V triede kompaktov zúri neľútostný boj o miesto na výslní. Hoci momentálne sa v záplave pozornosti kúpe najmä novotou voňajúci VW Golf siedmej generácie, večný rival Ford Focus sa tiež tlačí do priazne motoristického publika. Najmä zásluhou najnovšej položky v zostave svojich pohonných jednotiek.
Avantgardný benzínový trojvalec s litrovým zdvihovým objemom totiž sprevádza aj renomé medzinárodného Motora roka 2012 (Engine of the year awards 2012). Vo Focuse sme vyskúšali výkonnejšiu z jeho dvoch verzií. Spoločnosť mu robí šesťstupňová prevodovka.
Preverený časom
Fazónu kompaktného Forda tretej generácie už stihol preveriť čas. Nevtiera sa do pozornosti nakašírovanou okázalosťou ani ľahkomyseľnou roztopašnosťou. Skôr stavia na ofenzívnosti, ktorá ladí so športovou históriu Focusa. Vždy sa podieľala na komerčnom úspechu tohto modelu. Aktuálne vystavuje na obdiv vyzývavé čelo s trochu predimenzovanými otvormi náporového chladenia, ostro sklonené čelné okno a štíhlu siluetu zhora ohraničenú splývajúcou strechou.
Šilt nad zadným oknom ju dotvára efektnou koncovkou. V prípade testovaného exemplára do akčnej výbavy Spirit X zapadajú ešte hliníkové šestnástky a fotogenickosti celku sa nad jej rámec ponáhľajú na pomoc lišty denných LED zakomponované v telesách hlavných svetlometov.
Ergonomický veliteľský mostík
Tón kokpitu udáva svieža – podľa vzoru prémiových modelov trochu tesná – architektúra a v jej rámci členitá palubná doska so športovo asymetrickou centrálnou časťou orientovanou na vodiča. Vo vysokom stredovom paneli nevšedne vedľa seba koexistuje krátka radiaca páka s rukoväťou parkovačky. Ergonomicky bezchybné riešenie. Ocenia ho najmä vodiči, ktorí ručnú brzdu nevyužívajú len na znehybnenie auta.
Pekne formovaný veniec volantu skvele padne do dlaní. Záleží na vkuse, ale podľa nás visí na ňom až priveľký počet spínačov. Ich ovládanie vyžaduje zrakovú kontrolu na úkor pozornosti k dianiu pred vozidlom. Hlboko zapustený prístrojový štít je dobre tienený, prehľadný a kompletný.
Palubný počítač s informačným systémom ECOmode má zas bohato štruktúrované menu a dá sa v ňom pohybovať oboma smermi. Kvitujeme, že konektor USB sa presťahoval z priečinka pred spolujazdcom (kde bol pre vodiča nedostupný) do stredovej lakťovej opierky. Aj objemné odkladacie priestory v predných dverách si zasluhujú pochvalu.
Športové predné sedadlá poskytujú nadpriemerné bočné vedenie a výhľad do zákrut čiastočne tienia predsunuté stĺpiky karosérie.
S rezervou či bez nej
S vyšším posedom na zadnej delenej lavici cestujúci získali výhľad do strán, aký by kvôli vysokej hrane bočného presklenia nemali. Tiež solídnu oporu stehien, pričom chodidlá sa dajú zasunúť pod predné sedadlá, ak vodičovo nekotví v krajnej spodnej polohe. Veľký rázvor garantuje, že ani vyšší ako priemerne fyzicky disponovaní jedinci si nemusia kolená zapierať o predné operadlá.
To sa hodí, lebo nad hlavou niet miesta nazvyš, a tak si dlháni musia vo Focuse predsa len trochu podsadnúť. Body batožinovému priestoru ukrajuje vysoká nakladacia hrana. Deklarovaný základný objem 363 litrov sa na pohľad akosi nezdá. Aha, v tomto čísle je zarátaný aj medzipriestor pre minirezervu.
