Dnes siahame do ich spodného poschodia a štartujeme absolútnu novinku Citroën C4 Cactus. Paralelne odomykáme dvere ďalšej novinky tej istej sorty – Kia Soul druhej generácie. Ak tipujete, že sa schyľuje k porovnávaciemu testu, nemýlite sa.
V kolóne nezapadnú
Na stvárnenie exteriéru máte pravdepodobne svoj názor. Náš vám vnucovať nemienime, len sa oň s vami podelíme. Prvý aj druhý pohľad viac priťahuje malý Francúz. Ale prečo. Ani nie tvarom samotnej karosérie. Tú má „ofúkanú“ do defenzívneho tvaru prívetivého vajíčka. Pozornosť čerí skôr unikátny systém AirBump, nápadne aplikovaný na bočných paneloch a potom aj v rohoch karosérie. Tieto plastové vzduchové vankúše spolu so spodným lemom karosérie chránia Cactus pred drobnými odreninami pri prípadných kolíziách. Výsledok – výstrednosť. Ale ruku na srdce, estétov neohromí. A drobný Kórejčan? Tiež nezapadne v dave. Tvarovo vyvážený, štýlovo konzistentný, trochu provokačný. Rozhodne viac nadbieha vkusu náročnejšieho pozorovateľa. Dopláca však na jeden hendikep – jeho fazóna je až príliš povedomá, preto menej informovaný pozorovateľ nemusí generačnú zmenu vôbec postrehnúť.
- Pozrite si aj porovnanie s ďalšími malými crossovermi
Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 82 Zdroj: Citroën
Kia Soul 1,6 GDi Zdroj: Kia
Štýlovosť kontra fajnovosť
Kokpit Soulu sa generačným posunom zhodnotil a nadobudol páčivejšiu fazónu. Najmä kolmý stredový panel teraz vzdialene pripomína ten v Mini. Asi nie náhodou. Príjemne mäkký plast zaujal miesto nielen na palubnej doske, ale aj na parapetných doskách. Zlepšilo sa tiež dielenské spracovanie. Škoda toho tmavého tónu. Jeho pričinením je interiér trochu ponurý.
„Francúzska spojka“ stavila na frivolnejšiu avantgardu. Tvar palubnej dosky, formovanie sedadiel aj výplní dverí vyznieva vskutku originálne a dokonale harmonizuje. V najvyššej výbave ani hnedo-čierna farebná kombinácia nemá chybu. Kvalitou použitých materiálov (tvrdé plasty) a presnosťou lícovania však „citrón“ ťahá za kratší koniec. Že sa na ňom viac šetrilo, potvrdzuje aj pár zadných výklopných okien. Aby sme však ostali spravodliví, jednu výhodu im nemožno uprieť. Otvorené na rozdiel od klasických sťahovacích nevytvárajú tlakové vlny v interiéri.
Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 82 Zdroj: Citroën
Kia Soul 1,6 GDi Zdroj: Kia
Digitalizácia verzus klasika
Pozrime sa na prístrojové vybavenie. V strede zorného pola vodiča Cactusa sa vyníma „tablet“ a v strede palubnej dosky druhý. Prístrojovému štítu digitálneho veku vyčítame chýbajúci otáčkomer aj teplomer chladiaceho média motora, pritom displej je poloprázdny. Zato centrálna dotyková obrazovka (bez dotyku sa ani nepohnete) informáciami kypí. Ak však mienite zmeniť čo i len nastavenie klimatizácie, musíte sa najprv preklikať do príslušného módu.
Zatiaľ reprezentant Kórejského polostrova vyznáva skôr klasiku. Do tohto rámca zapadá hlavne hlboko zapustený kompletne vybavený prístrojový štít s displejom palubného počítača a podsvietením Supervision. Centrálny 4,3-palcový dotykový displej infotainmentu je už v palubnej doske tak trochu utopený a audiosystému chýba CD prehrávač.
Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 82 Zdroj: Citroën
Kia Soul 1,6 GDi Zdroj: Kia
Kam sa usadiť
Za nadpriemerne dobre tvarované a pohodlné predné sedadlá chválime citroën, zato tiež robustné v kii hodnotíme z hľadiska ich bočného vedenia „len“ ako primerané. Ak však porovnávame priestor vzadu v oblasti kolien a nad hlavami pasažierov, držia obaja súperi zhruba rovnaké karty. Zato Soul je citeľne širší, to znamená menej stiesnenú situáciu pre prípadnú trojicu pasažierov – benefit spoločnej platformy s väčšou Kia Cee´d. Na druhej strane, stredová hlavová opierka sa nedá vysúvať, čo hodnotu miesta v strede devalvuje.
Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 82 Zdroj: Citroën
Kia Soul 1,6 GDi Zdroj: Kia
Delená či nedelená lavica
Chlieb sa môže lámať pri porovnávaní batožinových priestorov, hoci objemom sú si podobné. Rozdiel zistíte, ak budete chcieť sklopiť zadné operadlá. V Soule sú delené, kým tie v Cactuse opäť z úsporných dôvodov ostávajú vcelku. To znamená, že pri prevoze dlhšieho predmetu musíte obetovať celú zadnú lavicu. A keď už hovoríme o úložných priestoroch, spomeňme ešte aspoň jeden. Kia sa pýši objemným klimatizovaným boxom pred spolujazdcom a citroën ešte objemnejším. To preto, že frontálny airbag spolujazdca zaujal namiesto štandardného miesta v palubnej doske nevšednú pozíciu nad oknom.
Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 82 Zdroj: Citroën
Kia Soul 1,6 GDi Zdroj: Kia
Každý chvíľku ťahá pílku
Atmosférický trojvalec (Cactus) proti atmosférickému štvorvalcu (Soul) alebo aj inak benzínová tisícšesťstovka (kia) verzus benzínová tisícdvestovka (citroën). Takto sú rozdané karty. Kým dynamické parametre hovoria jasnou rečou v prospech Soulu, v disciplíne priemerná spotreba zasa jednoznačne víťazí Cactus. Čo dodať. Napriek tomu, že namerané hodnoty akcelerácie a maximálnej rýchlosti nepustia, subjektívne pocity až také jednoznačné nie sú. Malý trojvalec citroëna má nízko položený vrchol krútiaceho momentu, správa sa celkom ofenzívne a dôsledne „ide“ za plynom. Pri bežnom tempe pôsobí celkom sebavedomo. Menej presvedčivý je pri plnom nasadení a kompletne obsadenom interiéri. Prevodovka v presnosti radenia tiež výrazne zaostáva.
Motor Soulu má kultivovanejší akustický prejav a nezaprie väčšiu výkonovú rezervu. Aby ste ju však zužitkovali, musíte ho hnať do vyšších otáčok. V prípade 1,6 GDi však prekvapuje, že po každom preradení pod plným plynom priamovstrekový motor ostáva chvíľu akoby pridusený. Zrejme trpí na turbodieru aj bez turba. Napriek tomu sa viac ako motor citroëna hodí na jazdu po diaľnici. Aj preto, že mu sekunduje šesťstupňová prevodovka, kým prevodovka súpera má o „kvalt“ menej. Meranie spotreby na testovacom okruhu dopadlo nasledovne: citroën 5,9 l/100 km a kia 7,5 l/100 km. Teda podľa očakávania, len vzájomný rozdiel sa oproti údajom pre kombinovaný cyklus zmenšil.
Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 82 Zdroj: Citroën
Kia Soul 1,6 GDi Zdroj: Kia
Jasná prevaha
Jazda s Cactusom ukazuje dvojtvárnosť. V pokojnom tempe si budete pochvaľovať, že podvozok obutý do formátu 205/55 R16 je solídne odhlučnený, a keď sa ocitnete v stiesnených pomeroch niektorých parkovísk alebo sa potrebujete na ceste na jeden šup otočiť do protismeru, zistíte, že aj celkom dobre zatáča. Uskákano sa prejavuje na nerovnostiach. V zákrutách sa aj vďaka nízkej hmotnosti ľahko ovláda a prejavuje len minimálnu nedotáčavosť. Keď však pritlačíte na pílu, zistíte, že o mäkší podvozok sa nedá oprieť a vzápätí zaúraduje stabilizačný systém. Jazda so Soulom napriek extrémnemu obutiu 235/45 R18 vyznieva dospelejšie. Čakáme príšerné reakcie na výmole a retardéry, no namiesto nich počuť len tupé buchnutie bez dotrasov. Nemecká škola. Na technickej trati aj zásluhou nízkych pneumatík Soul udatne drží stopu. Správa sa takmer neutrálne a stabilizačný systém zasahuje v hraničných situáciách diskrétne. Popri podvozku sa medzigeneračne zlepšila aj reakcia riadenia, ale ešte stále má bohaté rezervy. Tri voliteľné módy riadenia považujeme v danej triede za zbytočný luxus. Stačí jeden, ale poriadny.
Záver
Citroën C4 Cactus boduje najmä výstredným zjavom, štýlovo zariadeným interiérom a digitalizovaným kokpitom. Presne opačným dojmom však pôsobí v danej cenovej kategórii snaha šetriť v podobe tvrdých plastov a absentujúcich prvokov prístrojového vybavenia. Praktickosť zasa nabúralo nedelené zadné operadlo. Nepresvedčil podvozok. Naopak, milo prekvapuje základný benzínový trojvalec živým prejavom. Nízku spotrebu sme čakali.
Kia Cee´d druhej generácie sa na pohľad až tak nezdá, ale medzigeneračne urobila zásadný krok dopredu. Aj naďalej ostáva jej silnou stránkou dizajn, ale ten sa zmenil najmenej. Hmatateľné zlepšenie priniesla nová platforma nižšej strednej triedy. Paralelne s jej aplikáciou sa zhodnotili jazdné vlastnosti auta, kvalita použitých materiálov aj priestorové pomery v interiéri. Celok zhodnocuje šesťstupňová prevodovka. Za očakávaniami zaostáva benzínová tisícšesťstovka s priamym vstrekovaním paliva. Je málo pružná, preto vyžaduje častejšie radenie. Od základného motora by sme očakávali aj skromnejší apetít.
Hodnotenie Citroën C4 Cactus | |
+ | – |
nápadný exteriér | nedelené zadné operadlo |
štýlový kokpit | nepresné radenie |
veľmi dobré predné sedadlá | |
úsporný motor |
Hodnotenie Kia Soul | |
+ | – |
štýlový exteriér | stredová hlavová opierka sa nedá vysunúť |
dobre riešený prístrojový štít | motor pod plným plynom dusí |
šesťstupová prevodovka | |
široká zadná lavica | |
dobre naladený podvozok |
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy Kia Soul LX
ABS, BAS, ESC, VSM, asistencia rozjazdu do kopca, šesť airbagov, automatická klimatizácia, autorádio s ovládaním na volante, palubný počítač, dotyková obrazovka, cúvacia kamera, vyhrievaný volant a predné sedadlá, Bluetooth hands free, posilňovač riadenia s funkciou Flex, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie sklopné zrkadlá, kontrola tlaku v pneumatikách, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, predné hmlovky, denné LED, zadné kombinované LED, volant a radiaca páka v koži, v oboch rovinách nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, zadné parkovacie senzory, rezervné koleso, 16" disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy Kia Soul LX
Bezkľúčový prístup a štartovanie, šesťstupňová automatická prevodovka, podsvietenie palubnej dosky Supervision, metalíza, xenónové svetlomety s ostrekovačmi, asistencia parkovania, panoramatické strešné okno, strešné lyžiny, 17" alebo 18" disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy Citroën C4 Cactus Shine Edition
ABS, REF, ASR ESP, šesť airbagov, pomoc pri rozjazde do kopca, automatická klimatizácia, 7" dotykový displej, autorádio s prehrávačom MP3, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, detekcia podhustenia pneumatík, denné LED, predné hmlovky s prídavným svetlom do zákrut, elektrický posilňovač riadenia s variabilným účinkom, elektricky ovládané predné okná a vonkajšie spätné zrkadlá, zadná kamera, zadné parkovacie senzory, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy Citroën C4 Cactus Shine Edition
Asistencia parkovania, predné parkovacie senzory, meranie voľného miesta na parkovanie, presklená panoramatická strecha, vyhrievané predné sedadlá, hnedá palubná doska, čalúnenie látka + velúr, čalúnenie látka + koža, perleťový lak, rezervné koleso/dojazdové rezervné koleso, 17" disky kolies z ľahkých zliatin...
Kompaktné crossovery na slovenskom trhu | |||||
Citroën C4 Cactus 1,2 l Pure Tech 82 | Kia Soul 1,6 GDi | Nissan Juke 1,6 l | Peugeot 2008 1,2 l Pure Tech 82 | Renault Captur 0,9 Tce | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 199 | 1 591 | 1 598 | 1 199 | 898 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R3 | R4 | R4 | R3 | R3 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 60 (82)/5 750 | 97 (132)/6 300 | 69 (94)/ 5 400 | 60 (82)/6 000 | 66(90)/5 250 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 118/2 750 | 161/4 850 | 140/3 200 – 4 400 | 118/2 750 | 135/2 500 |
Prevodovka | 5-st. manuálna | 6-st. manuálna | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12,8 – 14,5 | 11 | 12 | 13.5 | 12,90 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 171 | 185 | 168 | 169 | 171 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.6 | 6.8 | 5 | 4.9 | 4,90 |
Rázvor (mm) | 2 595 | 2 570 | 2 530 | 2 537 | 2 606 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 348 | 354 | 354 | 350 | 377 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 12 290 | 13 690 | 11 700 | 11 990 | 11 990 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |