Veľkosťou rázvoru aj úrovňou štandardnej výbavy atakuje luxusnú triedu, svojou cenou 59 990 eur súperí s najbonitnejšími reprezentantmi vyššej strednej triedy, ako sú Audi A6, BMW radu 5, Mercedes-Benz triedy E či Jaguar XF. Hyundai Genesis sa na rozdiel od svojich konkurentov predáva v jedinej technickej špecifikácii, to znamená so zážihovým 3,8-litrovým šesťvalcom, osemstupňovou automatickou prevodovkou a stálym pohonom štyroch kolies. Aj úroveň výbavy je jednotná. Buď ho vezmete, aký je aj so všetkými jeho luxusnými položkami, pod ktorými sa paluba takmer prehýba a kompletnou zostavou asistenčných systémov tiež, alebo nechajte tak!

Podozrivo európsky

Túto päťmetrovú limuzínu sotva prehliadnete. Vieme to aj z ohlasu okolia počas nášho týždenného spolužitia. Je to kusisko auta – to po prvé. Pritom pôsobí robustne a dynamicky zároveň. Takto vyznieva kombinácia obrovského rázvoru a krátkych previsov karosérie. Na strane druhej z profilu sledujeme líniu dlhej kapoty a strechy plynulo splývajúcej až k zadnej odtrhovej hrane. Výsledkom je identický efekt. Pri hodnotení jednotlivých partií občas počúvame hlasy, ktoráže z nich kopíruje Audi, BMW či Mercedes-Benz. Vtip je v tom, že limuzína tohto rangu musí mať niektoré typické jednotiace znaky fazóny, inak nebude limuzínou tohto rangu. Problém bude skôr v tom, že vyzerá priveľmi európsky. Ale postavte Genesis vedľa i40 a hneď identifikujete spoločné znaky rukopisu s tým rozdielom, že v tomto prípade mal talentovaný dizajnér rozpočtom menej spútanú fantáziu a voľnejšie ruky. Však, pán Peter Schreyer a spol.?

TREND test Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC

Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC Zdroj: Hyundai

Upokojujúci luxus

Už prvý letmý pohľad do interiéru ubezpečuje aj pochybovačov, že tu sa veru nešetrilo. Čo zvonka vyzerá ako kvalitná jemná koža, pravé drevo a skutočný hliník,  platí aj po usadnutí za volant a hodnotiacich dotykoch a pohladeniach. Po stlačení spínača štart sa pohne nielen strelka otáčkomera. Tiež sedadlá aj so svojím obsahom sa spolu s volantom dôstojne presúvajú do vopred naprogramovanej polohy. Z interiéru sála upokojujúci luxus, a tak sa aj v kresle vodiča sedí. Pohodlne, uvoľnene a so zjavným nadhľadom nad okolitou situáciou.

TREND test Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC

Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC Zdroj: Hyundai

Sedemnásťkrát reproduktor

Stupnice transparentného prístrojového štítu s technológiou supervision svietia bez odleskov ako zasadené v čiernej diere. Veľká centrálna obrazovka vytvára spätnú väzbu k nastaveniu systémov auta, palubnému počítaču, navigácii aj multimediálnemu systému. Sprostredkuje tiež obraz zadnej kamery a ďalších troch, ktoré kompletne monitorujú okolie auta. V menu, ktoré má hlavu aj pätu, sa môžete pohybovať ružicou na stredovom paneli aj dotykmi priamo na obrazovke. Skúsenosti hovoria, že takto nejako vyzerá optimálne riešenie. Ani grafika nemá chybu. A potom je tu farebný Head up displej s parametrami jazdy, údajmi navigácie či radarového tempomatu... na čelnom skle. Nemusíte patriť k expertom, aby ste podľa plnosti zafarbenia tónov poznali, že hudobnú produkciu má na starosti pán audiosystém. Kde všade sídli sedemnásť reproduktorov aparatúry Lexicon Descrete Logic 7, nezisťujeme. Nepochybne na svojich miestach rovnako ako subwoofer. 

TREND test Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC

Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC Zdroj: Hyundai

Zopár postrehov

Čo dodať skôr, ako zaujmeme miesto vzadu? Veniec volantu (mimochodom tiež vyhrievaný) je na náš vkus možno trochu tenký. Naopak, poriadne široký stredový panel zľahka odtláča pravačku na akcelerátore. Výhľad dozadu za veľa nestojí, ale pri takom počte kamier sa táto informácia ľahko strávi. Aha, až pri vystupovaní si uvedomujeme, že dverami netreba búchať ako na stodole. Ale to sa predsa pri luxusnejších modeloch stáva, že netreba. No v tomto prípade systém dovierania dverí funguje skutočne excelentne. Stačí ich celkom jemne privrieť a za tichého bzučania elektromotora sa zavrú.

TREND test Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC

Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC Zdroj: Hyundai

Miesto pre potentáta

Dve krajné kreslá vzadu sú celkom porovnateľne pohodlné ako tie predné. A keď sa tu usadíte, nebudete odrezaní ani od mnohých rozhodovacích právomocí. Nevyhovuje vám trebárs poloha predných operadiel (áno, predných) – môžete jedno či obe (aj to vodičovo) zo svojho miesta odsunúť. V strede sa sedieť tiež dá, ale v aute stavanom pre smotánku si to už principiálne ťažko predstaviť. Lepšie bude sklopiť stredovú opierku. Spolu s ňou sa zviditeľní ovládací panel podobný tomu prednému. Môžete regulovať audiosystém, upravovať výkon klimatizácie, aktivovať vyhrievanie a ventiláciu svojho kresla alebo ho aj pozdĺžne posúvať a meniť sklon operadla. Práve to sa môže hodiť vyšším pasažierom. Na kolená je tu miesta dosť. Pri výške 180 centimetrov za rovnako vysokým vodičom asi 12 centimetrov. Ale nad hlavou len tak akurát. Stačí však posunúť kreslo dopredu a viac sklopiť operadlo a máte po probléme.

Ešte pohľad do kufra. Jeho 493-litrová kapacita pri takom veľkom aute nenadchne,  ale ani nezarmúti. Je trochu plytký a jeho užší nakladací otvor je mierne obmedzujúci. Pod krycou doskou rezervu nenájdete, len nevyhnutné náradie zakomponované v polystyrénovom výlisku. Asi tušíte, že elektrické ovládanie veka je v tomto prípade samozrejmosťou.

TREND test Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC

Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC Zdroj: Hyundai

Sila bez turba

Modernizovaný vidlicový šesťvalec 3,8 V6 s priamym vstrekovaním benzínu v tandeme s osemstupňovou automatickou prevodovkou – tiež ovocie domáceho vývoja – má v dvojtonovom kolose zdatného súpera. Keď však vychádzame z charakteru Genesisu ako pohodlného korábu ciest, sme plní očakávania. Pohonná jednotka vydáva dobre utlmený hlboký tón, chýbajúce turbo na strane pružnosti čiastočne kompenzuje vyšším zdvihovým objemom v porovnaní so zaužívanejšou trojlitrovou kubatúrou v Európe. Rovnako osemstupňový automat skôr presviedča vláčnosťou a schopnosťou udržiavať motor v optimálnych otáčkach ako kadenciou prevodových stupňov, čo platí aj v športovom móde. Ten si môžete nastaviť spínačom na stredovom paneli a okrem neho ako alternatívu aj mód normálny alebo ekonomický. Zároveň sa mení reakcia nielen prevodovky, ale aj motora, riadenia a charakteristika podvozka však v menšom rozsahu, ako sme zvyknutí. My oceňujeme hlavne nízku hladinu aerodynamického hluku pri vysokých rýchlostiach cx = 0,26), hodnoty akcelerácie a maximálnej rýchlosti hodnotíme za adekvátne charakteru. Len apetít mohol byť azda striedmejší. Jazdiť pod úrovňou desiatich litrov sa nám darilo len sviatočne, preto výsledok zaznamenaný na testovacom okruhu 10,9 l/100 km už vlastne ani nesklamal.

TREND test Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC

Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC Zdroj: Hyundai

Žehlička na retardéry

Podvozok Genesis – to už je kapitola, ktorá mu robí popri výbave najlepšiu reklamu. Napriek tomu, že nevyužíva pneumatické pruženie, ale „len“ adaptívne tlmiče a ani kyklopské obutie formátu 235/35 R19 vpredu a 275/35 R19 vzadu mäkkosti prejavu nepomáha, výsledok hodnotíme ako prekvapujúco podmanivý. Tichý, vláčny, a to na všetkých povrchoch. Tu sa vám nestane, že z navodenej idylky vás vytrhne buchnutie po prekvapivom strete s retardérom alebo hlbokým výtlkom. Takto nejako si motorista predstavuje jazdu v aute pre horných desaťtisíc. Zato športové nasadenie na technickej trati už také ovácie nežne. Dobrá trakcia, nežiaduce pohyby karosérie sa podarilo solídne potlačiť, pohon štyroch kolies H-TRAC (z produkcie Magna Steyer) umne prenáša krútiaci moment medzi nápravami aj karoséria osvedčuje svoju tuhosť, len pôžitok z jazdy sa akosi nedostavuje. Skrátka, dvojtonový Genesis má iné prednosti. Aspoň kým doň nezačnú ako alternatívu montovať športový podvozok.

Obráťme list. Asistencia udržania v jazdnom pruhu nielen signalizuje jeho nechcené opustenie, ale ak si násilím nepresadíte svoju vôľu, riadenie vás aj samo v ňom udrží. V kombinácii s radarovým tempomatom sa stačí zaradiť na diaľnicu, o riadenie, pridávanie plynu a brzdenie sa už starať nemusíte. Pokojne pustite volant aspoň na chvíľu, pokým vás palubný počítač neupozorní, že ho máte držať. Do rýchlosti 80 km/h Genesis automatické núdzové brzdenie zastaví pred náhlou prekážkou. Len inteligentným svetlám (komplet LED) trochu trvá (štyri – päť sekúnd), kým po stretnutí protiidúceho auta prepnú na diaľkové. 

TREND test Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC

Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC Zdroj: Hyundai

Záver

Genesis vraj neprichádza do Európy, aby sa stal kasovým trhákom. Cieľom číslo jeden ostáva trh USA. Zástupcovia kórejskej značky sa vyhýbajú porovnávaniu s priamou európskou (rozumej hlavne nemeckou) konkurenciou. Aj keď charakter a cena nedovolí neporovnávať. Skôr akcentujú, že Genesis reprezentuje technický a technologický pokrok značky. Nech sa páči, vaša vec. My neskrývame nadobudnutý dobrý dojem. Ani nie tak z luxusu a celého diapazónu asistenčných programov. Ak Genesis netvorí core business, nie je problém ich vpratať na palubu a nasadiť zaujímavú cenovku. Skôr akcentujeme pozoruhodnú fotogenickosť a potom jazdné vlastnosti. To sa podarilo. Ale ak raz bude chcieť Hyundai spraviť z Genesisu žiadaný artikel na európskych trhoch, zrejme sa neubráni zmene filozofie „ber alebo nechaj tak“. To znamená viac pohonných jednotiek s dôrazom na vznetové motory a potom ponechať na výber zákazníka, čo si nad zaužívaný štandard do svojho auta dokúpi a za čo nedá ani cent.

TREND test Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC

Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC Zdroj: Hyundai

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBD, TCS, ESP, asistencia rozjazdu do kopca, deväť airbagov, prémiový hudobný systém Lexicon, 9,2" Bluetooth dotykový displej, trojzónová klimatizácia, palubný počítač, prístrojový štít Supervision so 7" displejom, Head up displej, bezkľúčový prístup a štartovanie, asistencia udržania vozidla v jazdnom pruhu, monitorovanie mŕtveho uhla, adaptívny tempomat, asistencia rýchlo sa približujúceho vozidla, automatické núdzové brzdenie, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, kožené čalúnenie sedadiel, vyhrievané aj ventilované predné aj zadné sedadlá, vyhrievaný multifunkčný volant, panoramatické strešné okno, komfortné dovieranie dverí, kompletné LED osvetlenie, automatické prepínanie diaľkových svetiel, monitorovanie okolia vozidla, elektrická parkovačka, predné a zadné parkovacie senzory, parkovací systém pre pozdĺžne a priečne parkovanie, senzory tlaku v pneumatikách, 19" disky kolies z ľahkých zliatin...

Hodnotenie
+
pozoruhodný dizajn exteriéru menší batožinový priestor
kvalita materiálov v interiéri vyššia spotreba
špičková úroveň štandardnej výbavy
komfortný podvozok
kultivovaný motor
variabilné zadné sedadlá
Technické údaje porovnávaných modelov
Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC Audi A6 3,0 TFSI Quattro BMW 535i xDrive Jaguar XF 3,0 V6 AWD Mercedes-Benz E 400 4Matic
Zdvihový objem motora (ccm) 3 778 2 995 2 929 2 995 2 996
Usporiadanie spaľovacieho motora V6 V6 R6 V6 V6
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 232 (315)/6 000 245 (333)/5 300 – 6 500 225 (306)/5 800 – 6 400 250 (340)/ 6 500 245(333)/5 500
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 397/5 000 440/2 900 – 5 300 400/1 200 – 5 000 450/3 500 – 5 000 480/1 600 – 4 000
Prevodovka 8-st. automatická 7-st. automatická 8-st. automatická 8-st. automatická 7-st. automatická
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 6.8 5.1 5.6 5.9 5,30
Maximálna rýchlosť (km/h) 240 250 250 250 250
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 11.6 7.4 7,6 – 8,1 9.4 8,1 – 8,5
Rázvor (mm) 3 010 2 912 2 968 2 909 2 874
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 493 530 520 540 540
Cena základného modelu s DPH (€) 59 990 57 250 57 600 53 793 59 850
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov