Ford B-Max 1,0 EcoBoost SCTI Spirit X – od malého auta by komfortne naladený podvozok málokto čakal, litrový trojvalec zas boduje kultivovaným prejavom a pružnosťou.

Údajne ide o tromfové eso európskeho Forda. Predstavil ho vlani na jar v Ženeve ako v poradí piate MPV vo svojom portfóliu, pritom charakterom aj rozmermi patrí medzi malé automobily. Avantgardným ho robí najmä absentujúci stĺpik B v kombinácii s klasickými aj posuvnými dverami. V ponuke značkových predajcov na Slovensku zakotvil v závere minulého roka v sprievode spektra šiestich pohonných jednotiek symetricky rozdelených na benzínové a naftové.

Nechýba medzi nimi ani litrový trojvalec v dvoch výkonových hladinách ovenčený titulom Medzinárodný motor roka 2012. Ten krotší derivát 1,0 l EcoBoost sme vyskúšali. S akčnou výbavou Spirit X sa dá kúpiť za 15 280 eur.

TREND test Ford B-Max 1,0 EcoBoost SCTI Spirit X

Podnet na zvedavosť

Napriek vyššej karosérii hravý dizajn inšpirovaný Fiestou svedčí aj malému MPV. Pasujú mu rozmerné svetlomety ťažko identifikovateľného tvaru aj požívačný otvor náporového chladenia, ale aj hutne zvlnená kapota. Aerodynamike vychádza v ústrety ostro sklonené čelné okno. Zadnú partiu s krátkym previsom charakterizujú najmä osvetľovacie telesá, akoby zboku zavesené v lište posuvných dverí.

Najatraktívnejší je však B-Max z profilu. Najmä keď sa svojmu okoliu celkom otvorí. Taký interesantný obraz sa len tak často nevidí. Doslova láka vyskúšať, ako systém dverí prakticky funguje a či sa tak ľahko do B-Maxu nastupuje, ako hlásajú reklamy.

TREND test Ford B-Max 1,0 EcoBoost SCTI Spirit X

Fordova architektúra

Dvere vodiča sú ťažké, takmer ako na luxusnom Mercedese. Nie náhodou – plnia pevnostnú funkciu stredného stĺpika karosérie. Vyššie ukotvené sedadlo uľahčuje vkĺznutie za volant a nasleduje prvý dojem – Ford. Áno architektúra pracoviska vodiča pripomína napríklad Focus či C-Max povedomým prístrojovým štítom, stredovým panelom aj tvarom palubnej dosky.

Páči sa nám, ako plynulo nadväzuje na členité výplne dverí. Jej povrch pokrýva na dotyk príjemne mäkký materiál, spracovanie tiež dosahuje vysokú úroveň. Vyšší posed neuľahčuje len nasadanie, sprostredkováva tiež dobrý výhľad na všetky strany. S výnimkou priestorov za prednými stĺpikmi karosérie. Malé okienka v mieste ich spodného ukotvenia majú len estetickú funkciu, nič viac. Pohodlím aj bočným vedením predné sedadlá potiahnuté príjemným textilom určite patria k lepšiemu štandardu.

TREND test Ford B-Max 1,0 EcoBoost SCTI Spirit X

No keď stredný stĺpik chýba, bezpečnostný pás má navijak zakomponovaný v operadle. Výškovo sa síce regulovať nedá, nám to však neprekáža. Multifunkčný volant s tučným formovaným vencom akurátne sadne do dlaní a rozumne – vyššie ukotvená radiaca páka sa blíži k jeho vencu. Prehľadnému prístrojovému štítu vyčítame absenciu teplomeru chladiacej náplne motora. Centrálna obrazovka slúži predovšetkým audiosystému. No jej menu hostí aj položku ECO mód, ktorá hodnotí ekonomické parametre jazdy.

Sleduje nielen zaobchádzanie s akcelerátorom, ale aj počty radení. Ďalšia umožňuje vypnúť trakčný systém, alebo aj zmeniť počet kliknutí smeroviek pri zmene jazdného pruhu (taká milá zbytočnosť). Vo výbave Spirit X sa našlo miesto aj pre systém SYNC s funkciu automatického núdzového volania v prípade nehody. Aktivuje ho vystrelený airbag. Dohoda o zapožičaní vozidla však jeho skúšku logicky vylučuje. Podobne ako dospelé autá aj kompaktný B-Max ponúka hlasové ovládanie funkcií telefónu a autorádia.

TREND test Ford B-Max 1,0 EcoBoost SCTI Spirit X

Podobne ako vo väčšine dospelých áut, ani táto služba nepozná slovenčinu. Zato sedláme prvý Ford, ktorý sa za konektor USB nemusí hanbiť. Neschováva ho v priečinkoch, trčí poruke v stredovom paneli. Ešte by to chcelo poličku pod ním na uskladnenie napríklad iPhonu. Elektricky vyhrievané čelné okno je v zime skvelá vec a veľké priečinky vo dverách potešia bez ohľadu na ročné obdobie.

Sezam, zatvor sa

Zadné dvere odsunieme dozadu a pohodlnému nastúpeniu nič nebráni ani v stiesnených pomeroch podzemného parkoviska. Keď otvoríme aj tie predné, získame doslova panorámu širokú 1,5 metra. Ale zavrieť posuvné dvere znútra, to už je odvrátená strana tej istej mince. Rameno treba „vykĺbiť“ smerom dozadu, uchopiť držadlo a prekonať odpor. Ak auto stojí do kopca, robota pre chlapa. Heslo „Sezam, zatvor sa!“ nefunguje a elektrické ovládanie v ponuke chýba. K tomu ešte zopár drobných nepríjemností.

TREND test Ford B-Max 1,0 EcoBoost SCTI Spirit X

Ľavé bočné dvere sa počas tankovania dajú otvoriť len čiastočne, aby nekolidovali s uzáverom nádrže. A v posuvných dverách nie je miesto pre odkladacie priestory. Čiastočne ich kompenzujú vrecká v operadlách predných sedadiel a kotviace miesta na fľaše po stranách lavice. O to je však lavica užšia. Preto je trojici dospelých na nej až príliš tesno.

Navyše stredová opierka sa ani nedá dostatočne dohora vysunúť, cestujúci ju má za krkom... Zato vo dvojici sa priemerne vysokí pasažieri nemôžu na nedostatok miesta sťažovať. Chodidlá si nájdu priestor pod prednými sedadlami, kolená delí od operadiel zhruba šesť centimetrov a nad hlavou ostáva k dobru minimálne rovnaká rezerva.

TREND test Ford B-Max 1,0 EcoBoost SCTI Spirit X

Malý kufrík

Objemom batožinového priestoru (304 litrov) sa B-Max pýšiť nemôže. Ba na prvý pohľad vyzerá ešte menší, ako v skutočnosti je. Opticky z neho ukrajuje inak praktické dvojité dno. V jeho medzipriestore sa dajú uložiť napríklad krehkejšie predmety. Vyberateľná horná paluba vytvára spolu so sklopenými zadnými operadlami ba aj s operadlom spolujazdca takmer súvislú rovnú plochu. To už stačí aj na prevoz 2,3 metra dlhého nákladu. Netreba ho tlačiť do interiéru cez kufor. Práve schopnosť B-Maxu poriadne sa otvoriť umožňuje pohodlné nakladanie zboku. Kto skúšal do malého auta vpratať napríklad väčší plazmový televízor aj s obalom, vie, o čom je reč.

TREND test Ford B-Max 1,0 EcoBoost SCTI Spirit X

Pružný trojvalec

Fordov litrový trojvalec zaujme už vyváženým chodom na voľnobeh aj príjemným – v interiéri takmer nečujným „ševelením“. Z miesta sa odpichne bez trápenia spojky. Pružný „motorček“ zrejme ani začiatočníkovi neumožní koktavé rozbiehanie. Poviete si, že to dokáže aj priemerný diesel. Máte pravdu. Markantný rozdiel je v prechodoch. Tento benzínový turbomotor boduje mäkkým, skoro zamatovým záberom. Pritom svoju trojvalcovú koncepciu akusticky prezrádza len pri akcelerácii.

A to celkom príjemným duf-duf echom športového zafarbenia. Vysoký krútiaci moment v širokom spektre otáčok dovoľuje zaradiť šestku už pri šesťdesiatke (1 500 ot.). Páči mu aj diaľničné tempo. Keď rýchlomer ukazuje 130 km/h, strelka otáčkomeru stojí na úrovni 3 400 otáčok, teda hlboko v hraniciach maxima krútiaceho momentu. S akceleráciou je to už horšie. S plnou forsážou takto motorizovaný B-Max zvládne stovku za 13 – 14 sekúnd.

TREND test Ford B-Max 1,0 EcoBoost SCTI Spirit X

Slabší čas nabáda dobre si vyrátať každé predbiehanie, alebo zvoliť výkonnejšiu verziu. Očakávaný hendikep – slabšie kúrenie motora malej kubatúry sa nedostavilo. Štandardne montované elektrické prídavné kúrenie sa aj v tuhom mraze osvedčilo skvele. Zato nameraná priemerná spotreba 6,7 l/100 km privrela možno až príliš otvorené oči. Neskromne sme čakali o necelý litrík menej. Napríklad s Kiou Rio 1,4 CVVT (80 kW/109 k) sme dosiahli priemerných 6,5 l, Audi A1 (90 kW/122 k) si zaknihovalo 6,3 l a Suzuki Swift 1,2 VVT (69 kW/94 k) sa predviedlo s výsledkom 5,7 l/100 km.

Príjemný spoločník

Od malého auta by takto komfortne nastavený podvozok čakal málokto. Tlmiče pruženia odfiltrujú takmer každú nerovnosť (aj akusticky), pritom kus práce pred nimi už vykonali pneumatiky formátu 185/60 R15. K silným prednostiam malého Forda rátame smerovú stabilitu, čo sa špeciálne hodí na diaľniciach, ktorých povrch nie vždy dosahuje požadované parametre. A aerodynamika, aspoň podľa diskrétneho šumenia pri vyšších rýchlostiach, musí byť tiež dobrá. Na technicky náročnejšiu trať plnú zákrut treba vyraziť dôstojnejším tempom ako s Fiestou, ktorá zákruty doslova miluje.

Ak to osolíme, karoséria B-Maxu sa viac nakláňa (ale nevlní) a pri následných zmenách smeru aj mäkko pohojdáva. Pneumatiky s vyšším profilom to všetko sprevádzajú statočným kvílením. Skrátka MPV si žiada také zaobchádzanie, aby si posádka vychutnala presne tie jeho vlastnosti, v ktorých vyniká. Ak Fordu B-Max vyhoviete, potom je z neho mimoriadne príjemný spoločník.

Záver

Ford B-Max je iný. Nezapadne do konfekčnej sivosti na cestách, už preto stojí za pozornosť. Systém bočných dverí – klasických aj posuvných – navyše bez stredného stĺpika má subjektívne viac predností ako hendikepov. Pritom bariérové testy Euro-NCAP potvrdili, že pevnosť skeletu karosérie neutrpela. Bude preto zaujímavé sledovať, či sa vyroja nasledovníci, alebo malý Ford ostane solitérom. Môže slúžiť príkladom aj komfortným pružením, aké si doposiaľ vychutnávali len cestujúci v autách vyšších tried.

Litrový trojvalec zabodoval prekvapivou kultúrou chodu a pružnosťou, no čakali sme, že bude ešte úspornejší. Silným tromfom je paleta položiek akčnej výbavy Spirit X, v ktorej figuruje aj Fordova pýcha – systém Sync s funkciou automatického núdzového volania. B-Max má aj svoje hendikepy. Napríklad malý kufor a vyvolávaciu cenu 13 390 €. Mohla byť ľudovejšia.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBA, EBD, TC, ESP, sedem airbagov, automatická klimatizácia, palubný počítač, autorádio s prehrávačmi CD a MP3, systém SYNC s funkciou núdzového volania, tempomat, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, predné hmlovky, denné svetlá, imobilizér, elektricky vyhrievané predné sedadlá, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, doplnkové elektrické kúrenie pre zrýchlený ohrev motora, volant a radiaca páka v koži, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, sklopné sedadlo spolujazdca, minirezerva, pätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Nemetalický lak Frozen White, metalické laky, súprava zimných kolies s oceľovými diskami...

Hodnotenie
+
atraktívny zjav malý kufor
úroveň štandardnej výbavy úzka zadná lavica
ergonomický kokpit posuvné dvere sa ťažko zatvárajú
komfortné pruženie
pružný a úsporný motor
nehatený prístup do interiéru
Ford B-Max 1,0 EcoBoost SCTi Spirit X a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Ford B-Max 1,0 EcoBoost SCTi Spirit X Citroën C3 Picasso Vti 95 Best Collection Honda Jazz 1,4 i-VTEC Elegance Opel Meriva 1,4 16V Cosmo
Zdvihový objem motora (ccm) 998 1 397 1 339 1 398
Usporiadanie spaľovacieho motora R3 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 74 (100)/6 000 70 (95)/6 000 73 (99)/6 000 74 (100)/6 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 170/1 400 – 4 000 136/4 000 127/4 800 130/4 000
Prevodovka 5-st. manuálna 5-st. manuálna 5-st. manuálna 5-st. manuálna
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 13,20 12.2 11,40 13.9
Maximálna rýchlosť (km/h) 175 178 185 177
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 5,10 6.3 5,60 6.1
Rázvor (mm) 2 489 2 540 2 495 2 644
Objem batožinového priestoru (l) 304 385 337 400
Cena základného modelu s DPH (€) 15 280 11 990 16 990 13 090
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto - Ford