Štatistiky hovoria jasnou rečou. Ford Fiesta je dlhodobo najžiadanejším malým hatchbackom na európskom trhu a napríklad vlani aj v celosvetovom kontexte. Udržať si túto závideniahodnú pozíciu v rastúcej konkurencii, tomu sa už povie výzva. Aj preto model aktuálnej generácie absolvoval podnetnú modernizáciu.
Tá markantne osviežila zovňajšok drobca a pod jeho prednú kapotu adresovala nové prepĺňané trojvalce, ktoré si už stihli získať reputáciu spolu s titulmi Medzinárodný motor roka. Trojdverová verzia so služobne starším agregátom 1,25l sa dá kúpiť už za 9 599 €.
TREND testoval nákladnejší a zároveň najvýkonnejší derivát z aktuálnej ponuky (s výnimkou Fiesty ST) motorizovaný práve litrovým trojvalcom EcoBoost. Vo výbave Titanium si ho môžete osvojiť za 15 580 €.
Predok zmenil celok
Základný tón inovovanému zjavu udáva veľkoplošná šesťuholníková maska chladiča posunutá maximálne nahor. Jej pätoro horizontálnych lamiel predok opticky rozširuje. Šikovná kompenzácia k vyvýšenej motorovej kapote so zhutňujúcimi stredovými prelismi, ktorý vychádza v ústrety najnovším požiadavkám na ochranu chodca.
Spodný okraj masky zasa ústi do totálne preštylizovaného nárazníka so zakomponovaným menším otvorom náporového chladenia. K tomu efektne zrezané kontúry hlavných svetlometov doplnené od výbavy Titanium rampami denného LED osvetlenia. Z profilu ešte evidujeme o číslo väčšie obutie – príplatkové sedemnástky s novým dizajnom hliníkových diskov (390 €) a nápadnejšiu grafiku zadných osvetľovacích telies.
Názorný príklad, ako relatívne striedmymi korekciami fazóny maximalizovať výsledný optický aj aerodynamický efekt. Koeficient aerodynamického odporu klesol na Cx 0,32. A nad rámec dizajnu ešte registrujeme bezzátkový uzáver palivovej nádrže Easy Fuel, ktorý bráni natankovaniu nesprávneho paliva.
Športová architektúra ostáva
Podľa autorov Fiesty je jej interiér zrejme taký nadčasový, že si ho mohli dovoliť ponechať bez významnejších zmien. Súhlasíme, no len čiastočne. Patálie s uchopením bezpečnostného pásu riešiť netreba. To už je hendikep trojdverovej verzie (v ponuke je aj päťdverová). Ale so spínačmi ovládania okien, posunutými až príliš dozadu, sa už dalo niečo spraviť.
Naďalej tiež chýbajú stropné madlá pre pasažierov. Inak športová, trochu stiesnená architektúra pracoviska vodiča má stále svoje čaro. Samozrejme, len pre spriaznené duše. Determinuje ju relatívne robustná a členitá palubná doskou, ktorá hlboko zasahuje do interiéru spolu s masívnym stredovým panelom.
Tí, čo vyžadujú „vzdušnejší“ kokpit, si na svoje vo Fieste neprídu. Relatívne masívne predné sedadlá si koledujú o pochvalu za veľkorysé proporcie a špeciálne za vysoké operadlá a dlhé sedáky. Kto má chuť na športové, môže sa rozhodnúť pre verziu Sport alebo Titanium X. Osobitne sa objednať nedajú.
Šikovný trojramenný volant sa dá povytiahnuť, nie však v dostatočnom rozsahu. A tak núti zaujať vzpriamenejší posed. Hlavica radiacej páky čnie v pomerne tesnom susedstve venca volantu. Presne tak to má byť.
Votrelec My Key
Kompaktný prístrojový štít stále obsahuje hračkárske budíky. Zrejme aby pripomenul, že sedíme v malom aute. Má slušné šance prebudiť v šoférke materské city. Displej palubného počítača sa prezentuje už trochu „bradatou“ grafikou a umožňuje len jednosmerný pohyb v menu.
V centre svieti päťpalcová farebná obrazovka ako súčasť multimediálneho systému. V našom prípade najsofistikovanejšieho z ponuky (1 790 €). Spolu s ním zavítalo na palubu Fiesty nielen dobré ozvučenie ôsmimi reproduktormi audiosústavy Sony, ale napríklad aj systém SYNC.
Ten umožňuje obsluhovať mobilný telefón cez Bluetooth handsfree nielen tlačidlami na volante, ale aj hlasom. Zatiaľ len v angličtine. A dokáže tiež čítať esemesky. No SYNC má hlavne bezpečnostný aspekt. V prípade nehody (vystrelia airbagy, alebo sa preruší prívod paliva) prostredníctvom pripojeného mobilu aktivuje automatické núdzové volanie na stodvanástku a zároveň identifikuje polohu auta.
A ešte jedna novinka. Druhý stupeň výbavy (Trend) a všetky ďalšie obsahujú doslova pascu na ratolesti s ešte teplými vodičskými preukazmi, systém My Key. Konkrétne, do jedného z kľúčov diaľkového ovládania centrálneho zamykania môžete napríklad v pozícii starostlivého rodiča naprogramovať obmedzenia: redukciu maximálnej rýchlosti na 140 km/h, vylúčenie deaktivácie stabilizačného programu, zníženie decibelov audiosystému alebo aj jeho totálne vypnutie, pokým bezpečnostný pás nezaklapne do zámku. Nech decko „neblbne“. Votrelec alebo anjel strážny. Záleží na uhle pohľadu.
Pribudli úložné priestory
Na malé auto obsahuje Fiesta celkom kvalitné materiály. Textilné čalúnenie sedadiel zaznamenalo pokrok, mäkký poťah palubnej dosky robí dojem. Medzi sedadlá pribudla lakťová opierka a pod ňou praktický box. Do zväčšených priečinkov v predných dverách sa už síce zmesti PET fľaša, ale... po prudkom zabrzdení spadne pod nohy.
Prístup k zadnej lavici bez väčších problémov. Stačí jediný pohyb, operadlo sa sklopí a celé predné sedadlo putuje vpred. Horšie je, že svoju pôvodnú polohu si nepamätá. Pokus usadiť sa vo Fieste „za seba“ dopadne nasledovne. S výškou 180 centimetrov nulová tolerancia. To znamená, že kolená sa zľahka opierajú o predné operadlá a vlasy o strop. Keby si vodič mohol viac vytiahnuť volant a spraviť pohodlie, vzadu by už nastal problém.
Po stranách pocit pohodlia podporujú lakťové opierky. O tom, že sa počíta aj s obsadením miesta v strede, vypovedá hlavová opierka nastaviteľná v širokom rozsahu rovnako ako tie krajné.
Dôsledne vykobercovaný kufor s vyššie umiestnenou nakladacou hranou má na danú triedu solídnu kapacitu 295 litrov a na dne neplnohodnotnú rezervu. Keď zadné operadlá sklopíte, získate predĺženú úložnú plochu. Škoda, že ju rozdeľuje veľký schod. Ak si za 90 € dokúpite výškovo nastaviteľnú podlahu, bude po probléme.
EcoBoost na pravom mieste
Tento litrový trojvalec už nie je horúca novinka. Veď od premiéry stihol získať dva tituly Medzinárodný motor roka. TREND ho už vyskúšal vo dvoch Fordoch a teraz v treťom. Subjektívne táto výkonnejšia verzia Fieste pristane najviac. Stále je to ten agregát, ktorý spočiatku prekvapoval „guľatým“ behom na voľnobeh sprevádzaným tichým šepotom. Dnes už berieme ako samozrejmosť aj príjemný akustický „podmaz“ počas zrýchľovania.
V ľahšej Fieste ešte viac vystupujú do popredia jeho ďalšie prednosti. Napríklad schopnosť slúžiť vo veľmi širokom spektre otáčok. Preto dostal takú „dlhú“ prevodovku. Keď do kulisy zaradíte trojku, motor rezko akceleruje aj v stúpaní už zo štyridsiatky. A keď plyn podržíte až po maximálne otáčky (6 300), strelka rýchlomeru ukazuje 170 km/h. Dobre ťahá od 1 700 otáčok, najlepšie po prekročení 3 500.
Keď však otáčky klesnú extrémne nízko, drží sa a potom zrazu bez varovania zhasne. Skúšame aj akceleračné schopnosti na stovku. Takto motorizovaná Fiesta sa zmestí do deviatich sekúnd. To už je žihadielko.
A spotreba? Tiež potvrdzuje, že Fiesta tomuto motoru najviac sadla. Testovací okruh zvládla za rovných šesť litrov v priemere. Stále to síce nie je sľubovaný zázrak, ale aj tak výborný výsledok. Napríklad Ford Focus s rovnakým motorom zaznamenal v TREND teste 6,9 l/100 km a Ford B-Max s jeho krotkejšou verziou (74 kW/100 k) si vypýtal 6,7 litra. Z priamych konkurentov jazdiacich na benzín sa dá spomenúť Kia Rio 1,4 CVVT (6,5 l), Peugeot 208 1,6 Vti (6,7 l) a stále neprekonaný Suzuki Swift Sport (5,7 l).
Sadne do ruky
Fiesta obutá príplatkovou súpravou nízkoprofilových pneumatík formátu 205/40 R17 (390 €) namiesto štandardných pätnástok mieri na srdcia športovo naladených vodičov. Zákonite sa hodí najmä na kvalitné cesty. A svoje prednosti v plnej miere ukáže na technickej trati.
Spoza volantu nadobudnete pocit, že „vyšívanie“ zákrut všetkých možných polomerov robí tomuto autu radosť. Vo výjazdoch z oblúkov predok nevynáša, pod plynom kolesá ťahajú auto k vnútornému okraju. To už nie je len zásluha kinematiky prednej nápravy, ale aj nízkej hmotnosti obsahu motorového priestoru.
Pneumatiky na suchom asfalte ani nemuknú a zásahy stabilizačného programu sa neunáhľujú. K dobrému pocitu prispieva riadenie s pomerne strmým prevodom a bez mŕtvej neutrálnej zóny. Vytknúť sa mu dá len väčší polomer otáčania.
Na druhej strane, pneumatiky sú hlučnejšie a aj prejazd nerovností komentujú búchaním. Ak sa vyskytnú v zákrutách, potom odskakujú a jednoduchá zadná náprava voči tomu veľa nezmôže. Preto do tunajších podmienok bude šestnásťpalcové obutie rozumným kompromisom aj pre športovcov.
Záver
Ford Fiesta aktuálnej generácie od uvedenia na trh na pohľad príliš nezostarol, ale modernizáciu prednej partie považujeme za dobre načasovaný zásah do čierneho. Napohľad nové, fotogenickejšie autíčko. K tomu zatraktívnená ponuka pohonných jednotiek aj nové bezpečnostné systémy na palube. A tak minimálne punc európskeho bestselleru môže pokračovať po stopách nekonečného príbehu.
Na Slovensku (na rozdiel od vyspelejšej Európy) sa malé auto ešte stále kupuje predovšetkým ako prvé do rodiny. Preto sa od neho očakávajú vlastnosti čo najviac imitujúce rodinný voz. Trojdverová verzia je preto odsunutá na samotný okraj záujmu a ani päťdverová Fiesta zrejme nebude atakovať popredné priečky najpredávanejších modelov medzi Dunajom a Tatrami. Viac ako jazdné vlastnosti, ktorými Fiesta vyniká, sa cení úžitková hodnota v pomere k cene.
V tejto disciplíne Fiesta ťahá predsa len za kratší koniec. Priestorovými pomermi v interiéri aj cenovou hladinou. Základnú verziu sa síce podarilo posunúť pod vysnívanú hranici 10-tisíc eur, no kto má zálusk na moderný trojvalec 1,0 EcoBoost hoci len v jeho krotkejšej edícii, musí vysoliť na drevo o 2,5-tis. € viac. A ak si žiada výkon testovaného exempláru, najnižšia hranica sa pohybuje na úrovni 15 580 €.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBD, TCS, ESP, sedem airbagov, manuálny klimatizácia, palubný počítač, audiosystém s prehrávačmi CD a MP3, systém štart/stop, elektrický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, MyKey, predné sedadlá typu Comfort, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, halogénové svetlomety, predné hmlovky, denné LED svietenie, zadný spojler s integrovaným brzdovým svetlom, systém regeneratívneho dobíjania akumulátora, volant v koži, pätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Audio ICE 68 obsahuje Sony SD navigačný systém, farebný TFT displej, rádio s prehrávačmi CD a MP3, Bloetoth + systém SYNC s funkciou automatického núdzového volania, systém nastavenia vybraných funkcií My Key, bezkľúčové zamykanie a štartovanie, kožný poťah športových predných sedadiel, doplnkové elektrické kúrenie, šestnásťpalcové alebo sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, zadná parkovacia kamera, vyhrievané čelné okno + vyhrievané trysky ostrekovačom predného okna + vyhrievané predné sedadlá, športové nárazníky, športový zadný spojler, prevencia úrazu pri nízkych rýchlostiach, tempomat, automatická klimatizácia, alarm, dažďový senzor...
Hodnotenie | |
+ atraktívny vzhľad | – menej miesta na zadných sedadlách |
+ výkonný a úsporný motor | – zhoršený komfort pruženia |
+ stabilita a ovládateľnosť | – veľký polomer otáčania |
+ pomer výbavy a ceny | |
+ úroveň výbavy |
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost SCTi Sport a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||||
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost SCTi Titanium | Peugeot 208 1,6 Vti Allure | Renault Clio GT 1,2 TCe | Opel Corsa 1,4 Turbo Cosmo | Suzuki Swift 1,6 VVT Sport | Seat Ibiza SC 1,2 TSI FR | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 998 | 1 598 | 1 197 | 1 596 | 1 586 | 1 197 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R3 | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 92 (125)/6 000 | 88 (120)/6 000 | 88 (120)/4 900 | 88 (120)/6 000 | 100 (136)/6 900 | 77 (105)/5 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 170 – 200/1 400 – 4 500 | 160/4 250 | 190/2 000 | 200/1 850 – 4 200 | 160/4 400 | 175/1 550 – 4 100 |
Prevodovka | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna | 6-st. automatická | 5-st. manuálna | 6-st. manuálna | 5-st. manuálna |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9.4 | 8,90 | 9,40 | 10,30 | 8,70 | 9.8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 196 | 190 | 199 | 195 | 195 | 190 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.3 | 5,80 | 5,20 | 5,50 | 6.4 | 5.3 |
Počet dverí | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 |
Rázvor (mm) | 2 489 | 2 538 | 2 589 | 2 511 | 2 430 | 2 469 |
Objem batožinového priestoru (l) | 295 | 285 | 300 | 285 | 211 | 284 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 15 580 | 14 170 | 15 190 | 12 240 | 14 100 | 12 581 |
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla | ||||||
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov |
Foto – Ford