Zasvätenejším asi netreba model bližšie predstavovať. Tým ostatným najskôr pripomenieme, že už na prvý pohľad tento Ford Focus patrí do nepočetnej, o to však vzácnejšej sorty vysokovýkonných derivátov odvodených z bežných kompaktných hromadne vyrábaných modelov. Briti jej vymysleli slangové označenie hot hatch, ktoré keď zaznie v motoristickej spoločnosti, pozornosť všetkých sa uprie jedným smerom.

Ford Focus ST tretej generácie sa od svojho predchodcu líši všetkým možným, no to najpodstatnejšie sa skrýva pod prednou kapotou. Tam namiesto 2,5-litrového päťvalca zaujal miesto, v súlade s aktuálnym trendom, tiež od turba závislý dvojlitrový štvorvalec.

Nostalgiu za jedným z valcov má zahnať hlavne progres maximálneho výkonu. Vzrástol zo 165 kW (225 k) na 184 kW (250 k). Ford Focus ST III môže mať aj karosériu typu kombi, čo by ešte v nie tak dávnej minulosti znelo ako zlý vtip. My sme však s dovolením importéra osedlali päťdverový hatchback. Cení si ho minimálne na 27 400 eur.

TREND test Ford Focus ST

Ford Focus ST

Predražené ovocie

Najviac mu pasuje odtieň Tangerine Scream. Ale pozor, chuť na mandarínky vás ľahko prejde. Hoc nepatria k nedostatkovým tovarom viac ak 20 rokov, na estéčku vyjdú pekne draho. Za dve tisícky – baťovsky zatraktívnené na 1 990 eur. Všetko ostatné čím ST navonok zatieňuje konfekčných súrodencov, ostáva v cene.

Tak spolu zaškrtávajme jednotlivé položky – maska chladiča vyplnená čiernym včelím plastom, originálny predný nárazník, dva rozšírené prahy v spoločnosti diskov kolies so špecifickým dizajnom, veľké prítlačné krídlo nad zadným oknom aj centrálna dvojitá výfuková koncovka zakomponovaná v difúzore.

Na nič sa nezabudlo? Vlastne áno. O 10 mm znížený podvozok vytuší len jasnovidec. A dojem? Páči sa nám z troch zorných uhlov. Len ten predok vyznieva akosi uhladenejšie ako v štandarde. Trochu kontraproduktívne...

TREND test Ford Focus ST

Ford Focus ST

Športovisko vodiča

Sedadlá adekvátne temperamentu, to je základ. Na také má patent Recaro, nuž Recará nechýbajú ani v ostrom Focuse. Vysoké bočnice síce trochu sťažujú nastupovanie za volant a ešte viac vystupovanie, ale to je už nevyhnutná, zato prijateľná obeť. Inak sedia ako šité na mieru (nemusia každému), dôsledne obopínajú telo, netlačia a výrazne smerom dozadu sklonený sedák podopiera stehná.

Odstredivým silám sa telo brániť nemusí, o to intenzívnejšie vníma podnety od podvozka. Farebne dotvorená kombinácia kože z textilom jednoducho nemá chybu. Športový volant výnimočne štvorramenný by mohol byť kolmejší k smeru jazdy. No takto je polohovaný v civilnom Focuse, nuž treba ho akceptovať aj v ST aj s celou infláciou spínačov. Hlavne, že hrubý veniec sadne do dlaní.

Poloha parkovačky na úrovni kulisy páky prevodovky aj jej tvar celkom vyhovuje. A radiaca páka s hlavicou v hliníkovom dizajne je presne tam, kde má byť. Čo najbližšie k volantu. Kovové pedále brzdy a plynu sú trochu ďalej od seba, no nie až tak, aby sa nedali chodidlom pravačky ovládať aj súčasne. Stojí za to si to natrénovať, a keď na to príde, brzdiť a podraďovať s medziplynom súčasne.

Prístrojový štít zostal pôvodný, len stupnica rýchlomera s číslom 280 na konci vysiela varovné posolstvo. A konečne je to tu. Pod oknom na neuverenie pribudla kaplnka s tromi nadštandardnými budíkmi – teplomer oleja, tlak oleja a tlak turbodúchadla. Takúto radosť športovo orientovaným vodičom dnes už dopraje len máloktorý výrobca hot hatchov. Vraj sú zbytočné. Nuž ako pre koho. Ale každého potešia a takéto autá sú predsa o radosti.

A štandardná výbava? Žiadna Sparta. Do ceny sa zmestila popri samozrejmostiach tiež dvojzónová automatická klimatizácia, vyhrievanie sedadiel, ba aj čelného skla. Len ten lesklý plast ovládacieho panelu audiosystému Sony (860 €) sa sem akosi nehodí.

TREND test Ford Focus ST

Ford Focus ST

Nebo – peklo

Tak ako väčšina prepĺňaných benzínových štvorvalcov aj tento dvojlitrový EcoBoost vie byť dvojtvárny. Vo všetkej počestnosti nenápadne naštartuje a keby nie tej ostro zaberajúcej spojky, aj sa celkom pokojne rozbehne. Len netlačiť na pílu (pardon, na akcelerátor). Môžete mať tam pri obligátnej päťdesiatke hoci zaradenú aj šestku, neprotestuje.

Pritom motor reaguje na jemný pokyn akcelerátora zjavne oneskorene a dosť komótne, akoby sa mu nedostávalo vzduchu. Až keď pravačka oťažie, Ford EcoBoost sa zmení na hladnú šelmu. Zmena asi ako keď nebo vystrieda inferno. Alebo naopak? Tlak do sedadla rastie a emócie prebúdza výhražné drammmm... Burácavé echo však k ušiam nedolieha zozadu z výfukových hrdiel, do interiéru ho od motora tlačí špeciálny zvukovod (Sound Symposer).

Neustále mení zafarbenie podľa toho, či turbom pretlakovaný štvorvalec pracuje zaťažený, alebo ľahučko stúpa do otáčok pod čo najnižším prevodovým stupňom. Ťažko si vybrať, kedy je emotívnejší. Ale predsa, keď prekročí 3 500 otáčok, vtedy je to pravé orechové. Vraj päťvalec znel ešte veľkolepejšie. Ťažko posúdiť, keď možnosť priamej konfrontácie chýba. Pod plným plynom riadiaca jednotka dočasne zvýši plniaci tlak turbodúchadla a vrchol krútiaceho momentu prechodne poskočí z 340 na 360 Nm.

Strelka otáčkomera vystreľuje k 6 500, po preradení vždy klesne o 2 000 nižšie. Stovka pod sedem sekúnd, to sa počíta. Len pamätníkovi napadne, že pred desiatimi rokmi na rovnaký čas stačilo porovnateľnému hot hatchu o desiatky koní menej. Predbiehanie (takmer) čohokoľvek – ako malina. Radiaca páka má trošku dlhšie dráhy, ale prevodové stupne tam zapadajú suverénne. Pasia radiť, väčšia podraďovať. Najmä ak ju okorení medziplyn.

S nasadeným tempom drží krok krútňava v palivovej nádrži. Čas rýchlo ubieha a polovica jej obsahu je fuč. Tak schválne, keď motor nenápadne zvláda civilné tempo, či vie aj rozumne hospodáriť s benzínom. Nech sa páči: 8,6 l/100 km. Veľa a či málo? Chce to porovnanie. Renault Mégane R.S. rovnaký okruh v službách TRENDU to zvládol za 8,7 l. Minimálny rozdiel na úrovni chyby merania.

TREND test Ford Focus ST

Ford Focus ST

Hviezdna disciplína

Správne naladiť motor, to je umenie. Prispôsobiť všetko ostatné, aby agregát mohol ukázať všetko, čo dokáže, je už hotová alchýmia. Navonok pozornosť púta zraniteľné obutie rozmeru 235/40 R18 Good Year Eagle. Núti opatrne obchádzať jamy a spolu s preladeným športovým pružením sa stará o drsnejší prejav na nekvalitnom podklade. Chce to bezchybný živicový povrch s krátkymi rovinkami medzi zákrutami rôznych polomerov a sme tam, kde je Focus ST doma. Pneumatiky ako by sa do asfaltu zarezávali, tak lepia.

Kam riadenie kolesá nasmeruje, presne tam zvyšok estéčka zatočí. Žiadna mŕtva zóna okolo neutrálnej polohy. Až takáto citlivosť zvyčajne kazí smerovú stabilitu. Každé preradenie rýchlosti sprevádzané čo i len miernym trhnutím volantu zamáva celým autom. Focus ST však takto nereaguje. Len pri akcelerácii, ak podklad nie je celkom rovný, riadenie ťahá.

Bez kompenzačného systému (TSC) by to bolo zrejme horšie. Vyšívanie oblúkov – to je pre ST hviezdna disciplína. Nedotáčavosť znižuje už relatívne ľahší motor, a čo z nej ostalo, prekonáva systém stranového presmerovania krútiaceho momentu (eTVC). Presnejšie – pribrzďuje vnútorné koleso. A tak predok nevynáša, ale predné kolesá až prekvapivo intenzívne ťahajú k vnútornému okraju zákrut.

Skutočne stačí celkom úsporné narábanie volantom. Chce to krátke spolužitie a žiadny problém trafiť každý oblúk na komoru. Ak nejazdíte na známom uzavretom okruhu, škoda ESP vypínať. Pneumatiky už kňučia, no elektronika stále mlčí. A keby kontrolka občas neblikla, ani si jej diskrétnu pomoc nevšimnete. Brzdy majú ostrý nábeh, ale márna sláva, pretekárske nie sú. V neustálej permanencii pod ťažkým autom badateľne slabnú.

Potrebujú vydýchnuť. Mimochodom, dobrá príležitosť skontrolovať, koľko zo vzorky pneumatík ešte zostalo. Potom možno aj brzdy prestanú slabnúť. A keď už odhaľujeme jeden aspoň relatívny nedostatok, nedá sa nespomenúť ešte jeden. Veľký polomer otáčania. Už počuť mudrcov, vraj načo je tam ručná brzda. Pozor – na asfalte sa „veľtoč“ do protismeru nemusí podariť. Tie pneumatiky naozaj lepia.

TREND test Ford Focus ST

Ford Focus ST

Záver

Bez pochybností skvelý hot hatch. Jeho motor dosahuje takmer nezmyselne vysoký maximálny výkon, pritom ostáva celkom ľahko ovládateľný. A o to ide. Samozrejme, pri tomto konštatovaní nepredpokladáme, že za jeho volantom sa bude niekto pokúšať zveľaďovať si základné vodičské návyky.

Na trhu síce nepatrí vo svojej kategórii k najlacnejším, ale od ostrého Forda sa to ani nečaká. Tým skôr, že aspoň podľa nášho názoru súhrnom svojich vlastností patrí rozhodne k tomu najlepšiemu, čo sa z danej sorty dá na tunajšom trhu zadovážiť.

TREND test Ford Focus ST

Ford Focus ST

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBD, EBA, ESP, eTVC, šesť airbagov, palubný počítač, rádio s CD prehrávačom, prídavné ukazovatele, športové sedadlá Recaro, športové nárazníky, zadný integrovaný spojler, športové podbehy, ozdobné kryty prahov, elektricky vyhrievané predné sedadlá, elektrický posilňovač riadenia s variabilným účinkom,  športové odpruženie, volant a radiaca páka v koži, hliníkové pedále, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, detekcia úniku vzduchu z pneumatík, denné svetlá, predné hmlovky, minirezerva,18“ disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Audiosystém Sony s prehrávačmi CD a MP3, 9 reproduktorov, TFT displej, Bloetooth, bi-xenónové svetlomety s ostrekovačmi, denné svetlá LED, kontrola mŕtveho uhla, elektricky ovládané strešné okno, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, asistencia parkovania, stmavené sklá okien od stĺpika B, špeciálny metalický lak Tangerine Scream...

Ford Focus ST a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Ford Focus ST Opel Astra OPC Renault Mégane R.S. VW Golf GTI Performance Kia Cee´d GT
Zdvihový objem motora (ccm) 1 999 1 998 1 998 1 984 1 591
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 184(250)/5 500 206 (280)/5 500 195 (265)/5 500 169 (230)/4 700 – 6 200 152 (204)/6 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 360/2 000 – 4 500 400/2 500 – 5 000 360/3 000 – 5 000 350/1 500 – 4 600 265/1 750 – 4 500
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna
Pohon predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 6.5 6 6 6.4 7.7
Maximálna rýchlosť (km/h) 248 250 254 250 230
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 7.2 8,10 7.5 6 7.4
Počet dverí 5 3 3 5 5
Počet miest na sedenie 5 5 5 5 5
Rázvor (mm) 2 648 2 695 2 640 2 637 2 650
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 363 370 344 380 236
Cena základného modelu s DPH (€) 27 400 25 140 29 590 27 520 22 990
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov
Hodnotenie
+
mimoriadne výkonný a pružný motor tvrdšie pruženie
nádherný zvuk slabnúce brzdy
pevná konštrukcia veľký polomer otáčania
výborná ovládateľnosť
skvelé predné sedadlá

Foto – Ford