Zámer je jasný – udržať céštvorke priazeň trhov, kým (v roku 2017) jej miesto nezaujme od gruntu nový model.
Rozumná ponuka
Testovaný derivát svojím akustickým prejavom celkom dobre maskuje konzum nafty. Je to krotšia z dvoch vznetových tisícšesťstoviek, ktoré si zo zostavy pohonných jednotiek môžete vybrať. K nej nerozlučne patrí päťstupňová manuálna prevodovka. Ak takáto kombinácia vyhovuje, môžete ju mať so strednou úrovňou štandardnej výbavy Feel Edition minimálne za 14 990 eur. Pre diesel rozumná ponuka, však? No za tento exemplár v luxusnom vyhotovení Shine už zaplatíte o 2 000 eur viac. Prípadne ešte viac, ak sa rozhodnete ovenčiť si ho doplnkovou výbavou.
Trápenie predajcov
Myslíte si, že každý hneď spozná, že vo výklade stojí modernizovaná C4? Zabudnite. Rozdiely nemusíte postrehnúť, ani keď ju skonfrontujete s fotografiami vašej starej. Pomôcť? Zapozerajte sa do očí – teda do svetlometov. Aha, denné LED-ky. Koncové svetlá sú zasa farebne inak poskladané a večer zobrazujú svojský svetelný podpis...
Mohli by sme poukázať ešte na nový dizajn zliatinových diskov a zopár ďalších nových detailov, ale nech sa trápia predajcovia. My skôr upozorňujeme na niečo iné (aj keď to nie je nič nové), že toto auto svojou svetlou výškou aj siluetou tak trochu pripomína crossover. Pritom nejde len o estetickú stránku, ktorá niekoho odrádza a zároveň prebúdza pozornosť tých ostatných.
Citroën C4 BLUE HDi 100 Zdroj: Citroën
To tu už bolo
Za volant sa nastupuje ľahko a hoci sedadlo kotví trebárs v základnej polohe, sedíte pomerne vysoko s nohami spustenými nadol. Klenutá strecha zasa dovoľuje využívať široký rozsah výškovej regulácie sedadla. Čím vyššie, tým lepší výhľad. V určitých polohách však skosený volant nemusí sadnúť do dlaní podľa náročnejších predstáv.
Nasleduje veľká pochvala – za masívne dobre tvarované predné kreslá. Po každej stránke fungujú spolu s hlavovými opierkami rovnako skvele, ako v kombinácii koža/textil vyzerajú. Rozhodujúcou mierou prispievajú k dobrému pocitu v pozícii vodiča. Vysoký stredový panel a krátka radiaca páka sú už len čerešničkami na torte, ktoré si pri modeloch koncernu PSA radi vychutnávame.
Spolujazdec oceňuje tvar palubnej dosky priateľský k jeho kolenám a spoločne berieme na vedomie objemné priečinky vo dverách aj kvalitu materiálov a ich lícovanie. Toto všetko tu však už bolo aj pred modernizáciou.
Citroën C4 BLUE HDi 100 Zdroj: Citroën
Korigovaný e-Touch
Ako nový sa do pozornosti núka centrálny sedempalcový dotykový displej e-Touch. Odbremenil stredový panel od tlačidiel, ale našťastie nie až natoľko ako v prípade súrodencov Picasso a Cactus. Ostali spínače dvojzónovej klimatizácie, ani k deaktivácii systému štart/stop sa nemusíte horúčkovito preklikávať. Páči sa nám multimediálny systém schopný skladovať na pevnom disku napríklad fotografie či hudbu aj zobrazovať albumy prehrávanej hudby. Tiež navigácia by si zaslúžila absolutórium, keby sa jej pokyny premietali paralelne s obrazovkou aj na prístrojovom štíte. A keď sme už pri ňom. Kde je budík teplomeru chladiacej náplne motora?
Citroën C4 BLUE HDi 100 Zdroj: Citroën
Schod do kufra nepatrí
Vyššie sedenie sa opakuje aj na zadných sedadlách a k nemu patrí tiež stabilita zaručená dobrou oporou stehien. Na nedostatok miesta sa tu nedá sťažovať. So šesťcentimetrovou rezervou môžete rátať nad hlavou aj od kolien k operadlu vodiča. K takému záveru dospel náš už obohraný, ale stále funkčný pokus posadiť rovnako vysokého vodiča a spolujazdca (180 cm) za seba.
C4 si medzi hatchbackmi zakladá na nadpriemernej 408litrovej kapacite svojho kufra vrátane priestoru pod krycou doskou. Tam však odhaľujeme mini rezervu, a tak dvadsaťosem litrov treba odrátať. Po stranách evidujeme praktické upínacie pásy aj závesné háčiky a to, čo vyzerá ako osvetlenie kufra, môžete vybrať a použiť ako prenosnú baterku. Dojem naštrbí až veľký schod, ktorí sa objaví na rozhraní s interiérom vždy po sklopení delených operadiel. Aj možnosť odblokovať operadlá zo strany kufra céštvorke naďalej chýba.
Citroën C4 BLUE HDi 100 Zdroj: Citroën
Silnejší a skromnejší
Ideálna situácia. Pri teste C4 v roku 2011 miesto pohonnej jednotky zastával štvorvalec HDI 90 a dnes máme pod taktovkou jeho nástupcu BlueHDi 100. To, že nový plní emisnú normu EU 6, by vás ani nemuselo zaujímať, keby nevyžadoval na svoju prevádzku aj dodatočnú nádrž s AdBlue. Ďalšie porovnanie prezrádzajú, že maximálny výkon stúpol zo 66 kW/90 k na 74 kW/100 k, ale päťstupňová prevodovka zostala, len má iné prevodové pomery. Výkonnejší a pružnejší motor si ťažšiu môže dovoliť.
Počas diaľničného tempa otáčky klesli z 2 500 na 2 000, zato maximálna rýchlosť sa nezmenila, kým akceleračné schopnosti sa zlepšili. Stovku zvládne C4 BlueHDi 100 o 1,4 sekundy rýchlejšie. Ale na dynamické predbiehanie aj tak zabudnite, radšej rátajte s dostatočnou rezervou. Motor má iné prednosti. Otáčky môžete aj pri zaradenej päťke nechať klesnúť takmer na voľnobeh – nezhasne, ale udržuje rýchlosť. Skrátka nedá sa uťahať.
A radosť robí aj palubný počítač, ktorý drží prst na jeho pulze. Väčšinu spoločne stráveného času ukazuje priemernú spotrebu pod hranicou 4,5 litra. Aj na testovacom okruhu sme sa dopracovali k výbornému výsledku – 4,8 l/100 km. V porovnaní s 5,6 l z roku 2 011 neprehliadnuteľný pokrok.
Citroën C4 BLUE HDi 100 Zdroj: Citroën
Pruženie na výbornú
Jazda s modernizovanou C4 na asfaltovom povrchu v mnohom pripomína fajnovejšie a drahšie modely. Takýto dojem navodzuje vláčne naladené pruženie. Efekt ešte umocňujú pneumatiky s vyšším profilom formátu 205/55 R16 a absorbovať nerovnosti spod kolies pomáhajú už za iné vlastnosti pochválené sedadlá.
Ostrejšiemu tempu v zákrutách sekundujú solídne trakčné vlastnosti prednej nápravy s málo nápadným sklonom k nedotáčavosti. Riadenie svojou presnosťou rozhodne nesklame. Karoséria s vyšším ťažiskom zas odoláva odstredivým silám bez dramatického nakláňania. Len ten pocit, že o podvozok sa môžete oprieť a on neuhne, chýba. Na rozbitej ceste zadná náprava odskakuje a závesy dosť počuť.
Citroën C4 BLUE HDi 100 Zdroj: Citroën
Záver
Takto poskladané auto neprovokuje k vyšívaniu zákrut, aj keď sa takému štýlu nebráni. Len mu k tomu viac ako presná prevodovka chýba výkonnejší motor. Naopak, sadne mu pokojné napredovanie krajinou, ktoré nechá vyniknúť veľkorysej charakteristike pruženia a keď na to príde, aj produkcii audiosystému, ktorý diskrétny diesel ticho sa odvaľujúci v nízkych otáčkach neruší. Práve motor považujeme za najvyššiu pridanú hodnotu inak dosť nenápadnej modernizácie. Škoda, že chýbala odvaha na okatejšie zásahy do exteriéru. Je dobré, ak na novom aute vidno, že je nové. Stále totiž platí, že obal predáva.
Citroën C4 BLUE HDi 100 Zdroj: Citroën
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy Shine
ABS, REF, AFU, ASR, ESP, šesť airbagov, bezkľúčový prístup a štartovanie, Citroën Connect Box, zadné a predné parkovacie senzory, elektrická parkovačka, 7" dotykový displej, audiosystém s CD, Bluetooth, USB, automatická klimatizácia, dažďový senzor, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, denné svetlá LED, predné hmlovky s prisvecovaním do zákrut, čalúnenie sedadiel koža/textil, vyhrievané predné sedadlá, 16" disky kolies z ľahkých zliatin...
Citroën C4 BLUE HDi 100 Zdroj: Citroën
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Sledovanie mŕtveho uhla, upozornenie na neželané opustenie jazdného pruhu, panoramatická presklená strecha, sedadlo vodiča s masážnou funkciou, navigácia, xenónové svetlomety, kožené čalúnenie sedadiel, Citroën Connect Box – lokalizovaná asistencia, lokalizovaná asistencia, metalíza, 18" disky kolies z ľahkých zliatin...
Citroën C4 BLUE HDi 100 Zdroj: Citroën
Hodnotenie | |
+ | – |
úsporný a pružný motor | hlučnejšie zadné závesy |
komfortné pruženie | takmer nezmenený exteriér |
objemný batožinový priestor | |
kvalita materiálov v interiéri | |
pomer hodnoty a ceny |
Citroën C4 a porovnávané automobily na slovenskom trhu | |||||
Citroën C4 1,6 BlueHDi 100 | Kia Cee´d 1,4 CRDi VGT | Peugeot 1,6 BlueHDi | Seat Leon 1,6 TDI CR | Škoda Rapid Spaceback 1,4 TDI | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 560 | 1 396 | 1 560 | 1 598 | 1 422 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R3 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 73 (100)/ 3 750 | 66 (90)/4 000 | 73 (100)/3 750 | 66 (90)/2 750 – 4 800 | 66 (90)/3 500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 254/1 750 | 220/1 500 – 2 750 | 254/1 750 | 230/1 400 – 2 750 | 230/1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 5-st. manuálna | 6-st. manuálna | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11.5 | 13,50 | 12.8 | 12.6 | 11.6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 170 | 186 | 178 | 183 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 3.6 | 4,10 | 3.6 | 4.1 | 3.6 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 608 | 2 650 | 2 620 | 2 636 | 2 685 |
Objem batožinového priestoru (l) | 408 | 380 | 470 | 380 | 415 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 14 990 | 14 490 | 15 990 | 15 470 | 14 450 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |