Môžeme okolo tohto faktu skepticky či pozitívne filozofovať, koľko len chceme, dôležitý vždy bol aj bude výsledok. A ten stojí pred nami v plnej paráde. Zo solídnej palety sedemnástich verzií zlatý stred. To znamená pod prednou kapotou vznetový štvorvalec 1,6 MTJ, k tomu šesťstupňová manuálna prevodovka, ktorá posiela krútiaci moment výhradne k predným kolesám. V tejto kombinácii sa predáva minimálne s druhým stupňom výbavy Longitude za 20 590 eur, no testovaný exemplár vo verzii Limited si predajcovia cenia na 23 350 eur.
Bude to láska?!
V zornom poli nepózuje ani predátor, ani chýrečný dizajn Made in Italy, ktorý vás ohromí rovnako pri pohľade na jachtu ako na vodovodnú batériu. No skôr ako nad celkom zlomíte palicu, doprajte si čas. My zatiaľ ideme pekne po poriadku. Spredu je najfotogenickejší – jasný Jeep, aj keď akoby riekou času vyhladený okruhliak. Zadná partia už vzbudzuje isté pochybnosti. Až na tie osvetľovacie telesá, ktoré pri troške fantázie svojsky interpretujú kanistre. Pravdepodobne majú pripomínať dobrodružné trasy za hranice civilizácie, kde čerpacie stanice sú vzácne ako oškvarky po týždennom pôste. Z vlastnej skúsenosti môžeme potvrdiť, že obecenstvo ťažšie trávi vizáž hlavne z profilu. Načo ho opisovať, stačí sa pozrieť. Nie raz, ale viackrát zopakovať a potom znova zo všetkých strán. Nič nepomohlo? A či predsa? Skráťme to. Jeep Renegade neprehliadnete. Má svojský štýl, ale láska na prvý pohľad z toho (asi) nebude.
Jeep Renegade 1,6 MJT Zdroj: Jeep
Ja som Jeep
Pohodlné nastupovanie? Sedí vec, veď aj kvôli nemu si crossovery kupujeme. Ale ďalej je to už originál. Usadnete za volant a viete, že ste v Jeepe. Vzdialené a málo sklonené čelné okno je jeho identifikačným znakom, masívne držadlo pred spolujazdcom tiež. Už len pre istotu sa na viacerých miestach interiéru opakuje erb značky Jeep v podobe rebier masky chladiča medzi dvoma reflektormi, ktorý si patentoval už legendárny Willys. Vidíme ho aj na orámovaní reproduktorov vo dverách. Palubná doska sa zdá situovaná nízko, o to lepšie vidno na vysokú prednú kapotu. Tak trochu ako v nákladniaku. Zato ťažšie sa odhaduje, kde sa končí predok aj pozícia predných kolies. Vec zvyku. Šikovne umiestnené vonkajšie zrkadlá zas ukazujú viac, ako sme z iných áut zvyknutí.
Zaujať optimálnu šoférsku pozíciu – žiadny problém. Volant s hrubým vencom padne do dlaní aj radiaca páka s kovovou hlavicou vyhovuje. No keď sa v lete na slnku rozpáli, kritike sa neubráni. Predné sedadlá sú peknučké, radosť pozrieť, ale telu neposkytujú ani len priemernú bočnú oporu. Navyše príplatkový kožený poťah viac kĺže ako textilný.
Prístrojovému vybaveniu niet takmer čo vytknúť. Veľký TFT displej palubného počítača v zornom poli má slušnú informačnú hodnotu. Len údaj o priemernej rýchlosti chýba. Nad štandard sprostredkuje napríklad teplotu motorového oleja a pokyny navigácie sa na ňom zobrazujú paralelne s centrálnou 6,5" dotykovou obrazovkou UConnect multimediálneho systému (za príplatok). Tá zasa boduje hlavne okamžitou reakciou aj grafikou.
Plastmi sa tu nešetrilo, ale kvalitou a remeselným spracovaním dvíhajú latku štandardu malých áut. A fazóna? Túto, ako vidíte, netreba obhajovať.
Jeep Renegade 1,6 MJT Zdroj: Jeep
Kufor bez ambícií
Ani vzadu neprídete o vyšší posed a s ním aj o dobrý výhľad. No nevedno, ako sa to podarilo, ale stehná aj tak nemajú potrebnú oporu. Asi preto, že zadné sedadlá sú ešte plochejšie ako tie predné a hlavne majú pevné čalúnenie. Nuž telo do nich nezaboríte. Ani ten pocit priestrannosti, ktorý vpredu imituje také vzdialené čelné okno, tu nezažijete. Miesta je tu len tak akurát. Povedzme, že sa usadíte za rovnako vysokého vodiča (180 centimetrov) a od kolien po operadlá máte priestor maximálne päť centimetrov. Zato nad hlavou sa klenie vysoká strecha, tam môžete počítať až s dvojnásobnou rezervou.
Hoci Renegade patrí medzi malými crossovermi k tým najširším, miesto v strede sa hodí len pre dieťa. Dôvod už asi tušíte. Stredová hlavová opierka sa dá vysunúť maximálne za krk a o to nestojíte, však?
S 351-litrovou kapacitou sa kufor Renegade o dieru do sveta nepokúša. Má však aspoň pravidelný tvar a nechýba v ňom ani sympatická medzipodlaha. Ak ju ukotvíte v hornej pozícii, vyrovnáva prechod medzi dnom kufra a sklopenými delenými operadlami. Namiesto príplatkovej rezervy si Renegade vozí lepiacu súpravu.
Jeep Renegade 1,6 MJT Zdroj: Jeep
Motor na to má
Fiatiacka vznetová tisícšesťstovka dojem z celku rozhodne nepokazí. Ak nepatríte k ortodoxným zástancom benzínových motorov, ani kultúrou chodu vás neurazí. Ťah štvorvalca sa prebúdza po prekročení 1 500 otáčok a o dvesto vyššie už Renegade poteší masívnym zrýchlením. Fľak, v podobe blata odfrknutého od kolies, imituje červené pole otáčkomeru začínajúce sa na hodnote 4 500. A vskutku pri pokusoch o maximálnu akceleráciu môžete aj trojku podržať bez obáv, že skôr ako ich motor dosiahne, zaspíte. Stovka na úrovni desiatich sekúnd napovedá, že predbiehanie nemusí byť trápením. Ani nie je. Naopak, táto motorizácia robí z Renegade celkom dynamické autíčko. Ešte vyššie ako zrýchlenie s pevným štartom hodnotíme pružnosť motora, dovoľujúcu rezko akcelerovať aj z nižších otáčok. S motorom dobre spolupracuje rozumne odstupňovaná prevodovka vybavená, ako sa patrí, ťažším šiestym „kvaltom“. Ten svoje prednosti ukáže hlavne počas jazdy po diaľnici. Stotridsať na rýchlomere a kľukovka motora dosahuje len 2 300 otáčok. Takéto nastavenie by mohlo aspoň čiastočne kompenzovať už na pohľad nie práve optimálne aerodynamické vlastnosti karosérie. Nami nameraná priemerná spotreba 6,1 l na 100 km však značne zaostáva za reklamným údajom na papieri od výrobcu (4,6 l). V porovnaní s Yeti 2,0 TDI 4 x 4, ktorému sme tiež na rovnakom okruhu zmerali spotrebu (6,2 l), vyzerá konkurencieschopne.
Jeep Renegade 1,6 MJT Zdroj: Jeep
Offroadový sen
Ako Renegade robustne vyzerá, tak aj jazdí. Má tuhšie nastavené pruženie, ktoré sa v kombinácii s kompromisným obutím formátu 215/60 R17 stará, aby ste nezabúdali, čo sa pod kolesami práve odohráva. Zlý pocit však z toho nepramení, lebo závesy kolies nerovnosti hlučne nekomentujú, ani plasty v interiéroch, na ktorých kvalite a lícovaní sa nešetrilo, nepočuť. Zásluhou tvrdšej charakteristiky sa Renegade v zákrutách len máličko nakláňa a to je fajn. V obratnosti však nevyniká, ani ľahké riadenie presnosťou a spätnou väzbou nepresvedčilo. Skôr sa hodí do terénu ako na ostré tempo na kľukatej asfaltke. Svetlá výška aj pomerne odolné obutie sa hodí na mestské komunikácie povážlivej kvality, aj s obrubníkmi sa statočne popasuje, ale s tereniakom v tejto výbave si Renegade radšej nemýľte. Mimo spevnenej vozovky si trúfa len po hranicu možností predného pohonu a jemného dezénu svojich pneumatík. To znamená maximálne na poľné a lesné cesty a radšej pred hustým lejakom ako po ňom.
Ale pozor, aby nedošlo k omylu. Ani dobrodružnejšie povahy, ktorým Renegade padol do oka, neodídu zo značkového šourúmu s prázdnymi rukami. Stačí siahnuť po dvojlitrovom deriváte s pohonom 4WD alebo ešte lepšie po kompletke Trailhawk s vyšším a chráneným podvozkom a systémom pohonu Selec-Terrain. Má to len jeden háčik – vysolíte zaň o polovicu viac.
Jeep Renegade 1,6 MJT Zdroj: Jeep
Záver
Interesantný exemplár, ktorý svojím zjavom vzbudzuje diskusiu. Nič pre konzervatívneho motoristu. Ten, kto prekoná možnú bariéru prvého dojmu, môže mať parciálne výhrady, ale celkovo nemôže byť sklamaný. To auto má charakter. Robustnosťou svojej konštrukcie, ktorá sa pri crossoveroch a SUV cení, prekonáva svojich konkurentov. Jeho interiér má originálnu fazónu a podvozok jazdný prejav bližší k autám vhodným do terénu. Motor s prevodovkou patrí k jeho silným stránkam a spotreba by bola ešte nižšia, nebyť neaerodynamického čelného skla. Ale to by už naozaj nebol Jeep. Napriek tomu, že svojimi rozmermi patrí medzi malé crosovery, cenou konkuruje súperom o triedu vyššie. Na druhej strane, na rozdiel od nich je to predsa len Jeep.
Jeep Renegade 1,6 MJT Zdroj: Jeep
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BA, ASR, ESC, systém rozjazdu do kopca, systém ochrany proti prevráteniu, šesť airbagov, tempomat, klimatizácia, 5" dotyková obrazovka, šesť reproduktorov, prístrojový panel s jednofarebným 3,3" displejom, Stop & Štart, elektrická ručná brzda, monitorovanie tlaku v pneumatikách, strešné lyžiny, volant v koži, predné hmlovky, osvetlenie interiéru LED, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá súprava na opravu pneumatík, 16" disky kolies z ľahkých zliatin...
Jeep Renegade 1,6 MJT Zdroj: Jeep
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Automatická dvojzónová klimatizácia, rádio, 6,5" dotyková obrazovka, navigácia, Bluetooth, USB port, monitoring mŕtveho uhla, systém sledovania jazdných pruhov, kožené čalúnenie, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievaný volant, odmrazovanie predných stieračov, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, LED baterka v batožinovom priestore, ťažné zariadenie, elektricky ovládateľné panoramatické strešné okno, stmavené zadné okná, xenónové svetlomety, zadná kamera, zadné parkovacie senzory, 18" disky kolies z ľahkých zliatin...
Jeep Renegade 1,6 MJT Zdroj: Jeep
Jeep Renegade 1,6 MJT Zdroj: Jeep
Jeep Renegade 1,6 Mjt a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Jeep Renegade 1,6 Mjt. | Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD | Nissan Qashqai dCi 130 | Opel Mokka 1,6 CDTI | Škoda Yeti 2,0 TDI | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 598 | 1 685 | 1 598 | 1 686 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 88 (120)/3 750 | 85 (115)/4 000 | 96 (130)/4 000 | 96 (130)/4 000 | 81 (110)/ 3500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 320/1 750 | 260/1 250 – 2 750 | 320/1 750 | 300/2 000 – 2 500 | 250/3 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 5-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,20 | 12.3 | 9.9 | 9,60 | 11,70 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 178 | 173 | 190 | 186 | 180 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,60 | 5,30 | 4,40 | 4.5 | 4,50 |
Rázvor (mm) | 2 570 | 2 640 | 2 646 | 2 555 | 2 575 |
Svetlá výška (mm) | 175 | 172 | 190 | 131 | 180 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 351 | 465 | 430 | 356 | 416 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 20 590 | 18 850 | 20 190 | 19 790 | 16 320 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Hodnotenie | |
+ | – |
robustná konštrukcia | polemický vzhľad karosérie |
kvalita a lícovanie materiálov v interiéri | nepresné riadenie |
pružný a úsporný motor | vyššia cena |
minimálne nakláňanie v zákrutách |