Hľadajte LED
Autori tohto modelu si zrejme osvojili heslo hokejových a ostatných trénerov kolektívnych športov, že víťazná zostava sa nemení. Lebo nové ix35 vyzerá síce celkom dobre, ale – veď to vidíte – rovnako ako kedysi. Bez predchádzajúcej „politicko-marketingovej prípravy“ si možno s inventúrou novostí ani neporadíte (česť výnimkám). Dobrá rada – hľadajte LED. Zadné pozičné svetlá by bez nich neboli také výrazné. A ani nebudú, ak si nezadovážite aspoň výbavu Style. Zato diódy denného svietenia zakomponované v hlavných svetlometoch sa zmestili aj do základnej ceny. Ani Bi-xenónové optiky pôvodne neboli. Teraz patria k vrcholnej výbave Premium a k úrovni Style za príplatok. Plutvička namiesto prútovej antény a nový dizajn hliníkových sedemnástok spolu pridali celku zamak sexepílu. A to je asi tak všetko. Komu sa Hyundai ix35 páčil, novému osvetleniu zdvihne palec nahor, komu nie, ten názor pod jeho vplyvom nezmení.
Hyundai ix35 1,7 CRDI Style Zdroj: Foto - Hyundai
Sedadlá sa vydarili
Ani interiér novotou neprekypuje. Architektúra vodičského teritória vyzerá podobne úhľadne, ale aj tak trochu chladne ako predtým. Nuž radšej zalistujeme v manuále, čo nám to výrobca kladie do pozornosti. Kvalitnejšie materiály. Ako prvé sa do pozornosti núkajú sedadlá. Kombinácia textilu na styku s telom a kože na exponovaných miestach naozaj nemá chybu. Dýcha to a dobre odoláva opotrebovaniu. Aj pekne formovaný veniec volantu sa kúpe v koži. Napohľad fajn, ale v dlaniach sa kĺže. Modernizácia mu dopriala (za príplatok) elektrické vyhrievanie. Účinné, že až koža prestáva kĺzať. Keď sme už pri volante, jeho symbol nesie nový – na palubnej doske osamotený spínač (asi aby sa nemýlil s vyhrievaním). Slúži na obmenu režimov posilňovača riadenia (Flerx Steer). Mnohí ho už poznajú z modelov Kia. Jeho prínos tkvie v tom, že z troch možností (Normal, Comfort a Sport) sa ľahšie hľadá jedna vyhovujúca.
Hyundai ix35 1,7 CRDI Style Zdroj: Foto - Hyundai
Nepravé plasty zmäkli
Naposledy, ešte v roku 2010 pri teste tohto modelu kritiku zožala tvrdá palubná doska. Zmenilo sa niečo? Po novom jej povrch pokrýva sľubnejší raster, lenže na dotyk ostáva materiál stále nepoddajný. Len podokenné parapety facelift obmäkčil. Prečo práve tie a len tie – to už je otázka autorom. Za roky spolužitia s autom si ich možno ani nevšimnete. V prístrojovom štíte ostali pôvodné dobre čitateľné budíky vysvietené technológiou Supervision, tienené hlbokými tubusmi. Medzi nimi zaujal miesto nový väčší farebný TFT displej palubného počítača s nápadnejšou grafikou. Výhľad dozadu dosť obmedzujú stĺpiky karosérie, aj preto od výbavy Style nechýbajú parkovacie senzory. Môže byť aj spätná kamera, ale len za príplatok spolu s navigáciou. Čo ďalej? Hotovo. Ale predsa ešte spomenieme objemné a rozumne usporiadané priečinky vo dverách. Aj keď nie sú nové.
Hyundai ix35 1,7 CRDI Style Zdroj: Foto - Hyundai
Miesto aj pre troch
Vzadu ostáva prakticky všetko po starom. Pritom stále platí, že do máloktorého auta sa tak pohodlne nastupuje, ako práve do tohto. Celkom komfortné sedenie, takmer ako na predných sedadlách poskytuje aj dobrú oporou stehien a tým stabilitu. Miesta je tu dosť pre priemerne stavaných cestujúcich s rezervou a pre tých o päť až osem centimetrov vyšších bez nej. Pozícia v strede nie je vyárendované len deťom. Hlavová opierka tu nie je len na ozdobu a v stredom podlahy prechádza len celkom plytký tunel. Bez obáv, ani verzie s pohonom štyroch kolies ho nemajú mohutnejší. Nechýba sklopná opierka, no lyžiarsky tunel sa za ňou neskrýva.
Hyundai ix35 1,7 CRDI Style Zdroj: Foto - Hyundai
Kufor má svoje limity
V disciplíne objem batožinového priestoru sa xi35 v konkurencii seberovných nestratí. Na druhej strane ani tento kompaktný crossover si nebudete kupovať prvoplánovo kvôli jeho kapacite. To nie je najsilnejšia stránka danej kategórie automobilov. Nenadchne ani neurazí. V našom prípade je dosť plytký, podbehy kolies výrazne zasahujú do jeho profilu a s ťažším bremenom sa nakladacia hrana zdá ešte vyššie, ako v skutočnosti je. K plnohodnotnej rezerve (už v základnej cene) sa dá uložiť ešte minimálne predpísaná výbava k autu. Ešte sklopíme zadné operadlá – plynulo nadväzujú na dno kufra. Ale ako vidíte, ich sklon má k rovine dosť ďaleko. A stále platí, že samonavíjacia roleta, ktorá chráni obsah pred pohľadmi zvedavcov, zamestná obe ruky. Trafiť len jednou do kotviacich miest je umenie.
Hyundai ix35 1,7 CRDI Style Zdroj: Foto - Hyundai
Na pol plynu
S turbodieslom 1,7 CRDI sme už absolvovali viacero rande v modeloch Kia aj Hyundai. Vždy však vo výkonnejších verziách. Tento však motorári priškrtili na krotkejších 85 kW (115 k). Preto nás zaujíma, aj keď sa ho modernizácia vôbec nedotkla. Spoznáte ho už po zvuku. Najmä studený sa rozbieha v sprievode rachtajúcej akustiky. Mať ho v limuzíne, ďakujem, neprosím. Ale ku crosoveru, môže to byť čisto subjektívny pocit, akosi pasuje. Koniec koncov s rastúcimi otáčkami zaniká. Páčil sa nám aj mäkký záber s absenciou výraznejšieho turboefektu. Asi by ste neverili tvrdeniu, že dobre akceleruje. Ako vidíte z tabuľky, takto motorizovaná ix35 šprint z 0 na
Hyundai ix35 1,7 CRDI Style Zdroj: Foto - Hyundai
Podvozok stíchol
Naša prednokolka obutá vo formátom 225/60 R17 rovnako ako verzie s pohonom 4 x 4 modernizáciou získali mäkšie uloženie závesov kolies aj novú charakteristiku tlmičov pruženia. Nasledujúcich kilometre odhalia, či sa tým náhodou niečo nepokazilo, hoci aj bez možnosti priameho porovnania. Len opakujeme, že charakteru auta aj jeho motoru najviac pasuje pokojné tempo bežnej cestnej premávky. Vtedy si posádka užíva pohodu nielen na kvalitnom asfalte, ale aj na podklade, ktorý dávnejšie stratil svoju dobrú povesť. Skutočne jazdí pekne. Hluk motora, aerodynamika aj šum pneumatík sa držia v nenápadnej hladine. Prejazd nerovností podvozok spoľahlivo filtruje fakticky aj akusticky. Práve v nižšom prenose hluku od kolies cítiť najväčší prínos modernizácie. Svižnejší prejazd zákrut síce sprevádza očakávané nakláňanie karosérie, ale nedeje sa nič mimoriadne. Vymetanie oblúkov tempom, keď už občas zasahuje stabilizačný systém, to nie je obľúbená disciplína tejto sorty. Aj Hyundai ix35 sa pri takomto predstavení správa dosť ťažkopádne. Teraz by sa mu viac hodili osemnástky s nižšími a pevnejšími bočnicami. Tie sa však dajú zadovážiť len spolu s najvyššou výbavou Premium. Týmto zas viac sedí jazda po poľných a iným spôsobom poznačených cestách. Účinne pomáhajú pruženiu. Aj ich zásluhou zadná náprava na hrbolcoch nadmerne neodskakuje. A keď na to príde, otočiť sa dá do protismeru bez použitia ručnej brzdy – toto auto dokazuje, že je celkom obratné. Riadenie však nie je žiaden zázrak, ale v športovom režime sa aspoň dlane majú o čo oprieť.
Hyundai ix35 1,7 CRDI Style Zdroj: Foto - Hyundai
Záver
Kreatívci značky Hyundai sa pri modernizácii tohto auta nepretrhli. Ako by im chýbala motivácia. ix35 sa aj tesne pred ňou tešil veľkej obľube, a to nielen na slovenskom trhu, kde počtom registrácií obsadzuje stabilne druhé miesto za Kia Sportage a pred Škodou Yeti. A tak kórejská automobilka celkom pochopiteľne zvolila menej nákladný variant. Výsledok. Stále je to praktický kompaktný dobre vybavený crossover za motivačnú cenu. Modernizačné zásahy pomohli hlavne podvozku, ale v konečnom dôsledku jeho už i tak závideniahodné trhové preferencie pravdepodobne neovplyvnia.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, ABD, HBA, TCS, ESP, asistencia pre rozjazd do kopca a zjazd z kopca, šesť airbagov, tempomat, nastaviteľný posilňovač riadenia, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, rádio s prehrávačmi CD a MP3, Bloetooth handsfree, čalúnenie sedadiel textil/koža, prístrojový doska Supervision s TFT displejom, elektrické ovládanie okien a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, denné a zadné svetlá LED, predné hmlovky, aktívne predné opierky hlavy, strešné lyžiny, dažďový senzor, predné a zadné parkovacie senzory, monitorovanie tlaku v pneumatikách, 17“ disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Bi-xenónové svetlomety, panoramatické strešné okno, parkovací systém, vyhrievaný veniec volantu, integrovaná navigácia vrátane zadnej parkovacej kamery, metalíza...
Hodnotenie | |
+ | – |
veľkorysý priestor pre posádku | slabšia akcelerácia |
úsporný motor | nakláňanie karosérie v zákrutách |
úroveň štandardnej výbavy | užšia ponuka voliteľnej výbavy |
komfortné pruženie | |
obratnosť | |
utlmený prenos hluku od kolies |
Hyundai ix35 1,7 CRDI Style a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Hyundai ix35 1,7 CRDI Style | Kia Sportage 1,7 CRDi EX | Nissan Qashqai 1,5 dCi Acenta | Suzuki Sx4 S-Cross 1,6 DDIS Premium 2WD | Škoda Yeti 2,0 TDI Mont Blanc | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 685 | 1 685 | 1 461 | 1 598 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 85 (115)/4 000 | 85 (115)/4 000 | 81 (110)/4 000 | 88 (120)/1 750 | 81 (110)/4 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 260/1 250 – 2 750 | 255/2 000 | 240/1 750 | 320/1 750 | 250/1 500 – 2 500 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 5-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12.4 | 12.3 | 12.4 | 12 | 11.6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 173 | 173 | 177 | 180 | 177 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5.3 | 5.3 | 4.9 | 4,40 | 5.4 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 640 | 2 640 | 2 630 | 2 600 | 2 578 |
Objem batožinového priestoru (l) | 465 | 465 | 410 | 430 | 416 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 21 990 | 20 620 | 22 350 | 21 000 | 22 267 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |