Z inej planéty
Štúdia Technospace vystavená pred rokom v ženevskej expozícii Citroëna, vskutku zaujala. Ale veď to poznáte – ako radikálne sa zvyknú sériové verzie líšiť od svojich dizajnových predlôh. To sme ešte netušili, že sa prezentuje prakticky hotový model v predprodukčnom vyhotovení. A tak hotový voz prekvapil viacnásobne. Ako verne kopíruje štúdiu, aký je kompaktný a štíhly, ako vajíčko aerodynamický a svojím futuristickým akcentom odvážne znepokojivý. Pritom dojmotvorne vyznieva najmä pre svoju bohato presklenú kabínu (dobre informovaný optimista si položí otázku, či takýto nápor slnka v lete klimatizácia zvládne) a potom... všimnite si predné osvetľovacie telesá včítane denných LED. Akoby priezory na prieskumnom vozidle z inej planéty. Tomu sa povie umenie zaujať.
Citroën C4 Picasso eHDi Exclusive Zdroj: Citroën
Originalita na pokračovanie
Aj v interiéri čo len môže, vybočuje zo zaužívaných štandardov. Z pozície vodiča zaujme ničím nehatený výhľad dopredu, do strán a dokonca aj nahor. Predné okno Zénith totiž hlboko zasahuje do strechy, a tak vidno nielen na nemožne vysoko umiestnené semafory, ale keď na to príde aj na hviezdnu oblohu. Zdvojené predné subtílne stĺpiky karosérie sa konečne podarilo vyriešiť tak, že šikmo vpred do najbližšej zákruty naozaj vidno. Veľká vec. Architektúra zóny vodiča – ako inak – tiež svojská. Všetky informačné panely v centre palubnej dosky. Miesta je tam dosť, preto môžu byť displeje také veľkolepo okázalé. Majú všetky výhody, len zopár hendikepov. Napríklad sú mimo centra zorného poľa vodiča. Ale preto že sú tam, kde sú, malý volant (preplnený tlačidlami) môže byť ukotvený pomerne nízko a dole zrazený tenší veniec má aj iné ako len estetické poslanie.
Citroën C4 Picasso eHDi Exclusive Zdroj: Citroën
Dotykový labyrint
Poďme k informačnej báze rozloženej do dvoch poschodí palubnej dosky. Na spodku cestu do mozgového centra sprostredkuje 7“ displej e-Touch. Priamo spínačom vypnete len ESP, inak ku každej funkcii včítane nastavenia klimatizácie sa treba „predotýkať“. Občas prstom trafíte vedľa, inokedy jeden ani dva dotyky nestačia. V labyrinte menu sa dostanete aj tam, kam ste nechceli. Kde ale ostala koncentrácia na jazdu? Len sa dotýkať vždy a znova. Aj v prípade, že mienite vypnúť systém štart/stop, či deaktivovať varovanie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu. Že prečo ho vypínať? Varuje subjektívne otravným pošklbávaním bezpečnostného pásu. Na užšej komunikácii prakticky neustále. Naopak páčil sa nám multimediálny systém schopný skladovať na pevnom disku napríklad fotografie, či hudbu aj zobrazovať albumy prehrávanej hudby. K dispozícii sú hneď dva USB porty, len CD mechanika chýba. Ale môže byť (120 €) v priehradke pred spolujazdcom. Horné poschodie okupuje prístrojový štítu v podobe 12“ obrazovky. V popise práce má aj údaje palubného počítača. A potom špecialitku. Zmeniť sa dá konfigurácia zobrazenia aj grafiky. Trvá to síce veky, kým sa nová načíta, ale veď niet dôvodu k častejšej výmene, keď (aspoň v prípade testovanej verzie) sú na výber aj tak len dve možnosti.
Citroën C4 Picasso eHDi Exclusive Zdroj: Citroën
Sedadlá a sedadlá
Tie predné potvrdzujú viacnásobné skúsenosti, že v koncerne PSA si na nich v poslednom čase dávajú záležať. Pohodlné, pritom nie príliš mäkké a vzhľadom na poslanie auta poskytujú aj nadpriemerné bočné vedenie. Navyše za masáž (mimochodom dosť mdlú) si pri výbave Exclusive netreba priplácať, ani za výsuvnú oporu pod nohy spolujazdca tiež s elektrickým pohonom. Zato vzadu kotvia tri veľkostne rovnocenné trochu sparťanské sedačky. To znamená pomerne úzke s kratšími sedákmi a s ešte kratšími operadlami. Otázka znie, kto sa bude voziť vzadu. Ak dospelí, prečo práve Picasso (hoci inak priestorom oplýva). Ak väčšinou deti, rozumná voľba. Výhody? Každú z troch sedačiek môžete nezávisle pozdĺžne posúvať, ba aj sklon operadiel má dve alternatívy. Vlastne tri. Dajú sa aj vodorovne sklopiť. Potom vytvárajú s dnom kufra rovinu. Len ten popruh, za ktorý treba pri týchto operáciách poťahovať, funguje kostrbato.
Citroën C4 Picasso eHDi Exclusive Zdroj: Citroën
Litre praktickosti
Na otázku, či je C4 Picasso praktické, hľadáme odpoveď najprv v kufri. Zadné výklopné dvere otvára takmer nečujne elektromotor (v cene). Ako vidieť z porovnávacej tabuľky už v základnom usporiadaní má v segmente päťmiestnych MPV batožinový priestor nadpriemerný 537 litrový objem. Generačný posun priniesol 40 litrov navyše. Pochvalu žne za dobrý prístup, podlahu na úrovni nízkej nakladacej hrany, za šírku aj ničím nerušený pôdorys. Pod podlahou sídli namiesto rezervy polystyrénový výlisok s praktickými priečinkami na uloženie drobností. No a keď zadné sedadlá odsunieme maximálne dopredu, kapacita kufra sa zväčší na 630 litrov. K dokonalosti chýba už len možnosť zadné sedadlá vymontovať. Pozornosť si zasluhujú ešte veľké priečinky v predných dverách, alebo schránky v inak celkom rovnej podlahe pred zadnými sedadlami. Sklopným poličkám v operadlách predných sedadiel by pomohli vyššie mantinely. Takto čokoľvek na ne položíte, v nasledujúcej zákrute (asi) spadne.
Citroën C4 Picasso eHDi Exclusive Zdroj: Citroën
Unáhlený štart-stop
Tisícšestovka, ktorá si vyťukáva nenápadný rytmus pod prednou kapotou reprezentuje ten krotší z dvoch turbodieslov, ktoré pre toto auto prichádzajú do úvahy. Tak nečakajte štarty s pískajúcimi pneumatikami, nedúfajte ani v bezproblémové predbiehanie. Tých dvanásť sekúnd potrebných na dosiahnutie stovky vám garantuje víťazný štart na semaforoch len v prípade, že väčšina súperov to vopred vzdá, alebo netuší, že majú zabojovať o prestíž. Ale je to vskutku príjemný spoločník. Citeľne začína ťahať po prekročení 1 800 otáčok a neprotestuje, ak ho podržíte až do 5 000. Využívať sa však dá aj tesne nad hranicou voľnobehu, ak pravda nejde o nič iné, len udržiavať zvolenú rýchlosť. Je zaujímavé, že systém štart-stop vypína motor ešte skôr ako auto úplne zastaví. Asi to bude účinná finta, ako vymámiť z laboratórneho cyklu merania spotreba ešte atraktívnejšiu hodnotu. Reálny pokles spotreby jeho pričinením nepocítite, nech vás však pri srdci hreje aspoň fakt, že posilňovače riadenia a bŕzd pracujú naďalej aj po vypnutí motora. So systémom štart-stop alebo aj bez neho tento motor patrí vo svojej kubatúre k tým úspornejším. K tomuto výroku oprávňuje priemerných 5,7 l/100 km zaznamenaných na našom testovacom okruhu. Pre porovnanie Kia Carens 1,7 CRDI (100 kW/136 k) identickú trať absolvovala s priemerom 6,8 l a Renault Scénic 1,6 dCi (96 kW/130 k) si zaknihoval 5,8 l/100 km.
Citroën C4 Picasso eHDi Exclusive Zdroj: Citroën
Zámerná rezerva?
Jazda na technickej trati popretkávanej zákrutami rôznych polomerov vyvoláva pocit relatívneho uspokojenia. Generačným posunom hojdavé pohyby karosérie ustali, nakláňanie v zákrutách však ostalo. Napriek väčšiemu rázvoru Picasso ochotne zatáča. Brzdy prekvapivo ostro nabiehajú, ale na to sa dá ľahko zvyknúť. Skrátka príjemná jazda, asi taká, aká sa od kompaktného MPV dá na úrovni súčasného poznania, očakávať. Podvozok zvlnenú vozovku ochotne filtruje. Až na rozbitejších úsekoch cítiť, že závesom nekonvenujú. Nechávajú sa počuť a prejazd ostrejších nerovnosti okrem očakávaného buchnutia sprevádzajú aj následné otrasy. Neklamný znak, že kolesá odskakujú. Vyzerá to, ako zámerne ponechaný priestor na budúce zlepšenie. Najlepší dojem zanecháva jazda po diaľnici. Pri 130 km/h si motor udržiava hladinu 2 200 otáčok, jeho zvuk zaniká v šume pneumatík a vzduchu vírenom veľkými zrkadlami. K tomu výborná smerová stabilita, až sa zdá, že volant je tu zbytočný. Už to chce len zapnúť adaptívny tempomat (v cene) a ísť si dozadu zdriemnuť.
Citroën C4 Picasso eHDi Exclusive Zdroj: Citroën
Záver
Citroën C4 Picasso je názorným príkladom toho, ako až môže byť auto kategórie MPV atraktívne svojim zjavom navonok aj zvnútra. Radosť pozrieť. Praktické by malo byť už zo svojej povahy. Takže je. Prednosťou tohto je práve umné využitie obstavaného priestoru pri jeho relatívne kompaktných rozmeroch. Tie tri sedadlá vzadu jednoducho musia mať skromnejšie rozmery, ak majú byť aj rovnocenné, samostatné a nezávisle posuvné. Len je dobré vedieť, že také sú. Po skúsenosti s mediálnym rozhraním sa nástojčivo hlási myšlienka o aute ako stvorenom pre ženy. Vraj dokážu lepšie ako muži paralelne vykonávať dve činnosti náročné na koncentráciu. V tomto prípade riadiť auto a súčasne obsluhovať počítač. Odporúčame marketingovo využiť. Ale teraz smrteľne vážne. Chcelo by to ešte dosiahnutý pokrok v naladení podvozku dotiahnuť do konca. Keď to dokázali koncernoví príbuzní s P 308 aj s použitím jednoduchšej zadnej nápravy, vlastne sa ani niet na čo vyhovoriť.
Citroën C4 Picasso eHDi Exclusive Zdroj: Citroën
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, REF, AFU, ASR, ESP, šesť airbagov, adaptívny tempomat, dvojzónová klimatizácia, autorádio so šiestimi reproduktormi, cúvacia kamera, navigácia so 7“ dotykovým displejom, 12“ LCD displej s možnosťou personalizácie, čalúnenie koža/textil, posuvné sedadlá v druhom rade, predné sedadlá s masážnou funkciou, vrstvené zadné okná, asistencia parkovania, predné hmlovky natáčacie do zákrut, smerové svetlá LED, zadné svetlá 3D LED, 17“ disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou, kožené čalúnenie, vyhrievané predné sedadlá, alarm, superzamykanie, sklenená panoramatická strecha, mechanika CD v odkladacej priehradke, hi-fi systém s ôsmimi reproduktormi, xenónové natáčacie svetlomety, automatické prepínanie svetiel, varovanie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, 18“ disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie | |
+ | – |
skvelé dizajnérske dielo | komplikované menu rozhrania eTouch |
vzdušný variabilný interiér | hlučnejšie nápravy |
objemný kufor | odskakujúce kolesá |
kvalita a spracovanie materiálov | |
nízka spotreba | |
vysoká úroveň štandardnej výbavy |
Citroën C4 Picasso eHDi 115 Exclusive a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Citroën C4 Picasso eHDi 115 Exclusive | Ford C-Max 1,6 TDCi Titanium | Kia Carens 1,7 CRDI EX | Renault Scénic 1,6 dCi Privilege | Peugeot 5008 1,6 HDI | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 560 | 1 560 | 1 685 | 1 598 | 1 560 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 84 (115)/3 600 | 85 (115)/3 600 | 85 (115)/4 000 | 96 (130)/ 4 000 | 85 (115)/3 600 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 270 – 285/1 750 – 2 500 | 270 – 285/1 750 – 2 500 | 260/1 250 – 2 750 | 320/1 750 | 270/1 750 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,80 | 11,30 | 13 | 10.3 | 13.2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 189 | 184 | 181 | 195 | 183 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4 | 4,60 | 5,20 | 4,40 | 4.7 |
Počet miest na sedenie | 5 | 5 | 5 – 7 | 5 | 5 – 7 |
Rázvor (mm) | 2 785 | 2 648 | 2 750 | 2 702 | 2 727 |
Objem batožinového priestoru (l) | 537 – 630 | 471 | 536 | 470 | 679 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 24 790 | 23 430 | 21 000 | 22 210 | 22 190 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |