Na redakčnom parkovisku iskrí čerstvo vyleštený lak Fordu Mondeo piatej generácie. Pod prednou kapotou karosérie typu liftback čaká na svoju príležitosť dvojlitrový turbodiesel spriahnutý so šesťstupovou manuálnou prevodovkou. V tejto kombinácii si ho môžete zadovážiť za 24 980 eur, ale konkrétne tento exemplár pochádzajúci z limitovanej edície Titanium X si pýta 29 190 eur. Pri pohľade naň si pred začiatkom testu kladieme viacero otázok. No tá základná znie – či vysoko nastavenú latku ovládateľnosti kombinovanej s vysokou úrovňou jazdného komfortu v podaní minulej generácie náhodou nepodlezie.

TREND test Ford Mondeo 2,0 TDCi

Ford Mondeo 2,0 TDCi Zdroj: Ford

Pán podvozok

Už prvé kilometre za volantom nás presviedčajú, že toto auto je z hľadiska komfortu pruženia mimoriadnym zjavom. Trasenie na roletách a ostré búchanie po prejazde výmoľov sa nekoná. Závesy kolies pracujú v utajenom režime, takmer ako keď na televízore vypnete reproduktory. Takýto súzvuk podvozkových skupín môže prilákať aj roduverných zákazníkov prémiových trhových segmentov.

Vidno, že Ford pri návrhu tohto globálneho modelu nerátal s predstavou, že sa bude preháňať výhradne po bezchybných nemeckých diaľniciach. Zároveň akceptuje trend, ktorý smeruje k zvyšovaniu komfortu jazdy. No ani na technicky náročnejších úsekoch nestráca glanc.

Pri ostrejšom prejazde oblúkov síce karoséria viac pokľakne, ako sme boli doposiaľ zvyknutí, ale tým sa výpočet ako-tak kritizovateľných nedostatkov podvozka začína aj končí. Auto mieri presne tam, kde je práve otočené sedemnásťpalcové obutie, elektronika účinne potláča koncepciou vrodenú nedotáčavosť a kolesá svojou priľnavosťou aj na zvlnenom povrchu môžu väčšinu konkurencie vyučovať.

Mimochodom tí, čo uprednostňujú športové vlastnosti pred pohodlím, nemusia odchádzať ku konkurencii. V rámci štandardného cenníka môžu zvoliť športové pruženie a namiesto sedemnástok 18" alebo 19" obutie.

Aplikáciou elektrického posilňovača síce riadenie stratilo komunikatívnosť, nie však presnosť. Privítali by sme, keby dlaniam kládlo väčší odpor. „Šaltovať“ radiacou pákou – skrátka radosť, a to nielen preto, že na dvere klope doba nudných automatov.

TREND test Ford Mondeo 2,0 TDCi

Ford Mondeo 2,0 TDCi Zdroj: Ford

Pod taktovkou prevodovky

Krotkejší z ponuky dvoch vznetových štvorvalcov už tak nehviezdi ako podvozok aj preto, že ho na voľnobeh dosť počuť. To však platí, len ak si ho vypočujete zvonku. Spoza volantu takmer zmĺkne, čo je zrejme tiež zásluha akustického čelného skla. Tých 150 koní, ktorými disponuje, to je dnes asi spodná hranica spektra, ktorá sa od motora pre strednú triedu bežne vyžaduje.

Pri prvom zvezení sa možno neubránite dojmu, že je akýsi dýchavičný. Zdanie, ktoré klame, navodí dlhá manuálna prevodovka. Napríklad so zaradenou štvorkou pri rýchlosti 50 km/h motoru dopraje len 1 100 otáčok. A tak stačí pozmeniť schému radenia a motor, ktorý sa prebúdza o 400 otáčok vyššie a dobre ťahá nad 2 000, zrazu naberá dych a stáva sa príjemným spoločníkom a solídnym sparingpartnerom vychváleného podvozka. Áno, aj dostatočne dynamickým, ak akceleráciu na stovku v čase pod 10 sekúnd považujete za vyhovujúcu. My áno.

TREND test Ford Mondeo 2,0 TDCi

Ford Mondeo 2,0 TDCi Zdroj: Ford

Úsporná dvojkombinácia

V priebehu testu nás však sprevádzala obava, či vynútená častejšia jazda so zaradeným nižším ako šiestym prevodovým stupňom sa negatívne neodrazí na vyššom apetíte motora. Testovací okruh však potvrdil, že v súzvuku s aerodynamickou karosériou má takmer víťazné parametre. Aspoň čo sa týka spotreby paliva. Namerali sme priemerných 5,7 l/100 kilometrov, teda rovnaký rezultát, aký tu zaznamenal podobne výkonný VW Passat 2,0 TDI aktuálnej generácie. Zo strednej triedy tu boli doposiaľ úspornejšie len také prémiové esá, ako sú BMW 320d Touring (5,6 l) a Mercedes-Benz C 220 BlueTec (5,4 l).

TREND test Ford Mondeo 2,0 TDCi

Ford Mondeo 2,0 TDCi Zdroj: Ford

Klasika

Dojmy z jazdy považujeme za dobré odporúčanie pre potenciálneho zákazníka zameraného na strednú triedu. A čo zjav? Ideovo skopírovanú masku chladiča typu Aston Martin sme už strávili pri iných – menších reprezentantoch značky modrého oválu. Keď už, Mondeu z nich najviac pasuje. Páčia sa aj mäkké aerodynamické línie zvýraznené na kapote a po stranách s ostrými prelismi. Splývajúca strecha zakončená až odtrhovou hranou na veku kufra celok nápadne dynamizuje. Zmysel dizajnérov pre dotiahnutý detail sledujeme na oboch členitých nárazníkoch. Komplexne je to kusisko pekného a aj na pohľad hodnotného auta. Pritom žiadna avantgarda, ale klasika dotiahnutá na úroveň súčasného poznania.

TREND test Ford Mondeo 2,0 TDCi

Ford Mondeo 2,0 TDCi Zdroj: Ford

Klasika na druhú

Klasické poňatie fazóny exteriéru sa prejavuje aj na pracovisku vodiča, ale s výrazne redukovanou dávkou invencie. Kto uprednostňuje ohňostroj nápadov, netradičných postupov a riešení, môže byť z kokpitu nového Mondea aj sklamaný. Komu viac konvenujú tradičné, časom preverené riešenia, ľahko strihnuté športovým akcentom, sotva mávne rukou.

Prvý dojem je dôležitý a my ho hodnotíme podľa schopnosti rýchlo sa zorientovať a bez problémov zaujať správnu šoférsku pozíciu. V tomto prípade nielen že bez pripomienok, ale na výbornú. Potom prichádza na rad pocit z videného a pociťovaného. Masívny vysoký stredový panel týčiaci sa nad úrovňou sedáka s krátkou radiacou pákou dodáva posedu športové parametre a tie si vždy ceníme. Pritom sa stredovú konzolu podarilo vyriešiť tak, že obsahuje aj dostatok odkladacích priečinkov.

Zato kvalitu použitých materiálov nehodnotíme jednoznačne. Povrch palubnej dosky je zamatovo mäkký aj lesklé plasty na stredovej konzole pôsobia dobrým dojmom, ale hlavne niektoré prepínače pôsobia trochu chatrne.

TREND test Ford Mondeo 2,0 TDCi

Ford Mondeo 2,0 TDCi Zdroj: Ford

Globálne sedadlá aj meradlá

Páčili by sa tiež predné sedadlá pre svoj príjemný poťahový materiál a nadpriemerné bočné vedenie. Svojím mäkkým čalúnením korešpondujú s charakterom podvozka, ale na dlhé cesty strávené za volantom nemusia byť najvhodnejšie. Ale prečo tie krátke sedáky? Aby globálne vozidlo vyhovelo aj Japoncom?

Na globálnu univerzálnosť upozorňuje tiež stupnica rýchlomeru nastaviteľná v míľach alebo kilometroch, v prípade teplomerov môžete voliť medzi stupňami Celzia alebo Fahrenheita, čo však sotva oceníte. V menu palubného počítača sa prepracujete až k asistenčným systémom, tie však my radšej obsluhujeme priamo. Infláciu ostatných spínačov základnej výbavy v tomto prípade pozametala obrazovka palubného systému. Fajn, len by to chcelo spoľahlivejšiu reakciu dotykovej plochy. Kvalita a presnosť lícovania materiálov v interiéri zodpovedá lepšiemu priemeru triedy. Robustná palubná doska ukrajuje z interiéru, ale to až tak neprekáža. Mondeo ho má na rozdávanie.

TREND test Ford Mondeo 2,0 TDCi

Ford Mondeo 2,0 TDCi Zdroj: Ford

Kufor ako na dlani

Že Mondeo má priestranný interiér, za týmto tvrdením si stojíme aj po usadnutí na zadnú lavicu, tentoraz však s jednou výnimkou. Ak zdieľate cca stoosemdesiat centimetrov živej výšky, tá famózne aerodynamicky a esteticky splývajúca strecha si to šinie tesne nad hlavou. Vyšší si musia podsadnúť. Dá sa, lebo kolená sú v pohode – desaťcentimetrová rezerva od operadiel ideálne sediaceho a rovnako vysokého vodiča by mala stačiť. Paradoxne vzadu sa ani na nedostatočnú dĺžku sedáka nedá sťažovať a operadlo má príjemný sklon.

Z odkladacích priestorov je podľa očakávania najväčší kufor. Základnou kapacitou 550 litrov patrí v strednej triede k tým objemnejším, aj keď v tomto prípade z neho litre ukrajuje mini rezerva dodávaná k danej výbave štandardne. Ešte vyššie hodnotenie získava za bezprostredný prístup do svojich útrob. Ľahšie sa vám budú nakladať objemné predmety. Škoda len, že zadné operadlá sa nedajú odblokovať aj zo strany kufra a keď padnú, potom nie do roviny s jeho dnom. Premosťujúca „kobercovina“ schodík čiastočne uhládza.

TREND test Ford Mondeo 2,0 TDCi

Ford Mondeo 2,0 TDCi Zdroj: Ford

Záver

Nový Ford Mondeo si nás získal, lebo nám „sadol do dlaní“ (nemusí každému). Rozmenené na drobné – ako manažérsky voz zabodoval veľmi príjemným jazdným prejavom. Mäkko naladený podvozok je ako stvorený na tunajšie komunikácie, pritom charakteristika podvozka nekalí radosť z jazdy ani ostrejším tempom na technickej trati. Predbieha základný vznetový štvorvalec, to znamená, že vytvára vodičovi bohatú bezpečnostnú rezervu. Ak vyhoviete dlhej prevodovke, Mondeo bude vo vašich rukách aj dostatočne dynamické a v každom prípade úsporné. Vážnejšiu pripomienku vznášame len k obmedzenému priestoru nad havami cestujúcich sediacich vzadu, čo však je relevantná informácia len pre osoby s výškou nad 180 cm.

Prínosom z hľadiska bezpečnosti je funkcia automatického núdzového volania v prípade nehody, pokrokovo vyznievajú aj airbagy v bezpečnostných pásoch na zadných krajných sedadlách. Ak sa rozhodnete pre niektorú výbavu limitovanej série X, budete spokojní aj s pomerom ceny a úžitkovej hodnoty. Zároveň sa však vzdáte možnosti voľby položiek doplnkovej výbavy.

TREND test Ford Mondeo 2,0 TDCi

Ford Mondeo 2,0 TDCi Zdroj: Ford

Najvýznamnejšie prvky výbavy Titanium X

ABS, EBD, TCS, asistencia rozjazdu do kopca, sedem airbagov, My Key, elektrická parkovačka, športové predné sedadlá, automatická klimatizácia, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, systém štart/stop, rádio s CD a MP3, palubný počítač, multifunkčný displej 4,2", prístrojový panel s TFT displejom, systém SYNC s funkciou AppLink, funkcia automatického núdzového volania, celostrieborná maska chladiča, bezkľúčové štartovanie, systém automatického prepínania svetlometov, auto funkcia svetlometov + dažďový senzor, zadné LED svetlá, LED osvetlenie interiéru, multifunkčné ambientné osvetlenie interiéru, akustické čelné okno, vyhrievané čelné okno, monochromatické vnútorné zrkadlo, vyhrievané predné sedadlá, uzáver palivovej nádrže Easy Fuel, monitorovanie tlaku v pneumatikách, minirezerva, 16" disky kolies z ľahkých zliatin...

TREND test Ford Mondeo 2,0 TDCi

Ford Mondeo 2,0 TDCi Zdroj: Ford

Hodnotenie
+
nápadný zjav navonok hlučnejší motor
komfortne naladené pruženie vzadu minimálne priestor nad hlavou
ovládateľnosť
nízka spotreba
kvalita použitých materiálov
objemný a dobre prístupný kufor
Vybrané modely strednej triedy na slovenskom trhu
Ford Mondeo 2,0 TDCi Mazda 6 2,2 CD 150 Opel Insignia 2,0 CDTi Peugeot 508 2,0 HDI VW Passat 2,0 TDI BMT
Zdvihový objem motora (ccm) 1 997 2 191 1 956 1 997 1 968
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 110 (150)/3 500 110 (150)/4 500 103 (140)/ 4 000 103 (140)/4 000 110 (150)/3 500 – 4 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 350/2 000 – 2 500 380/1 800 -- 2 600 350/1 750 -- 2 500 320/2 000 340/1 750 – 3 000
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna
Pohon predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9.3 9 10,50 9.8 8,70
Maximálna rýchlosť (km/h) 215 210 205 210 220
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4.4 3.9 3,70 4,4 – 4,6 4,1 – 4,0
Rázvor (mm) 2 850 2 830 2 737 2 817 2 791
Počet dverí 5 4 5 4 4
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 550 522 500 515 586
Cena základného modelu s DPH (€) 24 980 26 990 24 090 27 370 24 430
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov