky Kia ujala a cee’d si ju osvojil v tej možno najonakvejšej modifikácii. Samozrejme, že ju jedna k jednej kopíruje aj SW spolu s celou fazónou prednej partie až po stĺpik B. Za ním sa už klenie dlhšia, rozširujúca sa a nadol splývajúca strecha. V ústrety jej zas stúpa klin pontónu karosérie. Vychádza z toho svieži aerodynamický profil. Pomáhajú mu lesklé kontúry okenných rámov, na efekt vyrátaný bočný prelis a korunu nasadzujú atraktívne disky kolies. Podobnou ľahkosťou útočí na receptory zadná partia. Určite je to aj zásluha subtílneho nárazníka, ktorý zhora ohraničujú dvere kufra a zospodu z neho ukrajuje tmavý difúzor. Celok opticky znižuje šilt nad oknom spolu s horizontálnymi „lampami“. Nuž celkom fešné kombi –úspešne maskujúce vlastnú praktickosť.
Zhodnotený kokpit
Pri odomykaní aj štartovaní môže kľúč ostať vo vrecku. Rovnaký môžete mať za 490 €. A už sa spoza volantu vynára architektúra palubnej dosky so stredom orientovaným na vodiča – známa už z hatchbacka. Výbava TX do pozornosti núka prístrojový štít s efektnejším podsvietením Supervizion. A namiesto páky parkovačky v stredovom paneli len minimum miesta zaberá elektrický spínač. My by sme sa však bez neho zaobišli. Centrálna farebná dotyková obrazovka slúži audiosystému aj navigácii s intuitívne zostaveným menu – navyše v slovenčine. Zadovážiť sa dá v jednom komplete s cúvacou kamerou za 1 090 €. Osobitnú zmienku si pýtajú pekne vypracované sedadlá prešívané pásmi béžovej kože (opakuje sa aj na výplniach dverí). Vodičovo sedadlo s elektrickým ovládaním navyše umožňuje regulovať sklon sedáka. Obe sú súčasťou balíka Lux (2 690 €). Páči sa volant s hutne formovaným koženým, navyše vyhrievaným vencom. Na obsluhu hojného počtu spínačov na jeho ramenách sa dá zvyknúť aj bez zrakovej kontroly. Konektory vrátane zástrčky USB netreba hľadať po priečinkoch – sú bezprostredne poruke tesne nad poličkou v stede. Tam môže spočívať mobilný telefón alebo čokoľvek nabité trebárs hudbou formátu MP3. Kvitujeme veľké spätné zrkadlá, ich joystick sa však skrýva za vencom volantu. Škoda, že lakťová opierka zakrývajúca stredový box je trochu nízko a trochu vzadu. A regulovať sa nedá. Zato dverové priečinky, ktoré pojmú aj PET fľaše, sú v poriadku.
Konkurencieschopný kufor
Vzadu je to takmer podobné ako v hatchbacku. Ak si za seba sadnú dvaja priemerne vysokí cestujúci (asi 180 cm), ten vzadu má k dobru rovných sedem centimetrov od kolien k operadlám a nad hlavou ešte o centimeter viac. V kombi strecha klesá predsa len pozvoľnejšie. Pritom zadná lavica pojme bez problémov troch dospelých cestujúcich, čo sa v nižšej strednej triede nestáva často. K dispozícii sú solídne odkladacie priestory vo dverách aj v operadlách predných sedadiel. Nechýba sklopná stredová opierka. Kufor Sportswagonu láka na svoju 528-litrovú kapacitu. Je o 148 litrov objemnejší ako batožinový priestor hatchbacka, ale na kombi prvej generácie sedem litrov stráca. Aj nakladaciu hranu má vyššiu. Údajne v prospech pevnostnej štruktúry karosérie. Ďalej už registrujeme len plusy. Krycia roleta sa dá ovládať jednou rukou, systém pozdĺžnych koľajníc a posuvnej zábrany, ktorá dokáže znehybniť obsah do výbavy TX, tiež. Rovnako aj oddeľujúca sieť, ktorá sa dá napnúť na rozhraní kufra a interiéru. Po sklopení zadných operadiel získame takmer rovnú predĺženú plochu. Ak má byť skutočne rovná, potom pred sklopením operadiel treba ešte dopredu odklopiť sedáky. Nasleduje inventúra praktických odkladacích priestorov v dvojitom dne. A v ich spoločnosti objavujeme minirezervu.
Kone bez dopingu
Pohonná jednotka – 1,6-litrový štvorvalec s variabilným časovaním ventilov a priamym vstrekovaním benzínu patrí v danej triede k čoraz užšej vzorke motorov, ktoré v časoch konjunktúry turba ostávajú verné atmosférickému plneniu. Zákonite v nižších a stredných otáčkach nie je taký dravý. Ale ak treba udržiavať konštantnú päťdesiatku v uzavretej osade, pokojne to zvládne aj so zaradenou šestkou. Z tejto úrovne sa však rozbieha len namáhavo, a tým nabáda podradiť. Nad hranicou 2 500 otáčok sa prebúdza, a keď dosahuje o tisícku viac, chytá správny dych. Potom už ochotne posiela strelku otáčkomeru aj za hranicu červeného poľa, no vtedy je už dosť hlučný. Skrátka, má športovejší prejav. Hlučnosť prechodne o poznanie stúpa aj v často využívanom rozpätí 90 až 110 km/h a zaradenej šestke. Takto sa zrejme prejavujú kritické otáčky. O solídnych akceleračných schopnostiach vypovedá stovka s pevným štartom v čase pod jedenásť sekúnd. Aj zo stotridsiatky (3 200 otáčok) ešte dostatočne akceleruje. No nad 160 km/h sa strelka rýchlomeru hýbe neochotne. To by však motorista rešpektujúci rýchlostné limity nemal postrehnúť. Zmerali sme tiež priemernú spotrebu. Výsledku 6,8 l/100 km trošku pomohol systém ISG.
Vybalansovaný podvozok
Jazda so Sportswagonom do značnej miery osviežuje zážitky zo spolužitia s hatchbackom. Tým skôr, že aj teraz obúvame rovnaký formát pneumatík 205/55 R16. V tejto konfigurácii je to až prekvapujúco príjemne odpružený voz, ktorý nad očakávanie filtruje drobné aj väčšie nerovnosti podkladu. Pritom neobťažuje nadmerným hlukom od kolies, ak nerátame hukot zimného dezénu (renomovanej značky pneumatík) na istej štruktúre asfaltu. Jazdu na technickej trati rezkým tempom už sprevádza známa schéma. Cee’d na hranici oblúka zľahka kľakne a bez vzdoru sa z neho necháva ťahať prednými kolesami. Koncepciou vrodenú nedotáčavosť celkom dobre maskuje. Ťažšiu zadnú partiu pri vyhýbacích manévroch predsa len viac cítiť ako na krátkej verzii. Výhody viacprvkovej zadnej nápravy sa prejavujú najmä držaním stopy aj na povrchu vozovky, ktorá má ďaleko k ideálu. Radenie krátkou radiacou pákou môže slúžiť ako nasledovaniahodný príklad. Riadenie s funkciou Flex a tromi režimami možného nastavenia sa môže zdať ako zbytočný luxus. Ale ono je v cene. A keďže kompromisný režim Normal sa nám zdá z troch nekomunikatívnych najkomunikatívnejším, na ostatné dva zabúdame.
Vážny konkurent
Konkurencia si musí zvykať, že s druhou generáciou modelu Kia cee’d nastúpil do ringu hráč. Ten už dokáže súťažiť o priazeň zákazníka nielen cenou a sedemročnou garanciou, ale aj celým komplexom svojich vlastností od úsporných motorov po vyvážený podvozok, od európskej kvality materiálov v interiéri po úžitkovú hodnotu celku. Litre kapacity kufra navyše sú tou nadhodnotou, ktorú Sportswagon ponúka navyše voči hatchbacku. Pritom ani medzi kompaktnými kombi sa s takýmito parametrami nestratí. Súčasne sa stavia na roveň svojho rozhodne najväčšieho konkurenta a zároveň koncernového súrodenca – modelu Hyundai i30 Kombi. Oceňujeme oveľa pestrejšiu paletu doplnkovej výbavy ako v minulosti vrátane asistenčných systémov. Škoda, že mnohé jej prvky sú zakomponované v balíkoch, s ktorými si zákazník kupuje aj ďalšie položky, hoci o ne nestojí.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BAS, ESC, VSM, asistencia rozjazdu do kopca, šesť airbagov, dvojzónová klimatizácia, vyhrievané predné sedadlá aj volant, audiosystém s prehrávačmi CD a MP3, Bluetooth handsfree, tempomat, posilňovač riedenia s funkciou Flex, elektrická parkovačka, denné svetlá LED...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Šesťstupňová automatická prevodovka s radením pod volantom, ISG (stop and go), navigácia + zadná parkovacia kamera, bezkľúčový prístup a štartovanie, bezpečnostná sieť a organizér v batožinovom priestore, dvojité dno v batožinovom priestore...
+ | - |
atraktívna fazóna karosérie | hlučný motor vo vysokých otáčkach |
ergonomický a dobre vybavený kokpit | nekomunikatívne riadenie |
objemný a praktický kufor | príplatkové položky v balíkoch |
pružný a pomerne úsporný motor | |
výhodný pomer ceny a hodnoty |
Kia Cee´d SW 1,6 GDI TX a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Kia Cee´d SW 1,6 GDI TX | Hyundai i30 Kombi 1,6 GDI Style | Škoda Octavia Combi 1,4 TSI AM Business | Ford Focus Kombi 1,0 EcoBoost Titanium | Peugeot 308 SW 1,6 THP Active | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 591 | 1 591 | 1 390 | 999 | 1 598 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R3 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 99 (135)/6 300 | 99 (135)/6 300 | 90 (122)/5 000 | 92 (125)/6 000 | 115 (156)/6 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 164/4 850 | 164/4 850 | 200/1 500 – 4 000 | 200/1 400 | 240/1 400 – 4 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6 -st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,20 | 10.2 | 9.8 | 11,50 | 9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 192 | 192 | 202 | 193 | 211 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,30 | 6.4 | 6.3 | 5,10 | 6,90 |
Rázvor (mm) | 2 650 | 2 650 | 2 578 | 2 648 | 2 708 |
Objem batožinového priestoru (l) | 528 | 528 | 605 | 476 | 573 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 19 490 | 18 190 | 21 309 | 20 670 | 18 990 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov |