Hyundai i40 Kombi má síce na konte 137 nových registrácií, ale líder segmentu Škodou Superb Combi si ich zaknihoval 325 a v poradí druhý VW Passat Variant 237. Priepastný rozdiel v dopyte... ale aj tretia priečka je slušný výsledok. Až za kórejským kombi totiž nasledujú Toyota Avensis Wagon (115), Peugeot 508 SW (99), BMW 3 Touring (77), Opel Insignia ST (74)...
Limitovaná edícia Business zaparkovala v značkových predajniach Hyundai, aby vykročila viac v ústrety predstavám o kompletnom firemnom aute. Podľa očakávania s tým výkonnejším z dvojice 1,7 CRDi, s košatou štandardnou výbavou, predĺženou zárukou a ďalšími benefitmi. To všetko za 25 990 eur.
Vie zaujať
Hoci od ouvertúry i40 zopár kubíkov vody v Dunaji pretieklo, stále vie svojím zjavom zaujať. Ak sa mu prizriete z profilu, možno odsúhlasíte, že spomedzi porovnateľných „kombíkov“ sa vyníma najmä štíhlejšou siluetou. Akcent celku nasadzuje ostro sklonené čelné sklo spolu s dlhou splývajúcou strechou zakončenou výrazným šiltom. Predná členitá za mak prezdobená partia sa poniektorým už zunovala.
Ale tí čo dvíhajú prst, si pochvaľujú, že sa aspoň zrak má o čo oprieť. Presklená elektricky ovládaná strecha, ktorú vidno na fotografiách, má svoje čaro, no je výsadou testovaného exempláru. Do výbavy Business Edition sa nevošla z prostého dôvodu. Cestujúci manažér buď šoféruje alebo hľadí do notebooku a romantiku hviezdnej oblohy odsúva na dovolenkové obdobie.
Hyundai i40 Kombi 1,7 CRDi Business Edition Zdroj: Hyundai
Atmosféra vodičskej intimity
Za volantom sa netreba dlho udomácňovať. Možno keby sa jeho masívny veniec dal posunúť ešte viac nahor, bolo by to ešte rýchlejšie. Predné sedadlá sú o pohodlí, pritom telo sa o ne v zákrutách môže oprieť – primerane charakteru auta. Dá sa meniť aj sklon sedáka – v réžii kompletného elektrického servisu. Zrak a hmat dávajú vysvedčenie kvalite použitých materiálov a lícovaniu na úrovni lepšieho európskeho štandardu.
Len ten módny lesklý plast rámujúci podokenné otvory klimatizácie si mohli odpustiť. Na slnku zrkadlí. Bezkľúčové štartovanie sprevádza príjemná uvítacia zvučka. Prekvapený spolujazdec chvatne hľadá svoj mobil. Hlboko zapustený a nižšie umiestnený prístrojový štít (napríklad v porovnaní s Passatom) s trojrozmernými ciferníkmi (supervision) svieti cukríkovou farebnosťou. K obsluhe palubného počítača s nápadnou grafikou dispeleja slúžia až dva spínače na ramenách volantu.
Medzi nami – na jednosmerný pohyb v menu a reset by stačil aj jeden. V češtine komunikujú centrálna dotyková obrazovka a navigačný systém. Škoda len, že navigačné pokyny nezobrazuje paralelne aj v zornom poli vodiča na displeji palubného počítača. Ani rýchlostné obmedzenia poctivo registrované na pravej strane obrazovky periférnym videním nemusíte postrehnúť. Zato nadštandardné ozvučenie šiestimi reproduktormi a subwooferom zabudovaným v kufri sa nedá prepočuť. Smartfón sa zmestí do uzatvárateľnej poličky.
Spoločnosť mu robia konektory Aux a USB. PET fľaša, ba aj dve, sa dajú zastoknúť z opačnej strany kulisy radiacej páky, ale potom pri jej obsluhe trochu prekážajú. Ale dá sa využiť veľký box pod stredovou opierkou alebo ďalší klimatizovaný pred spolujazdcom. Tie dverové sú už dosť úzke. Výhľad dozadu kvôli masívnym stĺpikom karosérie a užšiemu oknu za veľa nestojí.
No senzory spolu s cúvacou kamerou tento priestor spoľahlivo monitorujú. Len sa s nimi treba zohrať. A celkový dojem? Páčilo sa nám najmä faktické aj optické oddelenie vodiča a spolujazdca na jednej strane vysokým stredovým panelom a zvlneným tvarom palubnej dosky, ktorá plynulo prechádza do výplní dverí. Takto akosi sa vytvára cenená atmosféra vodičskej intimity.
Hyundai i40 Kombi 1,7 CRDi Business Edition Zdroj: Hyundai
Chce to správny chmat
Zadné dvere otvárame dokorán, nuž nič nebráni nasadnúť. Nižší posed aj pohodlne sklonené operadlo (dá sa nastaviť jedna z dvoch polôh) – tak zvyčajne znie navštívenka lepšej limuzíny. Za optimálne vyregulovaným sedadlom pre 180 cm vysokého vodiča jeho podobne disponovaná kópia má od kolien po operadlo k dobru minimálne 10 centimetrov.
Ešte keby sa chodidlá dali zasunúť pod predné sedadlá, stehná by mali lepšiu oporu. Lenže sa nedajú. Dojem priestrannosti podporuje len plytký tunel v strede podlahy aj bezpečná minimálne sedemcentimetrová rezerva nad hlavou.
Batožinový priestor s 553 litrovou kapacitou popri viac ako 600 litroch Škody Superb Combi a Passatu Variant vyzerá ako chudobný príbuzný. Ale to sú dva extrémy. Fakticky patrí spomedzi kombi strednej triedy k lepšiemu priemeru. V dvojitom dne sa dajú uskladniť krehkejšie predmety a pod vyberateľnou poličkou čaká na akciu mini rezerva.
Ak by hrozilo, že náklad pri brzdení prepadne do priestoru pre posádku, stačí rozvinúť sieť za zadnými sedadlami a ukotviť ju o strop. Jednoduchá operácia. Zato roleta, ktorá zakrýva obsah kufra, nepoučeného spolujazdca odmieta poslúchať. Ako ju vlastne odblokovať? Stačí pohybom zalomiť jej koniec nadol a hotovo. Zvládnete to jednou rukou.
Hyundai i40 Kombi 1,7 CRDi Business Edition Zdroj: Hyundai
Veľká nádrž a skromný apetít
V manažérskom segmente strednej triedy sa najväčšej obľube teší dvojlitrový vznetový štvorvalec. Hyundai i40 Business Edition však môže poslúžiť len nižšou kubatúrou 1,7 CRDi. Teraz ide o to, presvedčiť zákazníka, že to nemusí byť až taký hendikep. To však nie je naša úloha. Padni komu padni.
Šance tohto motora stúpajú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá na rozdiel od automatu (1 800 €), neoslabuje jeho výkonové parametre. Chýbajúce kubické centimetre motora majú nahradiť kratšie prevody. Nielen tie. Motor 1,7 CRDi patrí medzi dlhozdvihové, aj preto ten pomerne vysoko položený krútiaci moment. A čo to robí v praxi?
Akustický prejav na voľnobeh nevybočuje z priemeru. V nižších otáčkach je síce drsnejší, ale ďalej opäť v norme. So zaradenou päťkou môžu síce otáčky klesnúť až na 1 300, ale žiaden ťah neočakávajte. Prebúdza sa nad hranicou 1 800, pri plne obsadenom aute až nad 2 000 a po prekročení 4 000 už škoda tlačiť na pílu, radšej preradiť.
Akcelerácia na stovku v čase pod 11 sekúnd síce na zázrak nevyzerá, ale v premávke sa s týmto autom ľahšie predbieha, ako by ste možno očakávali. Má totiž veľmi dobré pružné zrýchlenie, čo znamená, že v stredných otáčkach ťahá nadpriemerne aj s vyšším prevodovým pomerom.
Zvyčajne netreba podraďovať. Teraz už ide len o to, akú daň si vypýta kratšia prevodovka. Zdá sa, že žiadnu. Zásoba paliva v nádrži totiž klesá až podozrivo pomaly. Pohľad do technickým parametrov odhaľuje hlavnú príčinu – až 70 litrovú nádrž. Palubný počítač zas vyrátal slušnú spotrebu, priemerných 5,8 l/100 km.
S čím ju porovnať. Naposledy sme zo strednej triedy testovali Volvo V40 D4 (130 kW/177 k) s výsledkom 6,3 l a potom premianta BMW 320d Touring (135 kW/184 k). Rovnaký okruh zvládol za 5,6 l. Ešte spomeňme o triedu nižšie zaradenú ale predsa veľmi konkurenčnú Škodu Octavia 2,0 TDI (110 kW/150 k AT). Zaknihovala si priemerných 5,9 l/100 km.
Hyundai i40 Kombi 1,7 CRDi Business Edition Zdroj: Hyundai
Business class
Pneumatiky formátu 215/50 R17 v prípade Business Edition nemajú alternatívu. Môžeme ich len odporúčať na írečité slovenské cesty kompatibilné s okolitým rámcom stredoeurópskeho charakteru. Stretli sa s tradične mäkšou charakteristikou pruženia i40, a tak sedíme v komfortnom kočiari, ktorý väčšie nerovnosti zdoláva s dôstojnou plavnosťou ako na pokojných vlnách Pacifiku. Na ostrejších zlomoch tiež zachováva dekórum, ale buchnutie od kolies preniká do interiéru už naliehavejšie.
Ani diaľnice nie sú v našich zemepisných šírkach bezchybné, a tak smerovej stabilite treba častejšie pomáhať riadením, hoci vzadu nechýbajú viacprvkové závesy kolies. Ostrejšiemu tempu na technicky náročnejších úsekoch podriaďujeme techniku jazdy. Hyundai i40 si potrpí na plynulé nájazdy do oblúkov, pritom si vždy hlbšie zakľakne a nechá sa do polomeru volantom dosť nútiť. Zato plne naložený vo výjazdoch nadobúda pretáčavý charakter. Väčšie nasadenie pneumatiky komentujú kvílením. Len krátko.
Podobné kúsky pacifikuje citlivo nastavený stabilizačný systém už v zárodku. Dá sa síce vypnúť, ale načo. Radšej doprajeme tomuto kombi svižnú jazdu s dostatočnou rezervou a posádka zažíva pocity príznačné pre Business class. Keď sa treba na malom priestore otočiť, i40 to zvládne na jeden krát aj tam, kde si niektorí konkurenti pomáhajú spiatočkou.
Hyundai i40 Kombi 1,7 CRDi Business Edition Zdroj: Hyundai
Záver
Tento automobil súhrnom svojich vlastností, cenovou ponukou a výbavou má na to, aby vážnejšie ohrozilo výsadné postavenie Superbov a Passatov (prípadne Octávií) vo firemných flotilách. Motor 1,7 CRDi sa hodí ako výkonový základ. Niektorými vlastnosťami, najmä kultúrou chodu, pružným zrýchlením aj ekonomikou prevádzky drží krok s bežnými dvojlitrovými turbodieslami.
Ale manažéri, ktorí absolvujú dlhšie trasy často na zahraničných diaľniciach vyžadujú vyšší výkonový potenciál. Mnohí z nich už síce pochopili, že šesťvalec nie je nevyhnutný, ale tých 150 až 180 koní pod kapotou jednoducho musia mať. Ak Hyundai i40 takýto motor získa, ponúkne to hlavné – možnosť vybrať si. A nebude čo riešiť.
Hyundai i40 Kombi 1,7 CRDi Business Edition Zdroj: Hyundai
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBD, HBA, ESP, VSM, TCS, deväť airbagov, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, autorádio s prehrávačmi CD a MP3, prémiové ozvučenie Infinity, sedem reproduktorov, navigácia vrátane zadnej parkovacej kamery, Bloetooth handsfree, prístrojová doska supervision, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, vyhrievanie všetkých sedadiel, elektricky ovládané sedadlo vodiča, vyhrievanie okna pod stieračmi, dažďový senzor, xenónové svetlomety s ostrekovačmi, svetelný senzor, denné svetlá LED, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, inteligentný kľúč so štartovacím tlačidlom, predné a zadné parkovacie senzory, monitorovanie tlaku v pneumatikách, strešné lyžiny, stmavené sklá zadných okien, úchytky ISOFIX, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, päť rokov záruka bez obmedzenia najazdených km, päť rokov asistenčná služba, päť rokov zvýhodnené prehliadky...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Šesťstupňová automatická prevodovka s možnosťou sekvenčného radenia, metalíza...
Hyundai i40 Kombi 1,7 CRDi Business Edition Zdroj: Hyundai
Hyundai i40 Kombi 1,7 CRDi Business Edition a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||||
Hyundai i40 Kombi 1,7 CRDi Business Edition | Ford Mondeo Kombi 2,0 TDCi Business X | Peugeot 508 SW 1,6 HDi Active | Škoda Superb Combi 2,0 TDI CR Inspire | Toyota Avensis Kombi 2,0 l D-4D 125 Style Edition | VW Passat Variant 1,6 TDI BM Comfortline | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 685 | 1 997 | 1 560 | 1 968 | 1 998 | 1 598 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 100 (136)/4 000 | 103 (140)/3 750 | 84 (115)/ 3 600 | 103 (140)/4 200 | 91 (124)/3 600 | 77 (105)/4 400 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 325/2 000 – 2 500 | 320/1 750 – 2 750 | 240 – 254/1 500 | 320/1 750 – 2 500 | 310/2 600 – 2 200 | 250/1 500 – 2 500 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 5-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10.6 | 9.8 | 11.6 | 10,10 | 10 | 12,50 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 190 | 205 | 188 | 211 | 200 | 193 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.7 | 4,90 | 4.4 | 4.6 | 4.6 | 4.4 |
Rázvor (mm) | 2770 | 2 850 | 2 817 | 2 761 | 2 700 | 2 712 |
Základný objem batožinového priestoru (l) | 553 | 489 | 560 | 605 | 543 | 605 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 25 990 | 23 970 | 26 390 | 27 777 | 26 300 | 26 100 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |
Hodnotenie | |
+ | – |
bohatá štandardná výbava | užšie spektrum využiteľných otáčok |
priestranný interiér | nakláňanie v zákrutách |
praktický kufor | príliš citlivé ESP |
mäkké pruženie | |
úsporný motor | |
objemná palivová nádrž |