Santa sa vracia v tretej edícii, aby presvedčil, že v danej veľkostnej kategórii SUV môže súťažiť nielen výhodným pomerom ceny a úžitkovej hodnoty. Svetovú premiéru oslávil začiatkom roka na autosalóne v New Yorku, čím len potvrdil, že práve na severoamerickom teritóriu očakáva úspech.
Na tunajší trh dorazil výhradne s pohonom štyroch kolies a dvoma vznetovými štvorvalcami v talóne – 2,0 CRDI VGT (110 kW/150 k) a 2,2 CRDi VGT (145 kW/197 k). TREND vyskúšal tú vybavenejšiu a výkonnejšiu verziu dodávanú so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Zákazníka vyjde na baťovských 39 990 eur.
Podarený nielen zadoček
Generačný posun ponechal veľkosť rázvoru, no karosériu má novinka o 30 mm dlhšiu ako predchodca. Podľa očakávania je tiež nižšia (-80 mm) a trochu prekvapivo aj o 10 mm užšia. Modernému hnedému odtieňu lakovania plechov sekundujú čierne ochranné plastové dielce na spodných hranách karosérie. Preč sú vtieravé mäkké oblúky muskulatúry. Vystriedali ich nekompromisné hrany a uhly.
Masívne pochrómované lamely masky chladiča dodávajú prednej partii hodnotnú vážnosť, fazóna bočného presklenia zas žiadaný nádych dynamiky. Dobrá práca. No zadná partia SUV býva pre kreatívcov najtvrdším orieškom. Táto s efektným šiltom a imitáciou difúzora, ktorý opticky odľahčuje zadný nárazník, sa fakticky podarila.
Zdroj: Hyundai
Prémiová atmosféra kokpitu
Koža obopína sedadlá aj volant, sekundujú jej diskrétne drevené obklady a kvalitné mäkké plasty. Výhľad do strán zásluhou gigantických vonkajších zrkadiel je skvelý. Dozadu by bez prítomností veľkého farebného displeja so zábermi cúvacej kamery za veľa nestál. Predné sedadlá sú už na pohľad pohodlné, no len zľahka anatomické. Využívajú servis elektromotorov a na mieste vodiča aj pamäť, ktorá „archivuje“ tiež polohu elektricky nastaviteľného volantu a vonkajších zrkadiel. Výrazne členitá architektúra palubnej dosky už má to, čo jej v minulosti chýbalo.
Uznávaný dizajnérsky rukopis hlásiaci sa k novodobej korporátnej identite značky. Do tohto rámca zapadá dvojtubusový dobre tienený a prehľadný prístrojový štít, ako aj nový trojramenný volant, hoci trochu presolený spínačmi. Medzi nimi nemôže chýbať ani voľba režimov posilňovača riadenia, keď ňou disponujú už aj lacnejšie modely značky. Ale tri tlačidlá na pohyb v menu palubného počítača je príliš.
Tunajších zákazníkov určite poteší príplatková navigácia s menu v slovenčine. Škoda však, že jej usmerňovacie pokyny sa popri farebnom centrálnom displeji nezobrazujú paralelne aj v zornom poli vodiča.
Zdroj: Hyundai
Kufrisko
Šírkou zadnej lavice a priestorom vo výške ramien cestujúcich Santa Fe ostáva medzi lídrami stredných SUV. Operadlá sa dajú polohovať v širokom rozsahu a po novom aj celé sedadlá pozdĺžne posúvať. Ani v krajnej prednej polohe sa kolená o predné operadlá neopierajú. A keď kotví celkom vzadu, delí ich 10 cm medzera.
Nad hlavou registrujeme len polovičnú rezervu a panoramatické strešné okno. Vyvýšený stred lavice už s dospelým cestujúcim veľmi neráta. Dokonca ani hlavová opierka sa nedá adekvátne vysunúť. Zato batožinový priestor je dimenzovaný tak, aby poslúžil kompletnej posádke. Základnou kapacitou 585 litrov rozhodne patrí k najväčším v triede. Popri dvanásťvoltovej zásuvke v ňom nachádzame ešte 220-voltovú a subwoofer navrch. Registrujeme sieť na znehybnenie nákladu.
V dvojitej podlahe čakajú na využitie praktické priečinky a v nich nielen zdvihák, ale aj upevňovacie oko, ak by bolo treba niekomu pomôcť ťažnou silou. Ani roletu batožinového priestoru netreba preventívne nechávať v garáži. V dvojitom dne má svoje vyhradené miesto. Rezerva neprekáža – visí naspodku kufra.
Zdroj: Hyundai
Sebavedomý tandem
Stále moderný vznetový štvorvalec vystrojený piezoelektrickými vstrekovačmi a robustným turbom s variabilnou geometriou lopatiek si nové Santa Fe osvojilo od predchodcu. Ostal mu aj pôvodný maximálny výkon, len krútiaci moment má plynulejší priebeh. Sekunduje klasická šesťstupňová automatická prevodovka. Sebavedomá, pokojamilovná zostava.
Relatívne nízky kompresný pomer sa stará o solídne vysvedčenie za pokojný voľnobeh a nízku hlučnosť. Prejav motora pri rýchlostiach nad 100 km/h v interiéri celkom zaniká. Ťah sa začína tesne nad hranicou voľnobehu, po prekročení 1 500 otáčok už strmo narastá. Automat pod plným plynom necháva motor rozbiehať až nad úroveň maximálneho výkonu a potom radí pri 4 200 otáčkach. Stovka pod 11 sekúnd povedzme, že uspokojuje. No prednosťou pohonného ústrojenstva viac ako dynamika je jeho vyvážený prejav a pružnosť.
Automatická prevodovka usmerňuje motor, aby naftou zbytočne neplytval. Pri diaľničnej stotridsiatke dosahuje len 2 100 otáčok. Ešte dôležitejšie je, že optimálnym zaťažovaním využíva jeho už spomenutú pružnosť. A tak keď rýchlosť poklese, zbytočne nepodraďuje (ak si ho nevypýta dupnutie na akcelerátor). S rovnakým cieľom ponecháva v súkolesí čo najťažší prevod, aby sa minimalizoval brzdiaci účinok motora pri nútenom voľnobehu. Santa Fe plachtí, takmer ako keď manuálnou prevodovkou zaradíte neutrál. Samozrejme, pri prudkých klesaniach pomáhame brzdám využívaním sekvenčného módu. A priemerná spotreba? Na konci testovacieho okruhu palubný počítač vystavil verdikt – 7,9 l/100 km. Na porovnanie rovnaký výsledok sme zaznamenali s modelom Land Rover Freelander 2 SE 2,2 SD4 (140 kW/190 k). A Kia Sorento 2,2 CRDI VGT 4WD EX (145 kW/197 k) modelový ročník 2010 si vyžiadala 8,7 l nafty na 100 km.
Zdroj: Hyundai
Pokojná prevaha
Tam, kde iné autá kľučkujú, aby sa vyhli nástrahám poškodeného asfaltového koberca, Santa Fe suverénne roluje na veľkých kolesách formátu 235/55 R19. Čo tie neodfiltrujú, dokončí komfortné pruženie. Len na športovú jazdu po technickej trati nemá toto vozidlo gény. Naložené dopoly váži dve tony, k tomu vyššie ťažisko.
Nuž obratnosťou nevyniká a viac sa nakláňa. Ale žiadne zákernosti. Bezpečnú rezervu potvrdzujú diskrétne a neunáhlené zásahy ESP, keď hľadáme hranice možností. Na diaľnici sa nenechá vyrušiť vyjazdenými koľajami plnými vody, hlboký dezén a hmotnosť zvyšujú hranicu rýchlosti, za ktorou hrozí aquaplaning. Pred brzdami klobúk dolu. Rovnomerný nábeh, na suchom asfalte brutálne spomalenie, pritom ABS v pedáli necítiť.
K prednému pohonu sa pripája zadný, až keď sa predné kolesá pretočia. To treba mať na pamäti a pred vjazdom napríklad do rozbahnenej sekcie aktivizujeme spínač Lock. Slúži, aby „uzamkol“ pohon štyroch kolies, pričom krútiaci moment prúdi symetricky na obe nápravy. Takto však funguje len do rýchlosti 30 km/h. Nad ňou sa zadné kolesá zo záberu odpájajú.
Zdroj: Hyundai
Nové Santa Fe rozhodne dospelo. Mnohé výhrady vznášané k jeho predchodcovi poslalo do histórie. Osvojilo si posuvnú zadnú lavicu a medzi položkami štandardnej a doplnkovej výbavy už figurujú početné položky asistenčných systémov. Pribudol kolenný airbag vodiča aj aktívna kapota s priateľskejším vzťahom k chodcom...
Pokrok zaznamenala architektúra karosérie a pracoviska vodiča, európsku prémiovú kvalitu nadobudli niektoré materiály použité v interiéri aj ich spracovanie. S komfortnejším pružením posádka získala viac pohodlia. Zatiaľ nesplnenou domácou úlohou ostáva širšia paleta pohonných jednotiek.
Dve sú málo. Nemáme ani tak na mysli benzínový štvorvalec 2,4 GDI, ktorý alternuje napríklad v Česku. Vieme si skôr predstaviť vznetový šesťvalec a v tejto cenovej kategórii aj sofistikovanejší pohon štyroch kolies.
Zdroj: Hyundai
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BAS, TCS, ESC, VSM, asistencia rozjazdu do kopca, kontrolovaný zjazd z kopca, sedem airbagov, aktívna kapota na ochranu chodcov, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, audiosystém s prehrávačmi CD a MP3, navigácia, zadná parkovacia kamera, tempomat...
Zdroj: Hyundai
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Panoramatické strešné okno, metalický lak, systém varujúci pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, prémiové kožené čalúnenie v hnedom odtieni, poloautomatický parkovací systém, tretí rad sedadiel, vyhrievanie predného okna pod stieračmi...
Zdroj: Hyundai
Zdroj: Hyundai
Zdroj: Hyundai
Zdroj: Hyundai
+ | - |
atraktívny vzhľad | nakláňanie karosérie v zákrutách |
vysoký štandard výbavy | znížená obratnosť |
kvalita použitých materiálov v interiéri | |
posuvná zadná lavica | |
objemný a praktický kufor | |
komfortné pruženie |
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi VGT 4 x 4 Premium a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi VGT Premium | BMW X4 xDrive 20d | Kia Sorento 2,2 CRDi VGT EX | Mitsubishi Outlander 3G 2,2 DI-D 4WD Instile | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 199 | 1 995 | 2 199 | 2 268 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R3 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 145 (197)/3 800 | 135 (184)/4 000 | 145 (197)/3 800 | 110 (150)/3 500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 436/1 800 – 2 500 | 380/1 750 – 2 750 | 436/1 800 – 2 500 | 360/1 500 – 2 750 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 8-st. automatická | 6 -st. automatická | 6-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,10 | 8,50 | 10 | 11.7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 190 | 210 | 190 | 190 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,60 | 5,60 | 6.6 | 5.8 |
Počet miest na sedenie | 5 | 5 | 5 | 5 + 2 |
Rázvor (mm) | 2 700 | 2 810 | 2 700 | 2 670 |
Objem batožinového priestoru (l) | 585 | 550 | 660 | 477 (za druhým radom sedadiel) |
Cena základného modelu s DPH (€) | 39 990 | 42 919 | 39 310 | 39 900 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov |