Jeep Grand Cherokee aj vo svojej najnovšej podobe reprezentuje zaoceánsky názor na stavbu veľkého SUV, aj keď ho trochu zošľachťuje európska technika a retuš talianskeho dizajnu. Akoby pridával polienko do ohňa diskusie, či spaghetti western môže byť pôsobivejší ako originál.

Testovací exemplár tu stojí v celej svojej monumentálnej podstate. S identickým vznetovým trojlitrom sa predáva „už“ za 53 500 eur, no za luxusnú výbavu Summit treba siahať do vrecka tak hlboko, pokým na stole nespočinie sumička 66 300 eur. Aj to len za predpokladu, že odoláte položkám doplnkovej výbavy.

Kontúry zvýraznené leskom

Modernizácia siluetu nezmenila, a predsa je náš „veľký Indián“. Nový výzor spáchali predovšetkým neproporcionálne zmenšené a tajomne krojené predné svetlomety (môžu byť aj adaptívne bixenóny) s ostrým diódovým ohraničením. Výraz obrnenca s prižmúrenými priezormi v sorte, ktorá má manifestovať silu a odolnosť, nemôže nič pokaziť. Tým skôr, že ladia so zaktualizovanou maskou chladiča aj novým strihom nárazníka a spodných otvorov náporového chladenia. Zadná partia nadobudla pre zmenu väčšie telesá koncových svetiel, tentoraz bez premosťujúcej lišty, ale aj novú fazónu výfukových koncoviek a diskov zliatinových dvadsiatok. Že náš objekt hádže odlesk chrómu na všetky strany, kvitujeme. V Amerike sa chróm tradične nosí, a keď rovnakej módnej vlne podľahol aj starý kontinent, niet čo riešiť.

TREND test Jeep Grand Cherokee 3,0 l Turbo Diesel

Jeep Grand Cherokee 3,0 l Turbo Diesel Zdroj: Jeep

V koži kráľa tvorstva

Vysoký posed, výborný výhľad na rozložitú kapotu, obrovská šírka vo výške lakťov a nad hlavou fúra miesta. Prvý dojem spoza volantu – suverenita kráľa tvorstva. K volantu aj k predným sedadlám patrí elektrický servis. Tie sú pohodlné, ale len striedmo anatomicky tvarované. Navyše potiahnuté hladkou kožou telo voči odstredivým silám nepodržia. Len tá pedálová parkovačka ako z minulého storočia.  Použité materiály vo výbave Summit majú slušnú úroveň. Už spomenutá koža, koža a zase koža, k tomu obklady v drevenom dizajne, len strieborný plast na stredovej konzole atmosféru ochladzuje. Novotou vonia  volant, prístrojový štít, stredová konzola s dotykovou obrazovkou aj „knipel“ páky prevodovky. Síce nie vždy zaradí zamýšľaný režim, o to častejšie využívame spätnú väzbu displeja. Neposlúži ani na manuálne radenie, na to sú tu výhradne páčky pod volantom.

TREND test Jeep Grand Cherokee 3,0 l Turbo Diesel

Jeep Grand Cherokee 3,0 l Turbo Diesel Zdroj: Jeep

Bez dotykov ani krok

Flexibilný digitálny prístrojový štít s virtuálnymi strelkami môže vo svojom centre zobrazovať stupnicu rýchlomeru paralelne s plejádou údajov palubného počítača. Alebo namiesto nej si môžete zvoliť kompaktnejší číslicový rýchlomer a na uvoľnené miesto detailnejšie zobrazenie vybraných parametrov – napríklad aj teplomer chladiacej kvapaliny motora. Veľká dotyková obrazovka zasa sprístupňuje  multimediálny systém, prenáša obraz zadnej kamery, slúži navigácii, len cez ňu si  nastavíte klimatizáciu... Ale iba po celých stupňoch. K vyhrievaniu či k veľmi účinnej ventilácii sedadiel sa tiež treba predotýkať. Na rýchlokurz však intuícia stačí. Nechýbajú sloty na SD karty ani konektor USB  a vzadu ďalšie dva. CD mechaniku v priečinku pod stredovou lakťovou opierkou objavujeme celkom neplánovane. 

TREND test Jeep Grand Cherokee 3,0 l Turbo Diesel

Jeep Grand Cherokee 3,0 l Turbo Diesel Zdroj: Jeep

Skalopevné opierky

Vzadu všetko po starom – v dobrom slova zmysle. To znamená závideniahodný priestorový komfort s dobrou oporou stehien a operadlom skloneným do základnej snivej polohy. Dá sa však zmeniť. Ale pozor, hlavové opierky sú nevysúvateľné. Vyšším cestujúcim už nemusia vyhovovať. Elektricky ovládané veko kufra sprístupňuje vskutku rozložitý, zato plytký batožinový priestor. Deklarovanou základnou kapacitou 782 litrov valcuje väčšinu konkurentov. No bude to zvláštna metodika merania, lebo na pohľad sa až taký veľký nezdá. Sklopíme zadné operadlá  a máme predĺženú ložnú plochu rovnú ako letisko. Len tá kobercovina na podlahe sa akosi rýchlo chlpatí. A nakladacia hrana je poriadne vysoko. Pod dnom kufra totiž sídli plnohodnotná rezerva, a tá je obrovská.

TREND test Jeep Grand Cherokee 3,0 l Turbo Diesel

Jeep Grand Cherokee 3,0 l Turbo Diesel Zdroj: Jeep

Prevodovka stiahla spotrebu

Na mieste pohonnej jednotky pracuje osvedčený vznetový šesťvalec 3,0 L VM Motori. Po facelifte mu pribudlo šesť kilowattov výkonu a o 20 Newton metrov sa vyšplhala nahor krivka krútiaceho momentu. Už pôvodne to bol dobrý motor a takým aj ostal. Ani parametre akcelerácie a maximálnej rýchlosti sa kúrou nezmenili. Stále sa navonok prejavuje rachtavým echom, ale vnútri znie na diesel prekvapivo kultivovane. Výborný od spodku, najlepší v stredných otáčkach. Keď sme ho naposledy testovali, mal v porovnaní s konkurenciou jediný problém – sekundovala mu len päťstupňová automatická prevodovka. Aj tá vlastne na všetko viac-menej stačila, len kazila „veľkému čerokýmu“ ekonomiku prevádzky. Napríklad pri diaľničnom tempe 130 km/h jej pričinením strelka otáčkomera neklesla pod 2 700. To sa však zmenilo. Miesto vyslúžilého päťstupňového zaujal jarý osemstupňový automat ZF. Ten vychádza motoru viac v ústrety v každom jazdnom režime a v tom autostrádovom znižuje otáčky na hladinu 2 100. Tak sme sa vybrali na identický testovací okruh a po absolvovaní zaužívaného jazdného cyklu zmerali priemernú spotrebu. Klesla z rovných 11 na 8,8 l na 100 km. Rozdiel, však?   

TREND test Jeep Grand Cherokee 3,0 l Turbo Diesel

Jeep Grand Cherokee 3,0 l Turbo Diesel Zdroj: Jeep

Múdry podvozok

Pneumatické pruženie Quadra-lift zjemňuje charakteristiku pruženia. Grand Cherokee sa doslova plavne nesie. Gigantické obutie zahladzuje menšie nerovnosti. Keď prechádzame ostrejšie zlomy sprevádzané buchnutím, človeku napadne, že na toto by sa viac hodili pneumatiky s vyšším profilom. V hlboko vyjazdených koľajach poľnej cesty už prichádza k slovu ďalšia vymoženosť pneumatického pruženia. Svetlú výšku zvyšujeme najprv o 33 a následne až o 66 mm. Hodí sa, lebo predný spojler je dosť nízko. Pohon štyroch kolies Quadra Drive II (vo výbave Summit štandardne) sa spoľahlivo reaguje na adhézne vlastnosti podkladu nielen prerozdeľovaním krútiaceho momentu medzi nápravami, ale aj diferencovaním záberu kolies na tej iste osi. Hoci to občas pri brodení bahniskom vyzerá neperspektívne, strácame tempo a už-už hrozí uviaznutie, vždy sa niečo tam na spodku chytí a ťahá mastodonta zo šlamastiky.

TREND test Jeep Grand Cherokee 3,0 l Turbo Diesel

Jeep Grand Cherokee 3,0 l Turbo Diesel Zdroj: Jeep

Rozumné autisko

Situáciu uľahčuje včasná voľba príslušného terénneho módu. Stačí vybrať voličom Selec Terrain  tú správnu receptúru na blato, kamene, piesok či sneh. Automatika zariadi nielen dávkovanie záberu, ale tiež nastavenie prevodovky (nechýba redukcia), stabilizácie, ba aj svetlej výšky. Pri manévrovaní na parkovisku pochodovým tempom volant kladie dlaniam americký nízky odpor a ľavačka môže sekať frajerinu vystrčená v okne. Vo vyšších rýchlostiach už riadenie stuhne. Síce trochu  neprirodzene, ale zvyknete si. Páči sa tempomat, že dovoľuje využívať adaptívny aj klasický mód. Adaptívne svetlomety zasa poctivo tlmia pred svetlami v protismere, ale naspäť im to dlhšie trvá a v zákrutách sa nechajú prekvapiť. Asistencia mŕtveho uhla  opticky varuje, a keď ju nerešpektuje, potom aj akusticky. Celkom rozumné „autisko“. 

TREND test Jeep Grand Cherokee 3,0 l Turbo Diesel

Jeep Grand Cherokee 3,0 l Turbo Diesel Zdroj: Jeep

Záver

Ak hľadáte moderné, veľké a luxusné SUV, ktoré sa (keď na to príde) dokáže rezko obracať aj v náročnejšom teréne, potom Jeep Grand Cherokee je rozumnou voľbou. Ale to nie je nič nové. Po modernizácii vyzerá ešte viac k svetu, dostal moderný multimediálny systém, za hrsť asistenčných programov, lepšie svetlá a čo je ešte dôležitejšie, k pružnému vznetovému šesťvalcu novú osemstupňovú automatickú prevodovku namiesto pôvodnej päťstupňovej. Tak v disciplíne ekonomika prevádzky začal hrať vyššiu ligu a zároveň sa zbavil vážnejšieho hendikepu.

TREND test Jeep Grand Cherokee 3,0 l Turbo Diesel

Jeep Grand Cherokee 3,0 l Turbo Diesel Zdroj: Jeep

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, ESC, asistencia rozjazdu do kopca, asistencia jazdy z kopca, stály pohon štyroch kolies, riadenie trakčnej kontroly, sedem airbagov, elektricky nastaviteľný volant, tempomat, palubný počítač so 7" obrazovkou, autorádio s prehrávačom CD, systém U-connet, dvojzónová klimatizácia, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, vyhrievané všetky sedadlá, elektricky zatvárateľné veko kufra, bezkľúčový vstup, denné LED svetlá, kontrola tlaku v pneumatikách, dažďový senzor, 20" disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky výbavy Summit

Adaptívny tempomat, audiosystém Harman Kardon, zosilňovač (825 W), samosvorný diferenciál ELSD, samosvorný diferenciál zadnej nápravy, pneumatické pruženie s nastaviteľnou svetlou výškou, perforované kotúčové brzdy, športové odpruženie, parkovacia kamera, asistencia mŕtveho uhla, asistencia diaľkových svetiel, okná s UV filtrom, príprava na ťažné zariadenie, adaptívne bixenónové HID svetlomety, kožené čalúnenie sedadiel, odvetrávané predné sedadlá, volant v kombinácii drevo/koža, presklená strecha...

TREND test Jeep Grand Cherokee 3,0 l Turbo Diesel

Jeep Grand Cherokee 3,0 l Turbo Diesel Zdroj: Jeep

Technické údaje porovnávaných modelov
Jeep Grand Cherokee 3,0 l V6 Turbo Diesel Audi Q7 3,0 TDI Quattro BMW X5 xDrive 30d Land Rover Discovery 4 SDV6 3,0 l Mercedes-Benz M 350 Blue Tec 4Matic
Zdvihový objem motora (ccm) 2 987 2 967 2 993 2 993 2 987
Usporiadanie spaľovacieho motora V6 V6 R6 V6 V6
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 184 (250)/4 000 180 (245)/3 800 – 4 400 190 (259)/4 000 188 (256)4 000 190 (259)/3 600
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 570/2 000 550/1 750 – 2 750 560/1 500 600/2 000 620/1 600 – 2 400
Prevodovka 8-st. automatická 8-st. automatická 8-st. automatická 8-st. automatická 7-st. automatická
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8.2 7.8 6.9 8.9 7,40
Maximálna rýchlosť (km/h) 202 216 230 200 224
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 7.5 7.4 6.2 8,80 7,4 – 6,8
Počet miest na sedenie 5 5 + 2 5 5 + 2 5
Rázvor (mm) 2 915 3 022 2 933 2 885 2 915
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 780 775 650 1 192 690
Cena základného modelu s DPH (€) 53 500 58 030 60 900 55 265 60 540
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov
Hodnotenie
+ -
charizmatický vzhľad zadné opierky sa nedajú nastavovať
pružný a úsporný pohon
úroveň štandardnej výbavy
jazdné vlastnosti v teréne
priestranný interiér
objemný kufor