Do výbavy Spirit X patrí, preto sa aj prepravná kapacita kufra scvrkla na chudobnejších 316 litrov. Ak nestačí a zadné sedadlá sú neobsadené, dajú sa obetovať. Chce to dva – možno tri chmaty. Ak treba, potom treba zasunúť hlavové opierky, vyklopiť sedák a sklopiť operadlá. Trochu náročnejšia operácia, ale na jej konci máme k dispozícii celkom rovnú predĺženú ložnú plochu. A tá má svoju cenu.
Sila malého trojvalca
Litrový motor do auta nižšej strednej triedy? A ešte trojvalec? Ešte pred pár rokmi by podobný pokus nemal šancu. Iba ak ako recept na neúspech. A vidíte, Ford Focus s 1,3-tonovou hmotnosťou si tento dosiaľ asi najextrémnejší prejav moderného downsizingu osedlal. Na jeho obhajobu treba hneď na začiatku dodať, že nevyužíva atmosférické plnenie ako bývalý motor Škody (HTP), ale turbo doping. Vlastne okrem počtu valcov niet čo porovnávať.
Veru neinformovaný spoza volantu mini kubatúru ani skromnú trojvalcovú koncepciu neodhalí. Správa sa totiž prekvapivo udatne. Na voľnobeh motorček beží „guľato“ a len ticho „ševelí“. Ani rozbeh z miesta nemá slabiny. Len keď skúšame, akú záťaž ešte znesie, bez varovania zhasne. Jeho doménou sú zjavne stredné otáčky. Pružným zrýchlením v tejto oblasti určite dá na frak moderným atmosféricky plneným tisícšesťstovkám.
Akceleráciou na stovku za 11 sekúnd sa im takmer vyrovná. Pritom je menej hlučný a pod plným plynom namiesto očakávaného dunenia produkuje uchu celkom lahodiace dufkanie. Päťka sa dá zaradiť už pri šesťdesiatke (1 200 otáčok), ale len na udržanie rýchlosti. Na zrýchlenie so zaradeným vyšším prevodovým stupňom potrebuje „jednolitrík“ aspoň 1 400 otáčok. Z hľadiska pomeru dynamiky a spotreby sa ideálnou javí kombinácia šestky a deväťdesiatky na rýchlomere. Vtedy Focus jazdí s apetítom pod päť litrov.
Na diaľnici (130 km/h a 2 800 otáčok) však už okamžitá spotreba stúpne o tri litre. Obmedzovač síce dovoľuje motor vytáčať až na 6 500 otáčok, ale s výnimkou prvých dvoch stupňov ho je škoda trápiť. Nám sa osvedčilo posunúť moment radenia o 1 000 otáčok nižšie. Ďalej už malý trojvalec stráca dych a o to viac hasí svoj smäd.
Práve tri akceleračné vložky, ktoré musí každé testované vozidlo absolvovať na okruhu pri meraní spotreby, mu pokazili priemer. Výsledných 6,9l/100 km neurazí, ani nenadchne. Na porovnanie podobné rezultáty sme zaznamenali s výkonnejšími modelmi Kia Cee´d SW 1,6 GDI (99 kW/135 k) a Hyundai i30 1,6 GDI (99 kW/135 k).
Potešenie z jazdy
Podvozok Focusa vybavený cenenou viacprvkovou zadnou nápravou však bez aktívnych tlmičov pruženia patrí spomedzi kompaktov určite k tým tichším a komfortnejším. Nasmerovanie do ostrého oblúka ho prinúti len zľahka si pokľaknúť a vo výjazde sa zvolenému smeru neprieči, ani keď pravačka pošteklí akcelerátor.
Systém stranového presmerovania krútiaceho momentu (TVC) ho ťahá v smere otočených kolies. Focus 1,0 l sa nám subjektívne zdá ešte ovládateľnejší ako jeho výkonnejší súrodenci. A na tých sme veru chválou nešetrili. Tento efekt zrejme vyvoláva ľahší predok spolu s prispôsobenou charakteristickou pruženia.
Základný rozmer šestnásťpalcových pneumatík na jednej strane ešte podporil komfort jazdy, na druhej strane pri prejazde zákrut nedáva autu tú bočnú oporu ako športovejšie formáty. Na prahu kritických situácií sa prebúdza ESP. Vypnúť sa dá len čiastočne.
Záver
Motor roka sa vie zapáčiť kultivovaným voľnobehom, mäkkými prechodmi aj pružnosťou v stredných otáčkach. Jeho akustický prejav pri masívnej akcelerácii si dovolíme ohodnotiť dokonca ako atraktívny. Vo vysokých otáčkach už vážne stráca dych. Touto svojou vlastnosťou by asi odpudil športovejšie založených vodičov, ale tí o litrový trojvalec asi neprejavia záujem.
V našom teste zaostal za očakávaniami v disciplíne ekonomika prevádzky. Rozdiel medzi normovanou a nameranou spotrebou je priveľký. Pritom motor roka prebúdza vysoké očakávania. Dá sa tomu však rozumieť. Podrobili sme ho štandardným podmienkam. Jemu však akceleračné vložky a jazda po diaľnici predsa len viac kazia výsledok ako pohonným agregátom vyšších kubatúr. Ak má byť Focus s týmto malým trojvalcom vskutku úsporný, nesmiete ho naháňať.
Nezodpovedanou otázkou zatiaľ ostáva jeho životnosť. Námietka, že prvého majiteľa odpoveď nemusí zaujímať, celkom neobstojí. Práve ten ho raz bude chcieť dobre predať.
A cena? Ako sa to vezme. Na litrový motor sa aj akciových 14 990 € môže zdať veľa, ale ak berieme do úvahy jeho udatný výkon, šesťstupňovú prevodovku a úroveň výbavy Spirit X, potom je konkurencieschopná.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBD, TCS, TVC, ESP, asistencia rozjazdu do kopca, palubný počítač, tempomat, rádio s prehrávačom CD a USB konektor, dvojzónová klimatizácia, elektricky ovládané okná a vonkajšie zrkadlá, športové predné sedadlá, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, predné hmlovky, denné osvetlenie, bezuzáverový systém palivovej nádrže, zadný integrovaný spojler vo farbe karosérie, zadné parkovacie senzory, systém štart/stop, imobilizér, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Špeciálny metalický lak Candy Red, ďalšie metalické laky, nemetalické laky Colorado Red, Frozen White a Blazer Blue, súprava šestnásťpalcových zimných pneumatík na oceľových diskoch kolies...
Ford Focus 1,0 EcoBoost SCTi Spirit X a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Ford Focus 1,0 CcoBoost SCTi Spirit X | VW Golf 1,2 TSI BM Trendline | Alfa Giulietta 1,4T Progression | Honda Civic 1,4 i-VTEC S | Renault Mégane 1,2 Tce Advantage | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 998 | 1 197 | 1 368 | 1 339 | 1 198 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R3 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 92 (125)/ 6000 | 77 (105)/5 000 | 88 (120)/5 000 | 73 (100)/6 000 | 85 (115)/4 500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 170 – 200//1 400 – 4 500 | 175/1 550 – 4 000 | 206/1 750 | 127/4 800 | 190/2 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,30 | 10,20 | 9.4 | 13 | 10.9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 193 | 192 | 195 | 187 | 190 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5 | 4,90 | 6.4 | 5.4 | 5,30 |
Rázvor (mm) | 2 648 | 2 637 | 2 634 | 2 595 | 2 641 |
Objem batožinového priestoru (l) | 363 | 380 | 350 | 477 | 372 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 14 990 | 14 810 | 15 490 | 15 590 | 13 590 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |
Hodnotenie | |
+ | – |
atraktívny dizajn | menší kufor |
ergonomické pracovisko vodiča | |
pružný a relatívne úsporný motor | |
komfortné pruženie | |
stabilný podvozok |
Foto – Ford