Malý hot hatch dorazil do značkových šourúmov Forda, aby oslovil motoristov istej krvnej skupiny. Tí namiesto chladnej kalkulácie medzi cenou, úžitkovou hodnotou a spotrebou dajú na vášeň rozplamenenú dynamikou a správne naordinovanými decibelmi.

Najprv však britskí autori tohto dielka vzali do rúk konfekčnú Fiestu, pod motorovú kapotu zabudovali benzínovú tisícšesťstovku EcoBoost naladenú na maximálny výkon 134 kW (182 k), adekvátne pritvrdili podvozok, športovo vybavili kokpit a exteriéru dopriali bojové znaky. Nech okolie pozná, s čím má tú česť. Vyskúšali sme jeden takýto nápadný exemplár, aby sme sa presvedčili, či padne do ruky. Ak prebudí sympatie aj u zákazníkov, môžu ho mať za necelých 21-tisíc eur.

Lákavá navštívenka

Iskrivý metalický lak Molten Orange namotáva pozornosť, núti zastaviť sa, otočiť hlavu s otáznikom v očiach, prečo provokuje. To aby sme si všimli, že v čiernej maske zaujal miesto lamiel včelí plast a výhražne preformovaný predný nárazník dostal rebrovaný gril.

Z profilu pomedzi lúče originálnych diskov kolies zas presvitajú červené strmene bŕzd. Potom identifikujeme rozšírené prahy a veľký spojler nad zadným oknom. Vzadu ešte pribudol nápadný difúzor a dvojitá výfuková koncovka. Nuž takto vyzerá navštívenka Fordu Fiesta ST. Kto má tú možnosť, neodolá a sadne si za volant.

TREND test Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST

Recará v centre siločiar

V otvorených dverách vítajú prahové lišty s emblémom ST, no do pozornosti sa prednostne vnútia športové predné sedadlá Recaro. Nápadné sú červeno-čiernou kombináciou kože a textilu aj purpurovým stehom. Keď Recará nahradia štandardné sedadlá v iných modeloch zvyčajne vnucujú vyšší posed. Vo Fieste však nič také nehrozí. Športovo založený vodič ocení, že sú celkom pohodlné, pritom masívne bočnice v konfrontácii s odstredivými silami spoľahlivo vedú telo. Nezabudlo sa ani na správny sklon sedákov.

Preto ani pri prudkom brzdení sa netreba zapierať nohami, ktoré aj tak väčšinou zamestnáva obsluha pedálov. Tieto sú podľa očakávania hliníkové, a aby sa na nich nešmýkalo, vykladané sú gumovými štupľami. Brzda a plyn sú takmer v jednej rovine a dajú sa ovládať chodidlom – päta/špička. Chce to však viac cviku, lebo oba reagujú citlivo. Trojramenný volant s tučným, perforovanou kožou obšitým vencom akurátne sadne do dlaní. Aj čiastočne kovová hlavica radiacej páky. Keď však pobudne na slnku, hreje viac ako radosť s vlastníctva tohto auta. Škoda, že prístrojové vybavenie ostalo pôvodné.

O tlaku turba ani o teplote či tlaku oleja sa nič nedozviete. Niežeby sa bez nich nedalo zaobísť, ale na početné „budíky“ si vodiči takýchto áut zvyčajne potrpia. Na druhej strane možno vítaný priestor na zindividualizovanie tuningom. Ďalej je to už známa, no dobre vybavená Fiesta.

Už v štandardne obsahuje napríklad automatickú klimatizáciu, solídnu audiosústavu Sony aj systém My Key. Môže sa hodiť viac ako v krotkejších modeloch. Umožňuje totiž do jedného kľúča naprogramovať napríklad obmedzenie maximálnej rýchlosti alebo znefunkčnenie vypínača stabilizačného systému. Ako na objednávku starostlivých rodičov.

TREND test Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST

Malá priestorová rošáda

Prístup k zadnej lavici problematizujú chýbajúce osobitné dvere. Jediné – spoločné pre oba rady sedadiel majú síce dostatočný otvárací uhol, ten sa však v stiesnených pomeroch na parkovisku nedá vždy využiť. Sedadlá Recaro vpredu aj vzadu prekvapivo lepšie hospodária s priestorom. Vzadu sa zrazu objavila malá rezerva pre kolená aj nad hlavou. Svoje pravdepodobne zohráva vzpriamenejšia poloha vodiča za volantom a nižšie ukotvenie lavice.

Po stranách nechýbajú lakťové opierky a aj stredná hlavová opierka sa dá regulovať v širokom rozsahu, rovnako ako krajné. Kufor s vyššie umiestnenou nakladacou hranou má na danú triedu solídnu kapacitu a na dne neplnohodnotnú rezervu. Po sklopení zadných operadiel však na rozhraní batožinového priestoru a interiéru čnie nefotogenický schod. Motivuje priplatiť si 90 eur za výškovo nastaviteľnú dvojitú podlahu.

TREND test Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST

Sláva decibelom

Spojka zaberá len o málo ostrejšie ako „civilná“, zato na akcelerátor motor reaguje spontánne. Jeho charakter predurčuje priame vstrekovanie paliva, dvojité nezávislé variabilné časovanie ventilov spolu s povoleným dopingom turbodúchadla. A tá akustika. V každom režime upriamuje pozornosť na žihadlo pod kapotou. O intenzitu zážitku sa stará špeciálny zvukovod (Sound Symposer).

Kokpit neustále zásobuje rýdzim športovým tónom výkonného agregátu. Pritom jeho zafarbenie sa mení s intenzitou tlaku na plyn aj s kadenciou otáčok. Zaťažený motor pod hranicou 1 500 otáčok vydáva obzvlášť pôsobivý bas-barytón. Veru radosť poihrať sa s plynom. Pritom pružný štvorvalec umožňuje so zaradenou šestkou jazdu od rýchlosti  50 km/h až po maximálnych 220 km/h. Keď popri plnom plyne dostane príležitosť aj prevodovka, je to zase iná káva.

Ťah motora sa prebúdza pri 1 500 otáčkach, s každou ďalšou tisíckou mohutnie a zvuk mení zafarbenie. Len keď strelka otáčkomeru kulminuje povestný výkričník, známy z atmosférických motorov, chýba. Preto sluchom ťažšie odhadnúť, kedy nastane ten správny okamih na preradenie tesne pred zaúčinkovaním obmedzovača (6 300 ot.).

To pípnutie, ktoré včas varuje vodiča v Cliu RS, by sa aj vo Fieste ST hodilo. Konečne dravčeka vypustíme na náš okruh, či veľa nepapá. Tak sa podržte – palubný počítač v cieli vyhodil priemer 6,4l/100 km. Len pripomíname, že s výkonnejším Renaultom Clio RS Gordini (147 kW/200 k) sme zaznamenali 8,6l/100 km. 

TREND test Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST

Pohrávame sa s ťažiskom

Podvozok dostal originálne pružiny aj tlmiče pruženia, oproti konfekcii klesol o 15 mm k vozovke a obúva si pneumatiky 205/40 R17. Niet čo zakrývať. Že je Fiesta ST po tejto kúre tvrdšia, nezistíte len na bezchybnom asfalte, aj keď výrobca tvrdí, že komfort zachoval. Dojem z jazdy po slovenských cestách štandardnej kvality zlepšuje len utlmený prenos hluku od kolies. Rýchlo sa ukáže, že ako doma sa ST cíti v kopcoch plných zákrut.

Ľahko sa s ním manévruje, pritom dojem nekazia nechcené náklony karosérie. Prvý ostrý prejazd oblúkom menšieho polomeru môže prekvapiť, najmä ak si presadnete z nedotáčavejšieho auta. Dlane volant podvedome do zákruty nútia, ale auto prekvapivo plní pokyn a namieri si to von cez vnútorný okraj. Systém eTVC totiž celkom intenzívne presmerováva krútiaci moment pribrzďovaním vnútorného predného kolesa. Nasleduje korekcia.

Až prejazd nasledujúcim oblúkom je plynulý. Veru toto autíčko si pýta úsporné zaobchádzanie s volantom. Už pridávaním a uberaním plynu sa dá krásne presúvať ťažisko, a tak regulovať prejazd vlásenkami s minimálnou asistenciou riadenia. Krátke spolužitie a z vyšívania oblúkov sa stáva pasia. Samozrejme, že aj zásluhou strmšieho riadenia bez mŕtvej zóny. Pritom zásahy stabilizačného systému sa dajú spínačom oddialiť, alebo úplne zrušiť.

Len eTVC pochopiteľne funguje neustále. Brzdy zas na seba upozorňujú ostrejším nástupom a slušnou odolnosťou voči slabnutiu. Na malé auto je Fiesta ST pozoruhodne smerovo stabilná aj na diaľnici. Vytknúť sa jej dá len väčší polomer otáčania. Tam kde sa aj o málo väčšie autá otočia do protismeru na jeden šup, prichádza k slovu spiatočka a druhý pokus.

TREND test Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST

Záver

Auto ako stvorené pre vodičov, ktorí mu rozumejú, jazdu nepovažujú za stratený čas a majú športového ducha. S Fiestou ST sa dá jazdiť na limite, vtedy ukáže všetko čo dokáže a zvládne toho naozaj dosť. Alebo aj celkom civilne z bodu A do bodu B a stále vám dopraje športový zážitok so zvukovou kulisou pretekárskeho auta. V štandardnej výbave je takmer všetko, pritom ani pohľad do cenníka neodplaší. Ale aby bolo jasné. Na mysli máme pomer ceny k sprostredkovaným zážitkom.

TREND test Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, ABD, EBA, TCS, eTVC, sedem airbagov, športový volant ST, športové sedadlá Recaro vpredu elektricky vyhrievané, hliníkové športové pedále ST, športové nárazníky, dvojitá výfuková koncovka, zadný integrovaný spojler, športové bočné podbehy, športová charakteristika pruženia, palubný počítač, automatická klimatizácia, audiosústava Sony s prehrávačmi CD a MP3, tempomat, elektricky ovládané predné okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, halogénové svetlomety, predné hmlovky, predné LED denné svetlá, dažďový senzor, hliníkové športové pedále ST, My Key – systém obmedzenia niektorých funkcií pre jeden kľúč, systém regeneratívneho dobíjania akumulátora, uzáver palivovej nádrže „EasyFuel“, 17“ disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Navigácia s TFT displejom, Bloetoth, systém SYNC s funkciou automatického núdzového volania, bezkľúčové zamykanie a štartovane, detekcia úniku vzduchu z pneumatík, výškovo nastaviteľná podlaha batožinového priestoru, špeciálny metalický lak Molten Orange alebo Performance Blue...

TREND test Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Ford Fiesta ST Citroën DS3 155 THP Sport Renault Clio RS VW Polo GTI Seat Ibiza SC Cupra Škoda Fabia RS
Zdvihový objem motora (ccm) 1 596 1 598 1 618 1 390 1 390 1 390
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 134(182)/5 700 115 (156)/6 000 147 (200)/6 000 132 (180)/6 200 132 (180)/6 200 132 (180)/6 200
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 240/1 600 – 5 000 240/4 000 240/1 750 250/2 000 – 4 500 250/2 000 – 4 500 250/2 000 – 4 500
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 7-st. automatická 7-st. automatická 7-st. automatická
Pohon predný predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 6.9 7.3 6.7 6,90 6.9 7.3
Maximálna rýchlosť (km/h) 220 214 230 229 228 224
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 5.9 5.8 6,30 5,90 5.9 6.2
Počet dverí 3 3 3 5 3 5
Počet miest na sedenie 5 5 5 5 5 5
Rázvor (mm) 2 489 2 464 2 589 2 468 2 469 2 464
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 290 285 300 204 236 315
Cena základného modelu s DPH (€) 20 990 19 190 22 290 18 720 17 490 18 567
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov
Hodnotenie
+
atraktívny vzhľad menej miesta na zadných sedadlách
na svoju kubatúru mimoriadne výkonný motor tvrdý podvozok
skvelá ovládateľnosť veľký polomer otáčania
výborné riadenie
výkonu adekvátne brzdy
nízka spotreba

Foto – Ford