Fanúšikovia kompaktov a tí, ktorí na väčší voz nemajú či nedajú, si väčšinou zaobstarajú hatchback, praktickejšie založení motoristi stavia na kombi. Keby tento typ áut jedného dňa zmizol z európskeho trhu, veľa očí by sa nezarosilo.
Je tu však ešte svet vrátane toho rozvojového, a tam sa bez kompaktného sedanu nezaobídete. Práve do týchto teritórií smeruje ich produkcia predovšetkým a čo zostane, zužitkujú ostatné trhy aj s tunajším.
V rukách sa nám postupne ocitli dva exempláre z tejto svorky – Hyundai Elantra 1,6D-CVVT a VW Jetta 1,2 TSI BMT. Od tohto konštatovania bola len na skok vzdialená myšlienka vzájomne ich aspoň principiálne porovnať.
Hyundai Elantra Zdroj: Hyundai
Volkswagen Jetta Zdroj: VW
Zhodné koncepcie
V čom sú si podobné? V prvom rade typom stupňovitej karosérie s krátkym vekom batožinového priestoru, ktorý na rozdiel od piatych dverí hatchbackov sťažuje prístup do jeho útrob. Potom koncepciou. To znamená, že majú motor umiestnený vpredu a poháňané predné kolesá. Oboch súperov motorizujú benzínový štvorvalec v kombinácii so šesťstupňovými manuálnymi prevodovkami. Ak ste stále presvedčení, že toto je tá správna kombinácia, nadišiel čas prihrať vám nejaký ten argument, ktorý pomôže rozhodnúť sa.
Plnohodnotná rezerva v Elantre
Zaujíma vás úžitková hodnota, nech sa páči. Najrukolapnejšie vyznieva porovnanie batožinových priestorov. Prvá komplikácia nastáva pri Elantre. Ak zastavíte a mienite trebárs niečo vybrať z kufra, nesmiete zabudnúť najprv stlačiť príslušný spínač v interiéri. Inak ho neotvoríte, musíte sa vrátiť a vychádzku zopakovať. Že na čo je to dobré? Kufor vám nevykradnú, pokým na križovatke čakáte na zelenú. V niektorých krajinách pádny argument. Ak by takáto situácia nastala, batožinový priestor Jetty sa neubráni. Jetta vyhráva základnou kapacitou kufra v pomere 510 k 485 litrom. Na druhej strane, vozí si v ňom len mini rezervu, zatiaľ čo Elantra ju má plnohodnotnú. A ešte jedna drobná nepríjemnosť. Elantre chýba vnútorná rukoväť, preto hrozí, že pri zatváraní batožinového priestoru si zašpiníte ruky.
Hyundai Elantra Zdroj: Hyundai
Volkswagen Jetta Zdroj: VW
Priestrannejšia Jetta
Veľkosť rázvoru nepriamo naznačuje, že zadný pasažier si bude užívať väčší priestorový komfort v Elantre. Aspoň v oblasti kolien. Náš figurant s výškou 180 centimetrov si sadá za rovnako vysokého a optimálne sediaceho vodiča a miesta je v oboch prípadoch dosť. Ale kým v Elantre delí kolená od operadla desať centimetrov, v Jette sme namerali o dva viac. Ešte jednoznačnejší verdikt vynášame po zmeraní rezervy od hlavy po strechu. V Elantre sa nekoná žiadna, v Jette máme plus štyri centimetre.
Posledné konštatovanie – usadiť vzadu dospelého medzi ďalších dvoch neodporúčame ani v jednom prípade. Niežeby sa pri troche vôle nezmestili, veď sú to päťmiestne autá, len stredové hlavové opierky takýto zámer diskvalifikujú. Nedajú sa dostatočne vysoko vysunúť.
Hyundai má silnejší motor
Do kórejského auta si motor nevyberiete. Na tunajšom trhu máte jedinú možnosť – benzínovú tisícšesťstovku s variabilným časovaním ventilov 1,6D-CVVT. Prepĺňaný štvorvalec 1,2 TSI, ktorý pracuje vo volkswagene, predstavuje len výkonový základ. Na výber máte ďalšie štyri možnosti, medzi ktorými nechýbajú ani vznetové motory. Ako vidíte z porovnávacej tabuľky, autá vybavené agregátmi rozdielnych kubatúr a koncepcií osvedčujú porovnateľnú dynamiku, pričom predsa len výkonnejšia Elantra má miernu prevahu. Údaje na papieri zároveň hovoria, že malý motor Jetty zdobí zjavne skromnejší apetít.
Čo hovorí prax? Atmosférický štvorvalec Elantry je menej pružný ako prepĺňaný agregát Jetty. To znamená, že jeho ťah rastie síce kontinuálne, ale pozvoľnejšie. Ak chcete jazdiť rezkejšie, musíte častejšie radiť. Naopak, agregát Jetty ťahá dobre už od spodku. Adekvátne k motorom sú nastavené aj prevodovky – kratšia v Elantre, dlhšia v Jette. A tak 1,6D-CVVT pri zaradenej šestke a diaľničnej stotridsiatke dosahuje až 3 400 otáčok, kým jeho súper 1,2 TSI o 500 menej. Dalo by sa očakávať, že rozdiel 1,4 litra v kombinovanom cykle v prospech Jetty sa pri jazde na testovacom okruhu, kde tretinu celkovej dĺžky tvorí diaľnica, ešte zväčší. Nestalo sa. Naopak, prax rozdiel vygumovala. VW Jetta dosiahol priemerných 6,2 l/100 km a Hyundai Elantra 6,3 l/100 km.
Hyundai Elantra Zdroj: Hyundai
Volkswagen Jetta Zdroj: VW
Lákajú na komfortné podvozky
Jazdné vlastnosti porovnávaných modelov čiastočne ovplyvňujú rozdielne pneumatiky – Elantra má obutý športovejší formát 215/45 R17 a Jetta stavia na komfortnejšom profile 205/55 R16. V praxi to znamená, že obutie Elantry zlepšuje jej stabilitu a znižuje komfort pruženia, kým v prípade Jetty je to presne naopak. Napriek tomu schopnosť pohlcovať nerovnosti hodnotíme v oboch na slušnej veľmi podobnej úrovni.
O niečo lepší pocit z prejazdu zákrut vyššou rýchlosťou vyvoláva volkswagen. Aj preto, že disponuje o odtieň presnejším riadením a hraničné situácie odďaľuje viacprvková zadná náprava. Za schopnosť prenášať výkon motora na mokrú vozovku zasa lepšie hodnotenie ukoristil hyundai. Asi to bude zásluha ťažšieho motora. Aj radenie prevodových stupňov zanechalo lepší dojem v Elantre. V Jette jednotka a trojka trochu viazli.
Záleží na prioritách
Podľa nás si v tomto porovnaní skrížili zbrane vyrovnaní súperi. Pri rozhodovaní, ktorému autu dať prednosť, už záleží len na prioritách. Napríklad aj na tom, či uprednostníte konzervatívnejšiu fazónu volkswagenu alebo excentrickejší dizajn hyundaiu. Jedna vec je cena a druhá, čo za ňu dostanete. Ozrejmite si, ktoré položky chcete a ktoré mať nemusíte. Hlavne oveľa širší zoznam doplnkovej výbavy, ak o ňu stojíte, rozhodne favorizuje Jettu.
Raz budete auto predávať. Potom by vás mala zaujímať tiež informácia, že značka Volkswagen má na trhu jazdených áut vo všeobecnosti vyššiu hodnotu ako Hyundai. Keď sa však stretnú exempláre s motormi 1,6D-CVVT a 1,2 TSI, už to nemusí platiť. Od vyššej kubatúry s atmosférickým plnením sa totiž očakáva dlhšia životnosť aj vyššia spoľahlivosť.
Konečne, ak vás zaujíma, ako sa rozhodli medzi oboma súpermi iní, prinášame štatistiku predaja za prvé dva mesiace tohto roku. Hyundai Elantra má na konte 16 registrácií a VW Jetta 20.
Hyundai Elantra vs. VW Jetta a porovnateľné modely na slovenskom trhu | |||||
Hyundai Elantra 1,6D-CVVT | VW Jetta 1,2 TSI BMT | Ford Focus 1,6 Ti – VCT | Peugeot 301 1,6 Vti | Renault Fluence 1,6 16V | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 591 | 1 197 | 1 596 | 1 587 | 1 598 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 97 (132)/6 300 | 77 (105)/4 500 – 5 500 | 77 (105)/6 000 | 85 (115)/ | 80 (109)/6 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 158/4 850 | 175/1 400 – 4 000 | 150/4 000 – 4 500 | 150/4 000 | 151/4 200 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,10 | 10.7 | 12.4 | 9.4 | 11,70 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 | 194 | 170 | 188 | 185 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,50 | 5.1 | 6 | 6,4 – 6,5 | 6,80 |
Počet dverí | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Rázvor (mm) | 2 700 | 2 651 | 2 648 | 2 652 | 2 702 |
Objem batožinového priestoru (l) | 485 | 510 | 475 | 506 | 530 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 12 990 | 14 490 | 12 590 | 11 090 | 12 190 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |