Globálne kompaktné SUV od Forda vo svojej druhej edícii sprevádzajú ambície jeho tvorcov, urvať ešte vyšší podiel z rastúceho dopytu po tomto type auta. Robia reklamu jeho ovládateľnosti, novému systému pohonu štyroch kolies, rozkošatenej výbave, priestrannejšiemu interiéru, zostave úspornejších motorov a samozrejme vyzdvihujú jeho fotogenickosť. Ale je to naozaj tak?
Niet lepšieho spôsobu presvedčiť sa, ako si novinku vyskúšať. Nový Ford Kuga so základným motorom 1,6 EcoBoost a predným pohonom môžete mať už za 20 890 eur. No importér TTRENDU ponúkol najvýkonnejšiu verziu s dvojlitrovým turbodieslom (120 kW/163 k), pohonom 4 x 4 a akčnou výbavou Titanium X.
Obsahuje takmer všetko, čo tunajší motoristi dokážu oceniť a vyjde to na 27 990 eur. Má len jednu nevýhodu – nad jej rámec sa dá objednať už len zopár položiek vrátane navigácie a automatickej asistencie parkovania.
Proces dospievania
Generačná výmena oblúkom obišla rázvor náprav – zostal na pôvodných 2 690 mm. Prečo nie. Aj tak sa pohybuje na hornej hranici kompaktných SUV. Zato karoséria narástla do dĺžky o osem centimetrov, čo sa dá rozpoznať už voľným okom.
Profil bočného presklenia, tvar do strán vytiahnutých blatníkov aj zadný difúzor s dvoma výfukovými koncovkami sú povedomé. Páčili sa nám aj na minulej generácii. Lichobežníkový nos, ktorý integruje úzku štrbinu masky chladiča s obrovským spodným otvorom náporového chladenia, už ladí s aktuálnym jazykom dizajnu značky Ford.
Veľké postranné trojuholníky s proporcionálne malými hmlovkami tiež. Z profilu sledujeme väčší previs sľubujúci objemnejší kufor aj výbežky nápadných zadných veľkoplošných osvetľovacích telies. Na spodku opticky rozdelené väčšie piate dvere sa tvária ako dvojdielne. Klamú ale telom, otvárajú sa len v celku. Kým Kuga číslo 1 vyzerala akčnejšie, druhá generácia stratila rebelantské kontúry a nadobudla salónnejší vzhľad.
Ford Kuga 2,0 TDCi AWD Titanium X
Vodičská intimita
Architektúra pracoviska vodiča v (mnohom pripomínajúca kokpit Focusa) má športový strih. Na nižšie ukotvenú palubnú dosku nadväzuje robustná stredová konzola s hlavicou krátkej radiacej páky tesne v susedstve formovaného venca malého volantu. S vyšším posedom korešponduje pocit tesnej vodičskej intimity. Poznáte to. Všetko poruke a nič neprekáža.
Tie tri centimetre, o ktoré je interiér novej Kugy širší, zaregistrujete, len keď si presadnete z auta do auta. Nad hlavou sa už týči veľká priestorová rezerva. Masívne predné sedadlá sú pohodlné a vzhľadom na charakter auta poskytujú telu primerané bočné vedenie. Kombinácia kože so vzdušným textilom sa osvedčila aj v letných horúčavách.
Z materiálov spomeňme ešte mäkký plast, ktorý pokrýva nielen palubnú dosku, ale aj podokenné parapety. Akurát výplniam dverí by pristal aspoň kúsok textilu. V zornom poli svieti kompletný prístrojový štít s centrálne umiestneným displejom palubného počítača.
Komunikuje aj v češtine a jeho menu umožňuje obojsmerný pohyb. Pritom pravdepodobne každý vodič ocení, že tie najsledovanejšie parametre jazdy sa dajú nalistovať jednotlivo (a zväčšené), ale aj všetky spoločne na jedinej stránke. A prekypuje sebavedomím, keď si dovoľuje hodnotiť ekonomiku jazdy vodiča – štvorlístkami. Centrálna 3,5“ obrazovka slúži ako mediálne rozhranie.
Nesie síce honosné označenie Matrix, inak však kazí dojem. Taká drobnučká sa dá tolerovať v malej Fieste, ale v Kuge? Spolu s navigáciu (1 250 €) získate len o málo väčšiu – päťpalcovú. Odporúčame preto odolať pokušeniu, položiť na inak praktickú poličku pod monitorčekom trebárs hrubšiu peňaženku.
Systém SYNC s funkciou automatického núdzového volania zapadá do výbavy Titanium X, k nižšej úrovni Trend X len môže byť (395 €). Stredovú konzolu pokrýva plejáda drobných spínačov podľa vzoru Ford. Zvyknúť si, kam siahnuť, to si žiada nejakú tú hodinku strávenú za volantom Kugy. Potom to už žiadny problém nie je. Horší výhľad dozadu kompenzuje parkovací systém a vonkajšie zrkadlá by mali byť proporcionálne k rozmerom auta väčšie.
Ford Kuga 2,0 TDCi AWD Titanium X
Sezam otvor sa
Už sme spomínali, že rázvor Kugy ostal aj po generačnej zmene pôvodný. Preto zásadnú zmenu priestorových pomerov na zadnej lavici nečakáme. Ale necháme sa prekvapiť. Pokus usadiť sa „za seba“ vskutku dopadol lepšie ako naposledy. Tých osem centimetrov v oblasti kolien a rovnaká rezerva nad hlavou znamená dve centimetre k dobru.
Deklarované tri centimetre naprieč interiérom kontrolovať ani netreba. Ich zásluhou stúpla najmä bonita miesta v strede. Krajné vyformované kreslá sú síce pohodlnejšie ako vyvýšená centrálna pozícia, tým pádom miesta nad hlavou je v strede menej, ale celkovo mierou pohodlia vzadu drží Kuga slušné karty. Aj keď sedáky lavice mohli byť dlhšie.
Ak ste si priplatili balík Free Style, potom k bezkľúčovému zamykaniu získate aj bezdotykové elektrické otváranie (a zatváranie) zadných dverí. Potom stačí kopanček do vzduchu pod zadný nárazník, ustúpiť a Sézam sa otvorí. No bez kľúča vo vrecku to nefunguje. Našťastie. Inak by si kufor otvoril hocikto... napríklad počas zastávky na križovatke.
Samotný batožinový priestor generačným posunom narástol. Bez minirezervy zo 410 na 456 litrov a s ňou (95 €), ako v prípade testovaného exempláru, z 360 na 406 litrov. Aj tak sa nedá povedať, že práve objem kufra by bol konkurenčnou výhodou Kugy. Tá sa len zbavila hendikepu.
Variabilné dvojité dno môže kotviť v jednej z dvoch polôh. Ak spočíva práve v spodnej a zadné operadlá sú sklopené, na rozhraní kufra s interiérom čnie schod. V hornej polohe ostáva síce prechod plynulý, ale dno sa mierne zvažuje smerom k zadným dverám.
Ford Kuga 2,0 TDCi AWD Titanium X
Tichý turbodiesel
Osvedčený dvojlitrový agregát Duratorq radíme za jeho akustický prejav počas voľnobehu aj v celom spektre využiteľných otáčok spomedzi vznetových štvorvalcov k tým kultivovanejším. Treba priznať, že mu pomáha aj solídna zvuková izolácia kabíny. Ale to je už vecou značky. Prebúdza sa pri 1 500 otáčkach a najlepšie ťahá od úrovne 3 500.
Akceleračné schopnosti vyjadrené stovkou za 10 sekúnd hodnotíme ako solídny výsledok auta s pohotovostnou hmotnosťou 1,7 tony. No ešte viac sa nám páčilo pružné zrýchlenie. Spolupráca so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorú chválime za presný chod radiacej páky, motoru celkom svedčí. Aspoň na prvých piatich prevodových stupňoch určite.
Len šestka mohla byť vzhľadom na výkon a pružnosť motora aj dlhšia. Pri ustálenej rýchlosti 130 km/h vnucuje motoru 2 500 otáčok a nám podozrenie, že rekordne nízka spotreba nehrozí. A skutočne – nameraný výsledok 7,6 l/100 km, ktorý nám oznámil displej palubného počítača v cieli testovacie okruhu, mohol byť aj nižší.
Napríklad, keby si namiesto celoročných pneumatík testovací exemplár obúval letné. Ešte porovnanie. Honda CRV 2,2 i-DTEC na identickom okruhu dosiahla priemerných 6,4 l a Mazda CX 5 Skyactiv-D spotrebovala 8,1 l/100 km.
Ford Kuga 2,0 TDCi AWD Titanium X
Harmónia systémov
Podvozok sa zmenil adekvátne k charakteru auta. Viac sa hodí do nepohody práve zásluhou komfortnejšie naladeného pruženia. V kombinácii so štandardne montovanými sedemnásťpalcovými pneumatikami lepšie filtruje posolstvá rozbitého asfaltového koberca a lepšie sa cíti na terénnych vložkách mimo spevnených vozoviek.
To je presne to, čo sa od SUV tejto kategórii vo všeobecnosti v súčasnosti žiada. Samozrejme aj za cenu kompromisu. Ostrejšie vyšívanie oblúkov už nová Kuga nezvláda s takou ľahkosťou ako jej predchodkyňa. Pred prahom zákruty si pýta precíznejšie zvolenú stopu a potom pod vplyvom odstredivých síl si hlbšie zakľakne.
Ak systém Curve Control vyhodnotí nájazdovú rýchlosť ako privysokú, pribrzdí, ba aj krútiaci moment zníži. Pritom stabilizujúco pôsobí pripájaný záber zadných kolies – súčasť pohonu 4 x 4 (AWD). Systém smerovania krútiaceho momentu zároveň pribrzďuje vnútorné kolesá, a tým potláča nedotáčavosť. To všetko sa však deje len vtedy, keď pokúšame zákony fyziky. Zároveň môžeme potvrdiť, že komplikovaná spolupráca naoko protichodných funkcií je celkom tolerantná.
Takmer si ju neuvedomíte, ani vás nepripraví o pôžitok z pískajúcich pneumatík. Napriek tomu môže mnohých zaujímať, čo z toho všetkého sa dá vypnúť. Odpoveď – len protipreklzový systém. Jazdné vlastnosti Kugy v nás však zanechali dojem. Prispelo k nemu tiež riadenie. Už kvôli volantu s menším priemerom, športovo nastavenému účinku posilňovača aj pre absenciu mŕtvej zóny okolo neutrálnej polohy.
Ford Kuga 2,0 TDCi AWD Titanium X
Záver
Nová Kuga láka na nápadný, pritom solídny vzhľad, ľahko sa ovláda, disponuje priestranným a dobre vybaveným interiérom. Medzigeneračne sa zbavila hendikepu podpriemerného kufra a charakterom podvozku sa viac hodí na komunikácie stredoeurópskej kvality aj do ľahšieho terénu ako minulá generácia.
A potom je tu ten dobrý pocit, aký vodič zažije vždy, keď mu auto sadne do ruky. V štandardnom cenníku figuruje kompletná paleta motorizácií aj bohatý diapazón príplatkovej výbavy. Akčný cenník X zlepšuje pomer ceny a úžitkovej hodnoty. Ak vyhovuje zúžená ponuka pohonných jednotiek a zoznam položiek výbavy, niet čo riešiť.
Ford Kuga 2,0 TDCi AWD Titanium X
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBD, EBA, TCS, TSM, asistencia rozjazdu do kopca, sedem airbagov, elektrický posilňovač riadenia s variabilným účinkom, tempomat, palubný počítač, dvojzónová klimatizácia, audiosystém s prehrávačmi CD a MP3, Bloetoth, systém SYNC s funkciou automatického núdzového volania, 3,5“ displej, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievané čelné okno a dýzy ostrekovačov, sedadlá v kombinácii koža textil, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, predné hmlovky, bezkľúčové štartovane, regeneratívne dobíjanie akumulátora, asistencia parkovania, 17“ disky kolies z ľahkých zliatin...
Ford Kuga 2,0 TDCi AWD Titanium X
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Aktívna automatická asistencia parkovania, päťlúčové disky kolies, navigácia s 5“ TFT displejom, bi-xenónové svetlomety, nemetalický lak Blazer Blue, špeciálne metalické laky Burnished Glow a Ice White, metalické laky Panther Black, Ink Bluie, Moondust Silver, Ginger Alle a Sterling Grey...
Ford Kuga 2,0 TDCi AWD Titanium X
Ford Kuga 2,0 TDCi AWD Titanium X a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Ford Kuga 2,0 TDCi AWD Titanium X | Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D AWD Revolution | Honda CR-V 2,2 i-DTEC 4 x 4 Elegance | VW Tiguan 2,0 TDI BMT 4Motion Sport & Style | Toyota RAV 4 2,2 l D - 4D 150 Active | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 997 | 2 191 | 2 199 | 1 968 | 2 231 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 120 (163)/3 750 | 129 (175)/4 500 | 110 (150)/4 000 | 130 (177)/4 200 | 110 (150)/3600 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 420/2 000 | 420/2 000 | 350/2 000 – 2 750 | 350/1 750 – 2 500 | 340/2 000 – 2 800 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9.9 | 8.8 | 9,70 | 8.5 | 9.6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 198 | 207 | 190 | 202 | 190 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5.9 | 5.2 | 5,60 | 5,80 | 5.6 |
Počet miest na sedenie | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 690 | 2 700 | 2 630 | 2 604 | 2 660 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 456 | 503 | 589 | 470 | 547 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 27 990 | 32 500 | 28 690 | 31 610 | 28 400 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Hodnotenie | |
+ | – |
atraktívny dizajn | kratšie sedáky zadnej lavice |
vyvážené jazdné vlastnosti | horší výhľad dozadu |
komfortné pruženie | |
pružný a kultivovaný diesel | |
akustická izolácia interiéru | |
citlivé riadenie | |
priestranný interiér vzadu |
Foto – Ford