Jaguar sa vracia do prémiového segmentu strednej triedy veľkolepo. Tak usudzujeme podľa PR ohňostroja, ktorý sprevádza model XE. Na rozdiel od minulosti, keď značku so šelmou v znaku v triede reprezentoval model XK, to vraj tvorcovia novinky s konkurenciou voči prominentom typu Audi A4, BMW 3 a Mercedes-Benz C myslia tentoraz smrteľne vážne. Hoci koncepčne sa nič nezmenilo, aj XE je sedanom s motorom uloženým vpredu a pohonom zadných kolies (môže byť aj štvorkolka), inak nezostal kameň na kameni.
Importér TRENDU ponúkol výkonnejšiu z dvoch vznetových verzií – zrejme v presvedčení, že práve tá sa môže uplatniť aj ako manažérske vozidlo a najviac pôjde na odbyt. A tak pred nami stojí modrý luxusný sedan s dvojlitrovým štvorvalcom pod prednou kapotou v tandeme s osemstupňovým automatom.
Podľa cenníka sa dá kúpiť minimálne za 40 170 eur, no toto nie je celkom náš prípad. Testovaný exemplár totiž ozvláštňuje balík R-Sport spolu početnými položkami doplnkovej výbavy. Ako tu stojí a taktuje v rytme diesla, zaplatíte zaň 58-tisíc eur. Teda cena by bola voči nemeckým esám porovnateľná, už ide len o to, či je aj konkurencieschopná.
Palec hore
Bez okolkov a na rovinu. Toto auto sa má čím zapáčiť. Nízka silueta a rozkročený postoj rovná sa osvedčená kombinácia pre sedan s prívlastkom športový. K tomu agresívny predný nárazník a vytiahnuté prahy podľa šablóny R-Sport, zhutnená predná kapota, uhrančivé svetlomety a vôbec výdatne „zavzdušnený predok“, ktorý v inflácii spriahnutých kruhov, ľadviniek a hviezd na tunajších cestách vyznieva skutočne originálne.
Z profilu? Dlhá predná kapota, splývajúca strecha, krátke veko kufra aj previsy – ako inšpirujúce foto na stene učebne dizajnérskej akadémie. Ani súčiniteľ aerodynamického odporu cx 26 nepotrebuje komentár. Len zadnej partii, zdá sa, niečo chýba, aby v konkurencii ostatných zorných uhlov udržala krok.
Jaguar XE 2,0 d Zdroj: Jaguar
Na mieru športovca
Termín kokpit v mnohých prípadoch môže znieť nadnesene, ale v tomto sedí ako na mieru. Športovú vodičskú intimitu vytvára tesne obstavaný nízky a stabilný posed v športovom kresle v spoločnosti vysokého stredového panelu a formovaného volantu. Kožu na sedadlách a koženku na palubnej doske opticky osviežuje kontrastný biely steh. S týmto obrazom celkom nekonvenuje len tubus automatickej prevodovky, ktorý sa po naštartovaní komótne vysúva do pracovnej polohy a znemožňuje okamžitý odpich trebárs v štýle Jamesa Bonda.
Páči sa fazóna palubnej dosky hlboko zasahujúcej do interiéru aj členité výplne dverí. Zato dverové priečinky sú až príliš úzke. PET fľaše zasuniete len do kotviacich miest v stredovom paneli, tam však môžu prekážať. Výborne tienený prístrojový štít by si zaslúžil výraznejšie stupnice. Ešteže je tu Headu up displej, ktorý ho dostatočne zastupuje, samozrejme, len v prípade, že nemáte práve nasadené slnečné polarizačné okuliare.
Palubný infotaiment s dotykovou farebnou 8" obrazovkou komunikujúci v slovenčine tiež hodnotíme z hľadiska grafiky aj štruktúry a logiky stavby menu na úrovni doby. Palubný počítač vám zhodnotí štýl jazdy, predloží štatistiku spotreby, dokáže zdieľať aplikácie s vaším inteligentným mobilom. Systém inControl Remote (perspektívne) umožní aj na Slovensku prostredníctvom smartfónu na diaľku naštartovať motor, doregulovať klimatizáciu či skontrolovať stav paliva v nádrži. Len odozva obrazovky by mohla byť promptnejšia.
Prevahu pochvál korigujeme konštatovaním, že by sme privítali širší rozsah regulácie sklonu sedáka vodiča a nepáči sa nám skreslený obraz vo vnútornom spätnom zrkadle. Limizína BMW radu 7 v ňom vyzerá (s malým zveličením) úzka a vysoká ako Ford T.
Jaguar XE 2,0 d Zdroj: Jaguar
Tu prednosti nevidno
Aj vzadu sa sedí nižšie, aj keď spolucestujúci o to asi nestoja. Aspoň že sa nohy dajú trochu natiahnuť a zasunúť pod predné sedadlá, preto to máte s oporou stehien a tým aj stabilitou. Pritom sedáky a operadlá vyformované do dvoch kresiel sú dostatočne dlhé.
Vašim kolenám za rovnako vysokým vodičom (180 cm) nič nehrozí. Od operadiel ich delí zhruba sedem centimetrov. Ale vlasmi, ak nejaké máte, už cítite dotyk čalúnenia na pohľad famózne splývajúcej strechy. Trochu to chce podsadnúť si, sklopiť stredovú lakťovú opierku a ste v pohode. Miesto v strede – zabudnite. Ak ste už vyrástli z krátkych detských nohavíc, neobsedíte. Nie pre masívny stredový tunel. Ten obkročíte, ale hlavu niet kam zložiť. Že sa ani hlavová opierka nedá dostatočne vysunúť, je už bezpredmetné.
Kufor s kapacitou 455 litrov nemá nadpriemerné ambície. Jeho využitie sťažuje užší nakladací otvor a smerom k zadnej náprave výšku nákladu obmedzuje zvlnené dno. Pod krycou doskou rezerva absentuje, a tak z deklarovaného objemu ešte zopár litrov ukrajuje súprava na opravu defektu a hlavne akumulátor, ktorý tu prispieva k optimálnemu rozloženiu hmotnosti na nápravy.
Jaguar XE 2,0 d Zdroj: Jaguar
Akustická pohoda, nízka spotreba
Vznetový štvorvalec radu Ingenium pri štartoch kazí dojem – vždy interiérom zatrasie viac, ako býva zvykom. Aj preto hneď deaktivujeme systém štart/stop. Špecialitka – jedno stlačenie spínača motor znova „nakopne“, až dvojnásobné systém natrvalo vyradí z činnosti. Ďalej však už k pohonnej jednotke nemáme vážnejšie pripomienky. Má na diesel kultivovaný chod, potrebnú výkonovú rezervu a interiér ho veľmi dobre akusticky izoluje.
Akceleráciu na stovku pod osem sekúnd považujeme za konkurencieschopnú, aj spolupráca s ťažšou automatickou prevodovkou prebieha podľa očakávania. To znamená, že športový zážitok od tejto verzie neočakávame (na to sú pripravené iné), aj keď skutočne svižnej jazde sa takto poskladané auto nebráni. Keby ste predsa len chceli podráždiť krotkého jaguara, chce to motor poslať do režimu Dynamic a prevodovke naordinovať mód S. Pod plným plynom bude radiť až pri 4 300 otáčkach. Ak aktivujete lopatky pod volantom, Head up displej vždy včas upozorní, že treba preradiť a na sledovanie otáčkomeru môžete zabudnúť.
Inak je to vozidlo ako stvorené na prekonávanie väčších vzdialeností. Nielen preto, že posádku neruší hluk motora. Aj aerodynamický šum dolieha k ušiam len minimálne. Silnou stránkou diesla má byť nízka spotreba a s ňou spojené len sporadické zastávky pri čerpacích staniciach. V skutku, na testovacom okruhu sme zaznamenali v ECO režime pekný výsledok: 5,9 l/100 km v priemere.
Pri pohľade do nedávnej histórie TREND testov však vidíme, že „náš“ jaguar si skrížil zbrane so sokmi, ktorí sú v tejto disciplíne majstrami. BMW 320d Touring na rovnakej trati zaknihovalo 5,6 l a Mercedes-Benz C 220 BlueTec dokonca len 5,4 l/100 km.
Jaguar XE 2,0 d Zdroj: Jaguar
Ľahkosť bytia
Nový jaguar sprevádza informácia, že nielenže využíva hliníkový monoblok, ale z tohto ľahkého materiálu je aj pomocný rám prednej nápravy s dvojitými ramenami. Zadná náprava zasa vyznáva viacprvkovú architektúru Integral Link. Preto očakávania sú nemalé. Už prvé kilometre za volantom odhalili komfortnú charakteristiku podvozka. Akoby ani neroloval na ultimatívnych devätnástkach.
Dobrý pocit z vláčneho pruženia ešte umocňuje utlmený prenos hluku od kolies, ani„dotrasy“ závesov po absolvovaní ostrejších nerovností sa nekonajú. V technických pasážach trate tento voz udivuje agilitou a ovládateľnosťou najmä s prihliadnutím k jeho nemalej – viac ako 1,6-tonovej hmotnosti. Ochotne zatáča do oblúkov a zadný pohon spolu s presným riadením so strmším prevodom zasa prinášajú ten opojný pocit ľahkosti, keď pod plynom oblúky ešte ochotnejšie opúšťa.
Škoda, že úzkostlivo kalibrovaný stabilizačný systém občas kazí radosť predčasnými zásahmi do výkonu. Skrátka, podvozok zjavne predbieha motor, zároveň vytvára dostatočnú rezervu pre výkonnejšie deriváty. Vlastne ani iný nemôže byť, keď sa tlačí do vyberanej spoločnosti.
Jaguar XE 2,0 d Zdroj: Jaguar
Záver
Pred začiatkom testu znela otázka, či Jaguar XE má na to, hrať vyrovnanú partiu v prvej lige strednej triedy. Čisto technicky mu vlastne nič nechýba. Vyzerá dobre navonok aj zvnútra, pritom inak ako jeho uznávaní súperi. To isté platí o jeho jazdných vlastnostiach. Nebudeme porovnávať jednotlivé položky štandardnej výbavy so súpermi, ale z pohľadu zákazníka by ofenzívnejšie vyznelo, keby sa cenový základ testovanej verzie začínal trojkou.
Napriek svojim vlastnostiam to nebude mať na trhu, kde sa kupuje s autom aj (nemecká) značka, ľahké. Jaguar má síce závideniahodnú históriu, ale z nej nevyžije. V strednej triede hral už roky ixté husle. A novú históriu len píše. Treba však uznať, že začal dobre.
Jaguar XE 2,0 d Zdroj: Jaguar
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BAS, DSC, RSC, osem airbagov, systém na ochranu chodcov, dvojzónová automatická klimatizácia, palubný počítač, šesťstupňová manuálna prevodovka, systém štart/stop, tempomat s automatickým obmedzením rýchlosti, systém kontroly jazdných pruhov, Jaguar sound system (80 W), multifunkčný volant v koži R-Sport, halogénové svetlomety, textilné čalúnenie sedadiel, štandardné predné sedadlá, elektrické prídavné kúrenie, 17" disky kolies z ľahkých zliatin...
Jaguar XE 2,0 d Zdroj: Jaguar
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Osemstupňová automatická prevodovka, adaptívny tempomat s inteligentným brzdovým asistenčným systémom, systém rozpoznania dopravných značiek, monitorovanie slepého uhla, systém núdzového brzdenia, zadná parkovacia kamera, 360o kamerový systém, Meridian audiosystém (380 W), navigácia, Head up displej, vyhrievaný volant, adaptívne svetlomety s LED denným svietením, športové predné sedadlá, čalúnenie sedadiel perforovaná koža, vyhrievané predné aj zadné, sedadlá elektrické nastavenie predných sedadiel, panoramatická posuvná presklená strecha, nezávislé kúrenie s diaľkovým ovládaním, 18" alebo 19" disky kolies z ľahkých zliatin...
Jaguar XE 2,0 d Zdroj: Jaguar
Jaguar XE 2,0 d Zdroj: Jaguar
Hodnotenie | |
+ | – |
atraktívny vzhľad | otrasy pri štartovaní |
fazóna a kvalita materiálov v interiéri | pomalšia reakcia centrálnej obrazovky |
úsporný a kultivovaný vznetový štvorvalec | skresľujúce vnútorné spätné zrkadlo |
komfortne naladený podvozok | |
ovládateľnosť a agilita |
Jaguar XE a konkurenčné modely na slovenskom trhu | |||||
Jaguar XE 20d | Audi A4 2,0 TDI | BMW 320d | Mercedes-Benz C 250 d | Volvo S60 D4 2,0 L | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 999 | 1 968 | 1 995 | 2 143 | 1 969 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 132 (180/)4 000 | 140 (190)/3 800 – 4 200 | 135 (184)/4 000 | 125 (170)/3 000 – 4 200 | 140 (190)/4 250 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 430/1 750 – 2 500 | 400/1 750 – 3 000 | 380/1 750 – 2 750 | 400/1 400 – 2 800 | 400/1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 8-st. automatická | bezstupňová | 8-st. automatická | 7-st. automatická | 8-st. automatická |
Pohon | zadný | predný | zadný | zadný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7.8 | 7,80 | 7,40 | 7.4 | 7.6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 228 | 230 | 230 | 233 | 230 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.2 | 4,50 | 4,40 | 4,5 – 4,3 | 4.1 |
Rázvor (mm) | 2 835 | 2 808 | 2 810 | 2 840 | 2 776 |
Objem batožinového priestoru (l) | 455 | 480 | 480 | 490 | 380 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 40 170 | 37 900 | 39 790 | 38 508 | 37 390 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |